Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Vakantie-uren opnemen bij ontslag

Hoi allemaal,
Ik heb ontslag genomen bij mijn werkgever en een verzoek ingediend om mijn vakantie-uren op te nemen. Ik heb vervolgens een ondertekende bevestiging van PZ ontvangen waarin staat dat ze er vanuit gaan dat ik mijn vakantie-uren voor het einde van mijn dienstverband opneem.

Vervolgens is bijna mijn hele verlofaanvraag (op 1 dag na) door mijn leidinggevende geweigerd wegens een personeelsprobleem. Volgens hun een zwaarwegend bedrijfsbelang. Er volgen sollicitatiegesprekken, als er iemand wordt aangenomen gaan ze opnieuw kijken. Het kan dus zijn dat ik op een later moment meer toegekend krijg 

Ik doe vrij simpel werk waar mensen snel op ingewerkt kunnen worden. Het klopt dat de bezetting wat laag is als ik wegga, maar ik zou nou niet zeggen dat er echt een groot probleem ontstaat. 

Ik zou ontzettend graag even vrij willen zijn, en vraag me af wat de beste aanpak is.

Ik kan nog even rustig afwachten in de hoop meer toegekend te krijgen.

Ik zou ook een mail kunnen sturen waarin ik verwijs naar de zin in mijn bevestiging van opzegging. Nu staat er ook weer niet echt een belofte in, maar het is toch iets dat de werkgever zegt uit te gaan van opname van de uren? In die mail zou ik ook een nieuw voorstel kunnen doen waarin ik bijvoorbeeld aangeeft wat langer te willen werken dan in mijn vorige voorstel stond. Dan toon ik ook aan hun tegemoet te willen komen.

Ik heb online ook gelezen dat de werkgever verplicht is schriftelijk aan te tonen een zwaarwegend bedrijfsbelang te hebben bij de opname van uren. Ik kan hierom vragen, maar wellicht dat dit de boel onnodig op scherp zet.

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen. Wat zouden jullie doen in deze situatie?


DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

24-08-2021 om 22:09

Oei dat word een lastige ben ik bang voor. Misschien toch nog even in gesprek met elkaar en kijken naar een eventuele tussen oplossing? 

Wat is het alternatief, ze uit laten betalen? Of ben je anders uiteindelijk ‘gratis’ voor ze aan het werk? Dat zou ik in ieder geval proberen te voorkomen.

Als het er op aankomt, zou ik er wel op aansturen dat zij hun ‘zwaarwegend belang’ bewijzen. Je hebt er geen belang meer bij, de arbeidsrelatie koste wat het kost goed te houden. 

Ik heb verder geen verstand van de juridische kant van dit verhaal, of kennis van personeelszaken, sorry 🤷🏼‍♀️. 

Heb je misschien de mogelijkheid bij personeelszaken navraag te doen? Ze hebben toch schriftelijk bevestigd dat je he vakantie dagen mag opnemen?

Bel het juridisch loket of je vakbond.
Heb je al ander werk? 
Neem je ontslag per eerstvolgende mogelijkheid of ligt de datum verder in de toekomst? 

Heb je genoeg geld om het een maand uit te houden? Zo ja dan zou ik morgen afzwaaien.

Het antwoord van je leidinggevende even kopiëren naar de bevestiging van PZ. Aangeven, dat je verlof zo goed als afgewezen is en je ervan uitgaat, dat wanneer de ruimte niet vrijkomt je verlofuren op te nemen, deze uitbetaald worden. En dan vragen om een bevestiging hiervan.

Muurbloem1985 schreef op 24-08-2021 om 22:23:

Heb je genoeg geld om het een maand uit te houden? Zo ja dan zou ik morgen afzwaaien.

Adviseer je nu dat ze haar contract niet na moet komen?

vanpuffelen schreef op 24-08-2021 om 22:43:

[..]

Adviseer je nu dat ze haar contract niet na moet komen?

Het is toch geen fijne werkgever en ze heeft al ontslag genomen, wat maakt het uit.

Amarettootje

Amarettootje

24-08-2021 om 22:52 Topicstarter

Bedankt voor jullie reactie en tips!

Nose, ja, praten over een tussenoplossing kan ik denk ik het beste volgende week doen als zij weten over of er vervanging is.

OxfordComma, als ik de uren niet opneemt krijg ik deze uitbetaald. Het hun laten bewijzen van het bedrijfsbelang is iets waar ik nog even overna denk. Het is zo interpreteerbaar dat ik denk dat als zij het hierop gooien, het wel heel moeilijk wordt voor mij om het tegendeel te bewijzen.

Dutchgirly, dat zou ik nog kunnen doen! Ik heb vandaag wel gevraagd of dit onder een zwaarwegend bedrijfsbelang valt, en zij gaf aan van wel. Heb hier helemaal niet aan gedacht, stom. Voel me nu wel wat bezwaard om weer hiermee aan te kloppen terwijl ze dit al heeft gezegd..

SuzyQFive, ik zat er inderdaad aan te denken morgen het juridisch loket te bellen, dat is een goed idee! Ik heb al een andere baan (vandaar dat ik er tussenin graag even vrij zou willen) en neem ontslag tegen de 1e mogelijkheid (1.5maand verder).

Muurbloem1985 Ik heb daar genoeg geld voor, en zou dat het liefste doen :- ). Maar dat kan niet omdat ik een opzegtermijn heb.

Vanpuffelen, ik heb de reactie nu mondeling gekregen, die zou ik indien nodig nog schriftelijk kunnen opvragen. Als ik de uren niet opneemt krijg ik deze sowieso uitbetaald

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

24-08-2021 om 22:54

Amerettootje succes!! 

Muurbloem1985 schreef op 24-08-2021 om 22:50:

[..]

Het is toch geen fijne werkgever en ze heeft al ontslag genomen, wat maakt het uit.

Dat maakt een heleboel uit en kan haar een Grote klap geld kosten. Geef liever geen advies over zaken waar je geen verstand van hebt, of zeg het er even bij. 

TO vraag het beter even na bij een deskundige. Ga in elk geval niet zomaar wegblijven of melden dat je je opzegtermijn gaat negeren. 

Muurbloem1985 schreef op 24-08-2021 om 22:50:

[..]

Het is toch geen fijne werkgever en ze heeft al ontslag genomen, wat maakt het uit.

Niks joh. Getekend contract, afspraken nakomen, etc. Zwaar overschat inderdaad.

Als er niet genoeg personeel is, valt dat vaak onder zwaarwegend bedrijfsbelang. Valt er nog te praten met je leidinggevende? Hoe meer je in onderling overleg kunt bereiken, hoe beter het over het algemeen is. 
En probeer zoveel mogelijk via email te regelen of bevestigen zodat je het zwart op wit hebt.

Niet zomaar wegblijven hoor, dat kan je nog een claim van de organisatie opleveren als ze moeilijk willen doen. Dan kom jij je contract en afspraken niet na en kan het zo zijn dat je een bedrag aan hun moet betalen. Komt gelukkig niet vaak voor, maar ik zou het risico niet willen lopen.

Succes.

Betaal je niet meer belasting als je ze uit laat betalen dan als je ze opneemt als vrije dag? Als vrije dag kost het je 37% loonbelasting en bij uitbetaling toch 50%? Als dat zo is dan heb je een goede reden om niet akkoord te gaan.

Geronimo3 schreef op 24-08-2021 om 23:37:

Betaal je niet meer belasting als je ze uit laat betalen dan als je ze opneemt als vrije dag? Als vrije dag kost het je 37% loonbelasting en bij uitbetaling toch 50%? Als dat zo is dan heb je een goede reden om niet akkoord te gaan.

Op het moment van uitbetalen hanteert de salarisadministratie waarschijnlijk het bijzonder tarief waardoor je iets meer belasting afdraagt. Bij je aangifte rond april wordt dit weer verrekend en krijg je eventueel teveel betaalde belasting weer terug. 

Uiteindelijk betaal je dus niet meer belasting dan als je de dagen opneemt.

Het is geen recht om je resterende vrije dagen te kunnen opnemen als je je contract hebt opgezegd, het is iets wat in overleg met je leidinggevende een mogelijkheid is als de situatie het toelaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.