Werk en Opleiding
Pejeka1
03-05-2022 om 19:25
Personeelstekorten kunnen opgelost worden
We lezen het dagelijks in de krant, we zien het dagelijks in de media. Personeelstekorten. Zorg, onderwijs, horeca, enz. Er is niet aan personeel te komen.
Tegelijkertijd vinden we in Nederland (het parttime-paradijs van Europa) dat weinig werken genoeg moet zijn. Gemiddeld werkt de Nederlander 29 uur per week. Dus over alle werkenden genomen. Dat betekent dat alle fulltimers ook in dat cijfer zitten, en alle mensen die slechts 16 uur per week werken ook. Dus door de bank genomen is onze arbeidsproductiviteit 29 uur per week. Het laagste in heel Europa, waar de volgende "laagste" al gauw op 32-35 uur per week uitkomt.
Nederland is kampioen parttime werken. Weinig werken dus ook. Al in 2018 becijferde McKinsey dat als alle parttimers in zorg, onderwijs, enz. een uur, of 2 uur, langer per week zouden werken, een groot deel van het personeelstekort zou kunnen worden opgelost.
De vraag is dan: waarom doen we dat niet? Wat is er zo erg aan 2 uur meer werken per week als dat betekent dat je met die 26 uur werken in plaats van 24 uur werken wél de roosters kloppend krijgt, of het gat kunt opvullen?
Marty1984
04-06-2022 om 18:47
bieb1963 schreef op 04-06-2022 om 18:42:
En we doen het ook grotendeels zelf: we zijn niet meer tevreden met een gewone cappuccino op een terras, maar het moet een heel ingewikkeld koffiebrouwsel zijn. En zo.gaat het met alles. Dus wij vragen naar onzin beroepen, waar (voor nu) geld mee te verdienen is.
Wie is er ook ooit begonnen met die ingewikkelde brouwsels
? Waarom hebben ze dat niet fijn voor in een 3-sterren-restaurant gehouden?
Ik drink nog altijd een gewone cappucino. Liefst nog met gewoon een toef slagroom ipv opgeklopte - of weet ik hoe vreselijk ingewikkeld bewerkte - melk.
Ysenda
04-06-2022 om 20:32
Marty1984 schreef op 04-06-2022 om 18:47:
[..]
Wie is er ook ooit begonnen met die ingewikkelde brouwsels
? Waarom hebben ze dat niet fijn voor in een 3-sterren-restaurant gehouden?
Ik drink nog altijd een gewone cappucino. Liefst nog met gewoon een toef slagroom ipv opgeklopte - of weet ik hoe vreselijk ingewikkeld bewerkte - melk.
Een gewone cappuccino, dat is ook al een ingewikkeld brouwsel. Gewone filterkoffie met melk is het eenvoudige uitgangspunt.
LostJellyfish83
04-06-2022 om 21:15
Pejeka1 schreef op 04-06-2022 om 18:26:
[..]
In de horeca werken voornamelijk werkstudenten om bij te verdienen, en het is logisch dat ze dus een "bijbaantjessalaris" krijgen. Het zijn meestal geen mensen die een opleiding hebben voor horecawerk, gewoon studenten die een glas bier op een tafel kunnen zetten. In restaurants idem dito, veel bedienend personeel weet zelfs niet eens de juiste plaatsing van bestek of glazen aan tafel. Ze kunnen een bord neerzetten, ze kunnen een glas inschenken, maar dan houdt het wel op. Dus dan moet je niet verbaasd zijn dat je daar geen topsalaris mee verdient.
Een gebrek eigenlijk, vind je niet? Serieus hoor, ik was laatst bij een restaurant waar de serveerster overduidelijk wel verstand van zaken en gastvrijheid had en dat was een wereld van verschil!
Kersje
04-06-2022 om 21:39
Ik, 100% afgekeurd door mijn AOV-verzekeraar. Voorheen ZZP’er en zelf jaren een dure AOV premie betaald en nu nergens recht op vwb ‘sociale voorzieningen’ en terecht ook natuurlijk! Want, mijn keuze geweest om ooit zelfstandig ondernemer te worden en alle voors/tegens goed afgewogen.
Blij dat ik ooit een AOV heb afgesloten, al was de maandpremie niet misselijk, maar ik mis werken ontzettend. Zou ook best nog kunnen werken, maar ik zou mezelf in de vingers snijden een ZZP-klus aan te nemen, want ik zou dan voor mijn verzekeraar (en dus uitkering) 100% arbeidsgeschikt worden verklaard. En daar gaat het dus mis, want waarom moet arbeids(on)geschiktheid zo zwart/wit beoordeeld worden?
Ik ben ongeneeslijk ziek en word palliatief behandeld, maar kan een opdrachtgever enkel geen consistentie bieden. Nu ben ik stabiel, maar dat kan over een maand zomaar heel anders zijn en dan zou ik weer van vooraf aan door de administratieve molen moeten, inclusief wachttijd van 3 maanden (en dus geen inkomen, want nergens recht op als ZZP’er).
Laat mij ‘gewoon’ werken wanneer dat kan en mijn ziekte het toelaat en keer dan geen uitkering uit (waarvoor ikzelf overigens al jarenlang maandelijks een hoge premie voor heb betaald). En kan ik door mijn ziekte, die echt nooit meer beter wordt, even niet werken, dan wel even die uitkering uitbetalen.
Maar nee, het is of 100% ziek of %-aantal beter……..en juist dát risico wil (of kan) ik domweg niet nemen. Lijkt mij een win-win situatie, alleen zit het juridisch/wettelijk gewoon verkeerd in elkaar zoals met zoveel zaken helaas, waardoor je dit soort discussies krijgt.
Broodtrommel
04-06-2022 om 21:56
Pejeka1 schreef op 04-06-2022 om 18:38:
[..]
Je raakt een valide punt. Te lang is verwaarloosd dat die mensen nodig zijn. Niet alleen in de opleiding, maar ook in beloning en waardering. Te lang is gepropageerd dat het ideaal was een HBO-opleiding of hoger, en is het MBO en de vakmensen die dat oplevert, ondergewaardeerd geweest.
Onderwijs is gewoon HBO en Universitair geschoold.
En dat die vakmensen uit de bouw en techniek er niet meer zijn komt ook doordat ze er en masse uit zijn gegooid tijdens de vorige crisis en een deel is inmiddels te oud voor dat soort arbeid. Jarenlang totaal geen enkel perspectief.
Broodtrommel
04-06-2022 om 22:17
Pejeka1 schreef op 04-06-2022 om 18:26:
[..]
In de horeca werken voornamelijk werkstudenten om bij te verdienen, en het is logisch dat ze dus een "bijbaantjessalaris" krijgen. Het zijn meestal geen mensen die een opleiding hebben voor horecawerk, gewoon studenten die een glas bier op een tafel kunnen zetten. In restaurants idem dito, veel bedienend personeel weet zelfs niet eens de juiste plaatsing van bestek of glazen aan tafel. Ze kunnen een bord neerzetten, ze kunnen een glas inschenken, maar dan houdt het wel op. Dus dan moet je niet verbaasd zijn dat je daar geen topsalaris mee verdient.
Ik zou deze zelf omdraaien.
Vroegah was horeca een vak. Had je nog de hotelschool of een opleiding in die richting gedaan. En zo niet dan iig de restaurantmanager of eigenaar wel die het personeel vervolgens goed inwerkte. Je kreeg nog vaste contracten en geen gezeik met 0 urencontracten.
Maar ja, ook dat is allemaal wegbezuinigd. Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk. Het liefst inwisselbaar personeel en er is al tijden leeftijdsdiscriminatie aan de gang zodat ze je het minimumjeugdloon kunnen geven voor een grijpstuiver.
De meesten krijgen geen vaste contracten en je moet uiteraard weer uberflexibel zijn. Dan krijg je idd niet het beste personeel die het als een bijbaantje beschouwd. En waarom zouden ze ook gemotiveerd zijn voor dat soort tenten.
Niet allemaal, maar er zijn tegenwoordig wel heel erg veel van.
bieb1963
04-06-2022 om 22:29
Broodtrommel schreef op 04-06-2022 om 21:56:
[..]
Onderwijs is gewoon HBO en Universitair geschoold.
En dat die vakmensen uit de bouw en techniek er niet meer zijn komt ook doordat ze er en masse uit zijn gegooid tijdens de vorige crisis en een deel is inmiddels te oud voor dat soort arbeid. Jarenlang totaal geen enkel
Leraren hbo, maar onderwijsassisten mbo. En idd, zo gaat dat: eruit als.er weinig werk is. Gevolg ook.dat men die opleiding niet meer te doen. En nu dus een tekort. Ja, het kan verkeren
Pejeka1
04-06-2022 om 23:04
Broodtrommel schreef op 04-06-2022 om 22:17:
[..]
Ik zou deze zelf omdraaien.
Vroegah was horeca een vak. Had je nog de hotelschool of een opleiding in die richting gedaan. En zo niet dan iig de restaurantmanager of eigenaar wel die het personeel vervolgens goed inwerkte. Je kreeg nog vaste contracten en geen gezeik met 0 urencontracten.
Maar ja, ook dat is allemaal wegbezuinigd. Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk. Het liefst inwisselbaar personeel en er is al tijden leeftijdsdiscriminatie aan de gang zodat ze je het minimumjeugdloon kunnen geven voor een grijpstuiver.
De meesten krijgen geen vaste contracten en je moet uiteraard weer uberflexibel zijn. Dan krijg je idd niet het beste personeel die het als een bijbaantje beschouwd. En waarom zouden ze ook gemotiveerd zijn voor dat soort tenten.
Niet allemaal, maar er zijn tegenwoordig wel heel erg veel van.
Horeca is nog steeds een vak. Ik heb ze nog meegemaakt, de door de wol geverfde kelners die de kneepjes van het vak kenden. Tegenwoordig mag je blij zijn als de werkstudent überhaupt weet hoe hij het bord moet plaatsen. Alleen is de waardering voor het vakmanschap in deze branche afgenomen, omdat men redeneerde dat iedereen die een bord of glas vast kon houden, ook wel dat bord of glas op tafel kon zetten. Zonder kennis van de gerechten, sauzen, bereidingswijze, of wat dan ook. Vroeger werd een tong keurig netjes aan tafel gefileerd desgewenst door de ervaren kelner, of werd een eendenborst aan tafel getrancheerd. En echt niet alleen in peperdure restaurants. Kom daar nu eens om, die studenten zijn al blij als ze een kop soep zonder morsen neer kunnen zetten. Ligt niet aan die studenten, want het is hun vak niet. Maar het illustreert wel hoe bepaalde beroepen ondergewaardeerd zijn geraakt.
redbulletje
05-06-2022 om 07:10
Pejeka1 schreef op 04-06-2022 om 23:04:
[..]
Horeca is nog steeds een vak. Ik heb ze nog meegemaakt, de door de wol geverfde kelners die de kneepjes van het vak kenden. Tegenwoordig mag je blij zijn als de werkstudent überhaupt weet hoe hij het bord moet plaatsen. Alleen is de waardering voor het vakmanschap in deze branche afgenomen, omdat men redeneerde dat iedereen die een bord of glas vast kon houden, ook wel dat bord of glas op tafel kon zetten. Zonder kennis van de gerechten, sauzen, bereidingswijze, of wat dan ook. Vroeger werd een tong keurig netjes aan tafel gefileerd desgewenst door de ervaren kelner, of werd een eendenborst aan tafel getrancheerd. En echt niet alleen in peperdure restaurants. Kom daar nu eens om, die studenten zijn al blij als ze een kop soep zonder morsen neer kunnen zetten. Ligt niet aan die studenten, want het is hun vak niet. Maar het illustreert wel hoe bepaalde beroepen ondergewaardeerd zijn geraakt.
Ik heb bij vdValk gewerkt en daar leerde ik idd de tong aan tafel te fileren.
Sowieso werd er toen in restaurants veel meer aan tafel gedaan,zoals flamberen bijv.
Mevrouw75
05-06-2022 om 08:21
[..]
Je raakt een valide punt. Te lang is verwaarloosd dat die mensen nodig zijn. Niet alleen in de opleiding, maar ook in beloning en waardering. Te lang is gepropageerd dat het ideaal was een HBO-opleiding of hoger, en is het MBO en de vakmensen die dat oplevert, ondergewaardeerd geweest.
Onderwijzers hebben gewoon een hbo(+)-opleiding nodig.
Mevrouw75
05-06-2022 om 08:23
bieb1963 schreef op 04-06-2022 om 22:29:
[..]
Leraren hbo, maar onderwijsassisten mbo. En idd, zo gaat dat: eruit als.er weinig werk is. Gevolg ook.dat men die opleiding niet meer te doen. En nu dus een tekort. Ja, het kan verkeren
In het basisonderwijs. Middelbaar is hbo of WO+.
Auwereel
05-06-2022 om 08:52
[..]
Er is ook een behoorlijk tekort aan HBO en WO geschoolde technici, die opleidingen leveren ook vakmensen op. Maar een NT vakkenpakket is niet populair op de middelbare school...
Pejeka1
05-06-2022 om 09:51
Auwereel schreef op 05-06-2022 om 08:52:
[..]
Er is ook een behoorlijk tekort aan HBO en WO geschoolde technici, die opleidingen leveren ook vakmensen op. Maar een NT vakkenpakket is niet populair op de middelbare school...
Het probleem is dat die HBO/WO geschoolde technici geen zin hebben de handen vuil te maken. Die zitten graag allerlei technische oplossingen uit te denken en uit te proberen, maken proefopstellingen, werken schema's uit, enz. Maar daar heb je geen fluit aan als je gewoon mensen nodig hebt die met een gereedschapskoffer naar een klant moeten om daar een machine uit elkaar te halen, olie en smeer aan hun handen te krijgen van tijd tot tijd, onderdelen vervangen, storingen in de machine oplossen, enz. En juist die mensen hebben wij in ons bedrijf nu hard nodig, maar ze zijn niet te vinden. Ja, we krijgen ook wel eens sollicitanten die HBO geschoold zijn, maar die zoeken dat werk dus niet echt.
Verder merken we dat de van 9 tot 5 mentaliteit erg is toegenomen. Onze klanten zitten grotendeels ook in het buitenland, dat kan Duitsland of Frankrijk zijn, maar dat kan ook Mexico of de USA zijn, of Letland. Zo'n 20 jaar geleden stonden ze bij wijze van spreken in de rij voor een baan bij ons, want een auto van de zaak, op kosten van de zaak op reis (als er bijv. een klus op de Fiji-eilanden was, waar we ook een klant hebben, vochten ze elkaar zowat de tent uit om die klus te krijgen, want naast het werk, was er ook genoeg vrije tijd om iets voor jezelf te doen op locatie), tegenwoordig haken ze al af als ze maar durft te zeggen dat ze van tijd tot tijd een paar dagen (of langer) van huis kunnen zijn, dat ze soms om 5 uur in de avond nog 2 uur naar huis moeten rijden omdat ze ergens in het Westen van Duitsland een klus hebben, enz. Terwijl elk overuur gewoon goed wordt uitbetaald, als ze langer dan 2,5 uur rijden van huis zijn, krijgen ze een overnachting op kosten van de zaak, ze hebben allemaal een creditcard van de zaak in hun zak zodat ze kunnen eten in een restaurant naar keuze, enz. Maar nee. Ze willen om 5 uur thuis zijn. Dat is écht veranderd.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.