Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Om welke (suffe) reden werd jouw kind vandaag boos?

De titel zegt het al maar om welke reden werd jouw kind vandaag boos (misschien zelfs tot tantrum aan toe).

To begint: 
Mijn oudste was vandaag boos omdat ik haar haar shirt te snel had aangetrokken. 

Alice12 schreef op 05-03-2026 om 12:22:

Oma, koe
Wil je een koekje?
Ja, die die die
Deze?
Nee, die die ( wijst een zelfde koekje aan die nog in de verpakking zit)
Ja, dat is deze, alsjeblieft
Nee, die die die ( begint met huilen)
Ik pak een ander koekje uit de verpakking.
Deze?
Nee, die die
Pff, koekje weer terug in de verpakking, pak een ander koekje uit dezelfde verpakking.
Ja, die was het. Dus uiteindelijk 4 precies dezelfde koekjes uit de verpakking gehaald. Maar mevrouw was zeer tevreden met dat specifieke koekje.

Zoooo.... dit had ik niet getolereerd zeg. Ik zou er verder geen drama van maken, maar wel zeggen dat het kind gewoon het voorste koekje uit de verpakking kan krijgen want ze zijn allemaal hetzelfde. Anders maar niet. 

Sowieso, als ik die verhalen hier hoor, een deel komt toch echt door een gebrek aan begrenzing door de opvoeders.

Ik lees hier eigenlijk al best lang mee, maar heb vandaag pas een account aangemaakt 😊

Mijn zoontje (4) was vandaag boos omdat zijn banaan “te krom” was. Hij wilde een rechte banaan… ik heb nog steeds geen idee hoe ik dat had moeten oplossen.

troelahoep schreef op 06-03-2026 om 10:26:

[..]

Zoooo.... dit had ik niet getolereerd zeg. Ik zou er verder geen drama van maken, maar wel zeggen dat het kind gewoon het voorste koekje uit de verpakking kan krijgen want ze zijn allemaal hetzelfde. Anders maar niet.

Sowieso, als ik die verhalen hier hoor, een deel komt toch echt door een gebrek aan begrenzing door de opvoeders.

ik denk dat jij naar een ander topic moet. dit topic is om te lachen

noorj90 schreef op 06-03-2026 om 10:46:

Ik lees hier eigenlijk al best lang mee, maar heb vandaag pas een account aangemaakt 😊

Mijn zoontje (4) was vandaag boos omdat zijn banaan “te krom” was. Hij wilde een rechte banaan… ik heb nog steeds geen idee hoe ik dat had moeten oplossen.

Bij ons op de kleuterschool (in 1800 ongeveer) was het grapje "waarom zijn de bananen krom? Omdat ze niet recht zijn" erg populair. Misschien kun je hem die leren. Is zijn banaan nog steeds niet recht natuurlijk maar misschien kan hij er dan om lachen.

Anna76 schreef op 06-03-2026 om 11:16:

[..]

Bij ons op de kleuterschool (in 1800 ongeveer) was het grapje "waarom zijn de bananen krom? Omdat ze niet recht zijn" erg populair. Misschien kun je hem die leren. Is zijn banaan nog steeds niet recht natuurlijk maar misschien kan hij er dan om lachen.

Wij zeiden: "waarom zijn de bananen krom, als ze recht waren vielen ze om." Daar kreeg ik kortsluiting van want mijn kromme bananen bleven ook niet staan 😂

[..]

Alice is oma, niet per definitie opvoeder. En die 'opvoeders' mogen zelf kiezen hoe, of en wat ze begrenzen, toch? Zoiets als pick your battles. 

Maar eigenlijk wat Broadway zegt. Doe eens gezellig.  

Ik ben al een flinke tijd uit de kleine-kindertjes-tijd, maar ik moet iedere keer weer hard lachen om al deze verhalen.
Voor dit soort gedrag is behang uitgevonden.

[..]

Jij hebt nooit een kleuter opgevoed zeker. Die moeten dus nog opgevoed worden, en hebben van nature onredelijke driftbuien, omdat ze de emoties nog niet kunnen controleren. Het zijn geen volwassenen.

[..]

Ik ben niet de opvoeder. Ik ben de oma. Ik hoef niet op te voeden. Van mij mogen de kleinkinderen heel veel. ( niet wat de ouders niet willen uiteraard)

[..]

Jij hebt voorbeeldige kinderen, en je denkt dat het aan jouw opvoeding ligt?

[..]

Je krijgt hele leuke kinderen van geregeld autonomie geven hoor. Dan is een koekje echt een prima ding om dat mee te oefenen. Dat is heel gezond.

Fiorah schreef op 06-03-2026 om 16:17:

[..]

Je krijgt hele leuke kinderen van geregeld autonomie geven hoor. Dan is een koekje echt een prima ding om dat mee te oefenen. Dat is heel gezond.

👍️

Die autonomie oefenen met een koekje of met slippers in de sneeuw is inderdaad prima. Muts niet op met een koude noord-oosten wind leren ze ook snel dat je het dan koud hebt. 

Bij mijn buren was er dan altijd strijd. Kwam de buurvrouw bij mij vragen of ik mijn kinderen mutsen op kon doen als het zo koud was, dan had zij niet zo'n strijd in de ochtend. 

Eh, nee! Bij mij mogen ze dat zelf kiezen/uitzoeken. Er is hier ook wild geëxperimenteerd met kapsels. Ze komen er vanzelf wel achter dat roze haar hebben niet altijd in nee leven past, net als een man-bun voor zoon ook onhandig is als je ineens bedenkt dat maandag solliciteren met die knoedel moet als je op zondag niet naar de kapper kan. 

Je jeugd is toch ook om te leren? Wil kind geen muts op? Dan niet. Stop ik hem wel in mijn tas, mocht je hem onderweg missen dan kun je hem alsnog op. En dan leren ze écht wel (en in mijn ervaring ruim voor groep 3) zelf in te schatten wanneer het zo koud is dat je toch graag een muts meeneemt. 

Natuurlijk zijn er dingen die moeten en dingen die niet mogen. Maar dat zijn er vanzelf al zo veel. Dus ik geef voor de rest graag vrijheid waar dat kan. Daar leren ze juist van, vind ik. Als ze nog heel klein zijn, doen ze die dingen zoals met dat koekje. Dat betekent echt niet dat ze op hun 10e/12e/18e nog steeds het vierde koekje uit het pak moeten hebben hoor.

Fiorah schreef op 06-03-2026 om 16:17:

[..]

Dit! 

En in situaties waar dat niet kan, verander je de situatie zo dat er geen mogelijkheid is om zoiets te proberen. 

Uit een gemengd pak koekjes legde ik ooit wel voor iedereen eenzelfde koekje op een schaaltje per kind. 

En ook in mijn werk los ik dat vaak zo op. Kinderen kregen met Sinterklaas allemaal wat kruidnootjes, één schuimpje, en een chocolademunt. Ik had papieren bekers op voorraad. In elke beker eerst een munt, dan een schuimpje en afdekken met nootjes. Niet kiezen op basis van de kleur van de schuimpjes, één soort bekers, Sinterklaas is al spannend genoeg van zichzelf. (Groep 4)

Kampeerder schreef op 06-03-2026 om 18:40:

[..]

Dit!

En in situaties waar dat niet kan, verander je de situatie zo dat er geen mogelijkheid is om zoiets te proberen.

Uit een gemengd pak koekjes legde ik ooit wel voor iedereen eenzelfde koekje op een schaaltje per kind.

En ook in mijn werk los ik dat vaak zo op. Kinderen kregen met Sinterklaas allemaal wat kruidnootjes, één schuimpje, en een chocolademunt. Ik had papieren bekers op voorraad. In elke beker eerst een munt, dan een schuimpje en afdekken met nootjes. Niet kiezen op basis van de kleur van de schuimpjes, één soort bekers, Sinterklaas is al spannend genoeg van zichzelf. (Groep 4)

Dit is ook een goed punt. In bepaalde contexten verwacht je andere dingen van een kind dan in andere. Rondom Sinterklaas is het emmertje eerder vol en verwacht je minder. Op een vakantiedag waarop niks moet, iedereen goed geslapen en gegeten heeft, ligt dat anders. Dat lijkt me normaal. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.