Werk en Opleiding
Pejeka1
03-05-2022 om 19:25
Personeelstekorten kunnen opgelost worden
We lezen het dagelijks in de krant, we zien het dagelijks in de media. Personeelstekorten. Zorg, onderwijs, horeca, enz. Er is niet aan personeel te komen.
Tegelijkertijd vinden we in Nederland (het parttime-paradijs van Europa) dat weinig werken genoeg moet zijn. Gemiddeld werkt de Nederlander 29 uur per week. Dus over alle werkenden genomen. Dat betekent dat alle fulltimers ook in dat cijfer zitten, en alle mensen die slechts 16 uur per week werken ook. Dus door de bank genomen is onze arbeidsproductiviteit 29 uur per week. Het laagste in heel Europa, waar de volgende "laagste" al gauw op 32-35 uur per week uitkomt.
Nederland is kampioen parttime werken. Weinig werken dus ook. Al in 2018 becijferde McKinsey dat als alle parttimers in zorg, onderwijs, enz. een uur, of 2 uur, langer per week zouden werken, een groot deel van het personeelstekort zou kunnen worden opgelost.
De vraag is dan: waarom doen we dat niet? Wat is er zo erg aan 2 uur meer werken per week als dat betekent dat je met die 26 uur werken in plaats van 24 uur werken wél de roosters kloppend krijgt, of het gat kunt opvullen?
bieb1963
05-06-2022 om 17:12
volgens mij is het principe nog steeds: iedereen heeft geld nodig om te kunnen leven. Daarnaast betalen we allemaal belasting (op allerlei manieren) om de maatschappij draaiend re houden. Meer of minder is het niet.
bieb1963
05-06-2022 om 17:15
En als we geen geld hadden 'uitgevonden", dan gingen we jagen en verzamelen, zelf onze dingen maken en producten en diensten ruilen. Echt, meer of minder is het niet
watertoren
05-06-2022 om 17:22
Vrije tijd zijn mensen ook steeds belangrijker gaan vinden. Er is toch bijna niemand die tegen het einde van zijn leven denkt van had ik maar meer gewerkt. Binnenkort geeft mijn broer een groot feest omdat hij met vervroegd pensioen gaat. Als je aan mensen vraagt van wat zou je doen als je heel veel geld zou winnen dan staat met stip op nummer 1: stoppen met werken.
bieb1963
05-06-2022 om 17:40
watertoren schreef op 05-06-2022 om 17:22:
Vrije tijd zijn mensen ook steeds belangrijker gaan vinden. Er is toch bijna niemand die tegen het einde van zijn leven denkt van had ik maar meer gewerkt. Binnenkort geeft mijn broer een groot feest omdat hij met vervroegd pensioen gaat. Als je aan mensen vraagt van wat zou je doen als je heel veel geld zou winnen dan staat met stip op nummer 1: stoppen met werken
Logisch toch. En als je veel plezier en voldoening in je werk hebt, doe je het wellicht anders.
Muurbloem1985
05-06-2022 om 17:40
Vrije tijd zijn mensen ook steeds belangrijker gaan vinden. Er is toch bijna niemand die tegen het einde van zijn leven denkt van had ik maar meer gewerkt. Binnenkort geeft mijn broer een groot feest omdat hij met vervroegd pensioen gaat. Als je aan mensen vraagt van wat zou je doen als je heel veel geld zou winnen dan staat met stip op nummer 1: stoppen met werken.
Niet altijd he, werken kan ook voldoening geven
Pejeka1
05-06-2022 om 17:54
Ik zou niet stoppen met werken. Om verschillende redenen. Wat ik wel zou doen, is elke dag bijv. 2 uurtjes minder werken. Ik ben nu bijna 60 en dat lijkt me fijn, dat je rond 4 uur thuis bent, nog even wat kleine klusjes kunt doen, op je gemak koken, enz. Ik werk al meer dan 35 jaar rond de 45 uur per week, en ik doe het nog steeds met plezier. Maar je merkt wel dat, naarmate je ouder wordt, je energieniveau ook wat daalt, het duurt wat langer om in de ochtend op gang te komen, en hoewel ik jaren lang met plezier nog om 19.00 uur ging koken omdat ik pas rond 18.15 uur thuis was, denk ik nu heus wel eens: tjee, koken, eten, dan moet de hele meuk nog afgewassen en opgeruimd worden, dus eer dat ik rustig kan zitten, is het 21.00 uur.
Anderzijds is mijn energie gelukkig nog OK. Ik ga elke avond om 23.00 uur naar bed, tussen 05.00 en 05.30 uur ben ik er weer uit, doe wat dingen in het huishouden die moeten gebeuren, ik ontbijt, maak de lunch klaar voor mijn man, haal nog even ergens een doekje langs of, als het mooi weer is, werk ik de tuin nog even bij (onkruid eruit, aanvegen, enz.), en om 08.00 uur zit ik op de fiets en werk dan een uur of 9.
Neweve
05-06-2022 om 17:55
Pejeka1 schreef op 05-06-2022 om 12:53:
[..]
Maar hoe wil je een baan waarmee je soms een paar dagen in het buitenland bent, dan parttime maken?
Iedere week 2 dagen in het buitenland en 5 dagen vrij of 1 volle week buitenland en dan een week vrij.
Of de partner werkt parttime om de zorgtaken tijdens de reizen op te vangen.
Dus als team en beide fulltime werken en buitenland en overuren en kinderen is teveel.
watertoren
05-06-2022 om 18:04
Pejeka1 schreef op 05-06-2022 om 17:54:
[..]
Ik zou niet stoppen met werken. Om verschillende redenen. Wat ik wel zou doen, is elke dag bijv. 2 uurtjes minder werken. Ik ben nu bijna 60 en dat lijkt me fijn, dat je rond 4 uur thuis bent, nog even wat kleine klusjes kunt doen, op je gemak koken, enz. Ik werk al meer dan 35 jaar rond de 45 uur per week, en ik doe het nog steeds met plezier. Maar je merkt wel dat, naarmate je ouder wordt, je energieniveau ook wat daalt, het duurt wat langer om in de ochtend op gang te komen, en hoewel ik jaren lang met plezier nog om 19.00 uur ging koken omdat ik pas rond 18.15 uur thuis was, denk ik nu heus wel eens: tjee, koken, eten, dan moet de hele meuk nog afgewassen en opgeruimd worden, dus eer dat ik rustig kan zitten, is het 21.00 uur.
Anderzijds is mijn energie gelukkig nog OK. Ik ga elke avond om 23.00 uur naar bed, tussen 05.00 en 05.30 uur ben ik er weer uit, doe wat dingen in het huishouden die moeten gebeuren, ik ontbijt, maak de lunch klaar voor mijn man, haal nog even ergens een doekje langs of, als het mooi weer is, werk ik de tuin nog even bij (onkruid eruit, aanvegen, enz.), en om 08.00 uur zit ik op de fiets en werk dan een uur of 9.
Ik vind het eigenlijk niet normaal dat iemand van 60 nog moet werken. Mijn broer is ook 60 en stopt er nu helemaal mee. hij moet daar wel geld op inleveren. Pejeka, jij zegt vaak dat vroeger alles beter was maar wat pensioen betreft heb je daar gelijk in. Mijn vader was 57 toen hij met de VUT ging. Hij heeft echt nog volop kunnen genieten van het leven.
Pejeka1
05-06-2022 om 18:05
Neweve schreef op 05-06-2022 om 17:55:
[..]
Iedere week 2 dagen in het buitenland en 5 dagen vrij of 1 volle week buitenland en dan een week vrij.
Of de partner werkt parttime om de zorgtaken tijdens de reizen op te vangen.
Dus als team en beide fulltime werken en buitenland en overuren en kinderen is teveel.
Twee dagen werken en dan 5 dagen vrij (ik neem aan dat je doorbetaald bedoeld) is wel erg kras.
Maar wat je zegt: als team, daar ben ik het mee eens. Als je weet dat één van beiden regelmatig voor langere tijd van huis is voor het werk (en daar ook goed geld voor mee naar huis neemt), dan is het aan jou als team om daar een vorm in te vinden, niet de taak van de werkgever.
Neweve
05-06-2022 om 18:05
Muurbloem1985 schreef op 05-06-2022 om 17:40:
[..]
Niet altijd he, werken kan ook voldoening geven
Eens maar dat kan ook in 2, 3 of 4 dagen. Zoals eerder al genoemd is vrije tijd mij ook wat waard. Dus mijn 5e dag werken moet beter beloont worden de 4 die ik nu werk. Kortom ik werk 4 dagen omdat het voldoening en uitdaging geeft en ik daarmee genoeg verdien om goed te kunnen leven. De 5e dag geeft me rust, tijd om met mijn gezin te zijn, dingen te organiseren, schoon te maken en leuke dingen doen. Kortom voor de 5e dag wil ik genoeg extra verdienen dat ik erop vooruit ga en een schoonmaakster/accountant/strijkster/opvang en ah bezorgservice kan betalen.
Muurbloem1985
05-06-2022 om 18:14
watertoren schreef op 05-06-2022 om 18:04:
[..]
Ik vind het eigenlijk niet normaal dat iemand van 60 nog moet werken. Mijn broer is ook 60 en stopt er nu helemaal mee. hij moet daar wel geld op inleveren. Pejeka, jij zegt vaak dat vroeger alles beter was maar wat pensioen betreft heb je daar gelijk in. Mijn vader was 57 toen hij met de VUT ging. Hij heeft echt nog volop kunnen genieten van het leven.
Jij denkt er wel heel makkelijk over vind ik, als iedereen met 60 jaar met pensioen gaan, hoe moet dat betaalbaar blijven.
FaithfulDuck87
05-06-2022 om 18:15
Muurbloem1985 schreef op 05-06-2022 om 18:14:
[..]
Jij denkt er wel heel makkelijk over vind ik, als iedereen met 60 jaar met pensioen gaan, hoe moet dat betaalbaar blijven.
nou dat en dan vooral zelf niet werken. Helemaal makkelijk praten
Muurbloem1985
05-06-2022 om 18:24
Neweve schreef op 05-06-2022 om 18:05:
[..]
Eens maar dat kan ook in 2, 3 of 4 dagen. Zoals eerder al genoemd is vrije tijd mij ook wat waard. Dus mijn 5e dag werken moet beter beloont worden de 4 die ik nu werk. Kortom ik werk 4 dagen omdat het voldoening en uitdaging geeft en ik daarmee genoeg verdien om goed te kunnen leven. De 5e dag geeft me rust, tijd om met mijn gezin te zijn, dingen te organiseren, schoon te maken en leuke dingen doen. Kortom voor de 5e dag wil ik genoeg extra verdienen dat ik erop vooruit ga en een schoonmaakster/accountant/strijkster/opvang en ah bezorgservice kan betalen.
Eens iedereen moet zelf weten hoeveel hij/zij werkt alleen watertoren is wel heel negatief over werken, terwijl werk ook voldoening KAN geven.
Libertine
05-06-2022 om 18:25
Mevrouw75 schreef op 05-06-2022 om 16:11:
[..]
Ik heb net uitgelegd waarom dat bij ons toch niet zo simpel is.
Dat kan. In mijn sector wel. En gelukkig maar want daar doen we de gemeenschap een verschrikkelijk groot plezier mee.
Miepjecody
05-06-2022 om 18:27
watertoren schreef op 05-06-2022 om 18:04:
[..]
Waarom met 60 al niet meer?
Veel mensen worden 80, dan zit je 20 jaar niets te doen. Moet er niet aan denken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.