Werk en Opleiding
Danseres
10-12-2025 om 18:02
Al bijna een jaar werkloos en ik kom er niet (meer) tussen lijkt het wel, wat kan ik nog doen?
Ik ben al maanden werkloos. Heb een ww. En zit thuis. Ik probeer een ritme aan te houden van elke dag op tijd opstaan, vacatures zoeken, met recruiters bellen, netwerken, aan mijn linkedin werken etc maar het lukt gewoon niet. Ik ben inmiddels dik in de 50 en hoewel recruiters zeggen dat het juist fijn is dat ik wat bagage meeneem begin ik inmiddels anders te denken. Ik solliciteer niet zomaar in de rondte, doe dit heel selectief en sta in nauw contact met headhunters sta open voor interim maar het lukt echt niet. Ik snap dat de markt dun gezaaid is in mijn werkveld maar dit is me in al die jaren (35 plus) nog nooit overkomen. Mijn werkveld is de ict. Mijn laatste functie was senior product owner. Ik wil overal aan de slag in Nederland en ben gewend veel te reizen. Maar het thuiszitten breekt me op. Ik moet mezelf echt aanjagen en ook in huis krijg ik inmiddels weinig uit mijn handen. Het uwv kan niks voor me doen want die zeggen alleen dat ik een goed cv heb en er wel weer tussenkom. Ik heb in de tussentijd cursussen gevolgd, heel veel genetwerkt, ben naar bijeenkomsten geweest, heb mijn cv tig keer opgepoetst, honderden brieven geschreven maar ik krijg 99 procent van de keren niet eens een reactie, geen afwijzing helemaal niks. En als er al een afwijzing komt dan is het een standaard afwijzing en kan er niet achteraan gebeld worden. Ik heb dus geen idee hoe het komt dat ik maar niet aan de baan kom. Ik heb mijn looneis allang losgelaten. Vind het prima om aan de andere kant van het land te moeten werken. Is er hier iemand die nog tips heeft of kan meedenken wat ik eventueel nog zou kunnen veranderen?
haarklover
25-05-2026 om 21:08
Ik denk dat werkgevers voor sommige banen inderdaad liever niet een hoger opgeleide nemen, omdat ze bang zijn dat die niet zullen blijven als ze wat beters vinden.
(dat is ook wel een beetje waar. Van de andere kant is de inwerktijd van een orderpicker ofzo ook niet lang).
In de randstad zal het waarschijnlijk wel lukken, in Groningen lijkt de arbeidsmarkt mij moeilijker.
HAHA!wait..what
25-05-2026 om 21:18
haarklover schreef op 25-05-2026 om 21:08:
Ik denk dat werkgevers voor sommige banen inderdaad liever niet een hoger opgeleide nemen, omdat ze bang zijn dat die niet zullen blijven als ze wat beters vinden.
(dat is ook wel een beetje waar. Van de andere kant is de inwerktijd van een orderpicker ofzo ook niet lang).
In de randstad zal het waarschijnlijk wel lukken, in Groningen lijkt de arbeidsmarkt mij moeilijker.
Ja, moeilijker misschien, maar niet onmogelijk.
Ik krijg het gevoel dat er al bijna een jaar hetzelfde geprobeerd wordt. Blijkbaar werkt dat niet en ligt het overal aan, behalve aan haarzelf.
Wat ik niet vervelend bedoel overigens. Want dit lijkt me echt een nare situatie. Het is alleen wel tijd voor een totaal andere aanpak denk ik.
MidasWolf
25-05-2026 om 21:48
Pimpelmees67 schreef op 25-05-2026 om 14:35:
[..]
Een zzp'er zonder AOV is niet financieel gezond. En dat durf ik als partner van een zzp'er met dure AOV te zeggen. Het was zo'n beetje het eerste wat hij regelde toen hij 15 jaar geleden voor zichzelf begon.
Ken een ZZp er die richting de € 1000 per maand zou betalen, omdat hij alle hokjes afvinkt van “gevaarlijk” werken, onregelmatig, op hoogte, zwaar, beweegbare lasten, machinerie, enz. Dat is bijna geen doen.
En zelfs dan heb je nog geen garantie dat zij uitbetalen, gelden ook al uitsluitingen uit het (gezondheid)verleden van iemand.
haarklover
26-05-2026 om 07:54
MidasWolf schreef op 25-05-2026 om 21:48:
[..]
Ken een ZZp er die richting de € 1000 per maand zou betalen, omdat hij alle hokjes afvinkt van “gevaarlijk” werken, onregelmatig, op hoogte, zwaar, beweegbare lasten, machinerie, enz. Dat is bijna geen doen.
En zelfs dan heb je nog geen garantie dat zij uitbetalen, gelden ook al uitsluitingen uit het (gezondheid)verleden van iemand.
Hoe kan het dat voor een werknemer dit wel te doen is?
Zijn de premies voor werknemers in gevaarlijke beroepen te laag?
M.a.w. betalen we met z'n allen voor de hogere risico's van enkelen?
Of is geen enkele werknemer zo gek bereid om dit werk te doen?
Dan moet die zzp'er hogere tarieven in rekening brengen.
1000 euro per maand op een omzet van 5000 ofzo is natuurlijk prima te doen.
lientje69
26-05-2026 om 09:10
haarklover schreef op 26-05-2026 om 07:54:
[..]
Of is geen enkele werknemerzo gekbereid om dit werk te doen?
Leuke discussie voor een nieuw topic. Maar de zzp tarieven zijn helaas dus niet overal zo hoog nee. En er moet toch brood op de plank komen dus dan worden die lagere tarieven geaccepteerd. Niet alleen werknemers worden uitgebuit zeg maar.
Kersje
26-05-2026 om 09:40
haarklover schreef op 26-05-2026 om 07:54:
[..]
Of is geen enkele werknemerzo gekbereid om dit werk te doen?
De premie van €1000 is daarnaast volledig aftrekbaar, dus bij een jaaromzet tot ongeveer €75.000 betaal je netto zo’n €630 pm. Is je omzet nóg hoger kost deze AOV netto zo’n €500 pm.
Kijk vooral naar wat het je oplevert als je het nodig hebt!
Meesje
26-05-2026 om 11:55
Kersje schreef op 26-05-2026 om 09:40:
[..]
De premie van €1000 is daarnaast volledig aftrekbaar, dus bij een jaaromzet tot ongeveer €75.000 betaal je netto zo’n €630 pm. Is je omzet nóg hoger kost deze AOV netto zo’n €500 pm.
Sja, ik heb hier inmiddels al meerdere topics voorbij zien komen van zzp'ers die zich niet verzekerd hadden want te duur. En vervolgens al het geld dat ze verdienden als inkomen zagen. En dus 'te duur' geleefd hebben. En dan raken ze werkloos, arbeidsongeschikt, even geen opdrachtgevers en stress! Die hogere verdiensten dan in loondienst houden ook in dat je je eigen risico's moet dekken. Dus; verzekering afsluiten en/of sparen en/of niet op je volledige inkomsten een hypotheek/leaseauto enz aanschaffen. Je kunt je rijk rekenen en lekker luxe leven, maar dan moet je er ook rekening mee houden dat dit 'zomaar' kan stoppen.
Als je je hypotheek niet kunt betalen op 70% inkomen + inkomen van zzp'er dan is je hypotheek te hoog. Voordeel: huis zal ook wat opbrengen in de verkoop. En dan koop je een nieuw, goedkoper, huis. Met maar 1 badkamer die niet superdeluxe is. Zuur? Ja, vast wel. Maar wel tijd nu om realistisch te worden. Die paniek dat je niet meer als een sprookjesprinses in je kasteel kunt blijven zitten begint me een beetje tegen te staan. Je eindigt niet meteen onder een brug. Ik woon als universitair opgeleide, hard werkende, vrouw ook gewoon in een rijtjeshuis van 85m2. Dat kan ook, gaat prima. De initiele schrik en paniek, okee, maar onderhand mag een plan B ook wel. Plan A werkt namelijk niet.
haarklover
26-05-2026 om 14:45
lientje69 schreef op 26-05-2026 om 09:10:
[..]
Leuke discussie voor een nieuw topic. Maar de zzp tarieven zijn helaas dus niet overal zo hoog nee. En er moet toch brood op de plank komen dus dan worden die lagere tarieven geaccepteerd. Niet alleen werknemers worden uitgebuit zeg maar.
Als de zzp-tarieven te laag zijn, kun je beter werknemer worden.
Nou snap ik wel dat een pakketbezorger of glazenwasser niet zo snel een goed betaalde kantoorbaan vindt, maar er zijn natuurlijk redenen waarom er voor werknemers vakbonden en CAO's zijn.
krulliebollie
26-05-2026 om 15:03
er zijn ook nog broodfondsen voor zelfstandigen. Inleg is minder en je krijgt gedurende 2 jaar uitbetaald.
MidasWolf
26-05-2026 om 15:39
Kersje schreef op 26-05-2026 om 09:40:
[..]
Ik heb de ZZper gesproken, volgens hem kon je enkel de btw aftrekken. Ik ben in dienst dus weet daar verder ook niet het zijne van.
Het gaat om een andere plek waar hij het uitvoert.
Dat is aan hem om daar een beslissing in te maken en zijn afwegingen te overwegen.
Kersje
26-05-2026 om 16:33
MidasWolf schreef op 26-05-2026 om 15:39:
[..]
Ik heb de ZZper gesproken, volgens hem kon je enkel de btw aftrekken. Ik ben in dienst dus weet daar verder ook niet het zijne van.
Het gaat om een andere plek waar hij het uitvoert.
Dat is aan hem om daar een beslissing in te maken en zijn afwegingen te overwegen.
Huh? Er zit geen btw op een AOV, dus waarschijnlijk een ZZP’er zonder boekhouder of iig zonder genoeg kennis van zaken, zo zijn er helaas heel veel. Staren zich blind op hun bruto inkomsten, gaan er ook flink van leven, totdat er stront aan de knikker komt.
Miraval
26-05-2026 om 16:58
Kersje schreef op 26-05-2026 om 16:33:
[..]
Huh? Er zit geen btw op een AOV, dus waarschijnlijk een ZZP’er zonder boekhouder of iig zonder genoeg kennis van zaken, zo zijn er helaas heel veel. Staren zich blind op hun bruto inkomsten, gaan er ook flink van leven, totdat er stront aan de knikker komt.
Ja ik keek ook even vreemd, er zit idd geen BTW op en de kosten zijn aftrekbaar voor je IB, dus per saldo betaal je die 1000 euro (wel heel veel) bruto ipv netto. (Als ik het goed voor me zie... )
Mijn AOV is rond de 500 euro per maand, 3 maanden wachttijd, lager inkomen (om te kunnen leven maar geen luxe) en ik mag tot eenbepaald bedrag per maand bijverdienen in een andere functie. Daarnaast ben ik verzekerd voor het werk wat ik doe en hoef ik niet verplicht om te scholen. Ook psychische klachten tellen mee. Uitgezonderd wel voor reeds bekende aandoening en uitval daardoor.
Tevens betaal ik de hoogste premie ivm gevaarlijk werk, ja dat is nu eenmaal zo. Het verschil is het collectief, voor werknemers zijn er velen die betalen voor weinig zieken (relatief) en natuurlijk de werkgevers die meebetalen met de premies. Dan kan het goedkoper en met andere (soms betere) voorwaarden.
Vriendin van mij kan geen AOV afsluiten door een aandoening, een concullega idem. Die worden vanwege die aandoening geweigerd. Dan is een broodfonds een oplossing maar verre van ideaal.
Irma3110
26-05-2026 om 17:03
haarklover schreef op 25-05-2026 om 21:06:
[..]
Mijn ervaring was dat ik bij het UWV inderdaad uit buro's kiezen mocht (d.w.z. toen ik had aangegeven dat een buro zijn werk niet deed, kwam er vrij snel een ander buro).
Maar als je eigen netwerk te beperkt is, weet je natuurlijk ook niet wat een goed buro is.
??? Want? Dan ben je niet in staat om een website te beoordelen? Kijken welk bureau de accenten legt die het best bij jouw probleem lijken te passen? In een kennismakingsgesprek de juiste vragen te stellen?
Jij hebt je blijkbaar voor het eerste bureau al zomaar laten sturen en bent pas bij een klacht verder gaan kijken. Je kan ook proactief het UWV benaderen met het bureau van jouw voorkeur, gewoon door google te gebruiken bijvoorbeeld.
Irma3110
26-05-2026 om 17:08
Miraval schreef op 26-05-2026 om 16:58:
[..]
Vriendin van mij kan geen AOV afsluiten door een aandoening, een concullega idem. Die worden vanwege die aandoening geweigerd. Dan is een broodfonds een oplossing maar verre van ideaal.
Of de vrijwillige verzekering bij het UWV. Ook niet ideaal en alleen af te sluiten binnen 13 weken na de start. Maar wel een mogelijkheid zonder medische beperkingen.
DeOnbekende
26-05-2026 om 19:04
lientje69 schreef op 25-05-2026 om 18:22:
[..]
Ik denk dat dit stukje de kern van het probleem raakt. En dat zie je idd vaak. Groot huis, vaak uit eten, lekker op vakantie, mooie auto. En dan kom je in dit soort situaties knijp te zitten. ( wij zijn ook nooit anders gaan leven , hebben een klein oud goedkoop huis, oude auto en vakantie is ongeveer 1 x in de 2 jaar een weekje en dan nog zo budgetvriendelijk mogelijk )
Ik denk dat de kern vooral is dat je erop voorbereid moet zijn dat je ooit misschien weer terug moet qua levensstandaard. Ik ben zeker wel luxer gaan leven toen mijn inkomen hoger werd, want ik werk niet om het allemaal mee mijn graf in te nemen. Als ik zonder werk kom te zitten kan ik mijn hypotheek nog betalen, maar houdt het op met de vakanties en luxe auto. Niet leuk, maar geen drama.
Ik zou het een groter drama vinden als ik me een slag in de rondte werk, om vervolgens om het jaar een weekje "bij te mogen komen" op een budgetcamping.