Werk en Opleiding
Danseres
10-12-2025 om 18:02
Al bijna een jaar werkloos en ik kom er niet (meer) tussen lijkt het wel, wat kan ik nog doen?
Ik ben al maanden werkloos. Heb een ww. En zit thuis. Ik probeer een ritme aan te houden van elke dag op tijd opstaan, vacatures zoeken, met recruiters bellen, netwerken, aan mijn linkedin werken etc maar het lukt gewoon niet. Ik ben inmiddels dik in de 50 en hoewel recruiters zeggen dat het juist fijn is dat ik wat bagage meeneem begin ik inmiddels anders te denken. Ik solliciteer niet zomaar in de rondte, doe dit heel selectief en sta in nauw contact met headhunters sta open voor interim maar het lukt echt niet. Ik snap dat de markt dun gezaaid is in mijn werkveld maar dit is me in al die jaren (35 plus) nog nooit overkomen. Mijn werkveld is de ict. Mijn laatste functie was senior product owner. Ik wil overal aan de slag in Nederland en ben gewend veel te reizen. Maar het thuiszitten breekt me op. Ik moet mezelf echt aanjagen en ook in huis krijg ik inmiddels weinig uit mijn handen. Het uwv kan niks voor me doen want die zeggen alleen dat ik een goed cv heb en er wel weer tussenkom. Ik heb in de tussentijd cursussen gevolgd, heel veel genetwerkt, ben naar bijeenkomsten geweest, heb mijn cv tig keer opgepoetst, honderden brieven geschreven maar ik krijg 99 procent van de keren niet eens een reactie, geen afwijzing helemaal niks. En als er al een afwijzing komt dan is het een standaard afwijzing en kan er niet achteraan gebeld worden. Ik heb dus geen idee hoe het komt dat ik maar niet aan de baan kom. Ik heb mijn looneis allang losgelaten. Vind het prima om aan de andere kant van het land te moeten werken. Is er hier iemand die nog tips heeft of kan meedenken wat ik eventueel nog zou kunnen veranderen?
Danseres
24-05-2026 om 14:25
Ik doe vrijwilligerswerk maar kan niet helemaal vertellen wat ivm herkenbaarheid en ik ben mantelzorger (officieel sinds een paar maanden) Maar los daarvan solliciteer ik elke dag behalve het weekend en krijg telkens te horen: goeie match en top cv en top linkedin en dan krijg je toch een afwijzing op basis van nul komma nul of je hoort sowieso helemaal niks. Ik ben zo depressief inmiddels dat ik niet meer weet waar ik het moet zoeken. Ja ik ga door. Ja ik weet hoe het moet. Ja ik heb hulp. Maar het einde van mijn ww is in zicht en mijn partner verdient te weinig om deze toko draaiende te houden dus dan wordt het echt een heel, heel, heel groot probleem.
Danseres
24-05-2026 om 14:30
DeOnbekende schreef op 12-05-2026 om 08:07:
Ik vind het echt naar voor je, TO. Hebben jullie een kamer over (of kunnen jullie die vrijmaken) voor verhuur?
Dit zou mogelijk kunnen, het wordt dan een enorme interne verhuizing dan wel verbouwing maar het zou kunnen. We hebben ruimte over en een extra badkamer. Klinkt heel luxe maar we hebben het ook gewoon goed gehad een langere tijd. Nu zo terug gaan en miss wel alles verliezen is afschuwelijk. Wellicht door een verdieping te verhuren (wat ik wel heftig en invasief vind) zouden we een deel van de kosten kunnen drukken. Wat zou je kunnen vragen voor een kamer van 20 m 2 en eigen badkamer (wel keuken en ingang delen) in hartje stad? voor een werkende jongere of een stel.
Bellebelle
24-05-2026 om 14:32
Het hangt een beetje af van de stad natuurlijk. Ik zou eens op funda kijken wat er voor gelijkaardige ruimtes wordt gevraagd. Hebben jullie een hypotheek? Wel even kijken of het van bank mag. Ik snap de stress heel goed. Heb je een realistisch beeld van je inkomsten als je geen baan mocht vinden? Ik neem dat je dan in aanmerking komt voor toeslagen. Of verdient je partner daar teveel voor?
Danseres
24-05-2026 om 14:35
We wonen in Groningen, bijna in het centrum,en dan ook nog met overal groen om ons heen. Zelfvoorzienend en van het gas af, driedubbel glas en panelen en airco en een pallet kachel. Dus we hebben/hadden het goed voor mekaar maar is niet houdbaar meer. Een stel die hier wil crachen met eigen design inloop douche etc is hier meer dan welkom.
Danseres
24-05-2026 om 14:38
Mijn partner is zzp' er en heeft een heftige burnout maar kan nu (zonder verzekering want echt buitenproportioneel duur) niet stoppen of minderen met werken terwijl dat zeker wel beter zou zijn. Ik voel me zo schuldig.
Bellebelle
24-05-2026 om 15:13
Het lijkt mij dat er in een universiteitsstad best mensen zijn die het prettig vinden om een pied à terre te hebben. Bijvoorbeeld omdat ze parttime hoogleraar aan de universiteit zijn. Ik zou zeker een advertentie in het universiteitskrantje zetten.
Ik snap je schuldgevoel, dat heb ik zelf ook gehad toen ik een langere periode werkloos had en we opgroeiende kinderen hadden. Dit veroorzaakte veel stress bij mijn partner en mij, omdat we ons ook afvroegen hoe we dat zouden gaan doen met kinderen die later zouden willen gaan studeren. Daar kwam ook nog eens bij dat ik hoog opgeleid ben en het echt mijn eer te na vond om werkloos te zijn. Maar wat ik ook probeerde, ik kwam echt niet aan het werk. Uiteindelijk bleek een langdurige bijscholing / omscholing voor mij de gouden greep. Ik zat zelf ook wel erg in de slachtoffer rol (waarmee ik niet wil zeggen dat jij dat ook zit) en wat mij vooral hielp is om het heft weer in eigen handen te nemen. Dus stil te staan bij wat ik kon doen om de situatie te keren. En nogmaals, ik lees vooral dat jij van alles en nog wat doet om weer aan de slag te komen, dus dit is absoluut geen tip of 'beschuldiging'.
DeOnbekende
24-05-2026 om 16:55
Danseres schreef op 24-05-2026 om 14:35:
We wonen in Groningen, bijna in het centrum,en dan ook nog met overal groen om ons heen. Zelfvoorzienend en van het gas af, driedubbel glas en panelen en airco en een pallet kachel. Dus we hebben/hadden het goed voor mekaar maar is niet houdbaar meer. Een stel die hier wil crachen met eigen design inloop douche etc is hier meer dan welkom.
Ik denk dat dit wel kansen biedt hoor, ik zie in Groningen prijzen van €700 voor een kamer tot €1200 voor een gemeubileerd appartement. Dat geeft in ieder geval wat verlichting en ademruimte. Ik zou me inschrijven op een paar van die Groningse kamerverhuur-pagina's op Facebook, dan kun je je een beetje oriënteren op de markt.
Danseres
24-05-2026 om 17:01
Even rondje google gedaan maar belastingtechnisch is dat helemaal niet rendabel, dus dat wordt hem niet vrees ik.
Danseres
24-05-2026 om 17:04
Bellebelle schreef op 24-05-2026 om 15:13:
Het lijkt mij dat er in een universiteitsstad best mensen zijn die het prettig vinden om een pied à terre te hebben. Bijvoorbeeld omdat ze parttime hoogleraar aan de universiteit zijn. Ik zou zeker een advertentie in het universiteitskrantje zetten.
Ik snap je schuldgevoel, dat heb ik zelf ook gehad toen ik een langere periode werkloos had en we opgroeiende kinderen hadden. Dit veroorzaakte veel stress bij mijn partner en mij, omdat we ons ook afvroegen hoe we dat zouden gaan doen met kinderen die later zouden willen gaan studeren. Daar kwam ook nog eens bij dat ik hoog opgeleid ben en het echt mijn eer te na vond om werkloos te zijn. Maar wat ik ook probeerde, ik kwam echt niet aan het werk. Uiteindelijk bleek een langdurige bijscholing / omscholing voor mij de gouden greep. Ik zat zelf ook wel erg in de slachtoffer rol (waarmee ik niet wil zeggen dat jij dat ook zit) en wat mij vooral hielp is om het heft weer in eigen handen te nemen. Dus stil te staan bij wat ik kon doen om de situatie te keren. En nogmaals, ik lees vooral dat jij van alles en nog wat doet om weer aan de slag te komen, dus dit is absoluut geen tip of 'beschuldiging'.
Same. Ik denk aan een MBA maar wat een kosten.....Uvw wil daar niks in betekenen maar zou mijn kansen aanzienlijk vergroten. Nog iemand met tips op dit gebied wellicht?
Diezijnvanmij
24-05-2026 om 17:20
Danseres schreef op 24-05-2026 om 17:04:
[..]
Same. Ik denk aan een MBA maar wat een kosten.....Uvw wil daar niks in betekenen maar zou mijn kansen aanzienlijk vergroten.
Is dat wat je terugkrijgt op je sollicitaties, dat je wel in aanmerking zou komen met een MBA?
Daglichtlamp
24-05-2026 om 17:26
Danseres schreef op 24-05-2026 om 17:01:
Even rondje google gedaan maar belastingtechnisch is dat helemaal niet rendabel, dus dat wordt hem niet vrees ik.
Tot ruim 6000 euro belastingvrij. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/woning/eigen-woning/u-hebt-een-woning/kamerverhuurvrijstelling
Maar wellicht is dat veel te weinig voor jullie om zoden aan de dijk te zetten.
Mischa83
24-05-2026 om 17:37
Danseres schreef op 24-05-2026 om 17:04:
[..]
Same. Ik denk aan een MBA maar wat een kosten.....Uvw wil daar niks in betekenen maar zou mijn kansen aanzienlijk vergroten. Nog iemand met tips op dit gebied wellicht?
Een paar pagina's terug spraken we over bbl trajecten. Heb je je daar nog in verdiept? Dan krijg je meteen een salaris en de kosten worden door werkgever betaald. Misschien niet het salaris dat je gewend bent, maar mogelijk in combinatie met de verhuur van een kamer voldoende voor nu?
Anne1234!
24-05-2026 om 17:46
Je hebt wel heel veel zelfmedelijden zeg, jeetje mina. Kijk eens naar je eigen aandeel en probeer in oplossingen te denken. Jullie inkomen is heel lang gigantisch hoog geweest. Jullie hebben zelf gekozen voor een heel duur huis met een hoge hypotheek. Je hebt er zelf voor gekozen geen verzekering af te sluiten of buffer op te bouwen voor onvoorziene omstandigheden zoals een burn out of werkloosheid. Dit zijn allemaal keuzes hè. Je had ook in een goedkoper huis kunnen wonen en dan was er nu niks aan de hand. Misschien is dit het moment om andere keuzes te maken. Je vrouw heeft een burn-out. Jij bent depressief en hebt nog steeds geen baan. Misschien is het zo gek nog niet om je huis te verkopen en in een rijtjeshuis te gaan wonen. En misschien kan jouw auto ook wel een maatje kleiner?Dan valt er een heleboel stress weg denk ik. Financiele ruimte geeft vrijheid. Je vrouw kan het rustiger aan doen. Jij hoeft niet persè voor die heel erg goed betaalde baan te gaan. Je kan blijven bijdragen aan het studiegeld van je kinderen, je kan nog steeds een huis in Spanje kopen etc. Ik zou het wel weten hoor.
Lena55
24-05-2026 om 17:56
Als je ww ten einde is dan kun je toch op elke baan solliciteren die er is? Cv aanpassen aan de functie, dan kom je ook in aanmerking voor ongeschoold werk. Ik snap dat het heel moeilijk is en een grote teleurstelling dat het zo loopt. Maar als er echt geld binnen moet komen kan dit echt wel. En ondertussen denk je na over een plan, solliciteer je verder, volg je een opleiding, etc...
Kersje
24-05-2026 om 18:03
Anne1234! schreef op 24-05-2026 om 17:46:
Je hebt wel heel veel zelfmedelijden zeg, jeetje mina. Kijk eens naar je eigen aandeel en probeer in oplossingen te denken. Jullie inkomen is heel lang gigantisch hoog geweest. Jullie hebben zelf gekozen voor een heel duur huis met een hoge hypotheek. Je hebt er zelf voor gekozen geen verzekering af te sluiten of buffer op te bouwen voor onvoorziene omstandigheden zoals een burn out of werkloosheid. Dit zijn allemaal keuzes hè. Je had ook in een goedkoper huis kunnen wonen en dan was er nu niks aan de hand. Misschien is dit het moment om andere keuzes te maken. Je vrouw heeft een burn-out. Jij bent depressief en hebt nog steeds geen baan. Misschien is het zo gek nog niet om je huis te verkopen en in een rijtjeshuis te gaan wonen. En misschien kan jouw auto ook wel een maatje kleiner?Dan valt er een heleboel stress weg denk ik. Financiele ruimte geeft vrijheid. Je vrouw kan het rustiger aan doen. Jij hoeft niet persè voor die heel erg goed betaalde baan te gaan. Je kan blijven bijdragen aan het studiegeld van je kinderen, je kan nog steeds een huis in Spanje kopen etc. Ik zou het wel weten hoor.
Sorry, maar met vetgedrukte ben ik het wel eens. Je schrijft dat je man ZZP’er is, maar zonder een AOV, want buitenproportioneel duur, maar dat vind ik echt heel dom en daarnaast een smoes. Een AOV kun je nl zo duur maken als je zelf wilt en daarnaast is de premie ook nog eens aftrekbaar, dus uiteindelijk helemaal niet zo exorbitant hoog! Al had man zelfs maar de helft van zijn inkomen verzekerd, dan hadden jullie er nu niet zo financieel slecht bijgezeten.
misschien niet zo leuk om te horen/lezen, maar zorg gewoon dat je als zelfstandig ondernemer je zaakjes goed regelt, incl verzekeringen ipv jezelf te verblinden in dat hoge uurtarief. En ja, ik weet waarover ik praat, want heb meer dan genoeg collega-ZZP’ers financieel gigantisch de mist in zien gaan, want ‘het overkomt mij/ons niet’, maar serieus…….iedereen kan (ongeneeslijk zelfs) ziek worden!
Heb je nu helemaal niets aan, maar mocht je (hopelijk) binnenkort een baan vinden, regel dan snel die AOV (man althans)!