Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Het grote werk erger topic

Neweve schreef op 04-10-2025 om 07:50:

[..]

In principe alleen de veranderingen/bijzonderheden.

Toestand van gisteren+ veranderingen = huidige status. Dat belandt bij ons op het "voorblad" van het digitale dossier. Vanaf eind dit jaar kan iedere verpleegkundige de huidige status ook zien op hun telefoon (nu printen ze nog loopbriefjes).

En soms registreren de veranderingen zich "automatisch" (bijvoorbeeld bij medicatie voorschrijven of consult vastleggen).

Maar bij ons zijn ze niet ziek. Dus er komt niet van elke dag " status"

Belangrijke dingen die je in 2 of 3 weken mist kost een hoop tijd om bij te lezen.

Miepjecody schreef op 04-10-2025 om 09:42:

[..]

Ja hèhè, maar na 2 of 3 weken vakantie kun je dat niet in je dienst bijlezen en daar ging het hier toch over? Dat we dat in de zorg in je vrije tijd moest doen.

Jij verbaasde je erover dat je dat elke dag op zou moeten schrijven.

Zie je eigen bericht van gister 0:01.

En dat je dat niet in je dienst bij kon lezen schreef ik ook al maar ik gun jullie dat wel. Stel dat een bewoner in het begin van je afwezigheid in het ziekenhuis heeft gelegen, nu alweer op de groep is dan zie je dat niet meer op de bovenste bladzij van een status terwijl het nog wel impact kan hebben. Sta je niet voor joker als familie het over een opname heeft en jij geen idee hebt waar het over gaat.

Ysenda schreef op 04-10-2025 om 09:49:

[..]

Jij verbaasde je erover dat je dat elke dag op zou moeten schrijven.

Zie je eigen bericht van gister 0:01.

En dat je dat niet in je dienst bij kon lezen schreef ik ook al maar ik gun jullie dat wel. Stel dat een bewoner in het begin van je afwezigheid in het ziekenhuis heeft gelegen, nu alweer op de groep is dan zie je dat niet meer op de bovenste bladzij van een status terwijl het nog wel impact kan hebben. Sta je niet voor joker als familie het over een opname heeft en jij geen idee hebt waar het over gaat.

Er is niet elke dag wat nee, dus we rapporteren niet elke dag. Geen tijd voor, om iets op te schrijven als er niets is. Als je dan van vakantie komt is er helemaal geen beginnen aan om bij te lezen door allerlei onzin.

En dat het niet in een status staat is toch niet mijn schuld, aangezien ik het computerprogramma waar ik mee werk niet zelf bedacht heb.

En klopt we zijn ook weleens niet op de hoogte van alles. Maar ik ga niet meer alles in mijn vrije tijd doen wat ik ooit wel deed. Dat heeft me na een heleboel jaren een burnout opgeleverd een tijd geleden.

Poezie schreef op 04-10-2025 om 00:11:

[..]

Dus als jij ziek bent wordt een urgente klus of taak niet gedaan?

Als ik ziek ben zet ik een out of office bericht aan en verwijs ik naar mijn collega's en stel ik mensen op de hoogte, bijv. de mensen die ik ondersteun. Maar je kunt gewoon niet stellen dat de gezamenlijke box prioriteit heeft over de persoonlijke mailbox, want dat is bij ons gewoon niet zo.

Anna76 schreef op 04-10-2025 om 13:14:

[..]

Als ik ziek ben zet ik een out of office bericht aan en verwijs ik naar mijn collega's en stel ik mensen op de hoogte, bijv. de mensen die ik ondersteun. Maar je kunt gewoon niet stellen dat de gezamenlijke box prioriteit heeft over de persoonlijke mailbox, want dat is bij ons gewoon niet zo.

Je kan je collega's natuurlijk wel zodanig ''opvoeden'' dat ze de werkzaamheden/opdrachten mailen naar de gezamenlijke mailbox 
Doen wij ook, met name zodat we alle info in 1 box hebben mocht er iemand ziek zijn en/of langdurig afwezig

noas_1993 schreef op 04-10-2025 om 17:16:

[..]

Je kan je collega's natuurlijk wel zodanig ''opvoeden'' dat ze de werkzaamheden/opdrachten mailen naar de gezamenlijke mailbox
Doen wij ook, met name zodat we alle info in 1 box hebben mocht er iemand ziek zijn en/of langdurig afwezig

En dan met 12 man naar elkaar gaan kijken wie wat op pakt?

De algemene box is er bij ons juist alleen voor als je directe contact er niet is en het niet kan wachten tot die weer terug is.

Het is de back-up van de back-up zo gezegd.

Wij hebben alleen een gezamenlijke mailbox waar een aanvraag binnenkomt, maar waar ook maar 1 iemand verantwoordelijk voor is, tenzij hij verlof heeft. De aanvragen worden verdeeld en al het verdere contact verloopt via je eigen mailbox. Bij ziekzijn of verlof verwijs je door naar een collega. 

Bij mijn vorige werk hadden wel een gezamenlijk mailbox in gebruik en probeerden we heel hard collega's op te voeden om die te gebruiken. Maar veel bleef bij mij persoonlijk binnenkomen. Maar de risico's daarvan hebben we regelmatig duidelijk gemaakt.  

Hier gaat leidinggevende nummer 3 sinds januari dit jaar er aan komen. Juist in een periode dat het team steun nodig heeft heeft hogerhand besloten weer te wisselen. 

rooiekater schreef op 04-10-2025 om 18:15:

Hier gaat leidinggevende nummer 3 sinds januari dit jaar er aan komen. Juist in een periode dat het team steun nodig heeft heeft hogerhand besloten weer te wisselen.

Wij zitten nu ook met interimmer nummer 3 met daartussen telkens iemand die 3/4 jaar bleef. 

Mogelijk maakt deze de overstap naar vast maar het is nog steeds niet besloten dus ik vrees dat we volgend jaar weer een nieuw iemand krijgen. 

Ysenda schreef op 04-10-2025 om 17:22:

[..]

De algemene box is er bij ons juist alleen voor als je directe contact er niet is en het niet kan wachten tot die weer terug is.

12 man??? Het huidige secretariaat waar ik werk bestaat uit 2 personen. Andere secretariaten waar ik eerder heb gewerkt bestonden uit maximaal 4 personen. Outlook heeft heel handige kleurtjes waarmee je mails heel makkelijk kunt categoriseren. 

Neweve schreef op 04-10-2025 om 18:54:

[..]

Wij zitten nu ook met interimmer nummer 3 met daartussen telkens iemand die 3/4 jaar bleef.

Mogelijk maakt deze de overstap naar vast maar het is nog steeds niet besloten dus ik vrees dat we volgend jaar weer een nieuw iemand krijgen.

Deze die er nu zit is geen aanwinst maar iedere keer als je denkt het kan niet slechter kan dat toch.... nu komt er waarschijnlijk iemand vers van de opleiding af. En dat in een tijd waar het team stabiliteit nodig heeft en steun. Door alles wat er is gebeurt en gaat gebeuren. 

En toch word er niet geluisterd.... en dan zijn ze verbaasd dat er zn hoog ziekteverzuim is....

Ysenda schreef op 04-10-2025 om 17:22:

[..]

Welk beeld hebben jullie (algemeen) in hemelsnaam bij een gezamenlijke mailbox?
In het geval van ons secretariaat werken wij er met 3 man in; bij de meeste taken weten we opzich wel wie wat opppakt, maar we zetten ook gewoon onze naam bij de mail die we oppakken. Je kunt met labels werken, maar ook gewoon je naam in het onderwerp zetten

Zo moeilijk is het allemaal niet

Een collega kan ook plotseling ziek worden, zit de info van hem/haar dan automatisch in de gezamenlijke box?
Of wordt alles naar die box gestuurd, in dat geval heb ik niks gezegd.
Zo nee, wat heeft die box dan voor zin? 

noas_1993 schreef op 04-10-2025 om 17:16:

[..]

Ik zou niet weten waarom. Zoals wij het nu doen werkt prima.

Anna76 schreef op 04-10-2025 om 20:54:

[..]

Ik zou niet weten waarom. Zoals wij het nu doen werkt prima.

Ik vind het een omslachtige werkwijze, maar als het voor jullie op die manier prettig werkt is dat natuurlijk prima.

Poezie schreef op 04-10-2025 om 19:35:

[..]

12 man??? Het huidige secretariaat waar ik werk bestaat uit 2 personen. Andere secretariaten waar ik eerder heb gewerkt bestonden uit maximaal 4 personen. Outlook heeft heel handige kleurtjes waarmee je mails heel makkelijk kunt categoriseren.

De gezamenlijke mailbox is bij ons van de hele afdeling inclusief onze manager, 12 personen groot, werkend vanaf 3 continenten. 

Het is voor ons de back up van de back up en de blackbox voor de andere afdelingen. De het-hoort-waarschijnlijk-bij-deze-afdeling-maar-ik-weet-niet-precies-wie-de-expert-is-gevallen. Dat de expert en de back up er beiden niet zijn is bv in de vakantie het geval als beiden parttime werken. Buiten de vakanties vallen de parttime dagen niet op dezelfde dag.

Wij krijgen elk 50 tot 100 mails in onze persoonlijke box per dag ex de corporate nieuwsbrieven die iedereen krijgt. Dat is naast de systemen waar de klantvragen, klachten en service verzoeken binnen komen waar je core business in zit. In de gezamenlijke box komen er nu 5 tot 10 per dag waar iets mee moet, naast 5-10 nieuwsbrieven per dag die er uit de diverse lagen vanuit corporate gestuurd worden.

Alleen top management heeft een secretariaat. Mijn manager (director) moet gewoon zijn eigen zaken regelen, zijn manager (senior director, 5 direct reports, totaal ongeveer 80 medewerkers) ook. De manager daar boven heeft een secretariaat.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.