Werk en Opleiding
Pejeka1
03-05-2022 om 19:25
Personeelstekorten kunnen opgelost worden
We lezen het dagelijks in de krant, we zien het dagelijks in de media. Personeelstekorten. Zorg, onderwijs, horeca, enz. Er is niet aan personeel te komen.
Tegelijkertijd vinden we in Nederland (het parttime-paradijs van Europa) dat weinig werken genoeg moet zijn. Gemiddeld werkt de Nederlander 29 uur per week. Dus over alle werkenden genomen. Dat betekent dat alle fulltimers ook in dat cijfer zitten, en alle mensen die slechts 16 uur per week werken ook. Dus door de bank genomen is onze arbeidsproductiviteit 29 uur per week. Het laagste in heel Europa, waar de volgende "laagste" al gauw op 32-35 uur per week uitkomt.
Nederland is kampioen parttime werken. Weinig werken dus ook. Al in 2018 becijferde McKinsey dat als alle parttimers in zorg, onderwijs, enz. een uur, of 2 uur, langer per week zouden werken, een groot deel van het personeelstekort zou kunnen worden opgelost.
De vraag is dan: waarom doen we dat niet? Wat is er zo erg aan 2 uur meer werken per week als dat betekent dat je met die 26 uur werken in plaats van 24 uur werken wél de roosters kloppend krijgt, of het gat kunt opvullen?
Pejeka1
05-06-2022 om 12:16
MidasWolf schreef op 05-06-2022 om 12:07:
Wanneer de ene partner regelmatig een paar dagen weg is voor werk naar het buitenland, dan legt dat wel bepaalde druk op het gezin want de andere partner(of dat nu de man of vrouw is in dit geval)
Moet wel rekening houden met de werktijden ten opzichte van bijvoorbeeld de opvang. En de zorgtaken komen op dat moment vooral op die ene partner neer ook al heb je bijvoorbeeld een schoonmaker thuis voor een aantal uren per week.
Soms willen de mensen wel, maar is het praktisch moeilijk uitvoerbaar, voor mij als kindvrije is dit dat dan ook veel makkelijker te regelen om voor werk in het buitenland te zitten, dan voor iemand met een gezin waarbij er veel meer te regelen valt.
Snap ik. Allemaal dingen die meespelen. Maar soms maken we het ook te groot. Alleen het woord "zorgtaken" al. Alsof je 24 uur per dag bezig bent "zorg" te verlenen aan je kinderen. Ja, je bent 24 uur per dag ouder. Maar als ik terugkijk naar hoe het vroeger bij ons thuis was, dan kwam je om 4 uur terug uit school, ging buiten spelen, kwam thuis om te eten en soms in de zomer nog even naar buiten of anders thuis bij de TV, of met een boek of iets anders waar je mee bezig was. Echt niet dat mijn moeder constant liep te rennen om "zorg" te verlenen.
En je huis schoonhouden en netjes houden is gewoon van alle tijden. Bij ons thuis komt het meestal neer op: wie even de meeste tijd heeft, pakt een bepaalde klus op. Geen gedoe over "ja maar, ik werk ook, en ik heb vorige week de badkamer al gedaan, dus nou is het jouw beurt". Mauw niet zo, doe het gewoon, in de tijd dat je erover zanikt is het al 10 keer gebeurd.
bieb1963
05-06-2022 om 12:36
Pejeka1 schreef op 05-06-2022 om 12:16:
[..]
Snap ik. Allemaal dingen die meespelen. Maar soms maken we het ook te groot. Alleen het woord "zorgtaken" al. Alsof je 24 uur per dag bezig bent "zorg" te verlenen aan je kinderen. Ja, je bent 24 uur per dag ouder. Maar als ik terugkijk naar hoe het vroeger bij ons thuis was, dan kwam je om 4 uur terug uit school, ging buiten spelen, kwam thuis om te eten en soms in de zomer nog even naar buiten of anders thuis bij de TV, of met een boek of iets anders waar je mee bezig was. Echt niet dat mijn moeder constant liep te rennen om "zorg" te verlenen.
En je huis schoonhouden en netjes houden is gewoon van alle tijden. Bij ons thuis komt het meestal neer op: wie even de meeste tijd heeft, pakt een bepaalde klus op. Geen gedoe over "ja maar, ik werk ook, en ik heb vorige week de badkamer al gedaan, dus nou is het jouw beurt". Mauw niet zo, doe het gewoon, in de tijd dat je erover zanikt is het al 10 keer gebeurd.
Natuurlijk, maar dat kind moet nu uit de opvang gehaald worden. En als het niet op de opvang is, moet er iig iemand thuis zijn (jongere kinderen). Daar gaat het dus om.
Ysenda
05-06-2022 om 12:41
[..]
Maar er was wel iemand thuis om je op te vangen. Dat is ook zorg. Als je een pleister nodig had kon je die vragen aan iemand. Die iemand kan op dat moment niet bij een werkgever zijn.
Pejeka1
05-06-2022 om 12:42
bieb1963 schreef op 05-06-2022 om 12:36:
[..]
Natuurlijk, maar dat kind moet nu uit de opvang gehaald worden. En als het niet op de opvang is, moet er iig iemand thuis zijn (jongere kinderen). Daar gaat het dus om.
Snap ik ook. Maar je weet van elkaar wat voor baan je hebt. Daar praat je als volwassenen ook samen over, neem ik aan. Zo van: OK, jij bent regelmatig onderweg/in het buitenland, je verdient daar een leuke grijpstuiver mee, dus ik zorg dat in elk geval de kinderen elke avond opgehaald zijn. En is de partner die regelmatig reist een keer een paar dagen thuis tussendoor, dan doet die het. Afstemmen onderling, daar gaat het om. Dat moesten mijn ouders ook al destijds, niks nieuws.
Auwereel
05-06-2022 om 12:43
Pejeka1 schreef op 05-06-2022 om 09:51:
[..]
Het probleem is dat die HBO/WO geschoolde technici geen zin hebben de handen vuil te maken. Die zitten graag allerlei technische oplossingen uit te denken en uit te proberen, maken proefopstellingen, werken schema's uit, enz. Maar daar heb je geen fluit aan als je gewoon mensen nodig hebt die met een gereedschapskoffer naar een klant moeten om daar een machine uit elkaar te halen, olie en smeer aan hun handen te krijgen van tijd tot tijd, onderdelen vervangen, storingen in de machine oplossen, enz. En juist die mensen hebben wij in ons bedrijf nu hard nodig, maar ze zijn niet te vinden. Ja, we krijgen ook wel eens sollicitanten die HBO geschoold zijn, maar die zoeken dat werk dus niet echt.
Verder merken we dat de van 9 tot 5 mentaliteit erg is toegenomen. Onze klanten zitten grotendeels ook in het buitenland, dat kan Duitsland of Frankrijk zijn, maar dat kan ook Mexico of de USA zijn, of Letland. Zo'n 20 jaar geleden stonden ze bij wijze van spreken in de rij voor een baan bij ons, want een auto van de zaak, op kosten van de zaak op reis (als er bijv. een klus op de Fiji-eilanden was, waar we ook een klant hebben, vochten ze elkaar zowat de tent uit om die klus te krijgen, want naast het werk, was er ook genoeg vrije tijd om iets voor jezelf te doen op locatie), tegenwoordig haken ze al af als ze maar durft te zeggen dat ze van tijd tot tijd een paar dagen (of langer) van huis kunnen zijn, dat ze soms om 5 uur in de avond nog 2 uur naar huis moeten rijden omdat ze ergens in het Westen van Duitsland een klus hebben, enz. Terwijl elk overuur gewoon goed wordt uitbetaald, als ze langer dan 2,5 uur rijden van huis zijn, krijgen ze een overnachting op kosten van de zaak, ze hebben allemaal een creditcard van de zaak in hun zak zodat ze kunnen eten in een restaurant naar keuze, enz. Maar nee. Ze willen om 5 uur thuis zijn. Dat is écht veranderd.
Ja, klopt, chips worden ontwikkeld in een cleanroom, vieze handen strikt verboden, maar bij gebrek aan die dingen worden heel veel apparaten niet geleverd. Dus om nou te stellen dat je daar niets aan hebt...
Ysenda
05-06-2022 om 12:44
Pejeka1 schreef op 05-06-2022 om 12:42:
[..]
Snap ik ook. Maar je weet van elkaar wat voor baan je hebt. Daar praat je als volwassenen ook samen over, neem ik aan. Zo van: OK, jij bent regelmatig onderweg/in het buitenland, je verdient daar een leuke grijpstuiver mee, dus ik zorg dat in elk geval de kinderen elke avond opgehaald zijn. En is de partner die regelmatig reist een keer een paar dagen thuis tussendoor, dan doet die het. Afstemmen onderling, daar gaat het om. Dat moesten mijn ouders ook al destijds, niks nieuws.
En dat maakt dat er dus parttime gewerkt wordt want het is anders niet te combineren en zo is het cirkeltje rond.
RaSa
05-06-2022 om 12:47
Wij merken het ook hoor die mentaliteit verandering. Degene die nog van aanpakken weten worden schaarser. Bij ons in de bouw zijn er gewoon rotklussen bij. Die kruipruimte is geen pretje en een dag dozen boren/sleuven trekken doet gewoon pijn ja. Maar dat hoort er gewoon bij. Maar we zien nu zo vaak jongens van school komen die na een uur al beginnen te miepen. Ze weten gewoon niet meer wat echt werken is. En dan moeten ze ook nog op tijd naar huis. Dat ze de klant dan achterlaten zonder elektra of stromend water lijkt ze geen biet te interesseren.
Overigens zou het bij ons dan wel weer prima zijn als ze parttime willen werken. Maar je moet wel een beetje kunnen aanpakken en een klus moet gewoon af (of iedergeval dusdanig achtergelaten dat het verantwoord is). Die laatste zijn echt een vereiste. Uiteraard worden degene die dat wel kunnen en dus blijven, daar dusdanig rijkelijk voor beloond dat ze ook graag blijven hangen.
En voor degene die het willen weten. Mijn hoofd taken zijn de technische tekeningen verzorgen. Maar als handige best techinsche dame van kantoor draai ik regelmatig een dagje mee. Dus ik weet waar ik het over heb. Overigens: Dames, waar blijven jullie? Techniek is echt heel leuk 😊
Ysenda
05-06-2022 om 12:51
RaSa schreef op 05-06-2022 om 12:47:
Overigens: Dames, waar blijven jullie? Techniek is echt heel leuk 😊
En heel breed.
Pejeka1
05-06-2022 om 12:53
Ysenda schreef op 05-06-2022 om 12:44:
[..]
En dat maakt dat er dus parttime gewerkt wordt want het is anders niet te combineren en zo is het cirkeltje rond.
Maar hoe wil je een baan waarmee je soms een paar dagen in het buitenland bent, dan parttime maken?
Mevrouw75
05-06-2022 om 12:55
bieb1963 schreef op 05-06-2022 om 11:05:
[..]
Uhh nee, ook in het VO is onderwijsassistent mbo niveau, zelfs ook een leraarondersteuner.
Pejeka had het gewoon over onderwijzers hoor.
en ja, je hebt gelijk, die zijn strikt genomen alleen in het basisonderwijs aanwezig.
Ysenda
05-06-2022 om 12:57
Pejeka1 schreef op 05-06-2022 om 12:53:
[..]
Maar hoe wil je een baan waarmee je soms een paar dagen in het buitenland bent, dan parttime maken?
Flexibele werktijden.
Ik werk 28 uur pw, ben soms ook 3-4 dagen in het buitenland, haalde zoon dan bij zijn vader op die vervolgens een week naar het buitenland ging. In die week kon ik geen hele dagen werken.
En als ik in het buitenland ben kan ik niet de door de zorginstelling vereiste mantelzorg voor mijn moeder verlenen.
Mevrouw75
05-06-2022 om 12:58
[..]
Het ging om ‘5 uur naar huis’, niet om het poetsen van je huis. Dat laatste kun je midden in de nacht nog doen, dat eerste is om op tijd je kind uit school of de bso te halen/ met een koekje bij de thee zitten/de bloemkool voor je kind op tijd op tafel te hebben.
FaithfulDuck87
05-06-2022 om 13:01
Pejeka1 schreef op 05-06-2022 om 12:53:
[..]
Dat bedoelt ze niet, dan zal de partner parttime moeten werken, om de boel thuis te regelen
Pejeka1
05-06-2022 om 13:05
Friezinnetje schreef op 05-06-2022 om 13:01:
[..]
Dat bedoelt ze niet, dan zal de partner parttime moeten werken, om de boel thuis te regelen
In elk geval je erop instellen dat je partner er even niet is. Moeten mijn man en ik ook. We werken allebei fulltime, dus ja, soms sta ik om 6 uur in de ochtend een strijk weg te werken voor ik om 8 uur naar mijn werk ga, en ja, soms kom ik om 6 uur thuis in de avond en is het pas 9 uur dat ik even kan zitten. Zo is het nou eenmaal.
Ysenda
05-06-2022 om 13:15
Pejeka1 schreef op 05-06-2022 om 13:05:
[..]
In elk geval je erop instellen dat je partner er even niet is. Moeten mijn man en ik ook. We werken allebei fulltime, dus ja, soms sta ik om 6 uur in de ochtend een strijk weg te werken voor ik om 8 uur naar mijn werk ga, en ja, soms kom ik om 6 uur thuis in de avond en is het pas 9 uur dat ik even kan zitten. Zo is het nou eenmaal.
Klopt, maar die bso en school gaan wel op vaste tijden dicht. Je kunt dan pas naar je werk als je kind naar school vertrokken is of als je die afgeleverd hebt. Als je dan nog een uur moet rijden want normaal brengt je partner en die zit nu in het buitenland en je moet ook weer om kwart voor 6 bij de bso staan om je kind op te halen red je dat dus niet zonder verlofuren op te nemen. Verlofuren die je ook nodig hebt om 12 weken vakantie op te vangen, zelf op te laden, ziekte van je kind op te vangen.
Gemiddeld genomen zit ik pas om 10 uur 's avonds. Dat is niet soms, dat is 5 dagen per week minimaal. Ik ben blij dat ik op verschillende locaties kan werken en op verschillende tijden maar dat lukt je niet in de zorg of het onderwijs of een productieafdeling.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.