Werk en Opleiding
Chiquita
19-01-2026 om 11:29
Kan zo'n opmerking of niet?
Vraag voor iemand anders: werknemer was begin dit jaar 2 dagen ziek. Teamleider vraagt "of persoon écht niet kan komen, want haar oma was binnen 1 dag opgeknapt". Nu afgelopen weekend ziek geworden, hoesten, zware hoofdpijn, overgeven. Zieke belt vanmorgen teamleider op. Of "werknemer echt geen andere werkzaamheden kan doen" (werkt normaal deze dag thuis) en "oh, das kort op de vorige keer ziek zijn".
Zelf ben ik al te lang uit het werkzame leven om te weten of deze opmerkingen kunnen/mogen van teamleider of niet. En zo niet, wat zou zieke persoon ermee kunnen?
Lena55
19-01-2026 om 17:29
Ik vind het vooral onzinnig om dit soort opmerkingen te maken. Iedereen heeft het recht zich ziek te melden. Als medewerkers zich bij mij ziekmelden dan neem ik dat aan als mededeling en wens ze veel beterschap. Afhankelijk van wat een medewerker zelf vertelt hebben we een gesprekje over wat er aan de hand is. Ik check wel even wat de voorspelling is van de duur, vooral voor het lesrooster.
Als ik zie dat een medewerker vaker ziek is, plan ik een gesprek in zodra diegene weer beter is. En maak zeker geen opmerkingen hierover aan de telefoon. Bij een grote organisatie is hier ook beleid over vanuit HR. Als bij ons mensen zich meer dan 2x ziek melden per jaar, moet er een gesprek plaatsvinden met terugkoppeling naar HR.
Muurbloem1985
19-01-2026 om 19:08
Erg chique vind vind ik het niet, maar gebeurt helaas op elke werkplek, mensen houden ervan elkaar de vernieling in te helpen. Overigens snap ik niet wat haar oma er mee te maken heeft?
Smulkruimel
19-01-2026 om 21:43
Of het mag of niet, het is ongelukkig geformuleerd. Misschien niet eens slecht bedoeld maar dat het meer een constatering is die hardop gezegd is. Dat leidinggevenden meteen vragen of je thuis kan werken vind ik er wel erg bovenop zitten. Ik zou me daar niet beter door voelen. Zowieso ziek is ziek en kan ik niet werken. Collega van man is ook heel vaak "ziek" maar kan dan wel thuiswerken. Hij heeft er een hekel aan om naar kantoor te moeten komen.
Vind dat het ook afhangt of iemand vaak ziek is of dat het nu toevallig 2x achter elkaar is.
Soms is het gewoon pech. Heb wel eens flinke griep gehad, dacht dat het wel weer ging en na 1,5 dag werken opnieuw hoge koorts en vreselijk beroerd en me weer ziek moeten melden. Daar doe je niks aan.
rionyriony
20-01-2026 om 08:00
Op zich is het niet moeilijk om je in alle personen in dit verhaal in te leven. Als je een kleine werkgever bent die zijn hart en ziel in zijn bedrijfje heeft gelegd dan is elke werknemer die je moet betalen maar die niet levert, een drama. Verzuim is een ontzettend zware kostenpost die je maar hebt te dragen, terwijl je direct de werkbijdrage van de werknemer gaat missen. Je kan erdoor failliet gaan.
Van die kant uit is de ongerustheid van de werkgever begrijpelijk. Hij had zich beter in kunnen houden, maar ja het is ook maar een mens. Hij denkt: oh jee, daar ga ik.
Maar als werknemer speel jij een totaal andere rol, en daar moet je je bij houden.
Iedereen herstelt zich wel weer. Het is moeilijk om je niet aangesproken te voelen, maar ja. Soms moet je gewoon je besluit nemen om je nergens iets van aan te trekken, anders heb je geen leven.
Probleem is ook: gesteld dat de zieke zich schuldig voelt en hij gaat toch aan het werk; zal de werkgever daar iets van leren? Hooguit dat het loont om iedereen te wantrouwen, want als je flink doorzet, dan kan het ineens wél!
Ik denk dat hij wél zo snel mogelijk zou overstappen op zoveel mogelijk inzet van flexibele krachten en vooral AI. Die kan je gewoon kopen en hebt daarna weinig risico. Maar als mensen werkloos worden en daardoor weinig meer verdienen dan kunnen ze ook niets meer kopen dus dat gaat die werkgever tenslotte ook raken want hij kan dan zijn goederen of diensten niet meer afzetten.
Bolmieke
20-01-2026 om 15:27
Dat de twee keer achter elkaar ziekmelden genoemd werd kan ook te maken hebben met een soort van hardop denken of gewoon constateren en misschien dacht leidinggevende wel dat werknemer na de eerste keer niet goed uitgeziekt was
haarklover
20-01-2026 om 19:05
Dat de oma van de leidinggevende al na een dag weer was opgeknapt, vind ik een onfatsoenlijke opmerking.
De leidinggevende zegt daarmee bijna dat de zieke zich aanstelt als die langer dan 1 dag ziek is.
Zo'n opmerking maakt de werksfeer onveilig.
Grote bedrijven hebben een vertrouwenspersoon om dit soort incidenten te bespreken als je er last van hebt.
Schoondochter
21-01-2026 om 05:25
haarklover schreef op 20-01-2026 om 19:05:
Dat de oma van de leidinggevende al na een dag weer was opgeknapt, vind ik een onfatsoenlijke opmerking.
De leidinggevende zegt daarmee bijna dat de zieke zich aanstelt als die langer dan 1 dag ziek is.
Zo'n opmerking maakt de werksfeer onveilig.
Grote bedrijven hebben een vertrouwenspersoon om dit soort incidenten te bespreken als je er last van hebt.
Ach kom nou. Onveilig, vertrouwenspersoon? Om zo'n opmerking? Zeker gezien het feit dat de leidinggevende er niet ver naast zat (werkneme bleek slechts twee dagen ziek) vind ik dat echt veel te ver gaan.
SuzyQFive
21-01-2026 om 10:46
Een ziekmelding is geen vraag maar een melding. En zodra je je ziek meldt mag een werkgever/leidinggevende je niet meer vragen om toch nog werkzaamheden uit te voeren of om zelf vervanging te regelen.
Daarnaast mogen ze ook niet vragen wat je hebt.
Veel jongeren lopen hier ook tegenaan bij bijbaantjes.
Broadway
21-01-2026 om 10:49
SuzyQFive schreef op 21-01-2026 om 10:46:
Een ziekmelding is geen vraag maar een melding. En zodra je je ziek meldt mag een werkgever/leidinggevende je niet meer vragen om toch nog werkzaamheden uit te voeren of om zelf vervanging te regelen.
het klopt niet wat je zegt.
ze mogen je zeker wel vragen of je andere werkzaamheden kan doen.Ziek is niet alleen snotterend met koorts in bed. als jij je been gebroken hebt kun jij best nog vragen in de mail beantwoorden of iets anders en dat overleg is zeker wel onderdeel van je ziekmelding.
nee, je hoeft niet te melden wat je hebt, maar de vraag wat je wél kunt zul je moeten beantwoorden.
Meesje
21-01-2026 om 10:54
SuzyQFive schreef op 21-01-2026 om 10:46:
Sterker; een werkgever/leidinggevende móet op een bepaald moment andere werkzaamheden bieden als daar mogelijkheden voor bestaan. Ook moet hij aanpassingen bieden als dat nodig is. Hij mag dus ook vragen of je nog wel iets kunt doen.
Hij mag/moet ook vragen hoe lang het naar verwachting gaat duren. Een "pffff 2 hele dagen ziek, zelfs mijn oma was na één dag al beter" is nogal onbeschoft. Een "hoe lang verwacht je dat het gaat duren? Bij mijn oma duurde dit maar één dag, dus niet heel lang denk ik?" klinkt al heel anders.
Auwereel
21-01-2026 om 13:06
Meesje schreef op 21-01-2026 om 10:54:
[..]
Sterker; een werkgever/leidinggevende móet op een bepaald moment andere werkzaamheden bieden als daar mogelijkheden voor bestaan. Ook moet hij aanpassingen bieden als dat nodig is. Hij mag dus ook vragen of je nog wel iets kunt doen.
Hij mag/moet ook vragen hoe lang het naar verwachting gaat duren. Een "pffff 2 hele dagen ziek, zelfs mijn oma was na één dag al beter" is nogal onbeschoft. Een "hoe lang verwacht je dat het gaat duren? Bij mijn oma duurde dit maar één dag, dus niet heel lang denk ik?" klinkt al heel anders.
Die hele oma moet uit het verhaal, die heeft daar niks te zoeken.
Een werkgever mag niet vragen naar de aard van de ziekte, dus kan onmogelijkweten of oma en werknemer van hetzelfde last hadden/hebben. En zelfs precies hetzelfde mankeren hoeft niet dezelfde weg naar genezing te betekenen. Ik was na drie dagen Covid weer zo fit als een hoentje, maar er zijn de nodige hier op het forum er al heel lang onder lijden. Dus ook die laatste opmerking hoort gewoon niet.
Meesje
21-01-2026 om 14:13
Auwereel schreef op 21-01-2026 om 13:06:
[..]
Die hele oma moet uit het verhaal, die heeft daar niks te zoeken.Een werkgever mag niet vragen naar de aard van de ziekte, dus kan onmogelijkweten of oma en werknemer van hetzelfde last hadden/hebben. En zelfs precies hetzelfde mankeren hoeft niet dezelfde weg naar genezing te betekenen. Ik was na drie dagen Covid weer zo fit als een hoentje, maar er zijn de nodige hier op het forum er al heel lang onder lijden. Dus ook die laatste opmerking hoort gewoon niet.
Nee, dat ben ik met je eens. Ik zou het zelf ook niet aanraden om over oma te beginnen. Maar de toon maakt wel hoe het overkomt/wat de bedoeling is, dat bedoel ik te zeggen.
En of werkgever heeft geïnformeerd naar de aandoening is niet duidelijk. Ik heb werk gedaan met re-integratie en die mensen vertellen álles. Zelfs als je zegt dat je er niks mee kan/mag. En als het zo uitkomt vertel ik zelf ook wat ik mankeer. Nee, het hóeft niet. Maar een; ik heb mijn pols gebroken, typen gaat effe niet zo snel, wat nu? Is wel lekker duidelijk.
Ysenda
21-01-2026 om 15:18
De werkgever mag er niet naar vragen, maar jij als werknemer mag wel delen wat je wil delen.
Lisabette
21-01-2026 om 17:47
Ik word opstandig van dit soort werkgevers. Ik zou dan ook een heel genant verhaal vertellen. Dat je last hebt van anale klieren of iets. Met veel te veel details. Dan stopt dit gedrag snel genoeg.
Martje80
21-01-2026 om 18:40
letterkoekje schreef op 19-01-2026 om 15:54:
Wat maakt dat deze opmerking zo erg is dat jij hier zelfs een topic over moet openen? Als ik echt ziek zou zijn, dat beaamde ik het idee van mijn werkgever en stelde me geen vragen wààrom hij dat juist vroeg.
Ik weet niet of je juist begrijpt wat ik wil zeggen en het kan onvriendelijk overkomen, maar zo is het niet bedoeld.
Ik vermoed dat de zieke werknemer zich onder druk gezet voelt door de opmerking over oma en misschien ook wel door de vraag naar andere werkzaamheden.
Tip: zorg dat je voor jezelf helder hebt wat wel en niet haalbaar is, voordat je de ziekmelding doet.