Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Uitgerekend 15-31 juli 2021


Hier vandaag de eerste dag ouderschapsverlof na 2 dagen werken gehad. Afgelopen maandag op locatie bij de klant en ook daar heb ik een nette kolfruimte aangetroffen. Er zitten zowel bij mijn werkgever als bij de klant van die wc-sloten op de deur, dus geen gedoe met sleutels ophalen en dergelijke.

Fijn dat het drinken uit de fles nu goed gaat Neweve! Hier blijken sommige spenen veel beter te werken dan andere. De dr. Browns zijn hier favoriet. De Nuks verslikt zoon zich de hele tijd in dus die zijn de kast in gegaan. Ik heb ook nog een Calma van Medela om uit te proberen, die zou volgens de verpakking borstvoeding het best simuleren. Die mag man morgen lekker uitproberen, die geniet nu van zijn partnerverlof.

Ik kolf zo'n 200 ml elke 3-4 uur. Maar hij blijkt dus nog meer te drinken dan dat want als ik dat klaarzet is dat niet voldoende voor hem om de dag door te komen. Gelukkig zit er voldoende voorraad in de vriezer inmiddels. Ik kolf dus nu in de avond als hij al naar dromenland is vertrokken een keertje extra.

Hier gaat het goed. Dochter eet, slaapt en groeit goed. Steeds langer wakker, waardoor er een soort van ritme ontstaat. Begin vd avond altijd wel onrustig, niet echt handig met eten en zoon in bad doen. Maar we kunnen ze nu tegelijk op bed leggen en hebben nog een avond voor onszelf.

Neweve: fijn dat je dochter het flesdrinken nu onder de knie heeft. Dan kun je haar ook met een goed gevoel achterlaten bij kdv. Dochter was hier heel de dag onrustig en hongerig. Heb ik haar vanmiddag fles van 180cc gegeven, ging er ook goed in. Maar alle flessen ophogen zal nog teveel zijn denk ik.

Dochter is vd week gaan oefenen op kdv. Ging goed, geslapen in buitenbedje! 

Vivavette: hier nog 1 voeding om 23.00u en 1 voeding ergens tussen 4-5u. Die mag er van mij ook wel af, omdat ik daarna slecht weer in slaap val. Maar goed ik hou mezelf maar voor, dat het over twee maanden weer heel anders zal zijn!

De kleine man doet het prima tot nu toe. Ik ben alleen niet zo blij met zijn ritme met drinken. Nu heeft hij vaak zijn laatste fles rond 20:00 uur en wordt dan rond 02:00 uur wakker voor de fles ( vandaag iets later). Het liefst zou ik zien dat hij rond 23:00 uur zijn laatste fles drinkt en dan de nacht doorslaapt. Wakker maken voor de fles heeft geen nut. Hij drinkt dan een paar slokken en slaapt dan gewoon verder (en dan wordt hij alsnog op dezelfde tijd wakker voor de fles). 🙈

Neweve: Fijn dat het drinken uit de fles nu goed gaat. Wel onhandig dat het halen van de sleutel meer tijd kost, dan het kolven zelf. 😅

Lapjeskat: Heel herkenbaar van die spenen. Ook hier zijn de Dr. Browns favoriet. Wat fijn dat je nog zo'n goede voorraad in de vriezer hebt liggen.

Mirriemirrie: Nachtvoedingen zijn echt wel pittig. Ik hoop ook voor je dat die er snel vanaf zijn.

Tweeaapjes: ja dat is ook geen fijn ritme. Wellicht om 20.00u een grotere fles geven, zodat hij wat langer doortrekt. Of juist een kleinere zodat hij om 23.00u wel drinkt. Verschoon je nog de luier om 23.00u? Of anders met blote beentjes uit de slaapzak laten drinken, zodat hij wat meer wakker is. Ik roep ook maar wat hoor   

@twee aapjes, hier ook een droom voeding geprobeerd (dochter heeft ongeveer hetzelfde ritme als jouw kleine), maar ook hier slaapt ze als een blok door of wordt ze dan alsnog in 3.00 wakker. Het was wel al 2 weken geleden dus misschien nog een keer proberen. 

Speen, hier wordt Difrax beter gepakt dan Avent. We zijn wel weer terug op de s-speen anders gaat het wel te snel. 

@lapjeskat, wouw 200ml! Hier eet ze per voeding 100, en een enkele keer meer (gisteren 1 keer 175). Dat komt overeen met de formule van la leche, voor 3 maanden: 
Maand 3: 130 ml x gewicht in kg / aantal voedingen geeft in ons geval 105ml per voeding (7 op een dag). Al is dat natuurlijk een gemiddelde van wat kids eten. Gaan jullie een deel met kunstvoeding doen als de vriezer voorraad op is of is het kolven in de avond voldoende? 

Eerste dag opvang is goed gegaan, ze was wel moe dus ligt nu al in bed IPV over 1,5 uur. We zullen zien wat ze vannacht doet (laatste keer doorslapen was ook na een drukke dag). 

@mirrie, fijn dat de avond deels voor jullie is. 

Speen: Hier een difrax (S)

Lapjeskat: Fijn dat je nette kolfruimtes ter beschikking hebt.
Neweve: Fijn dat het goed is gegaan op de opvang.
Mirrie: Ik slaap ook (bijna) niet meer na die laatste voeding (tussen 04-05 uur). We zullen zien hoe het gaat!

tussen 4 en 5 vind ik de rotste tijd om 's nachts wakker te worden. Daarna val ik inderdaad slecht on slaap. Soms twijfel ik of ik al zal opstaan. Gelukkig is dat tijdstip een uitzondering, meestal komt ze rond 2-3 uur en dan om 6-7. 

Hier gaat t zn gangetje. Zondag is kleine man 10 weken. TweeAapjes, Herkenbaar van dat ritme. Hier ook gemerkt dat het lastig te managen is. Soms slaapt ie van 8 tot half 5, een andere keer komt ie om 1 u en daarna weer om 4 u. Heb twee weken geleden geprobeerd hem te wekken en voeden voordat ik zelf ging slapen (rond 12) zodat ie de nacht door zou trekken maar dat werkte averechts. Dan wordt het 2, 4, en 6 xD als ik hem gewoon laat tukken en niet wakker maakt komt ie het minst vaak. Maar 1 nov moet ik weer werken dus ik ga het vanavond toch weer proberen. De ontwikkeling gaat zo snel dat het nu misschien wel lukt

Neweve: valt de jouwe weer makkelijk in slaap 's nachts na een voeding? Hier maken we het ventje 's nachts rond 3.00 wakker voor een voeding omdat anders mijn borsten een uur later knettervol zitten en heel pijnlijk zijn. Dan slaapt hij al zo'n 7 uur. Daarna valt hij makkelijk weer in slaap tot ergens tussen 7 en 8. Heel soms wil hij na die voeding ook nog eventjes door tot een uur of 9. Het kan dus prima goed gaan! Al besef ik wel dat we op het vlak van slapen een supermakkelijke baby hebben getroffen. We hebben wel een paar slechtere nachten gehad maar die zijn letterlijk op 1 hand te tellen.

Ja onze zoon drinkt echt veel. Dat verklaart denk ik ook wel dat hij zo hard groeit. Stilzitten/liggen of rustig op schoot doet hij ook niet aan. Hij beweegt altijd en tegenwoordig wil hij ook niet meer zo lang op zijn buik op mijn buik liggen want dan kan hij de wereld niet verder ontdekken. Op schoot, prima, graag zelfs, maar mét vrij uitzicht alstublieft! Ik betrapte hem laatst toen hij zich van zijn rug op zijn zij had gerold. Dat was vermoedelijk geen bewuste actie want ik heb het hem daarna niet meer zien doen maar de kracht heeft hij dus wel. 

Voorlopig lijk ik met de extra keer kolven de voorraad op peil te kunnen houden. We zullen zien hoe het gaat als hij naar het kdv gaat. Nu ik nog 3 vd 4 dagen thuiswerk en man nog vrij heeft voed ik hem zoveel mogelijk live op mijn thuiswerkdagen. Erg gezellig en ontspannend en het zorgt er ook voor dat ik de overgang naar weer werken minder heftig vind dan ik dacht. Ik heb er best tegenop gezien namelijk.

Hier gaat het ook z’n gangetje. Er komt steeds meer ritme in. Ze drinkt nu vaak op redelijk vaste tijden: 11 uur, 15 uur, 19 uur en dan maak ik haar om 24 uur wakker voor nog een fles en probeer het daarna te rekken tot 7 uur. Vanmorgen lukte dat tot half 7 dus nog even doorzetten. Het is wel wat vermoeiender nu ik er 2 keer weer uit moet. Eerst sliep ze tot een uur of 4 en na die fles weer door. Maar ze dronk daardoor overdag slechter en ik slaap liever nu nog even wat minder om het ritme wat om te gooien dan wanneer ik weer moet werken. Het is ook zo lastig dat het voor elke baby anders werkt. Maar uiteindelijk zullen ze langer slapen en wij ook 😅 Ze drinkt zo’n 150 tot 180 cc per keer. Alleen de fles van 11 uur drinkt ze vaak niet meer dan 100 tot 120 cc. Ik geef flesvoeding. Maar ze groeit goed en is ook overdag steeds meer wakker tussendoor. En begint ook te ‘spelen’. slaan tegen de speeltjes in de box. Handjes ontdekken, geluidjes maken. Zo leuk! 
Ik moet over twee weken weer werken. Vind het wel spannend. Vooral over hoe ik de dagen zo goed mogelijk door kom en of ik wel scherp genoeg ben 🙈 Ik hoop dat ze dan van 11 tot 7 slaapt. En ik ga dat constant bij dochter zijn ook wel missen. Nu nog even twee weekjes heel erg van genieten 💗

En trouwens wat knap van dat kolven op het werk en die hele organisatie er omheen. Best even zoeken lijkt me. Hopelijk vinden jullie daar snel een weg in en loopt het goed! 

Lapjeskat schreef op 14-10-2021 om 20:44:

Neweve: valt de jouwe weer makkelijk in slaap 's nachts na een voeding? Hier maken we het ventje 's nachts rond 3.00 wakker voor een voeding omdat anders mijn borsten een uur later knettervol zitten en heel pijnlijk zijn. Dan slaapt hij al zo'n 7 uur. Daarna valt hij makkelijk weer in slaap tot ergens tussen 7 en 8. Heel soms wil hij na die voeding ook nog eventjes door tot een uur of 9. Het kan dus prima goed gaan! Al besef ik wel dat we op het vlak van slapen een supermakkelijke baby hebben getroffen. We hebben wel een paar slechtere nachten gehad maar die zijn letterlijk op 1 hand te tellen.

Ze valt gemakkelijk in slaap (soms in de avond wat oververmoeid), maar eerder is het me niet gelukt om haar voor een droom voeding wakker genoeg te krijgen in te gaan drinken. 
Ze slaapt van 7 tot 2/3 en dan dus tot 6/7 eigenlijk prima nachten. En in het weekend lukt uitslapen (als ze dan om 6 uur wakker wordt leggen we haar bij ons in bed en slaapt ze meestal nog een uur of 2 verder). 

Dubbel is wat veel...
Lampje279 schreef op 14-10-2021 om 21:01:

En trouwens wat knap van dat kolven op het werk en die hele organisatie er omheen. Best even zoeken lijkt me. Hopelijk vinden jullie daar snel een weg in en loopt het goed!

De kolfruimte zelf is erg fijn en van alle gemakken (lekkere stoel) voorzien. De organisatie eromheen kan praktischer maar is te overzien. Ben ook wel benieuwd naar kolven op thuiswerk dagen, dan heb je denk ik toch wat meer flexibiliteit.

Leuk om te lezen hoe het bij anderen gaat! Wat een verschillen tussen die kleintjes qua voeding en qua slapen!
Hier gaat het heel goed. Ze is bijna 3 maanden (ik reken al een tijd niet meer in weken haha) en ze groeit goed, zit keurig op het lijntje van het cv. Vandaag 1e vaccinatie gehad en ze lijkt er niet heel veel last van te hebben. Heb vriend meegestuurd naar het cb, want ik vond die naalden bij mijn kleine meisje nog te confronterend (zkh gevoel kwam weer terug).
Voeding: We maken haar om 23.30 uur wakker voor een voeding en dan slaapt ze tot ongeveer 7.00 uur! Ik durf het bijna niet te denken, maar het lijkt dat we van de nachtvoeding af zijn. Verder drinkt ze dan rond 11.00 - 15.00 - 18.30, dus totaal 5x, meestal tussen de 130 en 200cc. (flesvoeding)

Onze zoon begint nu helaas wel jaloers te worden en dat is wel lastig. Hij probeert haar te slaan of doet extreem lief tegen zijn zusje om aandacht van ons te krijgen, maar dit resulteert erin dat hij steeds bijna bovenop haar valt etc. We moeten hier nog even een weg in vinden om hem ook goed aandacht te geven, zonder dat hij vervelend wordt.

Ontwikkeling: Dochter is heel tevreden, wil graag om zich heen kijken en als ze aandacht krijgt, lacht ze vaak en brabbelt ze terug. Omdat zoon dus bovenstaand gedrag vertoont, is het wel lastig om haar 1 op 1 veel aandacht te geven, dus soms voel ik me wel schuldig dat zij de aandacht met haar broer moet delen.

Werk: maandag moet ik weer aan de slag. Nog helemaal geen zin in. Ik verveel me nog niet thuis, maar misschien is het wel goed om langzaam weer nuttig te worden, mijn wereldje is nu best wel klein, met 2 kinderen en werkende vriendinnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.