Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Het grote werk erger topic

noas_1993 schreef op 25-01-2025 om 16:47:

Vele zullen dit een zeikvraag vinden, maar ik ga hem toch stellen

Wat vinden jullie van collega's die weken aan 1 stuk vakantie opnemen? En dan met name als het kleine teams betreft.

Ik heb het al eens eerder over mijn duocollega gehad, en zoals de planning nu is neemt zij heel de maand september vrij!
De eerste week van oktober is voor haar maar 1 dag aangezien ze er maar 3 werkt. Ze is dus 5 weken vrij

Heerlijk voor mijn collega! Mijn directe collega is altijd de hele maand augustus weg. De eerste keer vroeg ze nog of ik er zou zijn, inmiddels weet ze dat ik nooit in het hoogseizoen vakantie neem. Dus ik  vind het alleen maar leuk voor haar en we vullen elkaar hierin mooi aan 😉

We hebben wel afspraken over overdracht en dingen vastleggen. En als het een keer zo druk is dat ik niet meer aan mijn eigen werk toe kom, ga ik ermee naar mijn leidinggevende. Dan bepalen we prioriteiten of zorgt zij voor een herverdeling van werk. Haar probleem inderdaad als zij een maand vakantie toestaat. 

Zelf ga ik meestal 3 weken en neem ik op andere momenten in het jaar nog losse dagen of een week. Collega en ik werken evenveel uren, en hebben dus ook evenveel vakantiedagen

ik werk in een team met 2 anderen. We overleggen vakanties, maar ik neem ook gerust 4 weken achter elkaar. De zomerperiode is bij ons rustig en een can mijn teamgenoten neemt vrij buiten de schoolvakanties. 
Wat is voor jou het vervelende aan langere vrije periode van je collega?

Wat vinden jullie van collega's die weken aan 1 stuk vakantie opnemen? En dan met name als het kleine teams betreft.

Ik heb het al eens eerder over mijn duocollega gehad, en zoals de planning nu is neemt zij heel de maand september vrij!
De eerste week van oktober is voor haar maar 1 dag aangezien ze er maar 3 werkt. Ze is dus 5 weken vrij

Ligt eraan wat het beleid is. Op mijn werk hiervoor was max 3 weken aaneengesloten toegestaan. Als het toegestaan is, zou ik niet weten waarom ik dat niet oke zou vinden. Of iemand nou 5 weken achtereen neemt, of 5 weken verspreid. Als het werk maar opgelost wordt. 

Maar ik ben wel voorstander van je vakantieplannen overleggen van tevoren. Tenzij je geen rekening met elkaar hoeft te houden qua bezetting, maar dat is hier niet het geval geloof ik. Ik zou het niet heel tof vinden als ik tussen neus en lopen hoor dat iemand een hele zomermaand vrij heeft en dat mijn opties beperkt

Ik vind het irritant dat mensen standaard zeggen dat ze tijdens de schoolvakanties niet beschikbaar zijn. De zomervakantie snap ik nog, maar het kan toch niet zo zijn dat iedereen maar iedere schoolvakantie vrij neemt?

Dat vind ik prima. Zo lang zijn 5 weken niet en ik heb er geen last van. Ik neem zelf ook graag 2 of 3 weken op. 

Niet echt problemen mee, als t mag. Wij overleggen het qua team want moet een minimale bezetting zijn. Wel irritant dat ik altijd de 'jij hoeft niet in hoogseizoen' kaart krijg. Beslis ik zelf wel. Meestal komt het goed, soms moet er onderling wat gewisseld worden. Maar over de lengte wordt er nooit echt gezeurd, al is het voor iedereen iets harder werken. 

Poezie schreef op 26-01-2025 om 17:07:

Ik vind het irritant dat mensen standaard zeggen dat ze tijdens de schoolvakanties niet beschikbaar zijn. De zomervakantie snap ik nog, maar het kan toch niet zo zijn dat iedereen maar iedere schoolvakantie vrij neemt?

een leidinggevende dit dit accepteert is in mijn ogen ook gewoon niet capabel

Broadway schreef op 27-01-2025 om 10:04:

[..]

een leidinggevende dit dit accepteert is in mijn ogen ook gewoon niet capabel

Het zijn met name managers die dat doen 

Poezie schreef op 27-01-2025 om 10:39:

[..]

Het zijn met name managers die dat doen

Ik had een manager die aan het begin van het jaar haar vakanties al vastzette. Dus met carnaval, in de zomer 4-5 weken en met kerst 2. O ja, en geen weekenden werkte. 

Want zij was belangrijker dan wij. Ook al kwam de planning in de knel qua leidinggevenden. Oh ja, en geen kinderen of partner die alleen in deze perioden kon.

Dat iemand 5 weken vrij neemt, is prima... zolang ik daardoor niet extra hoef te werken. Of daardoor ineens geen opties meer heb tot een vrije dag. Of dat diegene altijd standaard die periode inpikt, terwijl ik ook dan wel eens wil.

Het verschil tussen 1x 5 weken of 5x 1 week vrij is best groot. Want als iemand een week vrij is, kun je bepaalde zaken laten liggen tot diegene terug is, maar iemand 5 weken vrij is, dan vaak weer niet. Dus dat leidt tot extra werkzaamheden voor mij.

Ik zou bij je leidinggevende vragen hoe dit opgevangen gaat worden. 

Poezie schreef op 26-01-2025 om 17:07:

Waarom niet? Die mensen maken zo al hun vakantiedagen op (als ze er al zoveel hebben). Natuurlijk moet er wel voldoende bezetting zijn en rekening gehouden te worden met collega's die dan ook graag vrij zouden zijn.

Mugske schreef op 27-01-2025 om 11:26:

[..]

Waarom niet? Die mensen maken zo al hun vakantiedagen op (als ze er al zoveel hebben). Natuurlijk moet er wel voldoende bezetting zijn en rekening gehouden te worden met collega's die dan ook graag vrij zouden zijn.

Maar meestal is het met mensen die zeggen dat ze niet in de vakanties werken, dat ze ook geen rekening willen houden met deze zaken.

Zusterclivia schreef op 27-01-2025 om 11:25:

[..]

Het verschil tussen 1x 5 weken of 5x 1 week vrij is best groot. Want als iemand een week vrij is, kun je bepaalde zaken laten liggen tot diegene terug is, maar iemand 5 weken vrij is, dan vaak weer niet. Dus dat leidt tot extra werkzaamheden voor mij.

Eens tegelijkertijd vind ik het daarom fijn om 1 a 2 keer per jaar 2+ weken op vakantie te gaan. Dan heb je en tijd om tot rust te komen en niet een flink grotere werkdruk in de omliggende weken.

Bij ons worden de schoolvakanties in overleg verdeeld, dat betekent in principe dat we bij het teamoverleg aan het begin van het jaar alle wensen voor de zomer doornemen en verdelen (vooraf vul je het in een Excel). 

Nadeel is dat je pas in januari ofzo je zomer zeker weet, maar mocht je eerder moeten boeken dan is er altijd veel mogelijk. 

Bij ons willen de meesten juist in juni en september vakantie. En dat moet dus onderling afgestemd worden. Meerdere collega's zijn wel eens 5 weken achter elkaar vrij geweest. Dat mag bij ons. Het werk wordt/dossiers worden herverdeeld als collega's meer dan 2 weken weg zijn. Een week voor je terugkomst krijg je weer dossiers toebedeeld. Zodat je zeker weet dat je een stapeltje achterstallig werk hebt als je terugkomt, hihi. Maar wij zijn met meer dan 2, dus dat is anders.

Ook hierin geldt: het ligt heel erg aan de functie
Ik val misschien in herhaling, maar wij werken met 2 man als secretaresses voor een afdeling. En natuurlijk vervangen we elkaar in vakanties, maar die collega's hebben ook nog hun eigen werk. Je kan zeggen, de vervangster doet alleen hetgeen wat echt prio heeft, maar na 5 weken denk ik dat het afdelingshoofd daar niet echt blij mee is zoals je begrijpt.

De vakanties zijn rond die tijd grotendeels voorbij, dus rustig is het dan niet..
Lang verhaal kort: nee, ik vind dat je zo'n lange periode in bepaalde functies bijna niet kunt maken.

Iemand vroeg ook wat ons beleid daarop is, dat moet ik nog even opzoeken

noas_1993 schreef op 27-01-2025 om 16:18:

Ook hierin geldt: het ligt heel erg aan de functie
Ik val misschien in herhaling, maar wij werken met 2 man als secretaresses voor een afdeling. En natuurlijk vervangen we elkaar in vakanties, maar die collega's hebben ook nog hun eigen werk. Je kan zeggen, de vervangster doet alleen hetgeen wat echt prio heeft, maar na 5 weken denk ik dat het afdelingshoofd daar niet echt blij mee is zoals je begrijpt.

De vakanties zijn rond die tijd grotendeels voorbij, dus rustig is het dan niet..
Lang verhaal kort: nee, ik vind dat je zo'n lange periode in bepaalde functies bijna niet kunt maken.

Iemand vroeg ook wat ons beleid daarop is, dat moet ik nog even opzoeken

Maar het blijft het probleem van jullie manager, dat het afdelingshoofd niet blij is moet hij met jullie manager bespreken, dat is niet jouw aapje.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.