Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Het grote werk erger topic

noas_1993 schreef op 30-09-2025 om 15:10:

Wij zijn als secretaresses op de vingers getikt omdat wij steeds (een jaar) vooruit boeken.
Die machtiging hebben we vooral gekregen om het voor andere te kunnen doen. En dan geen jaar, maar gewoon eens een keer omdat ze samen willen zitten.
Maar zeg nou eerlijk, het is gewoon fijn om een plekje te kunnen hebben en samen met je team te kunnen zitten. Ik heb ook maar weer eens aangegeven dat het fijner zou zijn om als secretaresses een eigen kamer te hebben, maar daar willen ze niet aan..

Het zou voor scheve gezichten zorgen als we dit wel blijven doen.

Dat is inderdaad fijn - dat vinden anderen, die een afspraak maken voor over twee weken, ook. Terecht dus, dat je niet voor een heel jaar een ruimte kan kapen. 

DeOnbekende schreef op 30-09-2025 om 17:25:

[..]

Dat is inderdaad fijn - dat vinden anderen, die een afspraak maken voor over twee weken, ook. Terecht dus, dat je niet voor een heel jaar een ruimte kan kapen.

Ben ik het gewoon niet mee eens. Ik heb leuke collega's hoor, maar ik heb geen zin om meerdere keren per dag in ''geheimtaal'' te moeten spreken.
Als secretaresse heb je het soms nou eenmaal over vertrouwelijke dingen

Em even voor de duidelijkheid, het gaat om een werkplek. Niet om een vergaderruimte.

noas_1993 schreef op 30-09-2025 om 18:39:

[..]

Ben ik het gewoon niet mee eens. Ik heb leuke collega's hoor, maar ik heb geen zin om meerdere keren per dag in ''geheimtaal'' te moeten spreken.

Em even voor de duidelijkheid, het gaat om een werkplek. Niet om een vergaderruimte.

Het is toch in het belang van het hele bedrijf dat je weet waar iedereen zit? Ik snap heel die flexibele werkplekken niet...

Citroengraag schreef op 30-09-2025 om 19:36:

[..]

Het is toch in het belang van het hele bedrijf dat je weet waar iedereen zit? Ik snap heel die flexibele werkplekken niet...

Precies.
Als je wilt dat je secretariaat goed bereikbaar/vindbaar is kun je ze om te beginnen een vaste kamer geven.

Ons bestuurssecretariaat heeft dat trouwens wel, beetje krom dus..

noas_1993 schreef op 30-09-2025 om 20:04:

[..]

Precies.
Als je wilt dat je secretariaat goed bereikbaar/vindbaar is kun je ze om te beginnen een vaste kamer geven.

Ons bestuurssecretariaat heeft dat trouwens wel, beetje krom dus..

Bereikbaar zeker, maar moet dat fysiek zijn? En alle dagen van de week?

Het secretariaat van mijn afdeling zit niet in NL terwijl de director dat wel als basis heeft.

Functioneerd al jaren prima. Zeker met de ondersteuning van teams, zoom en alle andere digitale mogelijkheden van tegenwoordig. Papier is er maar weinig meer in onze organisaties. In het nieuwste kantoor is er nog maar 1 printer voor 300+ medewerkers.

Is misschien even wennen maar met de technologie van tegenwoordig kan het prima.

noas_1993 schreef op 30-09-2025 om 18:39:

[..]

Tja, jullie zijn niet de enigen. 

DeOnbekende schreef op 30-09-2025 om 20:42:

[..]

Tja, jullie zijn niet de enigen.

Iedereen wil een eigen kantoor, maar niet iedereen werkt met (personeels) vertrouwelijke zaken. 

Poezie schreef op 30-09-2025 om 21:36:

[..]

Iedereen wil een eigen kantoor, maar niet iedereen werkt met (personeels) vertrouwelijke zaken.

Onze hr heeft ook geen eigen kantoor, legal niet, niemand. Alleen de ceo maar alleen als die er is anders is het een te reserveren vergaderruimte. 

Ysenda schreef op 30-09-2025 om 21:44:

[..]

Onze hr heeft ook geen eigen kantoor, legal niet, niemand. Alleen de ceo maar alleen als die er is anders is het een te reserveren vergaderruimte.

Bij ons hebben de teammanagers hun eigen kantoor. Ieder team heeft 1 vast kantoor met voor 60% van de mensen werkplekken. Daarnaast hebben we kleine vergaderhokjes voor 1 a 2 personen en een paar grote hokjes. 

Als ik een vertrouwelijk gesprek heb en de hokjes zijn bezet vraag ik een manager en eigenlijk kan ik altijd wel in een van die kantoren zitten.  

(Hr en legal inderdaad ook niet)

Ysenda schreef op 30-09-2025 om 21:44:

[..]

Bij ons hetzelfde. Ik zou niet weten waarom het secretariaat daar wel recht op zou hebben. 

DeOnbekende schreef op 30-09-2025 om 22:07:

[..]

Bij ons hetzelfde. Ik zou niet weten waarom het secretariaat daar wel recht op zou hebben.

Voor een vertrouwelijk gesprek zoek je een spreekhokje als het online is, anders een vergaderruimte. En andere gesprekken voeren je asn de vergadertafel in de teamruimte die die dag  gereserveerd is of in de livingroom waar ook gasten mogen komen. Die hebben geen toegang tot onze kantoorverdieping.

DeOnbekende schreef op 30-09-2025 om 22:07:

[..]

Het zal het secretariaat een worst wezen als de hele organisatie te weten komt dat er een aanvraag voor loonbeslag op het loon van Pietje is gedaan. Ik denk dat Pietje zelf daar niet zo blij mee zou zijn.

Poezie schreef op 30-09-2025 om 22:57:

[..]

Het zal het secretariaat een worst wezen als de hele organisatie te weten komt dat er een aanvraag voor loonbeslag op het loonbeslag van Pietje is gedaan. Ik denk dat Pietje zelf daar niet zo blij mee zou zijn.

Waarom heeft een secretariaat kennis van een loonbeslag? Dat hoort bij hr/salarisadministratie thuis.

Ik snap dat er vertrouwelijke zaken langs komen, maar dat geldt ook voor andere functies. Aan jou en je collegas om daar vertrouwelijk mee om te gaan en dat dus niet openlijk te bespreken.

Mugske schreef op 30-09-2025 om 23:18:

[..]

Waarom heeft een secretariaat kennis van een loonbeslag? Dat hoort bij hr/salarisadministratie thuis.

Ik snap dat er vertrouwelijke zaken langs komen, maar dat geldt ook voor andere functies. Aan jou en je collegas om daar vertrouwelijk mee om te gaan en dat dus niet openlijk te bespreken.

Slecht voorbeeld, dat ben ik met je eens. Een secretariaat krijgt vaak wel zaken onder ogen die even heftig zijn en niet bestemd voor de ogen van een ander. Daarvoor is het noodzakelijk dat een ander niet op jouw beeldscherm kan kijken en/of je telefoongesprekken kan horen. Verder hebben veel secretariaten ook een sociale functie, vaak vertellen mensen hen zaken die (nog) niet naar buiten gebracht mogen worden. 

Poezie schreef op 30-09-2025 om 23:32:

[..]

Slecht voorbeeld, dat ben ik met je eens. Een secretariaat krijgt vaak wel zaken onder ogen die even heftig zijn en niet bestemd voor de ogen van een ander. Daarvoor is het noodzakelijk dat een ander niet op jouw beeldscherm kan kijken en/of je telefoongesprekken kan horen. Verder hebben veel secretariaten ook een sociale functie, vaak vertellen mensen hen zaken die (nog) niet naar buiten gebracht mogen worden.

Om inkijken in je scherm te voorkomen heb je screenprotectors, die zijn bij ons standaard op alle beeldschermen aangebracht en ook de laptops.  Kun je er alleen goed mee werken als je er recht voor zit en zodra je je plek verlaat moet je je scherm blokkeren. 

Elk telefoongesprek van langer dan een paar minuten doe je in een hokje, maakt niet uit wat het onderwerp is, bellen is hinderlijk voor je omgeving.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.