Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Het grote werk erger topic

Jillz schreef op 09-09-2025 om 13:14:

Dat ik moet adviseren in besluit vorming. Dat er een optie A is en een optie B. Ik heb een collega gevraagd die uiteindelijk met deze opties moet werken. Maar die weigert concreet te worden. Zegt tegen mij A, tegen een collega B. Dan vraag ik hem opnieuw joh Piet, Klaas zegt dat jij B wil, maar je zei toch tegen mijn A. En dan krijg ik als antwoord: "Ja nou ja, ik wil gewoon liever B, maar A is de enige werkbare optie". Gevolgd door vijf kwartier geleuter in de ruimte waarbij geen enkele duidelijkheid komt over welke optie hij steunt. Want B gaat voor hem niet werken, maar heeft wel zijn voorkeur ( waarom heeft het dan je voorkeur ?). En A kan wel maar zou niet de voorkeur hebben (op basis waarvan niet de voorkeur). Dus ik heb nog gevraagd zie je een optie C. Maar ook niet. Ik kan daar zo slecht tegen. Ondertussen is hij de besluitvorming op hoger niveau aan het frustreren door daar andere feiten op tafel te gooien en verwarring te veroorzaken. En op 1 januari moet er toch echt iets ingevoerd zijn.

ik ben daar niet aardig genoeg voor. ik zeg in zulke gevallen ook gewoon: zeg het maar. hier kan ik niks mee en 1 januari moet het geregeld zijn. nu heb je nog invloed. 

Broadway schreef op 09-09-2025 om 13:18:

[..]

ik ben daar niet aardig genoeg voor. ik zeg in zulke gevallen ook gewoon: zeg het maar. hier kan ik niks mee en 1 januari moet het geregeld zijn. nu heb je nog invloed.

Dat is dus precies wat ik gedaan heb. Het besluit gaat er nu ook gewoon komen, zonder dus zijn zegen. Dat gaat zo bij alles. En vervolgens ontduikt hij al zijn verantwoordelijkheden want ofwel het proces is niet goed, ofwel het proces ontbreekt of wel er ontbreekt een format etc etc. Het komt er altijd op neer "het is hier zo'n tering zooi dat ik niet normaal kan werken dus nu kun je mij niet verantwoordelijk maken dat het werk van slechte kwaliteit is of niet af is. Want de basis is gewoon niet op orde". Nou ja en binnen onze organisatie red je het dan dus.. hij werkt hier nu vijf jaar en ik heb hem nog nooit kunnen betrappen op het leveren van enig resultaat. Wel van het vinger wijzen waarom het resultaat weer niet geleverd kon worden. En als hij dan dus mee mag denken over nieuwe dingen dan is dit de input die hij levert.

Jillz schreef op 09-09-2025 om 14:21:

[..]

Dat is dus precies wat ik gedaan heb. Het besluit gaat er nu ook gewoon komen, zonder dus zijn zegen. Dat gaat zo bij alles. En vervolgens ontduikt hij al zijn verantwoordelijkheden want ofwel het proces is niet goed, ofwel het proces ontbreekt of wel er ontbreekt een format etc etc. Het komt er altijd op neer "het is hier zo'n tering zooi dat ik niet normaal kan werken dus nu kun je mij niet verantwoordelijk maken dat het werk van slechte kwaliteit is of niet af is. Want de basis is gewoon niet op orde". Nou ja en binnen onze organisatie red je het dan dus.. hij werkt hier nu vijf jaar en ik heb hem nog nooit kunnen betrappen op het leveren van enig resultaat. Wel van het vinger wijzen waarom het resultaat weer niet geleverd kon worden. En als hij dan dus mee mag denken over nieuwe dingen dan is dit de input die hij levert.

ik heb ook 1 zo'n collega. extreem vermoeiend en ik ontwijk ook alles wat maar enigszins mogelijk is... maar dat helpt zulke gasten natuurlijk wel. 

heks als ik ben kan ik n.a.v. een gesprek zoals dat van jou wel in staat zijn een mail te sturen naar deze collega met beknopt hetgeen we besproken hebben en of ik zijn waardevolle input zo goed begrepen heb t.b.v. de keuze die gemaakt moet worden "for future reference". en nou braaf gaan spelen pietertje  

Broadway schreef op 09-09-2025 om 15:46:

[..]

ik heb ook 1 zo'n collega. extreem vermoeiend en ik ontwijk ook alles wat maar enigszins mogelijk is... maar dat helpt zulke gasten natuurlijk wel.

heks als ik ben kan ik n.a.v. een gesprek zoals dat van jou wel in staat zijn een mail te sturen naar deze collega met beknopt hetgeen we besproken hebben en of ik zijn waardevolle input zo goed begrepen heb t.b.v. de keuze die gemaakt moet worden "for future reference". en nou braaf gaan spelen pietertje

Hahaha deze is echt spot on! Hebben wij dezelfde collega? 

Ontzettend vermoeiend van die collega’s die als vooral bezig zijn met ruis veroorzaken. Als die energie nu gewoon eens in het werk gestopt werd, was het allang af.  Maar dat is blijkbaar een heel raar idee.

Volgens mij is de denkwijze vooral zo dat als je ruis maakt dat je dan lekker belangrijk bent, want o-o probleem en wat ingewikkeld allemaal. En vooral ook nergens verantwoordelijk voor natuurlijk, want “ik had meteen al gezegd dat het zo niet ging werken”. 

Broadway schreef op 09-09-2025 om 13:08:

[..]

werk je bij mij? ik heb ook zo'n collega! ze is net 5 weken weggeweest. je zou zeggen: mail en werk in overvloed!

maar nee. om 11 uur een bedrijfsbreed berichtje dat het haar opgevallen is dat er een plenaire meeting op een lastig moment gepland is in december en of dat aangepast kan worden.

legitieme vraag hoor, maar uhmmm.. is dát waar je mee bezig bent als je na meer dan een maand afwezigheid net 2 uur aan het werk bent?

De mijne is een man, maar verder komt het wel overeen.  

Wij kregen afgelopen week een mailtje dat onze interne vertrouwenspersoon een presentatie wil geven in de teams.
Is naar alle secretaresses gestuurd, dus het is niet zo dat ik alles in moet plannen ofzo.

Maar ten eerste moet ik de datum met ze afstemmen en mag dus niet zomaar uitgaan van de agenda's. Wat een gedoe!
Ten 2'de wordt er ontzettend veel overlegd.

Ik snap dat het voor iedereen belangrijk is om te weten, maar een inloopspreekuur zou het een stuk makkelijker maken!

noas_1993 schreef op 22-09-2025 om 11:45:

Wij kregen afgelopen week een mailtje dat onze interne vertrouwenspersoon een presentatie wil geven in de teams.
Is naar alle secretaresses gestuurd, dus het is niet zo dat ik alles in moet plannen ofzo.

Maar ten eerste moet ik de datum met ze afstemmen en mag dus niet zomaar uitgaan van de agenda's. Wat een gedoe!
Ten 2'de wordt er ontzettend veel overlegd.

Ik snap dat het voor iedereen belangrijk is om te weten, maar een inloopspreekuur zou het een stuk makkelijker maken!

Doe dat gewoon in het reguliere teamoverleg, dat staat toch al.

MMcGonagall schreef op 22-09-2025 om 12:50:

[..]

Doe dat gewoon in het reguliere teamoverleg, dat staat toch al.

Daar krijg ik anders ook wel eens een sik van hoor. Vertrouwenspersonen die uitleg komen geven, decanen die zich komen voorstellen, ict-ers die nieuwe functionaliteiten komen presenteren, HR-medewerkers die de nieuwe reiskostenregeling komen uitleggen, de AVG-medewerker die de nieuwe AVG-proof richtlijnen komt vertellen, en noem maar op. 

Uit beleefdheid worden die mensen aan het begin van het teamoverleg ingepland, "want dan kun jij meteen daarna weg". Iedereen gaat vragen over details stellen en uit beleefdheid worden die niet afgekapt "want waarom zitten we hier anders als we geen vragen mogen stellen". 

Het inhoudelijke overleg over de dingen waar ik dan graag eens een discussie over zou willen voeren korten we in "in verband met de tijd en dan kunnen we het daar een volgende keer over hebben".

Ginevra schreef op 22-09-2025 om 13:03:

[..]

Daar krijg ik anders ook wel eens een sik van hoor. Vertrouwenspersonen die uitleg komen geven, decanen die zich komen voorstellen, ict-ers die nieuwe functionaliteiten komen presenteren, HR-medewerkers die de nieuwe reiskostenregeling komen uitleggen, de AVG-medewerker die de nieuwe AVG-proof richtlijnen komt vertellen, en noem maar op.

Uit beleefdheid worden die mensen aan het begin van het teamoverleg ingepland, "want dan kun jij meteen daarna weg". Iedereen gaat vragen over details stellen en uit beleefdheid worden die niet afgekapt "want waarom zitten we hier anders als we geen vragen mogen stellen".

Het inhoudelijke overleg over de dingen waar ik dan graag eens een discussie over zou willen voeren korten we in "in verband met de tijd en dan kunnen we het daar een volgende keer over hebben".

Ook dit.
En ja, we pakken ook de overleggen die al staan, maar neem nou vandaag; collega 1 is vrij en collega 2 zegt morgen pas een antwoord te hebben omdat ze natuurlijk moet overleggen. Er zijn 2 vertrouwenspersonen namelijk.
Maar ja, dit doen ze naast hun eigen werk dus zomaar iets plannen kan natuurlijk niet.. *sarcasme*

Twee projecten van twee afdelingen moeten één worden en de collega van de andere afdeling werkt maar niet mee, houdt vol dat onze afdeling het grotendeels op ons moeten nemen, komt terug op eerdere afspraken, zet overal vraagtekens bij of zegt direct "dat is niet mogelijk". Het vervelendste is nog wel dat hij heel af en toe een punt heeft maar door zoveel negativiteit valt dat niet op.

Mensen die proberen om werk bij ons als directiesecretariaat neer te leggen omdat hun eigen secretariaat heeft gezegd het niet te willen doen. 
'Onze' directeur hoeft er niet eens bij te zijn en hoeft er ook niets mee, dus hoe kómen ze erop! (Ik heb ze al eerder uitgelegd dat ze daarvoor niet bij ons moeten zijn, maar het houdt maar niet op )

Klant belt dat hij geen antwoord op zijn ingestuurde formulier heeft gehad. Of hij hem opnieuw moet sturen? Ik kijk beleefd en zeg dat het binnen is, maar dat die afdeling het nogal druk heeft en het wel een tijdje kan duren. Wat ik niet mag zeggen is dat het minimaal een half jaar duurt… 

Netherfield schreef op 24-09-2025 om 20:08:

Klant belt dat hij geen antwoord op zijn ingestuurde formulier heeft gehad. Of hij hem opnieuw moet sturen? Ik kijk beleefd en zeg dat het binnen is, maar dat die afdeling het nogal druk heeft en het wel een tijdje kan duren. Wat ik niet mag zeggen is dat het minimaal een half jaar duurt…

Lekkere expectation management voor de klant. En dan elke maand weer dat telefoontje dat beter aan een klant besteed had kunnen worden.

Of kan de klant dan naar een ander gaan?

Mijn afdeling is onderverdeeld in sub-afdelingen met hun eigen budget. Zo leuk als je iets doet wat bij beide afdelingen hoort en wat (vergeleken de budgetten niet eens veel) geld kost, die discussies wie er over de brug gaat komen. 

Wij zijn als secretaresses op de vingers getikt omdat wij steeds (een jaar) vooruit boeken.
Die machtiging hebben we vooral gekregen om het voor andere te kunnen doen. En dan geen jaar, maar gewoon eens een keer omdat ze samen willen zitten.
Maar zeg nou eerlijk, het is gewoon fijn om een plekje te kunnen hebben en samen met je team te kunnen zitten. Ik heb ook maar weer eens aangegeven dat het fijner zou zijn om als secretaresses een eigen kamer te hebben, maar daar willen ze niet aan..

Het zou voor scheve gezichten zorgen als we dit wel blijven doen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.