Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ontmoeting met mijn dochter.

tsjor schreef op 13-01-2026 om 11:10:

Het recht om te weten van wie je afstamt zou eigenlijk gevolgen moeten hebben voor de aangifte van een geboorte. Het is wat meer werk, maar op de aangifte zouden beiden vermeld moeten worden, ook of men het kind erkent en ouderlijk gezag accepteert, ieder ondertekent apart. Dat levert een hoop nare toestanden op in het begin, maar het kan ook een hoop nare toestanden later voorkomen.

Maar hij heeft dat niet gedaan, hij heeft het kind niet erkent en daarmee had hij het ouderlijk gezag kunnen aanvragen. 

Overigens krijg je sinds 2023 automatisch het gezag samen met de moeder als je het erkent. 

Rik2026

Rik2026

13-01-2026 om 11:24 Topicstarter

natuurlijk heb ik meermaals gevraagd naar omgang, alleen werd als ik deze vraag stelde me dit ontzegd. 
natuurlijk wil ik aan mijn financiële verplichtingen voldoen, alleen doe ik dat natuurlijk niet als me dit geen recht geeft op het zien van mijn dochter.
Moeder is/was draagkrachtig en daarbij, de wet voorziet ruimschoots in de middelen voor een alleenstaande ouder.
Kan je allemaal online opzoeken.

de wetgeving is 2a3 jaar geleden aangepast hiervoor was er geen sprake van automatische omgang bij erkenning. Dit waren lossen zaken met toen andere criteria.
Waardoor ik daar niet voor in aanmerking kwam. 

"natuurlijk wil ik aan mijn financiële verplichtingen voldoen, alleen doe ik dat natuurlijk niet als me dit geen recht geeft op het zien van mijn dochter.
Moeder is/was draagkrachtig en daarbij, de wet voorziet ruimschoots in de middelen voor een alleenstaande ouder."

Nogmaals: Alimentatie is geen kijkgeld.

Rik2026 schreef op 13-01-2026 om 11:24:

natuurlijk heb ik meermaals gevraagd naar omgang, alleen werd als ik deze vraag stelde me dit ontzegd.
natuurlijk wil ik aan mijn financiële verplichtingen voldoen, alleen doe ik dat natuurlijk niet als me dit geen recht geeft op het zien van mijn dochter.
Moeder is/was draagkrachtig en daarbij, de wet voorziet ruimschoots in de middelen voor een alleenstaande ouder.

de wetgeving is 2a3 jaar geleden aangepast hiervoor was er geen sprake van automatische omgang bij erkenning. Dit waren lossen zaken met toen andere criteria.

Als jij daar bewijzen van hebt, dan heb je geprobeerd een family life tot stand te brengen..... dus had je een bezoek kunnen aanvragen.

Dat schreef ik hierboven ook al, de wet is aangepast in 2023. Jij kwam niet in aanmerking, omdat je het kind niet hebt erkent, en daarnaast het ouderlijk gezag niet hebt aangevraagd. 

Rik2026 schreef op 13-01-2026 om 11:24:

Geen erkenning, geen gezag aanvragen, geen kinderalimentatie, geen bezoekregeling aanvragen via de rechter, oftewel geen verplichtingen. Maar wel het recht willen hebben op het zien van zijn dochter.

Dat klopt, en dan vindt je ook dat er aan het krijgen van kinderen een onderhoudsplicht hangt, zowel voor de moeder als de vader.

Ik denk dat je even goed stil moet staan bij de behoeften van het kind. Als kind nu rustig opgroeit, in een liefdevol thuis, dan ik jouw 'Hallo ik ben je vader' nogal een bom in het jonge leven. En dat omdat je nu wel vader wil zijn, terwijl je toentertijd die inzet niet hebt gedaan. 
Dus nu - tegen de gezaghebbende wil in - contact opnemen en die bom droppen is tamelijk egoïstisch. 

Iemand deed hier een suggestie van brieven schrijven aan je kind (niet versturen, maar voor later). Of heb je bijv. in de afgelopen 12jr op zn minst een verjaardagskaart gestuurd? 

En weer je waarom moeder geen contact tussen jullie heeft willen hebben? Wat waren/zijn de omstandigheden? 

Rik2026

Rik2026

13-01-2026 om 13:08 Topicstarter

betreft kijkgeld wat ik hier en daar lees:

Dit vind ik Financieel intelligentie..

Zie het hetzelfde als dat sommige mensen net een paar uur minder werken om zo evenveel te verdienen icm toeslagen.

Of net wat minder schenken en dit spreiden over jaren, om zo geen belasting te betalen.

Als er nou niks was bij de moeder was het weer anders geweest, gelukkig bestaat er voor dit soort gevallen .. alleenstaande oudertoeslag kinderbijslag en/of kindgebondenbudget. 
icm wat ik weet, weet ik dat ze niks tekort komt.

Nogmaals ben naar advocaten geweest en die zeggen waren heel duidelijk.dan ga ik natuurlijk geen erkenning aan en betalen terwijl dat stukje al gedekt is door de overheid, dan maar geen erkenning en mijn eigen moment bepalen.

ik heb voor elke verjaardag een kaart       gestuurd.. en het opzoeken als ze jonger was was zowiezo geen optie.. dan had/heeft ze niet of nauwelijks besef..
Nu zal ze weten dat er indd een vader/vewekker moet zijn en anders maken haar klasgenootjes haar daar wel bewust van,niets mooier dat ik in dit moment instap en laat zien dat ik er ben.. 
binnenkort zal ze ook een eigen sociaal media krijgen en mogelijk zelf opzoek gaan.
dit wil ik voor zijn.

Als haar moeder nu een nieuwe vriend/partner leert kennen komt er ook een ander mans persoon in haar leven. 
Het is ook niet dat ik verwacht dat ik ineens omgang heb,maar wel lichte druk naar de moeder toe zodat ze mogelijk is afstapt van de gedachte, ik houdt je buiten schot.
Ik hoop dat het iets moois in gang zet

Ik heb mijn antwoorden en wil een ieder bedanken. 👍

Rik2026 schreef op 13-01-2026 om 10:15:

ik heb een dna test gedaan,echter heb je als vader als je niet samenwoont of niet een aantal maanden voor het kindje gezorgd heb, geen enkele poot om op te staan.

in mijn geval had ik dan erkenning gehad maandelijks bijgedragen, maar geen omgang iets waarvoor ik pas.

In Nederland is het zo geregeld dat aantoonbaar family life nodig hebt kan je dit niet aantonen word omgang niet vaak toegekend, laten uitzoeken bij 2 advocaten kantoren al jaren geleden.
Wat me brengt naar de situatie nu,
al jaren kaartjes sturen vragen om informatie over mijn dochter aan de moeder, maar ik word compleet op afstand gehouden en krijg niks te horen, waardoor ik de keus heb gemaakt haar zelf te benaderen, wil dat ze weet dat ik er voor haar ben en dat ze altijd welkom was. Waarom nu, omdat ik dit nu de juiste leeftijd vind, zo vlak voor de middelbare school.

DIt is juridisch gezien onjuist. Lekker ook dat je alleen wil bijdragen als je als 'beloning' je kind mag zien. Het geld is voor de verzorging en welzijn van je kind, niet zodat moeder een Chanel garderobe kan aanschaffen. Die dingen staan los van elkaar.

En fijn dat de belastingbetaler kon opdraaien voor jouw instelling.

Of voor de opstelling van de moeder.

Overigens heeft KA geen invloed op het inkomen voor de belastingen, noch op KB, noch op kindgebonden budget. 

En het gaat niet om 'kijkgeld' maar om deel te zijn van het leven en van de zorg voor een kind. 

Waarom wilde de moeder niet dat je het kind zag?

tsjor schreef op 13-01-2026 om 13:44:

En het gaat niet om 'kijkgeld' maar om deel te zijn van het leven en van de zorg voor een kind.

Ja dat ben ik juist precies met je eens

Rik2026

Rik2026

13-01-2026 om 14:35 Topicstarter

Als ik vraag naar de reden, krijg ik als reden dat het haar beter lijkt, als ik doorvraag word hier geen antwoord op gegeven.

Na een aantal keer proberen tot een gesprek te komen was haar nummer niet meer te bereiken, en heb nog een aantal x voorgesteld om samen op neutraal terrein af te spreken via social media maar ook hier werd ik geblokkeerd.

de reden om toen der tijd niet voor de juridische route te kiezen was, ao dat als er geen medewerking van de moeder was dit hele proces wel is tussen de 25 en 30k kon kosten. Omdat alles 1 voor 1 moest worden getoetst/beoordeeld en er meerder zaken zouden moeten plaats vinden.
geld waar ik gedeeltelijk een pl voor af had moeten sluiten.

erkenning 
Omgang 
Ouderlijke macht

en dan gezien de slagingskans gaf dat mij de doorslag hier niet verder in te gaan.

als alleen het eerste zou lukken, 
Betaalde ik 23 jaar voor?.
Vind ik nog steeds de juiste keus. 

Rik2026 schreef op 13-01-2026 om 14:35:

Als ik vraag naar de reden, krijg ik als reden dat het haar beter lijkt, als ik doorvraag word hier geen antwoord op gegeven.

Na een aantal keer proberen tot een gesprek te komen was haar nummer niet meer te bereiken, en heb nog een aantal x voorgesteld om samen op neutraal terrein af te spreken via social media maar ook hier werd ik geblokkeerd.

de reden om toen der tijd niet voor de juridische route te kiezen was, ao dat als er geen medewerking van de moeder was dit hele proces wel is tussen de 25 en 30k kon kosten. Omdat alles 1 voor 1 moest worden getoetst/beoordeeld en er meerder zaken zouden moeten plaats vinden.
geld waar ik gedeeltelijk een pl voor af had moeten sluiten.

erkenning
Omgang
Ouderlijke macht

en dan gezien de slagingskans gaf dat mij de doorslag hier niet verder in te gaan.

als alleen het eerste zou lukken,
Betaalde ik 23 jaar voor?.
Vind ik nog steeds de juiste keus.

Goed verhaal ' heeft een kind van 12 ook veel aan. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.