Werk en Opleiding
Danseres
10-12-2025 om 18:02
Al bijna een jaar werkloos en ik kom er niet (meer) tussen lijkt het wel, wat kan ik nog doen?
Ik ben al maanden werkloos. Heb een ww. En zit thuis. Ik probeer een ritme aan te houden van elke dag op tijd opstaan, vacatures zoeken, met recruiters bellen, netwerken, aan mijn linkedin werken etc maar het lukt gewoon niet. Ik ben inmiddels dik in de 50 en hoewel recruiters zeggen dat het juist fijn is dat ik wat bagage meeneem begin ik inmiddels anders te denken. Ik solliciteer niet zomaar in de rondte, doe dit heel selectief en sta in nauw contact met headhunters sta open voor interim maar het lukt echt niet. Ik snap dat de markt dun gezaaid is in mijn werkveld maar dit is me in al die jaren (35 plus) nog nooit overkomen. Mijn werkveld is de ict. Mijn laatste functie was senior product owner. Ik wil overal aan de slag in Nederland en ben gewend veel te reizen. Maar het thuiszitten breekt me op. Ik moet mezelf echt aanjagen en ook in huis krijg ik inmiddels weinig uit mijn handen. Het uwv kan niks voor me doen want die zeggen alleen dat ik een goed cv heb en er wel weer tussenkom. Ik heb in de tussentijd cursussen gevolgd, heel veel genetwerkt, ben naar bijeenkomsten geweest, heb mijn cv tig keer opgepoetst, honderden brieven geschreven maar ik krijg 99 procent van de keren niet eens een reactie, geen afwijzing helemaal niks. En als er al een afwijzing komt dan is het een standaard afwijzing en kan er niet achteraan gebeld worden. Ik heb dus geen idee hoe het komt dat ik maar niet aan de baan kom. Ik heb mijn looneis allang losgelaten. Vind het prima om aan de andere kant van het land te moeten werken. Is er hier iemand die nog tips heeft of kan meedenken wat ik eventueel nog zou kunnen veranderen?
Neweve
24-05-2026 om 19:36
Danseres schreef op 24-05-2026 om 14:25:
goeie match en top cv en top linkedin en dan krijg je toch een afwijzing op basis van nul komma nul of je hoort sowieso helemaal niks.
Bij de generieke afwijzingen zou ik nabellen. Je kan hier 2 strategieën volgen:
1) navraag waarom je het niet bent geworden en of de je in gedachten willen houden bij eventueel toekomstige functies.
2) zeggen dat je graag met de in gesprek gaat omdat je het bedrijf/functie interessant vindt en graag meer wil weten/wil horen hoe je je die kant uit ontwikkeld. (In het gesprek kan je eventueel ook vragen: welke functie denk jij dat bij mijn cv past?)
Die laatste heb ik zelf toegepast. Het heeft me niet direct bij een van die bedrijven een baan opgeleverd maar ik kon wel steeds beter verwoorden wat ik zocht en waarom. Toen ik uiteindelijk de functie kreeg gaven ze aan dat mijn passie voor het werk erg goed over kwam.
En zaten er nog functies tussen bij noorderlink/ben je nog naar een van de cursussen of dagen geweest?
Ik merk dat zeker in de hogere i(c)t-functies een netwerk van belang is. Zie om me heen nog best veel functies naar iemand gaan die actief uitgenodigd is om te solliciteren danwel naar iemand met goede referenties vanuit het netwerk.
https://noorderlink.nl/leeraanbod
Een andere site die ik vaak gebruikt heb is: https://www.academictransfer.com/nl/
Danseres
24-05-2026 om 20:47
Nee ik krijg niet terug dat ik met een MBA meer kans heb maar dat denk ik zelf.
Diezijnvanmij
24-05-2026 om 21:18
als je op je eigen niveau niet aan de bak komt en voor veel werk overgekwalificeerd bent, dan zou ik (ook gezien jullie financiële stress) niet direct denken aan nog meer scholing. Ik zou uitzoeken waar het op stukloopt, alles alles perfect gaat behalve dan de baan krijgen. Dan weet je iig waar je in moet investeren of niet.
Danseres
24-05-2026 om 21:28
Ik heb na dik een jaar nog steeds GEEN IDEE. Echt niet. Ik weet dat cv en brieven en linkedin goed zijn en ik een groot netwerk heb maar er komt nul komma nul uit. Het frustreert me enorm. Want van een gezond financieel bestaan knallen we binnenkort toch echt terug naar nul, en dan wat?
Diezijnvanmij
24-05-2026 om 21:30
aanpassen. Legio mensen zijn je voorgegaan. Je zet de kiet te koop en gaat naar kleiner, goedkoper en minder.
maar, ff terug naar het initiële onderwerp: je geeft aan niet terug te krijgen waarom je het niet wordt. Eerder gaf iemand tips hoe je dat aan kunt pakken.
als je weet wat erachter zit, dan kan je er misschien wat aan doen.
Due-scimmie
24-05-2026 om 21:36
Danseres schreef op 24-05-2026 om 21:28:
Ik heb na dik een jaar nog steeds GEEN IDEE. Echt niet. Ik weet dat cv en brieven en linkedin goed zijn en ik een groot netwerk heb maar er komt nul komma nul uit. Het frustreert me enorm. Want van een gezond financieel bestaan knallen we binnenkort toch echt terug naar nul, en dan wat?
En wat zeggen professionals zoals een jobcoach en het uwv?
Dees!
24-05-2026 om 22:14
Danseres schreef op 24-03-2026 om 08:42:
Andere vraag: ik zie dat mijn oude werkgever (waar ik goed ben weggegaan uit eigen overweging omdat ik dichterbij promotie kon maken) een vacature open heeft staan. Weliswaar een trapje lager dan ik ben uitgestroomd maar desalniettemin. Is het heel raar als ik met hen contact opneem? en gewoon open kaart speel. Dat ik bij hen het altijd goed heb gehad maar nu al ongewild te lang thuis zit en of ik terug kan komen in die andere functie? Of is dat raar? Mijn man vindt het bijvoorbeeld not done. Ikzelf denk: wat heb ik nu nog te verliezen. Nee heb ik en ja kan ik krijgen.
Heb je hier nog iets mee kunnen doen? En heeft dit je misschien nog aanvullende inzichten opgeleverd?
Dees!
24-05-2026 om 22:16
Dees! schreef op 11-05-2026 om 10:15:
[..]
Leven van het salaris van je partner? In een huisje dat past bij dat salaris, met inzet van de overwaarde van je huidige huis?
Je hebt denk ik geen keuze. Ook mensen met een minder vet salaris hebben meestal wel een dak boven hun hoofd en een boterham om te eten.Het is mooi dat jullie het een aantal jaren heel goed gehad hebben, maar nu moet helaas het roer om. En ik snap dat dat heel erg zuur is, maar het is denk ik wel belangrijk dat je je oude leven gaat loslaten. Anders kom je niet verder.
En ik denk dat dit is wat je zou moeten doen. Nu nadenken over een MBA is echt waanzin. Die tijd heb je ook helemaal niet.
Peaches
24-05-2026 om 23:03
Danseres schreef op 24-05-2026 om 21:28:
Jullie gaan niet naar nul. En jullie waren niet financieel gezond, want afhankelijk van hoge inkomsten zonder verzekering.
kerstbeer
24-05-2026 om 23:15
Danseres schreef op 24-05-2026 om 20:47:
Nee ik krijg niet terug dat ik met een MBA meer kans heb maar dat denk ik zelf.
Wat krijg je wel terug?
Ik zou zeker nabellen bij een afwijzing.
En dan op een hele leuke, relaxte manier praten (zelfs als je alleen maar wilt zeggen: "Waarom niet???") en bedanken voor de kans. Vraag inderdaad wat je zou kunnen aanpassen.
Dat zet je positief in de kijker en je kan er wat van leren.
Je weet nooit wat ze verder nog melden over wat voor kansen er nog zijn voor je later bij dat bedrijf of dat ze je onthouden.
Wat betreft het vrijwilligerswerk: ben je daar al een netwerk aan het opbouwen?