Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Paarse Vrijdag - 9 december 2022


Mijn dochter was een van de mede organisatoren op haar middelbare school. Ze is inmiddels al lang van school af, maar ik hoorde van een leerling van die school dat het nog steeds leeft (mede door het enthousiaste groepje van toen). Trots dus.
Daar was het totaal geen probleem als je niks paars aanhad, er werd paars lint uitgedeeld voor wie wilde (crepe papier oid). 
Dan sla je toch de plank mis als je niet paars geklede mensen als paria gaat behandelen, en wat volgens mijn helemaal niet gebeurt, want als er een groep mensen juist afwijkende mensen accepteert is het die groep wel (die vriendengroep van mijn dochter).

Jongste zat op speciaal onderwijs en daar leefde het niet zo, in de zin dat er niemand echt iets organiseerde. Maar wel veel kinderen in het paars op paarse vrijdag. 

Ik vraag me altijd af hoe je in hemelsnaam last kunt hebben van een LHBTI+ medeleerling in de klas van je kind. Op mijn school vroeger was gay (andere LHBTI+ dingen werd echt niet eens over gesproken bij ons) echt taboe, maar uiteindelijk zijn er toch twee met iemand van hetzelfde geslacht getrouwd (van wie ik het weet). 
Er wordt soms gedaan alsof het nieuw is en een soort mode, en dat het nu wordt opgedrongen, maar ik hoop dat de kinderen nu wat meer durven uit te komen voor wie ze zijn en dat het daardoor meer lijkt. 

Het is nog heel erg nodig.

Bijtje82

Bijtje82

14-11-2022 om 11:44

Atalanta schreef op 14-11-2022 om 11:41:

Mijn dochter was een van de mede organisatoren op haar middelbare school. Ze is inmiddels al lang van school af, maar ik hoorde van een leerling van die school dat het nog steeds leeft (mede door het enthousiaste groepje van toen). Trots dus.
Daar was het totaal geen probleem als je niks paars aanhad, er werd paars lint uitgedeeld voor wie wilde (crepe papier oid).
Dan sla je toch de plank mis als je niet paars geklede mensen als paria gaat behandelen, en wat volgens mijn helemaal niet gebeurt, want als er een groep mensen juist afwijkende mensen accepteert is het die groep wel (die vriendengroep van mijn dochter).

Jongste zat op speciaal onderwijs en daar leefde het niet zo, in de zin dat er niemand echt iets organiseerde. Maar wel veel kinderen in het paars op paarse vrijdag.

Ik vraag me altijd af hoe je in hemelsnaam last kunt hebben van een LHBTI+ medeleerling in de klas van je kind. Op mijn school vroeger was gay (andere LHBTI+ dingen werd echt niet eens over gesproken bij ons) echt taboe, maar uiteindelijk zijn er toch twee met iemand van hetzelfde geslacht getrouwd (van wie ik het weet).
Er wordt soms gedaan alsof het nieuw is en een soort mode, en dat het nu wordt opgedrongen, maar ik hoop dat de kinderen nu wat meer durven uit te komen voor wie ze zijn en dat het daardoor meer lijkt.

Het is nog heel erg nodig.

Geloof dat niemand hier, mede nog tegenstanders hebben gezegd dat zo'n kind een last is. 

Bij ons op de middelbare school was overduidelijk dat we een homo in de klas hadden en nee we hadden er geen probleem mee. Mijn docent van de protestant christelijke basisschool was zelfs homo en dat wist iedereen zijn (Turkse) vriend kwam met bijzondere dagen weleens in de klas. Dit was overigens in de jaren 80 en 90 er was totaal geen gedoe over, werd niet moeilijk over gedaan iedereen was gewoon zoals diegene was. 

Tegenwoordig moet daar allemaal zo moeilijk en bijzonder over gedaan worden. En ja Martijn uit 2 groepen lager werd inderdaad later Martine.

Bijtje82 schreef op 14-11-2022 om 11:44:

[..]

Geloof dat niemand hier, mede nog tegenstanders hebben gezegd dat zo'n kind een last is.

Nee gelukkig niet hier, maar hier een quote van gingergirl: 

Zo vertelde mijn streng gereformeerde schoonzus een tijdje terug ( haar oudste zit in de brugklas), dat er " gelukkig" geen lhbtq+ leerlingen op de school van haar dochter zitten.


Ik heb een streng gereformeerde familie aan moeders kant (die ik niet meer zie nu) maar die zouden zoiets ook kunnen zeggen. Ik woon hier ook in een soort biblebelt waar een aantal reformatische scholen zijn. Mijn vorige buren waren er ook van, die zaten op zondag altijd na de kerk na te borrelen met mooi weer in de tuin. kon meeluisteren. Ik weet niet eens waar te beginnen met wat een haat naar LHBTI+ daar uit kwam.

Decembermamma schreef op 14-11-2022 om 12:05:

Bij ons op de middelbare school was overduidelijk dat we een homo in de klas hadden en nee we hadden er geen probleem mee. Mijn docent van de protestant christelijke basisschool was zelfs homo en dat wist iedereen zijn (Turkse) vriend kwam met bijzondere dagen weleens in de klas. Dit was overigens in de jaren 80 en 90 er was totaal geen gedoe over, werd niet moeilijk over gedaan iedereen was gewoon zoals diegene was.

Tegenwoordig moet daar allemaal zo moeilijk en bijzonder over gedaan worden. En ja Martijn uit 2 groepen lager werd inderdaad later Martine.

Hoe bedoel je dat nou weer? 

Mijn ervaring in de jaren tachtig- negentig  op een christelijke VO school is dat je daar niet over sprak, en dat homo zijn toch echt wel een schande was (dat was het enige dat erover gezegd werd). En niet alleen op school, in de hele omgeving eigenlijk. 

Atalanta schreef op 14-11-2022 om 12:19:

[..]

Hoe bedoel je dat nou weer?

Mijn ervaring in de jaren tachtig- negentig op een christelijke VO school is dat je daar niet over sprak, en dat homo zijn toch echt wel een schande was (dat was het enige dat erover gezegd werd). En niet alleen op school, in de hele omgeving eigenlijk.

Nou ja bij ons dus juist niet, en wat ik bedoel is dat het nu allemaal groots wordt gemaakt. Doe normaal maak er geen gedoe van het is wat het is niets meer en niets minder.

Mijn docent op de protestants christelijke basisschool had een vriend en geen vrouw en al helemaal geen kinderen en die vriend liep dus ook wel mee naar de kerk als we schoolkerkdienst hadden.

En Martijn die al vaker in een roze broek naar school kwam had na de zomer vakantie zijn haar in een ander model en vertelde dat hij voortaan Martine was, nou ook prima. 

Zoon heeft op zwemles les gehad van een juf die van de een op andere les vroeg of de kinderen meester J wilden zeggen in plaats van juf H. Nou prima en ja dat ging weleens fout dus er kwam weleens een vergissing geen probleem inmiddels zullen alle kinderen die les hebben niet beter weten.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

14-11-2022 om 12:43

Decembermamma schreef op 14-11-2022 om 12:32:

[..]

Nou ja bij ons dus juist niet, en wat ik bedoel is dat het nu allemaal groots wordt gemaakt. Doe normaal maak er geen gedoe van het is wat het is niets meer en niets minder.
...

Hier ben ik het wel mee eens. Denk niet dat het fenomeen van die paarse vrijdag bestaat in België en voor mij mag dat gerust zo blijven. Zowat iedereen en alles heeft tegenwoordig wel een dag die rond hen draait (vandaag Wereld diabetes dag), waardoor het nog weinig speciaal is. 

Daarnaast vind ik het ook wel wat vreemd dat men binnen het onderwijs steeds klaagt over de werkdruk, maar dan wel de tijd vindt om aandacht te besteden aan dit soort zaken. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

14-11-2022 om 12:46

Cookielover schreef op 14-11-2022 om 08:15:

[..]

En hoe is dit in godsnaam een reactie op de vraag van Suzy?

Ik wist dat er weer iemand met een beperkt referentiekader een nutteloos meninkje kwam droppen.

Het is geen onzin. Het is keihard nodig.

En jij dropt alleen een mening om een andere mening weg te zetten als nutteloos van iemand met een beperkt referentiekader. Wie ben jij nou helemaal? 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

14-11-2022 om 12:57

Decembermamma schreef op 14-11-2022 om 12:05:

Bij ons op de middelbare school was overduidelijk dat we een homo in de klas hadden en nee we hadden er geen probleem mee. Mijn docent van de protestant christelijke basisschool was zelfs homo en dat wist iedereen zijn (Turkse) vriend kwam met bijzondere dagen weleens in de klas. Dit was overigens in de jaren 80 en 90 er was totaal geen gedoe over, werd niet moeilijk over gedaan iedereen was gewoon zoals diegene was.

Tegenwoordig moet daar allemaal zo moeilijk en bijzonder over gedaan worden. En ja Martijn uit 2 groepen lager werd inderdaad later Martine.

Ik heb wel het idee dat het steeds minder geaccepteerd wordt. Ben zelf opgegroeid met een lesbische tante, en dat was gewoon zo. Niets bijzonders aan.

Bijtje82

Bijtje82

14-11-2022 om 13:09

Tickel schreef op 14-11-2022 om 12:57:

[..]

Ik heb wel het idee dat het steeds minder geaccepteerd wordt. Ben zelf opgegroeid met een lesbische tante, en dat was gewoon zo. Niets bijzonders aan.

Ik denk dat dat heel voor de hand liggende redenen heeft..

Leene

Leene

14-11-2022 om 13:45

PinkFlower schreef op 14-11-2022 om 09:46:

[..]

Gelukkig ook.... Er valt in de strang gereformeerde hoek nog een hoop te leren over dat God iedereen lief heeft....

Naïef ook wel van haar om dit te denken. Natuurlijk zijn die er.

Ik denk dat wij ALLEMAAL nog heel veel kunnen leren over dat God iedereen liefheeft. En dat Gods liefde wel eens wat anders kan uitpakken dan wij denken of vinden dat het moet. Niemand moet denken dat hij of zij God in zijn of haar zak heeft.
En dat gebeurt nogal eens zowel in de streng gereformeerde hoek als in de liberale progressieve hoek, denken dat je weet hoe God over dingen denkt..Alsof wij God kunnen vangen in ons beperkte brein. 

En natuurlijk zijn er ook homo's, lesbiennes en transgenders op reformatorische scholen, het is onzin dat iemand dat gaat ontkennen.  Overigens is het op een aantal van deze scholen niet waar dat er geen aandacht voor is of dat er liefdeloos wordt gereageerd. Ik hoorde laatst van een refoschool waar er een leraar die zelf homo is ( maar niet samenwoont want dat wil hij zelf niet) dit uitdraagt en ook vertrouwens persoon is. Dus niet alle refo's weg zetten als hatende idioten aub.
Er is wel veel onkunde denk ik...met name in bepaalde groepen. Maar ja daar zijn refo's niet uniek in ben ik bang. 

Wat betreft die paarse vrijdag, persoonlijk heb ik mijn twijfels of dit nu zo gaat helpen voor de acceptatie. Die ene dag in het jaar maakt niet uit lijkt mij en bovendien zie je helaas soms een sterke anti reactie. En ik denk ook dat er een risico bestaat van groepsdruk ( en waar groepsdruk toe kan leiden weten we ook) Hoe je het dan moet doen geen idee maar iets zegt mij dat het voor de acceptatie  niet uitmaakt die ene paarse vrijdag. 

Leene

Leene

14-11-2022 om 13:54

Atalanta schreef op 14-11-2022 om 12:16:

[..]

Nee gelukkig niet hier, maar hier een quote van gingergirl:

Zo vertelde mijn streng gereformeerde schoonzus een tijdje terug ( haar oudste zit in de brugklas), dat er " gelukkig" geen lhbtq+ leerlingen op de school van haar dochter zitten.


Ik heb een streng gereformeerde familie aan moeders kant (die ik niet meer zie nu) maar die zouden zoiets ook kunnen zeggen. Ik woon hier ook in een soort biblebelt waar een aantal reformatische scholen zijn. Mijn vorige buren waren er ook van, die zaten op zondag altijd na de kerk na te borrelen met mooi weer in de tuin. kon meeluisteren. Ik weet niet eens waar te beginnen met wat een haat naar LHBTI+ daar uit kwam.

Grote griebels, alleen al dat "zondag na de kerktijd  borrelen en de haat die er uit kwam" nu kom ik ook uit een wat jullie vast streng gereformeerde hoek noemen maar ik heb dat nooit meegemaakt gelukkig. Mijn ouders gaan nog steeds naar "een streng gereformeerde kerk" en die zijn ook echt niet zo. Maar ja ze zijn er helaas, ik weet het maar die ga je niet omdraaien met een paarse vrijdag integendeel. Vaak lukt dat beter als ze worden aangesproken door mensen van hun eigen richting.

Overigens moet  ik altijd maar een beetje grinniken om dat streng gereformeerd, noemen jullie bijvoorbeeld iemand uit de D'66 hoek dan ook streng liberaal. Of streng SP er ( die 'stammen ook nog van de Maoisten af) Ik moet er om lachen maar op een of andere manier irriteert het mij ook. Waarom moet dat erbij ??
Nou ja dat terzijde daar gaat dit draadje natuurlijk niet over.

Paarse vrijdag bestaat op de plek waar ik werk al vrij lang, en ik heb al die jaren wel iets paars aangetrokken. Prima als daardoor mensen het gevoel hebben dat ze er mogen zijn.

Dat neemt niet weg dat ik het ongewenst vind als er een sociale verplichting is om een statement of steunbetuiging af te geven. 
Mensen die om wat voor reden dan ook geen paars lintje op willen of regenboogarmband willen dragen mogen er ook zijn. Ik kan het met hen oneens zijn, we kunnen er misschien discussie over hebben, maar ze mogen er ook zijn. Het mag niet zo zijn dat je door je werkgever of docenten scheef aangekeken wordt als je niet zo'n lintje of bandje draagt.

Als er morgen een geel bandje gedragen wordt om steun te betuigen aan Oeigoeren, of als er overmorgen een blauw bandje gedragen wordt voor klimaatmaatregelen, of volgende week een rood bandje is voor meer acceptatie van mensen met autisme, dan draag ik die bandjes misschien wel niet. Ook al heb ik sympathie voor Oeigoeren, het klimaat of mensen met autisme. Die vrijheid heb ik en daar heeft niemand wat mee te maken.
Vrijheid en acceptatie geldt niet alleen voor mensen die zich net zo uiten als jij.

Bijtje82

Bijtje82

14-11-2022 om 14:02

Ginevra schreef op 14-11-2022 om 13:58:

Paarse vrijdag bestaat op de plek waar ik werk al vrij lang, en ik heb al die jaren wel iets paars aangetrokken. Prima als daardoor mensen het gevoel hebben dat ze er mogen zijn.

Dat neemt niet weg dat ik het ongewenst vind als er een sociale verplichting is om een statement of steunbetuiging af te geven.
Mensen die om wat voor reden dan ook geen paars lintje op willen of regenboogarmband willen dragen mogen er ook zijn. Ik kan het met hen oneens zijn, we kunnen er misschien discussie over hebben, maar ze mogen er ook zijn. Het mag niet zo zijn dat je door je werkgever of docenten scheef aangekeken wordt als je niet zo'n lintje of bandje draagt.

Als er morgen een geel bandje gedragen wordt om steun te betuigen aan Oeigoeren, of als er overmorgen een blauw bandje gedragen wordt voor klimaatmaatregelen, of volgende week een rood bandje is voor meer acceptatie van mensen met autisme, dan draag ik die bandjes misschien wel niet. Ook al heb ik sympathie voor Oeigoeren, het klimaat of mensen met autisme. Die vrijheid heb ik en daar heeft niemand wat mee te maken.
Vrijheid en acceptatie geldt niet alleen voor mensen die zich net zo uiten als jij.

Mooi gezegd en zo is het.

Of het nodig is en helpt of juist tegen productief is, daar kunnen alleen de jongeren zelf over oordelen denk ik.  Ik hoor juist van brugklassertjes die echt zitten met "uit de kast komen" en dat het helpend is om iets oudere pubers te zien die die horde al genomen hebben.  Blijkbaar is het ook in 2022 nog steeds moeilijk zat op die leeftijd. 

En ja, dan is er een groep die cool gevonden wil worden.  En beïnvloedbaar misschien zijn, of een "familie" zoeken.  Die anders misschien "gothic" of "punk" waren geworden voor een tijdje.  En er is een tegenreactie van "ze duwen het ons door de strot" maar die lijkt me juist van de ouders te komen ?

Sowieso lijkt het me wel iets wat school kan faciliteren - in de zin van ruimte beschikbaar stellen bijvoorbeeld, maar waar ze zelf geen actieve rol moeten in nemen.  Denk dat school zich best op de kerntaak richt en dat is onderwijs bieden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.