Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Het grote werk erger topic

Broadway schreef op 06-10-2025 om 13:28:

[..]

dan is dat het probleem (geen tijd), want je zal het toch met me eens zijn dat bijlezen eigenlijk een noodzaak is?

Ja maar we kwamen hier toch op omdat iemand zich irriteerde aan een collega die halve dag nodig had na haar vakantie,  en zodoende ging de discussie over hoe wel of niet belangrijk was, en iemand noemde dat je in de zorg een " status " had en snel bij was maar dat is dus niet altijd zo.

Ysenda schreef op 06-10-2025 om 14:19:

[..]

Voor neurodivergenten zijn dit geel onduidelijke momenten. Wat wordt er verwacht, want neurotypicals bedoelen iets heel anders dan wat ze zeggen. En soms bedoelen ze wel ineens wat ze zeggen. Gekmakend die rare neurotypicals die hun standaard opleggen aan de rest van de wereld.

Tja weet je, dat het onduidelijk kan zijn voor sommige mensen, dat wil ik wel geloven. Maar dat neurotypicals hun standaard opleggen aan de rest van de wereld, daar kan ik niet zoveel mee. Die standaard is er nou eenmaal. Zienden en lopenden leggen ook hun standaard op aan de blinden en rolstoelers, en je kunt aanpassingen maken om te zorgen dat blinden en rolstoelers ook een gebouw in kunnen komen maar je schaft niet de trappen en ramen af. 

We hebben hier ook discussies gehad over het gebruik van de uitdrukkingen "prettig weekend", "fijne dag" en "goedemorgen". Dat vonden sommige mensen niet kunnen, dat was voor sommige neurodivergenten een onacceptabele inbreuk op hun recht om géén prettig weekend te hebben of zo, als ik me goed herinner.

Maar als je dat afschaft dan legt de minderheid dus hun standaard op aan de meerderheid. Het zijn sociale smeermiddelen. Ik vind niet dat je van de rest van de wereld kan vragen die sociale smeermiddelen af te schaffen en daarmee de communicatie voor 90% van de mensen onvriendelijker en stroever te maken, omdat er een groep mensen is die moeite heeft met die uitdrukkingen. 

Wat is jouw alternatief dan? Niet meer vragen hoe iemands weekend was? Dat is een serieuze vraag. Wat moet een teamlid op maandagochtend zeggen als hij bij de koffieautomaat iemand tegen komt, heb jij een betere vraag om een gesprekje te openen? Of vind je dat er überhaupt geen gesprekjes moeten worden gevoerd bij de koffieautomaat? 

Muurbloem1985 schreef op 06-10-2025 om 12:31:

[..]

Wat mij gewoon irriteert aan de vraag "Hoe was je weekend" is dat men het eigenlijk helemaal niet boeit hoe je weekend is, het is voor hen een vraag die ze elke week stellen om zogenaamd belangstelling te tonen, maar in werkelijkheid is het een loze vraag die ik dan helemaal geen zin heb om te antwoorden het voelt als een verplichting en hoop dat ze die vraag helemaal niet stellen. En inderdaad "Je hoeft die vraag niet elke week te stellen" is misschien wat onaardig, maar iets in de trant van: "ik waardeer je interesse maar je hoeft deze vraag niet elke week te stellen" klinkt misschien wat anders? Voor mij is het geen standaardvraag want ik doe gewoon heel weinig in een weekend en ik snap oprecht niet waarom men deze vraag elke week stelt als het ze in wezen niks interesseert. Wat mij irriteert is de zinloosheid van die vraag en dat je hem wel moet antwoorden terwijl je dat niet wilt.

Huh? Ik vind het wel leuk en ik stel die uit oprechte interesse. En lekker niets gedaan is ook een antwoord. 

Echt wat een gezeur zeg.

Ginevra schreef op 06-10-2025 om 14:58:

[..]

Tja weet je, dat het onduidelijk kan zijn voor sommige mensen, dat wil ik wel geloven. Maar dat neurotypicals hun standaard opleggen aan de rest van de wereld, daar kan ik niet zoveel mee. Die standaard is er nou eenmaal. Zienden en lopenden leggen ook hun standaard op aan de blinden en rolstoelers, en je kunt aanpassingen maken om te zorgen dat blinden en rolstoelers ook een gebouw in kunnen komen maar je schaft niet de trappen en ramen af.

We hebben hier ook discussies gehad over het gebruik van de uitdrukkingen "prettig weekend", "fijne dag" en "goedemorgen". Dat vonden sommige mensen niet kunnen, dat was voor sommige neurodivergenten een onacceptabele inbreuk op hun recht om géén prettig weekend te hebben of zo, als ik me goed herinner.

Maar als je dat afschaft dan legt de minderheid dus hun standaard op aan de meerderheid. Het zijn sociale smeermiddelen. Ik vind niet dat je van de rest van de wereld kan vragen die sociale smeermiddelen af te schaffen en daarmee de communicatie voor 90% van de mensen onvriendelijker en stroever te maken, omdat er een groep mensen is die moeite heeft met die uitdrukkingen.

Wat is jouw alternatief dan? Niet meer vragen hoe iemands weekend was? Dat is een serieuze vraag. Wat moet een teamlid op maandagochtend zeggen als hij bij de koffieautomaat iemand tegen komt, heb jij een betere vraag om een gesprekje te openen? Of vind je dat er überhaupt geen gesprekjes moeten worden gevoerd bij de koffieautomaat?

Wat is een neurotypical nou weer dan?

Miepjecody schreef op 06-10-2025 om 15:32:

[..]

Huh? Ik vind het wel leuk en ik stel die uit oprechte interesse. En lekker niets gedaan is ook een antwoord.

Echt wat een gezeur zeg.

Nou dit. Mijn hemel zeg. Ik stel zo'n vraag ook uit interesse. En als je geen zin hebt om te antwoorden zeg je lekker rustig en we gaan weer over op de orde van de dag.

Muurbloem1985

Muurbloem1985

06-10-2025 om 15:36 Topicstarter

Miepjecody schreef op 06-10-2025 om 15:32:

[..]

Echt wat een gezeur zeg.

Maar snap je ook dat mensen het vervelend vinden om te antwoorden omdat ze daar dan bijna toe verplicht worden?

Muurbloem1985 schreef op 06-10-2025 om 15:36:

[..]

Maar snap je ook dat mensen het vervelend vinden om te antwoorden omdat ze daar dan bijna toe verplicht worden?

Dan zeg je ik heb geen zin in deze vraag.

Het wordt echt hoog tijd dat mensen wat minder denken hoe je brein zou moeten werken. 

Muurbloem1985

Muurbloem1985

06-10-2025 om 15:45 Topicstarter

Miepjecody schreef op 06-10-2025 om 15:38:

[..]

Dan zeg je ik heb geen zin in deze vraag.

Het wordt echt hoog tijd dat mensen wat minder denken hoe je brein zou moeten werken.

Maar als je dat zegt zijn mensen misschien weer beledigd

[..]

ik snap dat. en tegelijk zeg ik je dat niet alles waar je last van hebt een probleem is of voor je weggepoetst hoeft te worden. 

Miepjecody schreef op 06-10-2025 om 15:33:

[..]

Wat is een neurotypical nou weer dan?

geen idee. dat is dat je wél of juist géén lettertjes hebt, maar ik vergeet steeds welke het nou is

Muurbloem1985 schreef op 06-10-2025 om 15:45:

[..]

Maar als je dat zegt zijn mensen misschien weer beledigd

ook dat snap ik. het is nogal onbeschoft, maar hé, je weet wel zeker dat jij dan die vraag niet meer krijgt!

[..]

Nee. Ik kan me wel voorstellen dat je geen zin hebt om uitgebreid te vertellen wat je wel of niet hebt gedaan. Maar dan is 'prima' of 'lekker rustig' een prima antwoord. 

Er zijn gewoon vragen die als sociaal smeermiddel werken. Hoe gaat het? Hoe was je weekend? Wat voor werk doe je? Heb je kinderen? Heb je nog vakantieplannen? Enzovoort. En dan is een kort antwoord helemaal prima. 

[..]

Je wordt niet verplicht om iets te vertellen. Je kunt bovengenoemde voorbeelden gebruiken om een compleet nietszeggend maar toch vriendelijk antwoord te geven.

Dat werkt bij meer opvulvragen zo.

'Hoe is het?' (wil diegene helemaal niet echt weten): ja prima, met jou?

'Heeft u het kunnen vinden?' (ja duh, anders was ik hier niet): ja hoor!

'Deze wordt het?' (als je de uitgezochte broek op de toonbank legt): ja!

Ik ben ook niet neurotypisch, maar vind dit toch wel de makkelijkste aanpassingen.

Joszy schreef op 06-10-2025 om 15:58:

[..]

Nee. Ik kan me wel voorstellen dat je geen zin hebt om uitgebreid te vertellen wat je wel of niet hebt gedaan. Maar dan is 'prima' of 'lekker rustig' een prima antwoord.

Er zijn gewoon vragen die als sociaal smeermiddel werken. Hoe gaat het? Hoe was je weekend? Wat voor werk doe je? Heb je kinderen? Heb je nog vakantieplannen? Enzovoort. En dan is een kort antwoord helemaal prima.

Het probleem is dat get lange antwoord niet prima is.

Dat je continu moet na denken wat willen ze nu van me, een lang of een kort antwoord? 

Ysenda schreef op 06-10-2025 om 16:35:

[..]

Het probleem is dat get lange antwoord niet prima is.

Dat je continu moet na denken wat willen ze nu van me, een lang of een kort antwoord?

Dat je dat als neurodivers persoon lastig vind begrijp ik (als neurodiverse), maar dat je het de ander kwalijk neemt dat die de vraag stelt vind ik dan weer kwalijk. Die kan er niks aan doen dat jij moeite hebt met wat over het algemeen als normale, geïnteresseerde, vraag wordt gezien. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.