Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Personeelstekorten kunnen opgelost worden

Pejeka1

Pejeka1

05-06-2022 om 18:28 Topicstarter

Muurbloem1985 schreef op 05-06-2022 om 18:14:

[..]

Jij denkt er wel heel makkelijk over vind ik, als iedereen met 60 jaar met pensioen gaan, hoe moet dat betaalbaar blijven.

Ik was een paar weken geleden in Canada, en daar kun je met 60 jaar gewoon met pensioen. Stond er ook van te kijken, maar het blijkt waar. Uiteraard hangt je inkomen dan mede af van wat je zelf in je pensioenfonds hebt ingelegd, maar dat is hier ook zo. Toen ik daar vertelde dat ik nog zeker 9 jaar zou moeten werken (ik ben nu 58) kreeg ik daar toch echt verbaasde blikken.

Pejeka1 schreef op 05-06-2022 om 18:05:

[..]

Twee dagen werken en dan 5 dagen vrij (ik neem aan dat je doorbetaald bedoeld) is wel erg kras.

Maar wat je zegt: als team, daar ben ik het mee eens. Als je weet dat één van beiden regelmatig voor langere tijd van huis is voor het werk (en daar ook goed geld voor mee naar huis neemt), dan is het aan jou als team om daar een vorm in te vinden, niet de taak van de werkgever.

Helaas is niet alles te koop met geld... en gelukkig beseffen mensen zich dat steeds meer..

Ik ken iemand die veel in het buitenland zat en daar goed mee verdiende. Het kostte hem alleen wel zijn relatie en het contact met zijn kinderen. Toen ouders gingen scheiden zeiden hun pubers: o nouja we zagen papa toch al nooit dus zoveel zal er niet veranderen... 

Pejeka1

Pejeka1

05-06-2022 om 18:35 Topicstarter

Joszy schreef op 05-06-2022 om 18:31:

[..]

Helaas is niet alles te koop met geld... en gelukkig beseffen mensen zich dat steeds meer..

Ik ken iemand die veel in het buitenland zat en daar goed mee verdiende. Het kostte hem alleen wel zijn relatie en het contact met zijn kinderen. Toen ouders gingen scheiden zeiden hun pubers: o nouja we zagen papa toch al nooit dus zoveel zal er niet veranderen...

Met je eens, maar het is dan aan de ouders zelf om te bepalen of hun relatie daartegen bestand is. Mensen (mannen) die vaak lang van huis waren, bestaan al sinds mensenheugenis: schippers, zeelui, vrachtwagenchauffeurs, enz. Als je er niet tegen kunt dat je partner een dergelijk beroep heeft, houdt het inderdaad op.

Pejeka1 schreef op 05-06-2022 om 18:28:

[..]

Ik was een paar weken geleden in Canada, en daar kun je met 60 jaar gewoon met pensioen. Stond er ook van te kijken, maar het blijkt waar. Uiteraard hangt je inkomen dan mede af van wat je zelf in je pensioenfonds hebt ingelegd, maar dat is hier ook zo. Toen ik daar vertelde dat ik nog zeker 9 jaar zou moeten werken (ik ben nu 58) kreeg ik daar toch echt verbaasde blikken.

Tsja daar zal het wel ander geregeld zijn (Misschien economische voorspoed?) Maar ik heb niks met het populistisch gelul van bijv. de SP die denken dat eerder met pensioen gaan voor iedereen haalbaar is. 

Pejeka1 schreef op 05-06-2022 om 18:35:

[..]

Met je eens, maar het is dan aan de ouders zelf om te bepalen of hun relatie daartegen bestand is. Mensen (mannen) die vaak lang van huis waren, bestaan al sinds mensenheugenis: schippers, zeelui, vrachtwagenchauffeurs, enz. Als je er niet tegen kunt dat je partner een dergelijk beroep heeft, houdt het inderdaad op.

Vind je niet dat je als werkgever daar ook wel iets in zou kunnen betekenen? Dus als iemand x dagen in het buitenland is geweest, een bepaald aantal dagen vrij geven bijvoorbeeld? Of moeten ze het maar doen met het geld?

Pejeka1

Pejeka1

05-06-2022 om 19:26 Topicstarter

Joszy schreef op 05-06-2022 om 18:49:

[..]

Vind je niet dat je als werkgever daar ook wel iets in zou kunnen betekenen? Dus als iemand x dagen in het buitenland is geweest, een bepaald aantal dagen vrij geven bijvoorbeeld? Of moeten ze het maar doen met het geld?

Mensen mogen zelf kiezen, lijkt me. Of meer geld, of meer vrije tijd. Het is niet aan de werkgever (vind ik dan) om uit eigen zak vrije dagen weg te geven, want waar is dan de grens? Waarom Jan van de technische dienst wel, en Piet van de administratie niet?

Libertine schreef op 05-06-2022 om 18:25:

[..]

Dat kan. In mijn sector wel. En gelukkig maar want daar doen we de gemeenschap een verschrikkelijk groot plezier mee.

Wat is dit voor een opmerking? Iedereen die in mijn sector werkt doet de gemeenschap ook een verschrikkelijk groot plezier. 

Miepjecody schreef op 05-06-2022 om 18:27:

[..]

Waarom met 60 al niet meer?

Veel mensen worden 80, dan zit je 20 jaar niets te doen. Moet er niet aan denken.

Jij misschien niet maar veel mensen zouden wel willen stoppen met werken . Ik ken er genoeg hoor van mijn leeftijd die nog moeten werken met nadruk op moeten omdat ze anders financieel niet rond komen.

Er zijn initiatieven!

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/03/de-werkgeversbuddys-maken-werkloze-50-plussers-weer-zichtbaar-en-helpen-ze-aan-een-baan-a4132235

De ‘werkgeversbuddy’s’ maken werkloze 50-plussers weer zichtbaar – en helpen ze aan een baan. In de regio Eindhoven zien ze 50-plussers als het „nieuwe goud” op de krappe arbeidsmarkt. Werkloze ouderen kregen er een individuele coach. Twee derde is weer aan de slag.

<Buddy Werkt, een project dat werkloze 50-plussers koppelt aan werkgevers binnen de overheid en het bedrijfsleven, die zich vrijwillig inzetten als coach bij het zoeken naar een  baan: https://www.buddywerkt.nl/over-buddy-werkt>;

Want ook al daalt het aantal werklozen in Nederland sterk onder jongeren, en becijferde het CBS dat ook onder 45- tot 75-jarigen meer mensen werken, het aantal 45-plussers dat langer dan twaalf maanden werkloos is, wil niet dalen. Sterker: hun aantal groeide, in een overspannen arbeidsmarkt, van 40.000 in 2020 tot 48.000 in 2022.

Rest van de tekst van nrc niet neergezet ivm copyright. De link naar buddywerkt is zonder betaalmuur

gr Angela

Mevrouw75 schreef op 05-06-2022 om 20:30:

[..]

Wat is dit voor een opmerking? Iedereen die in mijn sector werkt doet de gemeenschap ook een verschrikkelijk groot plezier.

Ik zei enkel iets over mijn eigen sector, niet over het jouwe. Trek je tenen maar weer in. 

Pejeka1

Pejeka1

06-06-2022 om 15:16 Topicstarter

watertoren schreef op 06-06-2022 om 13:11:

[..]

Jij misschien niet maar veel mensen zouden wel willen stoppen met werken . Ik ken er genoeg hoor van mijn leeftijd die nog moeten werken met nadruk op moeten omdat ze anders financieel niet rond komen.

Stoppen met werken hoeft van mij nog niet, ik doe mijn werk met veel plezier. Volgend jaar word ik 60 (over anderhalf jaar pas overigens, ben jarig in december).

Wat je wel merkt, is dat je langer nodig hebt om je energie weer op te laden naarmate je ouder wordt. Niet dat ik nu als een lusteloos wrak op de bank zit als ik thuis ben, maar je merkt wel dat je geen 30 meer bent, bijvoorbeeld. Destijds begon ik rustig om 7 uur in de ochtend op kantoor, werkte de hele dag, was rond 17.30 uur thuis, ging nog even borrelen bij de buren die een feestje hadden en tuurlijk, daarna ging ik met gemak nog douchen en omkleden om met andere vrienden uit eten te gaan en nog een drankje na te drinken. En de volgende dag zat je dan fris en fit net zo goed weer om 7 uur op kantoor. Als ik eerlijk ben, denk ik niet dat dat tempo me nu nog zo makkelijk zou lukken.

In de afgelopen jaren heb ik mijn perspectief op AOW/pensioen steeds verder op zien schuiven naar achteren, in sommige jaren ging het opeens heel drastisch. En wie weet komt er in de komende jaren weer een jaartje of wat bij, ik durf niet te garanderen dat het niet zo is. Misschien moet ik dan wel door tot 68 jaar, of 69 jaar. Dat ik 80 of ouder word, garandeert echter geen mens me. Misschien word ik wel 73. Fijn dan.

Maar inderdaad, het klinkt allemaal zo mooi, dat je vroeger kunt stoppen als je wilt. Maar wie betaalt dan de huur, je vaste lasten, je eten en drinken, je andere kosten?

niet voor te stellen dat nog maar kort geleden mensen gestimuleerd werden met 55 met de vut te gaan om plaats te maken voor jongeren.  Als in bijv de zorg (zal voor alle sectoren gelden) massaal alle 55plussers stoppen hebben we een gigantisch probleem. 

Pejeka1 schreef op 06-06-2022 om 15:16:

[..]

Stoppen met werken hoeft van mij nog niet, ik doe mijn werk met veel plezier. Volgend jaar word ik 60 (over anderhalf jaar pas overigens, ben jarig in december).

Wat je wel merkt, is dat je langer nodig hebt om je energie weer op te laden naarmate je ouder wordt. Niet dat ik nu als een lusteloos wrak op de bank zit als ik thuis ben, maar je merkt wel dat je geen 30 meer bent, bijvoorbeeld. Destijds begon ik rustig om 7 uur in de ochtend op kantoor, werkte de hele dag, was rond 17.30 uur thuis, ging nog even borrelen bij de buren die een feestje hadden en tuurlijk, daarna ging ik met gemak nog douchen en omkleden om met andere vrienden uit eten te gaan en nog een drankje na te drinken. En de volgende dag zat je dan fris en fit net zo goed weer om 7 uur op kantoor. Als ik eerlijk ben, denk ik niet dat dat tempo me nu nog zo makkelijk zou lukken.

In de afgelopen jaren heb ik mijn perspectief op AOW/pensioen steeds verder op zien schuiven naar achteren, in sommige jaren ging het opeens heel drastisch. En wie weet komt er in de komende jaren weer een jaartje of wat bij, ik durf niet te garanderen dat het niet zo is. Misschien moet ik dan wel door tot 68 jaar, of 69 jaar. Dat ik 80 of ouder word, garandeert echter geen mens me. Misschien word ik wel 73. Fijn dan.

Maar inderdaad, het klinkt allemaal zo mooi, dat je vroeger kunt stoppen als je wilt. Maar wie betaalt dan de huur, je vaste lasten, je eten en drinken, je andere kosten?

Je 60e verjaardag lijkt me een mooi moment om korter te gaan werken. In jouw geval bijvoorbeeld 5x6 uur per dag. Kortere dagen zijn heel fijn als je wat ouder wordt. 
Financieel kun je je dat permitteren. 
Ik doe dit zelf ook. 

Nederland is kampioen parttime werken en pejeka vindt dat we allen net ietsje meer moeten gaan werken. Tegelijk zijn de meeste vacatures parttime. Doe eerst daar eens wat aan.

Pejeka1

Pejeka1

06-06-2022 om 18:40 Topicstarter

DaphneMaria_ schreef op 06-06-2022 om 18:09:

Nederland is kampioen parttime werken en pejeka vindt dat we allen net ietsje meer moeten gaan werken. Tegelijk zijn de meeste vacatures parttime. Doe eerst daar eens wat aan.

Het probleem is (en ik weet dat omdat we momenteel zelf meerdere vacatures hebben op de zaak) dat wanneer je fulltime vraagt, veel mensen niet eens reageren. We willen graag wat jongere mensen in ons team, en ja, we zijn flexibel, thuiswerken kan bepaalde dagen per week, we houden rekening met kinderen en het feit dat ouders zich daarnaar moeten richten, enz. En dan krijg je toch een sollicitant die nét iets meer wil, terwijl dat gewoonweg redelijkerwijze (gezien de functie) niet kan. Soms niet eens vanwege kinderen, maar "tja, ik heb een vriendin en die vindt het niet fijn als ik later dan 5 uur thuis ben". Duh. Mijn man vindt het soms ook niet gezellig dat ik pas om 18.15 uur thuis ben, maar het is dan niet anders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.