Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Al bijna een jaar werkloos en ik kom er niet (meer) tussen lijkt het wel, wat kan ik nog doen?

Danseres schreef op 23-03-2026 om 20:25:

Ik ben mezelf helemaal onder aan het dompelen in de AI en van alles aan het aanleren, daarbij heb ik een app ontwikkeld (of ben ik ah ontwikkelen die best eens wat geld kan opleveren als ik het in de markt weet te zetten) en ik ben op andere vlakken druk om te kijken of er een inkomen uit te halen valt. Ik zit dus echt niet stil. Solliciteer nu ook op interim functies met het risico dat ik na een klus mijn ww ook vervroegd kwijt ben en we dan helemaal een probleem hebben. Zo loop ik dus de hele dag cirkeltjes in mijn hoofd. In het begin vol goede moed begonnen. En nu sleep ik me door de dagen heen. Ik doe dus echt wel van alles met wel op zijn halfje twaalfje. Omdat de fut eruit is..

Bij een kortere werkperiode kan je daarna de oude ww uitkering weer oppakken. Dat soort voorwaarden kan je met je begeleider bij het uwv bespreken.

Danseres schreef op 24-03-2026 om 13:21:

[..]

Nee dat heb ik dan verkeerd geformuleerd. Het is een trap lager dan de functie waarop ik uitstroomde, het loon dat daarbij past vind ik niet belangrijk. Ik wil gewoon ah werk.

Gooi eens wat vacatures in de groep dan in de zorg (los van de handen ah bed want ik ben geen dokter of verpleegkundige) want ik sta daar wagenwijd voor open maar ik vind niets.

Het COA zoekt voor 3 ict functiescheiding iemand.

Danseres schreef op 11-05-2026 om 09:50:

Ik doe vrijwilligerswerk in de kunst en cultuur. Dat houdt me onder de mensen en houdt me op de been. Verder heb ik afwijzing na afwijzing terwijl recruiters allemaal zeggen: je hebt het perfecte profiel blablabla. Zit nu nog in de race bij een internationaal concern in Berlijn, Hamburg, en Brussel. Maar goed als Amsterdam al miept dat Amsterdam te ver weg is voor een Noorderling vrees ik met groot vrezen. Ik zit al anderhalf jaar thuis. Straks is mijn ww klaar. Mijn partner verdient niet genoeg om alles te dragen. Dan moeten we dus echt ons huis verkopen en dan wat? Leven van een uitkering? En in welk huis dan? Ik heb me overal ingeschreven maar in deze stad heb je 10-15 jaar punten nodig om ergens voor in aanmerking te komen. Hoe laag kan je zakken. Van hemelhoog tot helemaal niks. Het is om te janken. En dat doe ik dan ook vrijwel de hele dag de laatste tijd. Iedereen sowieso bedankt voor het meedenken en luisteren.

Als je dakloos wordt krijg je urgentie. Misschien eens praten met je hypotheek verstrekker over je opties?

haarklover schreef op 26-05-2026 om 07:54:

[..]

Hoe kan het dat voor een werknemer dit wel te doen is?

Zijn de premies voor werknemers in gevaarlijke beroepen te laag?
M.a.w. betalen we met z'n allen voor de hogere risico's van enkelen?

Of is geen enkele werknemer zo gek bereid om dit werk te doen?
Dan moet die zzp'er hogere tarieven in rekening brengen.

1000 euro per maand op een omzet van 5000 ofzo is natuurlijk prima te doen.

Een werkgever staat sterker in de onderhandelingen.

Danseres schreef op 26-05-2026 om 22:37:

Iets in de zorg is ECHT niet mijn ding. Ik ben analytisch en zit ergens op het spectrum. Ik wil zo min mogelijk met mensen werken en zoveel mogelijk met data. Niet iedereen is geschikt voor alles. Morgen een sollicitatiegesprek. Jullie gaan het horen.

Er bestaan ook andere sectoren. Ik snap ook niet waarom men specifiek de zorg blijft aanhalen, terwijl je meerdere malen duidelijk hebt aangegeven dag dat niet bij je past. Maar probeer daar een beetje door hern te lezen en de onderliggende tip mee te pakken.

Zeespiegel schreef op 28-05-2026 om 06:02:

[..]

Als je dakloos wordt krijg je urgentie. Misschien eens praten met je hypotheek verstrekker over je opties?

Dat is echt niet altijd zo. Dus reken je niet rijk...

@Danseres, ik heb je een pb gestuurd. 

Danseres

Danseres

28-05-2026 om 08:57 Topicstarter

anijsblokje schreef op 28-05-2026 om 04:30:

Waarom is dat vervroegd pensioen en die reisplannen van vrienden relevant? Ben je daar jaloers op? Was dat een ideaalbeeld wat je zelf ook had maar wat in duigen is gevallen?

Zie je zelf hoe selectief je reageert op wat er wordt gepost door vreemden die proberen mee te denken? Zie je zelf hoe je überhaupt op die reacties reageert?
Ik heb er bewondering voor dat je steeds terugkomt naar dit topic en toch weer komt terugrapporteren. Heb je een idee wanneer je iets hoort naar aanleiding van het gesprek van gisteren?

Weten mensen in je omgeving hoe depressief je bent/hoe je je echt voelt? Je partner? Je kinderen (tot op zekere hoogte)? Zijn er nog momenten waarop je je best oké voelt? Wat ben je dan aan get doen, of waar ben je dan? Heb je een behandelaar voor je depressie? Wat zegt die (als die er is) over de manier waarop je deze banenzoektocht aanpakt? Of hebben jullie het daar niet over? Of noem je jezelf depressief maar is dat niet een vastgesteld iets? Ik snap dat je in beslag genomen kunt worden door hoe intens dit voelt. Maar als je echt depressief bent dan is dat mi iets wat je niet onaangeroerd kunt laten, want het werkt verlammend en beïnvloedt alles wat je denkt, voelt en doet.

Hoe is je professionele en/of privénetwerk? Zit je eigen professionele netwerk in het noorden of verspreid over het land? Is er iemand die jou (tegen betaling uiteraard) kan helpen, iemand die jou dus al kent? Of via-via dat je weet dat iemand goede ervaringen had met ....? Of kan je dat navragen? Heb je je wel eens verdiept in bureaus die bewust
mensen "ergens in het spectrum" (jouw woorden...) aan werk proberen te helpen, of bedrijven die daar specifiek naar zoeken? Of (job)coaching speciaal voor ....? Kan je die vraag voorleggen aan iemand bij het UWV, als je het idee hebt dat je vamuit je eigen netwerk niets weet?

Wie is degene in jouw leven die (normaalgesproken) tegen jou kan zeggen: Nou, Danseres, (ik vind het zelf verwarrend als je een vrouwelijke nick zou kiezen en niet vrouwelijk bent, op een wrs >95%-vrouwenforum) het wordt nu echt tijd om out of the box te gaan denken/actie te gaan ondernemen/dingen te gaan doen waar je tegenop ziet?

Je hoeft alle vragen in deze post niet te gaan beantwoorden, maar ik hoop dat het je helpt om (anders) na te gaan denken en kijken naar jezelf en waar je nu in zit. En ik hoop dat je dit vragenvuur pas in het daglicht leest, en niet nog wakker ligt.

Ik probeer op iedereen te reageren maar lukt niet altijd. Veel is ook van hetzelfde en heb ik al eens beantwoord. Om maar met het eerste deel van je stuk te beginnen: ja ik ben best jaloers dat geef ik toe. Wij stonden ook op een punt om een huisje elders te kopen of miss met vervroegd pensioen te gaan, zit er allemaal niet meer in. Kans zit er in dat we onze laatste dagen drie hoog achter met een uitkering gaan slijten en daar heb je dan heel je leven je de tandjes voor gewerkt. Ja dat schiet op slechte dagen zeker door mijn hoofd heen.

Ik heb een redelijk netwerk na 25 plus jaren werken zowel in de stad als landelijk als daarbuiten.

Ja heb contact met bureaus die werken met mensen die ergens op het spectrum zitten. Daar heb ik zelf jongens en meiden via binnengehaald. Ik ben zelf hoogfunctionerend en zit op een ander deel van het spectrum dan de jongelui die ik via dat bureau binnen hengelde. Bovendien als PO of CTO op het spectrum zijn geen bemiddelbureaus, dan moet je het toch echt zelf doen.

Dank voor je post, dank voor iedereen overigens die de moeite neemt om te reageren

hoe denk je over ambachtelijk werk zoals klokkenmaker?

Joszy schreef op 28-05-2026 om 05:42:

Je partner kan niet genoeg verdienen om jullie te onderhouden. Maar er zijn natuurlijk ook gezinnen die leven op bijstandsniveau en ook overleven.
Dus, zet je huis in de verkoop en koop iets kleiners terug. Desnoods iets buiten de stad, waar huizen wellicht goedkoper zijn. Kijk naar je uitgavenpatroon, waar kun je op bezuinigen?
En vooral, stap over je ego heen. Natuurlijk kun je best 7 stappen terug doen. Als je het niet doet, moet je nog veel meer stappen terug.
Toen ik ooit 6 weken in de bijstand zat kreeg ik allerlei mails vanuit het uwv om om te scholen naar praktische beroepen zoals elektricien ofzo. Dat je de zorg niet in wilt snap ik best maar wat dan wel? Desnoods in de schoonmaak, vaak voor of na kantooruren dus weinig contact met mensen.

En weten je kinderen ook dat jullie niet meer kunnen bijdragen aan de studie?  Want dat gaf je eerder óók als reden aan dat een mindere baan  niet kan. Het is geen schande als kinderen ( die dus al volwassen zijn) daar zelf voor moeten werken hè. Ik lees bij jou ook vooral veel onwil om lager betaalde banen aan te nemen en huis te verkopen  vanwege gezichtsverlies. Naar je kinderen die je niet meer kunt helpen.  Naar vrienden die gaan reizen en eerder met pensioen gaan. Naar buren, familie?  Het is geen schande om een of meerdere stappen terug te doen  om zo het toch financieel te kunnen  redden. Het is niet leuk. Maar soms moet je dingen doen die niet leuk zijn om te overleven. 

Danseres

Danseres

28-05-2026 om 09:05 Topicstarter

Miraval schreef op 27-05-2026 om 20:16:

[..]

Dat is eigenlijk een beetje wat ik bedoelde met mijn post. Het water staat jullie aan de lippen, en vooral ook je partner. Welke keuze heb je dan eigenlijk nog? Of welke luxe om koste wat kost in je eigen vakgebied te blijven zoeken omdat je niet voor niets nu eenmaal deze studie hebt gedaan? Die luxe kun je je permitteren wanneer je financiel gezond bent, dat is inmiddels niet meer, en dan zul je (denk ik) een hele andere richting moeten gaan bekijken om toch geld binnen te kunnen brengen. Misschien een stuk minder, maar wel genoeg om nog opties te hebben en vooral je partner te kunnen ontzien.

Een omscholing in een hele andere sector, wellicht betaald door het UWV, is helemaal zo'n gekke optie niet. Dat wil niet zeggen dat je voor altijd daaraan vast zit, het zal alleen wel tijdelijk ademruimte geven. En van werken komt werken is mijn ervaring. Maakt niet uit wat je doet, en wie weet vind je iets wat heel iets anders is, maar wat je wel leuk vindt uiteindelijk.

Wanhopig vast blijven houden aan een ideaal koste wat kost, is dat de uiteindelijke prijs waard die je betaald als je alles kwijtraakt en je partner echt langdurig uitvalt? Is het dan niet beter om te kijken naar wat wel kan, al dan niet tijdelijk, en vanuit daar een plan te maken samen?

En dat hoeft niet de zorg te zijn, het kan zoals ik zei zelfs bij het CBR zijn, of in de transportwereld, voor mijn part ga je opperen in de bouw of word je treinmachinist of buschauffeur. Ga je motorrijles geven of opleidingen verzorgen in je vakgebied aan studenten, maar iets wat binnen de mogelijkheden ligt en wat geld binnen brengt. Je diploma's raak je er niet door kwijt en het zal je cv ook zeked niet negatief beïnvloeden, wat geen werk misschien wel eerder zal doen.

Nogmaals hert UWV doet helemaal niks voor mij.

Dank voor het meedenken, ik neem het mee, ik ben het met je eens dat er wat moet gebeuren, inkomen en status doet er allang niet meer toe. Maar ja ik heb wel dat cv, jarenlange werkervaring weglaten roept ook vragen op..

Danseres

Danseres

28-05-2026 om 09:07 Topicstarter

lientje69 schreef op 28-05-2026 om 09:05:

[..]

En weten je kinderen ook dat jullie niet meer kunnen bijdragen aan de studie? Want dat gaf je eerder óók als reden aan dat een mindere baan niet kan. Het is geen schande als kinderen ( die dus al volwassen zijn) daar zelf voor moeten werken hè. Ik lees bij jou ook vooral veel onwil om lager betaalde banen aan te nemen en huis te verkopen vanwege gezichtsverlies. Naar je kinderen die je niet meer kunt helpen. Naar vrienden die gaan reizen en eerder met pensioen gaan. Naar buren, familie? Het is geen schande om een of meerdere stappen terug te doen om zo het toch financieel te kunnen redden. Het is niet leuk. Maar soms moet je dingen doen die nirt leuk zijn om te overleven.

Dat begrijp je verkeerd of heb ik verkeerd geformuleerd. Inmiddels heb ik dat volledig losgelaten namelijk. En mijn kinderen zijn inmiddels op de hoogte

Danseres

Danseres

28-05-2026 om 09:08 Topicstarter

Zeespiegel schreef op 28-05-2026 om 05:54:

[..]

Het COA zoekt voor 3 ict functiescheiding iemand.

ok, interessant, maar waar precies?

Danseres schreef op 28-05-2026 om 09:07:

[..]

Dat begrijp je verkeerd of heb ik verkeerd geformuleerd. Inmiddels heb ik dat volledig losgelaten namelijk. En mijn kinderen zijn inmiddels op de hoogte

Ik las dat in het begin van dit draadje. Maar goed dat je dat gedaan hebt! Ik duim voor je dat de laatste sollicitatie een baan oplevert. 

Danseres

Danseres

28-05-2026 om 09:11 Topicstarter

DeOnbekende schreef op 27-05-2026 om 20:35:

[..]

Dit is gewoon écht onzin.

Nou dat is het dus echt niet. ga jij maar eens vacatures vinden op linkedin als PO of CTO, negen van de tien keer is het klik en gaan. En hoor je nooit meer wat op.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.