Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Welke kerstmarkt bezoek je dit jaar?

Praag is prachtig ...maar dit jaar even niet ..München is ook erg gezellig. 

BlairW

BlairW

14-09-2025 om 08:12 Topicstarter

Marty1984 schreef op 13-09-2025 om 13:37:

[..]

Dit.

Zij het dan dat ik het niet 1 keer maar al een aantal keer heb gedaan. En élke keer vast stel dat het niet mijn ding is, dat ik niets koop omdat het allemaal rommel is of ik het niet nodig heb en dat 3 kwart van de kramen jenever of chocomel is. Na 1 chocomel aan een kalm kraam - en niet te midden van 100 man die mijn beker uit mijn hand mikt met hun ellebogen - heb ik het wel gehad.

Nadien heb ik een week barstende hoofdpijn, teveel prikkels gehad van alle geluid en vooral allemaal weer eens voor niets.

Ik word meestal op sleeptouw genomen door collega's, vrienden of man. Die man weet intussen dat hij er mij écht geen plezier mee doet. Dat het net zoiets is als dat ik hem tegen zijn zin vraag om op zaterdagnacht in het midden van de plaatselijke discotheek te gaan staan.

Markten gedaan: Onder andere die van Maastricht, Antwerpen en Brussel. En wat lokale dingen.

(Man wil dolgraag naar een Duitse markt of die van Straatsburg, maar dat vertik ik dus . We hebben ook geen winterbanden, die daar verplicht zijn .)

Winterbanden zijn alleen verplicht bij winterse omstandigheden. 

Ik koop zelf ook nooit wat op de kerstmarkt verder. Heb geen behoefte aan die spullen die ze er verkopen. Maar ik vind de sfeer gewoon erg gezellig. Ik herken dan ook niet dat je beker chocomel uit je handen wordt getikt. Jenever is me nog nooit opgevallen, wel glühwein maar dat vind ik niet lekker. Ik hou wel van het eten wat ze er verkopen, gefrituurde bloemkool, gebakken champignons, flammkuchen, reibekuchen met appelmoes. En de aankleding in de winkels en de winkelstraten vind ik ook gezellig. We gaan ook zeker gewoon shoppen buiten de kerstmarkt om, want die markt heb je met een uurtje of 2 ook wel gezien. Het is voor ons gewoon een combi van kerstmarkt en een dag winkelen in een Duitse stad.

BlairW

BlairW

14-09-2025 om 08:14 Topicstarter

Citroengraag schreef op 13-09-2025 om 18:48:

Gewoon op een dinsdag- of donderdagmorgen naar de intratuin. Lekker rustig, gezellig, lunchen in het tuincafe en met iets naar huis wat je niet nodig had.

Nou, ooit naar Duiven geweest op een dinsdagochtend. Daar was niks rustigs aan  echt afgeladen vol met de bekende file om de parkeerplaats op te komen. En het was gewoon een dinsdag in november, niet in de kerstvakantie of zo.

BlairW

BlairW

14-09-2025 om 08:16 Topicstarter

Vrijevlinder schreef op 13-09-2025 om 19:46:

Bremen en Dusseldorf geweest. Bremen vond ik het leukst. Ook omdat je op meerdere plekken kerstmarkt had en daarnaast is het een mooie stad. Natuurlijk is het wel druk in het weekend. Er is 1 weekend (misschien meer) dat winkels ook tot 's avonds laat open zijn. Ben je het zat, kan je gaan winkelen.

Wat anderen zeggen klopt ook. Veel eet- en drinktenten en het kan enorm druk zijn.

Die zet ik even op het lijstje voor volgend jaar misschien. Ik vond Bremen voor 1 dag te ver. Maar als we een overnachting doen is het wel een optie

BlairW

BlairW

14-09-2025 om 08:17 Topicstarter

Loeki72 schreef op 13-09-2025 om 20:08:

Ik ben dol op kerstmarkten. Ik ga met een vriendin naar Praag en met mijn man maak in een riviercruise langs kerstmarkten in Mainz, Mannheim en Keulen.

Ow gaaf! Die kerstcruise zie ik regelmatig voorbij komen. Lijkt me ook heel leuk om een keer te doen ja 

BlairW

BlairW

14-09-2025 om 08:18 Topicstarter

Poison schreef op 13-09-2025 om 20:51:

[..]

Ik ga al een aantal jaar naar Praag, heerlijk (maar heb daar familie wonen). Verder denk ik Düsseldorf dit jaar en de kinderen willen altijd naar Oberhausen.

Oberhausen ben ik nog nooit geweest. Maar dat komt ook doordat daar de kerstmarkt zich beperkt tot 1 plein bij het winkelcentrum. Dat trekt me niet zo. Ik vind het gezelliger als je van markt naar markt kan struinen door de stad heen Praag lijkt me ook heel mooi! 

BlairW schreef op 14-09-2025 om 08:18:

[..]

Oberhausen ben ik nog nooit geweest. Maar dat komt ook doordat daar de kerstmarkt zich beperkt tot 1 plein bij het winkelcentrum. Dat trekt me niet zo. Ik vind het gezelliger als je van markt naar markt kan struinen door de stad heen Praag lijkt me ook heel mooi!

Ja, we gaan dan ook altijd naar Centro met rondje kerstmarkt. Is favoriet van die kids. En wel gezellig evengoed. Maar ik doe liever wat jij ook doet, van plein naar plein struinen. Dus vandaar ook altijd een andere nog

ik was gisterenavond eten met een vriendin, we hebben besloten samen naar een kerstmarkt (of meerderen) te gaan, we hebben alvast een paar datums geblokt in onze agenda, afhankelijk wanneer de reizen plaatsvinden natuurlijk.. nu nog kijken waar we heen gaan.

Ik vind de sfeer op de kerstmarkten fantastisch! Vorig jaar had ik een windlicht gekocht, helemaal uit hout gesneden. Verder wat kleine dingetjes gekocht en uiteraard vanalles gegeten en gedronken.. heerlijk!

BlairW

BlairW

14-09-2025 om 08:52 Topicstarter

Wij nemen ook elk jaar zo’n mokje mee van de kerstmarkt! Kijken dan op welk plein ze de leukste hebben 😆

IMG_3434.jpg?fit=1024%2C683&ssl=1

Het liefst ook met de plaats en het jaar er op. Heb er inmiddels een stuk of 8. Ook inderdaad zo’n laarsje, maar heb ook een sneeuwpop en bij de sprookjeskerstmarkt in Keulen hebben ze vaak ook mooie  

BlairW schreef op 14-09-2025 om 08:52:

Wij nemen ook elk jaar zo’n mokje mee van de kerstmarkt! Kijken dan op welk plein ze de leukste hebben 😆

IMG_3434.jpg?fit=1024%2C683&ssl=1

Het liefst ook met de plaats en het jaar er op. Heb er inmiddels een stuk of 8. Ook inderdaad zo’n laarsje, maar heb ook een sneeuwpop en bij de sprookjeskerstmarkt in Keulen hebben ze vaak ook mooie

Oh wat leuk!!

BlairW schreef op 14-09-2025 om 08:16:

[..]

Die zet ik even op het lijstje voor volgend jaar misschien. Ik vond Bremen voor 1 dag te ver. Maar als we een overnachting doen is het wel een optie

Bremen zelf is wel een leuke stad. Terrassen langs het water, oude kronkelstraatjes in de 'Schnoor'.

ik krijg er gewoon alweer helemaal zin in 

Ik bezoek geen kerstmarkten. Ik ben altijd blij als de decembermaand voorbij is met alle zoetsappige reclames.

BlairW schreef op 14-09-2025 om 08:16:

[..]

Zeker doen. We kwamen er pas later achter, maar de route van het ene plein naar het andere wordt aangegeven. Het is op loopafstand van elkaar. Langs het water heb je een meer ambachtelijke markt. In de stad een traditionele. Leuk sfeertje daar. We zijn naar veel plekken geweest, maar dit is voor ons de mooiste. 

We nemen dan een hotel aan de rand van Bremen, die vlakbij de tram is. Ideaal. 

Ik ga graag naar een kerstmarkt: maar ik koop er eigenlijk nooit iets….Wel spreek ik af met vriendinnen voor een punch of zo….

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.