Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Kat heeft baby gebeten


MMcGonagall schreef op 04-03-2023 om 12:31:

[..]

Je fantasie slaat op hol. Een incident met een hond is zó gebeurd. Ik ben als kleuter wel gebeten door een herder die geen signalen had afgegeven. Ik liep daar alleen maar langs. Wellicht had de eigenaar dat kunnen opmerken, zijn verweer was dat ik langs huppelde met zwaaiende armen. Zo’n herdergebit is in staat om dwars door een kleuterpolsje heen te bijten.

Ik ken mijn hond. Ik weet wat ie wel en niet zal tolereren. Op basis daarvan zeg ik tegen de ouder wat kind wel en niet kan doen bij mijn hond. 

absor schreef op 04-03-2023 om 12:36:

dat een hond signalen afgeeft weet ik niet. Ik ben gebeten door een hond waar ik langsfietste. Mijn kind zat achterop en hij hing gelukkig in mijn been en niet in haar been.

die hond zal vast signalen hebben afgegeven maar ja wat heb ik daaraan? De eigenaar zei; ja hij schrikt erg van fietsers hij kan er niets aan doen (???).

ik vertrouw honden sindsdien gewoon nooit meer.

Maar dan liep de hond dus los over straat? Dat is iets wat ik sowieso al niet doe. 

Index224 schreef op 04-03-2023 om 13:24:

[..]

Maar dan liep de hond dus los over straat? Dat is iets wat ik sowieso al niet doe.

Maar je laat hem wel los lopen in huis terwijl er bezoek met kleine kinderen is.

Ik ben als kind meermaals gebeten door een van onze eigen honden, hij was langer in het gezin dan ik. Ik stond duidelijk lager in de roedel voor hem. Dat ik hem wilde knuffelen terwijl hij at, was natuurlijk niet handig. Ook op de andere momenten waarop hij hapte, was het achteraf gezien heel logisch, maar voor mij als kind niet. Later, toen ik groter en hij ouder was, accepteerde hij het alleen van mij als ik hem de trap op tilde, omdat hij het niet meer kon. Ik weet eigenlijk niet waarom mijn ouders ons niet beter uit elkaar hebben gehouden of de hond niet herplaatsten, maar misschien waren het die onverwachte momenten, waarop ze even omgedraaid stonden en niet zagen wat ik deed (als 4/5-jarige). 

Maar ook: als wij op visite gingen, namen we de honden bijna nooit mee, alleen naar gezinnen die ook honden hadden waarmee onze honden goed klikten. Als er (kleine) kinderen waren, gingen ze sowieso niet mee. Andersom, dus als mensen met hun (kleine) kinderen op bezoek gingen, sloten wij de honden wel degelijk een uurtje op in de slaapkamer. Voor hun rust en de veiligheid van iedereen. In onze mensenwereld gingen mensen (en dus ook kleine kinderen) vóór de honden en katten. 

Honden en katten zijn te verschillend en niet te vergelijken. 
Wil wel even inhaken op de gevolgen van een kattenbeet. Ik ben in mijn leven meerdere keren gebeten en gekrabd door een kat die uit het niks aanviel tot bloedens toe. Die kat woont nu bij mijn ouders en heeft het daar naar zijn zin. Bijt ook niet meer naar mijn mening was het te druk bij mij thuis waardoor hij overprikkeld raakte. Vroeger ook wel eens een haal gehad van een kat. Ik heb nooit een abces of ontsteking gehad na een kattenbeet/krab en ken dat ook niet uit mijn omgeving. Bij het spelen krabt de kat soms ook perongeluk mijn vinger/hand/arm ipv het speeltje. Heb ik nou zo’n goed immuunsysteem?
Een hond daarintegen, eet soms poep etc. Lijkt me velen malen erger dan een kattenbeet?

Marie24 schreef op 04-03-2023 om 13:33:

Honden en katten zijn te verschillend en niet te vergelijken.
Wil wel even inhaken op de gevolgen van een kattenbeet. Ik ben in mijn leven meerdere keren gebeten en gekrabd door een kat die uit het niks aanviel tot bloedens toe. Die kat woont nu bij mijn ouders en heeft het daar naar zijn zin. Bijt ook niet meer naar mijn mening was het te druk bij mij thuis waardoor hij overprikkeld raakte. Vroeger ook wel eens een haal gehad van een kat. Ik heb nooit een abces of ontsteking gehad na een kattenbeet/krab en ken dat ook niet uit mijn omgeving. Bij het spelen krabt de kat soms ook perongeluk mijn vinger/hand/arm ipv het speeltje. Heb ik nou zo’n goed immuunsysteem?
Een hond daarintegen, eet soms poep etc. Lijkt me velen malen erger dan een kattenbeet?

Ik ben een keer door mijn kat te pakken genomen bij de dierenarts. De dierenarts gaf aan dat ik direct naar de huisarts moest gaan voor antibiotica en mijn huisarts zei: "Nou de dierenarts zal het wel weten."

Een kattenbeet is heel vies en een mensenbeet ook trouwens. 

Pooh-Bear schreef op 03-03-2023 om 16:55:

Feliway doet niet echt veel. Ik zou inderdaad de kat na laten kijken bij een dierenarts en daarna een kattengedragsadviseur inschakelen. Ik heb hele goede ervaringen met het kga op dinsdag kan je die gratis bellen ik weet alleen niet of ik hun nummer hier mag neerzetten maar anders even zoeken op Facebook naar kga dan kan je ze ook vinden.

Dit is niet waar. Ik heb hier juist heel goede ervaringen met feliway, van vuurwerk tot het introduceren van nieuwe huisdieren. Maar misschien helpt KGA ook. Als een telefoonnummer niet mag, dan het adres van de site zelf?

Index224 schreef op 04-03-2023 om 13:24:

[..]

Maar dan liep de hond dus los over straat? Dat is iets wat ik sowieso al niet doe.

Nee de hond liep aan de lijn. Het was een smalle doorgang en gebeurt voordat de eigenaar het door had.  Ik mocht daar gewoon fietsen overigens. Ik zou nu nooit meer vlak langs een hond fietsen maar ja dat hd ik toen niet bedacht

absor schreef op 04-03-2023 om 12:36:

dat een hond signalen afgeeft weet ik niet. Ik ben gebeten door een hond waar ik langsfietste. Mijn kind zat achterop en hij hing gelukkig in mijn been en niet in haar been.

die hond zal vast signalen hebben afgegeven maar ja wat heb ik daaraan? De eigenaar zei; ja hij schrikt erg van fietsers hij kan er niets aan doen (???).

ik vertrouw honden sindsdien gewoon nooit meer.

Mijn zoon had er een in zijn broek hangen toen hij over een pleintje van een winkelcentrum rende. "Je moet je kind ook niet laten rennen" zei de eigenaar. Op de reactie van mijn man "hij was niet bezig met je hond en niemand is erop bedacht dat er weleens een onbetrouwbare hond niet aangelijnd rondloopt" werd de persoon erg boos.

Honden en katten zijn echt anders. Katten vermijden liever. Buiten en binnen vermijden katten liever prikkels tenzij het veilig is. Deze kat werd getrapt dus een reactie is in die zin wel begrijpelijk. Hij haalde niet uit maar beet. Dat is in die zin normaal kattengedrag omdat ze dat ook doen bij hun kittens als ze die corrigeren. Mijn kat (heilige birmaan) doet dat zo nu en dan ook bij mij. 
Krabben is ander gedrag. Kattentandjes zijn scherp en babyhuidjes dun. 

Ik zou kat echt nog wel een paar kansen geven.

Decembermamma schreef op 04-03-2023 om 14:11:

[..]

Mijn zoon had er een in zijn broek hangen toen hij over een pleintje van een winkelcentrum rende. "Je moet je kind ook niet laten rennen" zei de eigenaar. Op de reactie van mijn man "hij was niet bezig met je hond en niemand is erop bedacht dat er weleens een onbetrouwbare hond niet aangelijnd rondloopt" werd de persoon erg boos.

Persoon zou aangeklaagd moeten worden vind ik

Decembermamma schreef op 03-03-2023 om 17:33:

[..]

Je bent er als ouder altijd bij als er interactie is tussen je kind en je huisdier never nooit laat je een klein kind alleen bij de huisdieren.

Nou ja moeder was er in dit geval al bij toen de baby werd gebeten dus voor mij zou het direct exit zijn.

Je kunt kinderen zeker wel leren hoe ze met dieren om moeten gaan. Maar niet zo jong al. Kinderen en dieren ook niet alleen laten zonder toezicht, alleen wordt dat in je huis lastig. Je bent immers niet 100% van de tijd bij je kind. Je gaat ook wel eens naar de wc, douchen, de was ophangen of de vuilbak even buiten zetten terwijl je baby in de box ligt. 

Als een dier een kind niet leuk vindt, maar de aanwezigheid in ieder geval tolereert en het kind vermijdt is er niet direct een probleem. Als een dier het kind probeert te verdringen om zijn plekje te verdedigen, dan wel.

Het is na trappen best logisch dat een dier zich verdedigt. Alleen de vraag is dan hoe vaak je dit mis moeten laten gaan voordat je ingrijpt. In mijn ogen niet vaak.

Ik heb ooit de straat van heel dichtbij bekeken nadat een hond onder mijn fiets door rende. Eigenaar liep midden over straat, ik haalde links in, hond schrok van het geluid van mijn bel en die man zei ook nog 'ja maar je fietste ook aan de verkeerde kant van de weg'. 1: honden kennen geen verkeersregels, 2: ik haalde in, dat moet juist links.
Was alleen te verbaasd/in de war om adequaat te reageren.
Als ik tegenwoordig mensen met een hond in wil halen, bel ik niet, maar roep of ik even langs mag of passeer ze rustig fietsend. Ook wel eens commentaar op gehad, of ik geen bel had. Zeker wel, maar geen zin om weer asfaltonderzoek te doen.

Index224 schreef op 04-03-2023 om 10:23:

[..]

Als je op bezoek bent, heb je je te houden aan de regels in dat huis. Niet aaien betekent niet aaien. Evenals dat er niet op de muren getekend mag worden. Als je kind niet goed luistert of je vertrouwt het niet helemaal, moet je als ouder je kind goed in de gaten houden. Stukje opvoeding niks mis mee. Wil je dat niet, dan laat je je kind maar thuis of blijf je helemaal weg.

Wat een onzin is dit zeg.

Wij hebben zelf een hond en ik vertrouw onze hond voor 99,9999% maar als hier iemand komt die zich onprettig voelt in het bijzijn van onze hond dan gaat onze hond zonder pardon op de gang en bij mooi weer lekker de tuin in.

Ik ga daar echt niet moeilijk over lopen doen en uiteindelijk zit ik zelf ook veel lekkerder.

Ingrid18 schreef op 04-03-2023 om 14:54:

[..]

Nou ja moeder was er in dit geval al bij toen de baby werd gebeten dus voor mij zou het direct exit zijn.

Moeder liet kind trappen waar de kat bij was en had zodra de kat kwam direct afstand kunnen creëren, het is ook weer geen hogere wiskunde.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.