Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Al bijna een jaar werkloos en ik kom er niet (meer) tussen lijkt het wel, wat kan ik nog doen?

Schemerlampje schreef op 11-06-2026 om 09:05:

[..]

Nogmaals deze vraag. Volgens mij heb je die nog niet beantwoord.

Een vraag stellen is prima. Een antwoord geven is geheel naar eigen keus. Wel, niet,  gedeeltelijk beantwoorden: allemaal oké. 

Meander schreef op 11-06-2026 om 17:46:

[..]

Een vraag stellen is prima. Een antwoord geven is geheel naar eigen keus. Wel, niet, gedeeltelijk beantwoorden: allemaal oké.

Dat is zo. Alleen leidt het er voor mij wel toe dat ik er een beetje klaar mee ben. Die komt alleen hier diens nood klagen en vertellen dat die het heus allemaal wel weet. Ook helemaal oké dat ik er dan geen heil meer in zie om te reageren. 

Meander schreef op 11-06-2026 om 17:46:

[..]

Een vraag stellen is prima. Een antwoord geven is geheel naar eigen keus. Wel, niet, gedeeltelijk beantwoorden: allemaal oké.

Muah, vrij irritant als iemand een topic opent en dan heel selectief reageert. 

absor schreef op 10-06-2026 om 21:19:

ik moet inmiddels denken aan de podcast ‘op zoek naar marlotte’

Exact dit. TO vertelt sowieso niet het gehele verhaal. En steeds als het stilvalt komt er weer een schreeuw om aandacht.

En dan komen voor een deel weer dezelfde tips voorbij, waar ze niet veel aan heeft omdat ze al eerder gegeven zijn, of omdat wij de situatie niet goed kennen.

Auran schreef op 10-06-2026 om 21:03:

Geen idee of het al geopperd en afgeschoten is, maar als docent informatica het onderwijs in. Eerst een jaar onbevoegd beginnen en kijken of het wat is. Dan je bevoegdheid gaan halen via een zijinstroomtraject. Een baan vind je zo, je zal niet afgewezen worden omdat je overgekwalificeerd bent en dit is dé tijd ervoor, zo vlak voor de zomervakantie.

Heel prima salaris mee te verdienen, als je voldoende uren kan maken. Grote kans dat je wordt weggekocht door een of ander bedrijf voor je je bevoegdheid binnen hebt. Gebeurt met al onze informaticadocenten en ict'ers.

Ik vind het een goede tip!

(ik zal het ook onthouden voor mezelf).

Het onderwijs kan zwaar zijn voor iemand met autisme, maar informatica-studenten zijn geen pubers meer.

In mijn organisatie, deel van de Rijksoverheid, kan je alleen maar solliciteren via brief en cv per e-mail, staat er een telefoonnummer in de vacature van de leidinggevende voor extra informatie en krijg je een mail als je op gesprek kan komen of afgewezen bent. Zoals Danseres het omschrijft, herken ik totaal niet. Lijkt me ook heel vervelend om op die manier te moeten solliciteren. Mijn organisatie is dan misschien wat ouderwets, maar bevalt me wel beter als in, dat je gewoon reactie krijgt. 

Netherfield schreef op 12-06-2026 om 08:27:

In mijn organisatie, deel van de Rijksoverheid, kan je alleen maar solliciteren via brief en cv per e-mail, staat er een telefoonnummer in de vacature van de leidinggevende voor extra informatie en krijg je een mail als je op gesprek kan komen of afgewezen bent. Zoals Danseres het omschrijft, herken ik totaal niet. Lijkt me ook heel vervelend om op die manier te moeten solliciteren. Mijn organisatie is dan misschien wat ouderwets, maar bevalt me wel beter als in, dat je gewoon reactie krijgt.

Ik vind het heel vreemd dat er na een assessment geen reactie komt. Dat laten afnemen is een behoorlijke investering tijdens een procedure. 

Maar als dat assessment gaat om de beoordeling van de kwaliteiten als people manager, iets dat tegenwoordig heel belangrijk wordt gevonden, en to heeft daar dezelfde stijl als hier dan gaat het mis. 

Geen reactie krijgen vind ik nog steeds vreemd. Het kan ook zijn dat er al tijdens het assessment feedback wordt gegeven en dat dat het dan is maar dat to dat niet als zodanig ervaart. Maar dat is gissen. 

Aan de andere kant kan een sollicitatie proces bij ons maanden duren en als je dan eerst alle kandidaten moet spreken en assessen kan het best lang duren voor je een reactie krijgt. Dat wordt ergens tussen alle mededelingen vooraf wel gegeven maar soms aan het eind al dan niet bewust niet herhaald. En dan komt er weken tot een maad of 2 later als nog bericht. 

ToetieToover schreef op 11-06-2026 om 17:57:

[..]

Die komt alleen hier diens nood klagen en vertellen dat die het heus allemaal wel weet. Ook helemaal oké dat ik er dan geen heil meer in zie om te reageren.

Ik proef vooral een weerzin bij het onder de loep willen nemen van hoe het gaat tijdens een interview. 

Want daar lijkt er steeds iets te gebeuren, waardoor OP afgewezen wordt. De uitnodigingen komen namelijk wel en de gesprekken ook. Maar daarna komt er dan een afwijzing of stilte. 

Eerder in dit topic probeerden meerdere mensen hier tips over te geven, maar toen kwam er weer iemand die zoiets zei alsof sommige mensen hier alleen kritiek komen geven. Dit terwijl er toch echt veel mensen hier al tijd en energie in hebben gestoken om OP te helpen. 

In plaats van om het onderwerp interview heen te dansen en lukraak te blijven solliciteren, zou ik toch echt eens gaan kijken naar anders het interview in te gaan. Wij zijn daar natuurlijk niet bij, maar ik proef dus wel een houding van onzekerheid na alle afwijzingen maar gemixt met een frustratie en toch ook een gevoel van beter weten. Dat laatste met name is echt niet goed op een interview. 

Op basis van wat ik hier zie, zeg ik dan: 

-Vraag misschien wat meer of stel andere vragen

-Reageer enthousiast op de antwoorden met een waarom je enthousiast bent

Voorbeeld: "Oh, jullie doen dus ook trainingen in ABC? Dat klinkt goed. Ik heb daar interesse in want XYZ en ik wil mij daar verder in ontwikkelen."

in plaats van bijvoorbeeld: "Oh, ABC ken ik al. Dat hoef ik niet."

-

En ik hoop niet dat er nu weer iemand komt zeuren over 'kritiek leveren.' oid. 

OP blijft hier om hulp zoeken, dus dat probeer ik echt te geven op basis van wat we weten. 

Waarschijnlijk zijn er anderen hier die nog veel betere tips hebben over een sollicitatie gesprek, maar misschien kan OP eens beginnen met opschrijven hoe ze geantwoord heeft op voorgaande vragen/antwoorden en hoe ze daar wellicht beter/enthousiaster op kan reageren. Of dit wellicht met ons delen zodat mensen tips kunnen geven.

je hebt gelijk kerstbeer.
TO heeft in alle 39 pagina's ook nog geen enkele vraag over de gang van zaken bij interviews echt inhoudelijk behandeld. er komt bijna direct weer geroep over niets horen etc, maar dat is 7 stappen verder. 

hier is iets anders aan de gang en als het echt is dan zit het issue in de interviews. 

een werkgever gaat niet 2x met je in gesprek én laat je een assessment doen omdat het toch een saaie dag was. dat kost tijd en veel geld/resources. dit verhaal kan niet kloppen.

haarklover schreef op 12-06-2026 om 07:17:

[..]

Ik vind het een goede tip!

(ik zal het ook onthouden voor mezelf).

Het onderwijs kan zwaar zijn voor iemand met autisme, maar informatica-studenten zijn geen pubers meer.

Het onderwijs met autisme kan best goed uitpakken. De verhoudingen zijn duidelijk en de kaders liggen vooraf vast. In die zin is het allemaal best voorspelbaar.

Broadway schreef op 12-06-2026 om 12:07:

je hebt gelijk kerstbeer.
TO heeft in alle 39 pagina's ook nog geen enkele vraag over de gang van zaken bij interviews echt inhoudelijk behandeld. er komt bijna direct weer geroep over niets horen etc, maar dat is 7 stappen verder.

hier is iets anders aan de gang en als het echt is dan zit het issue in de interviews.

een werkgever gaat niet 2x met je in gesprek én laat je een assessment doen omdat het toch een saaie dag was. dat kost tijd en veel geld/resources. dit verhaal kan niet kloppen.

Precies. Ook bijzonder dat TO in dit topic noemt dat hij die assessments allemaal fantastisch doet én dat hij nooit iets terughoort. 

haarklover schreef op 12-06-2026 om 07:15:

En dan komen voor een deel weer dezelfde tips voorbij, waar ze niet veel aan heeft omdat ze al eerder gegeven zijn, of omdat wij de situatie niet goed kennen.

Of omdat TO de tip naar eigen goeddunk invult en daarom afwijst. Ik heb meerdere keren gewezen op een re-integratiebureau, maar dat vindt TO niet passend want "niet langdurig ziek geweest". Ik heb dus al meerdere keren uitgelegd dat dat echt niet alles is wat bij zo'n bureau mogelijk is, maar dat wordt stelselmatig genegeerd. Ook goed, maar ik heb dus niet het idee dat TO echt luistert naar de tips hier. En dat zou zo maar verder in het leven (en dus in de sollicitaties en assessments) ook kunnen spelen. Is maar een mogelijkheid, maar wel eentje die ik afleid uit wat er in dit topic gebeurt. 

Jullie snappen het niet. Die werkgevers doen het niet goed, alle recruiters zijn doof en blind, bij het uwv voeren ze niks uit en al die tips van jullie... Ja sorry hoor, goed bedoeld misschien maar ze slaan echt nérgens op.

Moxxie schreef op 12-06-2026 om 18:35:

Jullie snappen het niet. Die werkgevers doen het niet goed, alle recruiters zijn doof en blind, bij het uwv voeren ze niks uit en al die tips van jullie... Ja sorry hoor, goed bedoeld misschien maar ze slaan echt nérgens op.

Komt omdat wij allemaal niet zó hoog in de boom zitten, denk ik. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.