Werk en Opleiding
Danseres
10-12-2025 om 18:02
Al bijna een jaar werkloos en ik kom er niet (meer) tussen lijkt het wel, wat kan ik nog doen?
Ik ben al maanden werkloos. Heb een ww. En zit thuis. Ik probeer een ritme aan te houden van elke dag op tijd opstaan, vacatures zoeken, met recruiters bellen, netwerken, aan mijn linkedin werken etc maar het lukt gewoon niet. Ik ben inmiddels dik in de 50 en hoewel recruiters zeggen dat het juist fijn is dat ik wat bagage meeneem begin ik inmiddels anders te denken. Ik solliciteer niet zomaar in de rondte, doe dit heel selectief en sta in nauw contact met headhunters sta open voor interim maar het lukt echt niet. Ik snap dat de markt dun gezaaid is in mijn werkveld maar dit is me in al die jaren (35 plus) nog nooit overkomen. Mijn werkveld is de ict. Mijn laatste functie was senior product owner. Ik wil overal aan de slag in Nederland en ben gewend veel te reizen. Maar het thuiszitten breekt me op. Ik moet mezelf echt aanjagen en ook in huis krijg ik inmiddels weinig uit mijn handen. Het uwv kan niks voor me doen want die zeggen alleen dat ik een goed cv heb en er wel weer tussenkom. Ik heb in de tussentijd cursussen gevolgd, heel veel genetwerkt, ben naar bijeenkomsten geweest, heb mijn cv tig keer opgepoetst, honderden brieven geschreven maar ik krijg 99 procent van de keren niet eens een reactie, geen afwijzing helemaal niks. En als er al een afwijzing komt dan is het een standaard afwijzing en kan er niet achteraan gebeld worden. Ik heb dus geen idee hoe het komt dat ik maar niet aan de baan kom. Ik heb mijn looneis allang losgelaten. Vind het prima om aan de andere kant van het land te moeten werken. Is er hier iemand die nog tips heeft of kan meedenken wat ik eventueel nog zou kunnen veranderen?
Danseres
03-03-2026 om 11:34
Ten eerste heb ik nooit een andere naam gehad en ten tweede heb ik jaren aan de andere kant van de tafel gezeten. Ik ben er wel achter dat hoe het gaat ik het niet wil gaan doen. Ik ben druk met apps ontwikkelen en sites onderhouden maar wil gewoon in loondienst, zit nog steeds in de running maar voor sommige is de afspraak al tig keer verzet en dan heb ik al gegeten en gedronken. Ik blijf doorgaan en elke dag solliciteren maar na ruim een jaar is de motivatie wel heel ver te vinden..
Danseres
03-03-2026 om 13:17
Even terug een enorme assesement met verdediging en gewoon nooit meer wat op gehoord. Zelf achteraan en allerlei vage redenen. Ik voel me genaaid. Ik heb allerlei innovatieve oplossingen voor zgn fictieve problemen uiteen gezet in een enorm document. Als ik morgen nog niks heb gehoord stuur ik ze een factuur. Dit kan je toch niet maken?
Grindelwald
03-03-2026 om 13:59
Ik begrijp je ergenis maar probeer het los te laten. Je schiet er niks mee op.
haarklover
03-03-2026 om 16:37
BeesAreCool schreef op 02-03-2026 om 10:40:
[..]
Ik heb wel eens gehoord dat bedrijven soms nep advertenties zetten, dan sollicitanten "oefeningen" laten doen en zij dan met de gratis kennis/oplossing aan de haal gaan.
Weet niet of dit bij dit bedrijf ook zo is, maar wel slecht dat je geen terugkoppeling krijgt.
Hoeveel taken kan een kandidaat verrichten in de tijd van een sollicitatie?
Het enige dat ik mij voor kan stellen is dat een bedrijf als "test" iemand een handleidinkje laat vertalen.
En dan hebben ze een vertaling waarvan ze de kwaliteit niet kunnen beoordelen.
Stardust
03-03-2026 om 17:21
haarklover schreef op 03-03-2026 om 16:37:
[..]
Hoeveel taken kan een kandidaat verrichten in de tijd van een sollicitatie?
Het enige dat ik mij voor kan stellen is dat een bedrijf als "test" iemand een handleidinkje laat vertalen.
En dan hebben ze een vertaling waarvan ze de kwaliteit niet kunnen beoordelen.
Nou, voor sommige functies moet je complete use cases doorwerken. Of campagnes ontwerpen. Thuis, als huiswerk/voorbereiding. En daar wordt niet altijd even integer mee omgegaan.
ToetieToover
03-03-2026 om 17:42
Stardust schreef op 03-03-2026 om 17:21:
[..]
Nou, voor sommige functies moet je complete use cases doorwerken. Of campagnes ontwerpen. Thuis, als huiswerk/voorbereiding. En daar wordt niet altijd even integer mee omgegaan.
In dat geval zou ik geen factuur sturen, maar copyright claimen. Bepalen dat ze het nergens anders voor mogen gebruiken dan voor de sollicitatie beoordeling.
Lena55
03-03-2026 om 18:36
Heb je nog dingen lopen TO? Je had meerdere gesprekken gehad toch?
Ik vind het geen normale gang van zaken hoor. Ik ben zelf ook leidinggevende en ik zou het niet in mijn hoofd halen om zo met sollicitanten om te gaan. Ik vind het een enorme rode vlag.
absor
03-03-2026 om 19:04
IK vind het ook raar en prima dat je hier je stoom afblaast. Dat is helemaal niet over het paars getild dat is gewoon terechte frustratie
DeOnbekende
04-03-2026 om 03:10
BeesAreCool schreef op 03-03-2026 om 11:06:
[..]
https://www.vice.com/en/article/job-interview-application-ideas-stolen-by-boss-company/
En ik kan nog veel meer linkjes plaatsen.
Voortaan dus even zelf onderzoek doen (zelfs online opzoeken had maar 5 secondes gekost) voor je maar wat roept.
Dit zijn "een kennis van mij..." voorbeelden en ze spelen zich allen in Amerika af, waar integriteit tijdens sollicitatieprocedures niet bepaald standaard is.
BeesAreCool
04-03-2026 om 11:50
DeOnbekende schreef op 04-03-2026 om 03:10:
[..]
Dit zijn "een kennis van mij..." voorbeelden
Nee hoor. Nota bene de eerste begint al met een "I" voorbeeld.
Voortaan dus eerst zelf even kijken of iets waar is voor maar wat te roepen. Dan hoef je ook niet zo te draaien achteraf 
Meesje
04-03-2026 om 12:06
BeesAreCool schreef op 04-03-2026 om 11:50:
[..]
Nee hoor. Nota bene de eerste begint al met een "I" voorbeeld.
Voortaan dus eerst zelf even kijken of iets waar is voor maar wat te roepen. Dan hoef je ook niet zo te draaien achteraf
Dat is precies wat OnBekende bedoelt met "een kennis van mij" voorbeelden. Behalve dat het niet eens een kennis van jou is, maar iemand die jij verder ook niet kent. Anekdotisch bewijs noemt men dat ook wel. Het is een Amerikaan die een stukje heeft geschreven met (dubieuze) tips over hoe je in een sollicitatiegesprek moet omgaan met werkgevers die op jouw kennis en kunde uit zijn. Het is in het belang van de schrijver om te zeggen dat dit echt gebeurt en hij komt met een anekdote. Uit dit stukje kun je verder niet opmaken of dit echt gebeurd is of enkel ter illustratie dient. En het is al helemaal op geen enkele manier bewijs dat werkgevers in Nederland veelvuldig mensen uitnodigen voor nep-sollicitaties om zo gebruik te maken van hun kennis. Let wel: ik zeg niet dat dat nooit gebeurt, maar 'iemand op het internet zegt dat het hem in Amerika is overkomen, dus het gebeurt veel in Nederland' klopt niet als argumentatie. Als je wil bewijzen dat het gebeurt zal je moeten zoeken naar onderzoeken waarin dit wordt aangetoond. Anekdotisch bewijs is per definitie zwak.
BeesAreCool
04-03-2026 om 12:25
Meesje schreef op 04-03-2026 om 12:06:
[..]
Dat is precies wat OnBekende bedoelt met "een kennis van mij" voorbeelden. Behalve dat het niet eens een kennis van jou is, maar iemand die jij verder ook niet kent. Anekdotisch bewijs noemt men dat ook wel. Het is een Amerikaan die een stukje heeft geschreven met (dubieuze) tips over hoe je in een sollicitatiegesprek moet omgaan met werkgevers die op jouw kennis en kunde uit zijn. Het is in het belang van de schrijver om te zeggen dat dit echt gebeurt en hij komt met een anekdote. Uit dit stukje kun je verder niet opmaken of dit echt gebeurd is of enkel ter illustratie dient. En het is al helemaal op geen enkele manier bewijs dat werkgevers in Nederland veelvuldig mensen uitnodigen voor nep-sollicitaties om zo gebruik te maken van hun kennis. Let wel: ik zeg niet dat dat nooit gebeurt, maar 'iemand op het internet zegt dat het hem in Amerika is overkomen, dus het gebeurt veel in Nederland' klopt niet als argumentatie. Als je wil bewijzen dat het gebeurt zal je moeten zoeken naar onderzoeken waarin dit wordt aangetoond. Anekdotisch bewijs is per definitie zwak.
En we draaien weer verder.
Lees nu eens mijn eerste opmerking hierover.
Waar zei ik: "dit gebeurt veel in Nederland."? Overigens zijn er veel van dit soort links te vinden. Het is er niet maar eentje en niet alleen maar "een kennis van mij". Ik kwam met links in plaats van enkel een "broodje aap verhaal" opmerking. Het is makkelijk om steeds de doelpalen te verplaatsen (moving the goal posts) als we toch Amerikaanse uitdrukkingen gebruiken, elke keer dat ik aantoon dat er iets aan jullie commentaar niet klopt, zonder zelf met bewijs te komen.
Dus hoppa, kom maar met een paar linkjes dat jullie broodje aap verhaal stelling klopt.
Of anders gaan we weer gezellig door met het topic van OP.
Meesje
04-03-2026 om 12:41
BeesAreCool schreef op 04-03-2026 om 12:25:
[..]
Waar zei ik: "dit gebeurt veel in Nederland."? Overigens zijn er veel van dit soort links te vinden. Het is er niet maar eentje en niet alleen maar "een kennis van mij". Ik kwam met links in plaats van enkel een "broodje aap verhaal" opmerking. Het is makkelijk om steeds de doelpalen te verplaatsen (moving the goal posts) als we toch Amerikaanse uitdrukkingen gebruiken, elke keer dat ik aantoon dat er iets aan jullie commentaar niet klopt, zonder zelf met bewijs te komen.
Dus hoppa, kom maar met een paar linkjes dat jullie broodje aap verhaal stelling klopt.
jullie? Dit is mijn eerste reactie over dit onderwerp en ik zeg nota bene dat ik niet zeg dat het niet gebeurt. Ik zeg dus niet dat het een broodje aap verhaal is. Ik zeg dat wat gegooglde verhalen 'anekdotisch bewijs' is en dat dat volgens mij is wat de OnBekende bedoelde met 'een kennis van mij'.
DeOnbekende
04-03-2026 om 12:54
BeesAreCool schreef op 04-03-2026 om 12:25:
[..]
De enige die aan het draaien is, ben jij. Kom eens met bewijs dat dit tijdens een Nederlands sollicitatietraject is gebeurd? Succes met zoeken
Cle0
04-03-2026 om 16:10
DeOnbekende schreef op 04-03-2026 om 12:54:
[..]
De enige die aan het draaien is, ben jij. Kom eens met bewijs dat dit tijdens een Nederlands sollicitatietraject is gebeurd? Succes met zoeken
![]()
Het verbaast me enigszins dat dit als zo onwaarschijnlijk wordt neergezet eerlijk gezegd. Dat de uitwerking van een casus ofzo wordt "misbruikt". Ik dacht dat iedereen dit wel wist. Uiteraard zijn de meeste bedrijven wel oprecht, maar niet allemaal. Of geloven we dan ook niet dat sollicitanten weleens gratis handjes leveren onder het mom van 'meelopen om te kijken of het past'?
Maar ja dit is ook vast niet de wetenschappelijke onderbouwing die je zocht.