Werk en Opleiding
Muurbloem1985
13-06-2022 om 21:06
Het grote werk erger topic
Waar ergeren jullie je aan bij je werk/ heb je je aan geërgerd op werkgebied nu en/of in het verleden maakt niet uit.
Ik zal beginnen:
- Collega's die alles beter weten, en dat constant willen laten blijken
- Collega's die achter de rug om dingen tegen de leidinggevende zeggen zonder jou daar over in te lichten.
- Bedrijven die geen goed inwerksysteem hebben maar wel verwachten dat je alles weet.
- Het gezeur van collega's op elkaar, hoe lang iemand pauze houdt, hoe laat iemand komt werken ect.
Heb er nog wel meer, maar dit zijn wel mijn grootste ergernissen.
Mugske
05-10-2025 om 09:40
oh, dat is een afdelingsmailbox. Ik denk dat de anderen doelen op een gezamelijke secretariaats mailbox. Dat hebben wij. Daar kunnen de collegas van het secretariaat bij en is voor iedereen duidelijk waar die verzoeken naartoe moeten.
Weet iemand niet wie de expert op iets is binnen het team, dan mailt die persoon gewoon iemand van het team, wordt hij meteen goed doorverwezen. Mailen via secretariaat zou minder efficient zijn, ik verwacht niet dat secretariaat dat goed kan inschatten.
mut
05-10-2025 om 20:10
Morgen gaat het nieuwe lesrooster in, zoveel minder goed dan het vorige. Heb er geen zin, zal wel wennen maar voor nu baal ik.
Muurbloem1985
05-10-2025 om 22:39
Is het raar dat ik het irritant begin te vinden dat mensen ELKE WEEK vragen "hoe was je weekend?" Ik merk gewoon dat je dan bijna gedwongen bent te antwoorden en ik elke week antwoord met "gaat wel" maar mensen nauwelijks naar het antwoord luisteren en ik helemaal geen zin heb om deze vraag te beantwoorden ben ik ee enige hierin?
Peaches
05-10-2025 om 23:25
Muurbloem1985 schreef op 05-10-2025 om 22:39:
Is het raar dat ik het irritant begin te vinden dat mensen ELKE WEEK vragen "hoe was je weekend?" Ik merk gewoon dat je dan bijna gedwongen bent te antwoorden en ik elke week antwoord met "gaat wel" maar mensen nauwelijks naar het antwoord luisteren en ik helemaal geen zin heb om deze vraag te beantwoorden ben ik ee enige hierin?
Is gewoon oppervlakkig sociaal. Ze willen het niet echt weten. En nee, je bent niet de enige hierin.
Muurbloem1985
06-10-2025 om 09:58
Peaches schreef op 05-10-2025 om 23:25:
[..]
Is gewoon oppervlakkig sociaal. Ze willen het niet echt weten. En nee, je bent niet de enige hierin.
Maar hoe wimpel je dat netjes af? iets van: 'je hoeft het niet elke week te vragen'? of is dat dan weer onaardig?
Meesje
06-10-2025 om 10:40
Muurbloem1985 schreef op 06-10-2025 om 09:58:
[..]
Maar hoe wimpel je dat netjes af? iets van: 'je hoeft het niet elke week te vragen'? of is dat dan weer onaardig?
Gewoon antwoord geven. "Prima, en jouw weekend?" Dan begint die ander over zijn weekend. Of zegt ook prima. En dan is het klaar. Niet zo moeilijk doen.
Muurbloem1985
06-10-2025 om 10:41
Meesje schreef op 06-10-2025 om 10:40:
[..]
Gewoon antwoord geven. "Prima, en jouw weekend?" Dan begint die ander over zijn weekend. Of zegt ook prima. En dan is het klaar. Niet zo moeilijk doen.
Misschien maar het verstandigst ja, want straks krijg ik weer op mijn bordje dat ik onaardig reageer, dan maar weer tot 10 tellen.
Meesje
06-10-2025 om 10:46
Muurbloem1985 schreef op 06-10-2025 om 10:41:
[..]
Misschien maar het verstandigst ja, want straks krijg ik weer op mijn bordje dat ik onaardig reageer, dan maar weer tot 10 tellen.
Ik had een collega die op dit soort vragen echt uitgebreid antwoord gaf. Daar dacht men wel 2x na voor zo een vraag te stellen. "mogge, hoe gaat t". "nououou, mijn vrouw is ziek ze heeft z en zaterdag moesten we x en ik heb last van y en nu en en en". Zou je ook nog kunnen proberen
Broadway
06-10-2025 om 11:03
Miepjecody schreef op 04-10-2025 om 00:01:
[..]
Nee, dan zou je elke dag de huidige toestand op moeten schrijven?
ja. toen ik bij pluryn werkte ging dat zo en dat was "gewoon" op een woongroep zonder ontwikkelingsverwachting.
Miepjecody
06-10-2025 om 11:53
Broadway schreef op 06-10-2025 om 11:03:
[..]
ja. toen ik bij pluryn werkte ging dat zo en dat was "gewoon" op een woongroep zonder ontwikkelingsverwachting.
Precies en toch is het handig om na 2 weken bij te lezen maar daar is geen tijd voor
Ginevra
06-10-2025 om 12:16
Muurbloem1985 schreef op 06-10-2025 om 09:58:
[..]
Dat is vrij onaardig ja. In het gangbare sociale verkeer komt dat over als "hou je kop vervelend mens, ik heb geen zin om met je te praten".
Het is een opening tot contact, het betekent alleen maar dat iemand open staat voor een praatje. Als je geen zin hebt om te praten over je weekend dan zijn er legio opties om dat op een aardige manier te doen:
- "prima, en hoe was dat van jou?"
- "prima, het is nu wel echt herfst aan het worden he"
- "prima, heb jij al gezien dat de nieuwe roosters er zijn?"
- "prima, maar ik zit nu weer tot over mijn oren in het werk, spreek je later!".
Ik vind het wel een beetje wonderlijk en hyperindividualistisch gedrag om zelfs over de banaalste begroeting een negatief sausje te leggen van "deze gewone standaardvraag vind ik niet interessant, ze moeten iets vragen wat exact op mijn situatie is toegesneden en anders vind ik hun stom". Je kan ook zelf iets verzinnen om de maandag op een vriendelijke manier te beginnen, als de manier van je collega je niet aanstaat.
Muurbloem1985
06-10-2025 om 12:31
Ginevra schreef op 06-10-2025 om 12:16:
[..]
Dat is vrij onaardig ja. In het gangbare sociale verkeer komt dat over als "hou je kop vervelend mens, ik heb geen zin om met je te praten".
Het is een opening tot contact, het betekent alleen maar dat iemand open staat voor een praatje. Als je geen zin hebt om te praten over je weekend dan zijn er legio opties om dat op een aardige manier te doen:
- "prima, maar ik zit nu weer tot over mijn oren in het werk, spreek je later!".
Ik vind het wel een beetje wonderlijk en hyperindividualistisch gedrag om zelfs over de banaalste begroeting een negatief sausje te leggen van "deze gewone standaardvraag vind ik niet interessant, ze moeten iets vragen wat exact op mijn situatie is toegesneden en anders vind ik hun stom". Je kan ook zelf iets verzinnen om de maandag op een vriendelijke manier te beginnen, als de manier van je collega je niet aanstaat.
Wat mij gewoon irriteert aan de vraag "Hoe was je weekend" is dat men het eigenlijk helemaal niet boeit hoe je weekend is, het is voor hen een vraag die ze elke week stellen om zogenaamd belangstelling te tonen, maar in werkelijkheid is het een loze vraag die ik dan helemaal geen zin heb om te antwoorden het voelt als een verplichting en hoop dat ze die vraag helemaal niet stellen. En inderdaad "Je hoeft die vraag niet elke week te stellen" is misschien wat onaardig, maar iets in de trant van: "ik waardeer je interesse maar je hoeft deze vraag niet elke week te stellen" klinkt misschien wat anders? Voor mij is het geen standaardvraag want ik doe gewoon heel weinig in een weekend en ik snap oprecht niet waarom men deze vraag elke week stelt als het ze in wezen niks interesseert. Wat mij irriteert is de zinloosheid van die vraag en dat je hem wel moet antwoorden terwijl je dat niet wilt.
Broadway
06-10-2025 om 13:28
Miepjecody schreef op 06-10-2025 om 11:53:
[..]
Precies en toch is het handig om na 2 weken bij te lezen maar daar is geen tijd voor
dan is dat het probleem (geen tijd), want je zal het toch met me eens zijn dat bijlezen eigenlijk een noodzaak is?
Courage
06-10-2025 om 14:18
Muurbloem1985 schreef op 06-10-2025 om 12:31:
[..]
Wat mij gewoon irriteert aan de vraag "Hoe was je weekend" is dat men het eigenlijk helemaal niet boeit hoe je weekend is, het is voor hen een vraag die ze elke week stellen om zogenaamd belangstelling te tonen, maar in werkelijkheid is het een loze vraag die ik dan helemaal geen zin heb om te antwoorden het voelt als een verplichting en hoop dat ze die vraag helemaal niet stellen. En inderdaad "Je hoeft die vraag niet elke week te stellen" is misschien wat onaardig, maar iets in de trant van: "ik waardeer je interesse maar je hoeft deze vraag niet elke week te stellen" klinkt misschien wat anders? Voor mij is het geen standaardvraag want ik doe gewoon heel weinig in een weekend en ik snap oprecht niet waarom men deze vraag elke week stelt als het ze in wezen niks interesseert. Wat mij irriteert is de zinloosheid van die vraag en dat je hem wel moet antwoorden terwijl je dat niet wilt.
Nee, dat is ook niet aardig, je kan beter één van de genoemde suggesties doen.
Ik denk dat je de vraag vervelend vindt omdat je getriggerd wordt omdat je niet zoveel te vertellen hebt en dat niet leuk vindt. Zo ervaar ik dat in elk geval, want mijn weekenden zijn ook vaak leeg of in elk geval niet bruisend. Zeggen dat ik een goed boek heb gelezen of heb gebinge-watched, tja, dat klinkt saai?
Maar ik weet dat dit aan mij ligt, niet aan de ander. Dus je kan gewoon antwoorden met: "Prima, en dat van jou?" of prima en dan iets werkgerelateerds.
Ysenda
06-10-2025 om 14:19
Ginevra schreef op 06-10-2025 om 12:16:
[..]
Voor neurodivergenten zijn dit geel onduidelijke momenten. Wat wordt er verwacht, want neurotypicals bedoelen iets heel anders dan wat ze zeggen. En soms bedoelen ze wel ineens wat ze zeggen. Gekmakend die rare neurotypicals die hun standaard opleggen aan de rest van de wereld.