Vakantie en reizen
Herfstappeltaart
10-06-2026 om 15:52
Wat vind jij belangrijk aan vakantie?
Naar aanleiding van een ander topic: waarom ga jij graag op vakantie of juist niet?
Herfstappeltaart
10-06-2026 om 15:55
To begint:
Wij gaan graag in het voorjaar in Nederland een paar dagen weg in een huisje om in een andere omgeving te wandelen of te fietsen.
In de zomer meestal een week naar Frankrijk. Vroeger gingen we langer, maar tegenwoordig vind ik een week van huis genoeg. Dan wil ik weer in mijn eigen huis zijn met t.v. en wasmachine
Begin september gaan we nog een paar dagen in NL weg. Lekker voordat de herfst en winter losbarsten nog even genieten van een ander stukje Nederland.
Voor ons is de reden om dit te doen de andere omgeving en even weg uit de dagelijkse beslommeringen.
Verder vinden we het hier in Zeeland heerlijk om de rest van de zomer door te brengen.
Groentetuin
10-06-2026 om 16:50
Met pensioen, en een camper voorzien van alle luxe, we zijn dus veel op stap, deze winter 4 maanden overwinterd heerlijk ( de winter is niet ons ding)
De zomer zijn we in Nederland of omgeving (thuis of in de camper) maar we kunnen zo bedenken morgen naar Duitsland of Frankrijk te gaan , we genieten volop.Vroeger vond ik 2weken van huis al vervelend, maar die camper voelt als thuis,dat is anders.
Contact met kinderen en kleinkinderen via whatsapp, helemaal prima
Tuinfluiter
10-06-2026 om 17:01
Andere omgeving en andere dingen doen en bekijken dan als we thuis zijn en soms ons in een luxe omgeving laten verwennen.
We doen altijd heel veel in een vakantie en houden van natuur, cultuur en bijvoorkeur kun je er ook lekker uit eten.
Wij bereiden een vakantie echt voor, we boeken pas als we weten of erg voor ons genoeg leuke dingen te doen zijn.
We gaan niet op vakantie om uit te rusten dat doen we wel als we terug zijn.
Vrijevlinder
10-06-2026 om 17:37
Wat ik belangrijk vind is dat we op een rustige plek zitten. Geen geluidsoverlast. Dus niet te gehorig.
Het hangt af van het soort vakantie, want 's winters hebben we een weekje zon, dan is het wel all in, maar ik zoek goed uit hoe de kamers zijn en het publiek is.
De andere vakantie, liefst een huisje buitenuit, maar wel op wandel- of fietsafstand van een dorpje, zodat we zelf de gezelligheid op kunnen zoeken.
Roos57
10-06-2026 om 17:46
Groentetuin schreef op 10-06-2026 om 16:50:
Met pensioen, en een camper voorzien van alle luxe, we zijn dus veel op stap, deze winter 4 maanden overwinterd heerlijk ( de winter is niet ons ding)
De zomer zijn we in Nederland of omgeving (thuis of in de camper) maar we kunnen zo bedenken morgen naar Duitsland of Frankrijk te gaan , we genieten volop.Vroeger vond ik 2weken van huis al vervelend, maar die camper voelt als thuis,dat is anders.Contact met kinderen en kleinkinderen via whatsapp, helemaal prima
Dit wil ik ook als ik met pensioen ben .
Wat klinkt dit heerlijk 🥰
Marty1984
10-06-2026 om 18:20
Ik ga liever 1 keer per jaar goed dan 3 keer half*.
Als we gaan meestal 10 dagen tot 2 weken.
Heel vaak met de wagen richting Frankrijk.
We hebben wel vaak ongeveer een plan en de periode ligt door onze job altijd vast, maar we blijven meestal maar een dag of 3 ergens en dan trekken we door naar een volgende stad / regio. Het eerste hotel of de eerste B&B poog ik thuis te boeken (liefst 2 dagen voor vertrek), de rest volgt onderweg.
Man lacht altijd met mij. Ik doe langer over het kiezen van een hotel dan over het kopen van een huis. Ik wil op de perfecte plaats zitten, vlakbij de nodige bezienswaardigheden in een hotel of B&B met een degelijke rating én dan nog eens enigszins betaalbaar. Dat vraagt soms uren last minute zoekwerk.
Op vakantie ontbijten we uitgebreid, gaan vervolgens de hele dag op stap in de stad of de regio en sluiten 's avonds af met een etentje op restaurant. Rust zit er niet echt in
. Dat komt nadien thuis wel weer.
Ik ben overigens die éne zeldzame die nog papieren reisgidsen koopt. En die stadswandelingen afprint.
We gaan overigens niet persé elk jaar. Het wordt moeilijker en moeilijker om opvang te vinden voor de kat. En als man begint over vakantie of toch een weekend weg is dat toch écht mijn eerste vraag "wat met de kat?". Ik heb dus wel al beslist dat er - hoe graag ik huisdieren ook zie - geen nieuwe kat komt na deze.
*Financieel is én een weekend of 2 én nog 2 x een week op de manier dat wij reizen niet te doen.
Herfstappeltaart
10-06-2026 om 19:01
Groentetuin schreef op 10-06-2026 om 16:50:
De zomer zijn we in Nederland of omgeving (thuis of in de camper) maar we kunnen zo bedenken morgen naar Duitsland of Frankrijk te gaan , we genieten volop.Vroeger vond ik 2weken van huis al vervelend, maar die camper voelt als thuis,dat is anders.Contact met kinderen en kleinkinderen via whatsapp, helemaal prima
Wat heerlijk. Ja dat een camper als thuis voelt kan ik me goed voorstellen. Helemaal je eigen inrichting en spullen. Heb je ook een douchemogelijkheid? Want dat vind ik zelf heel belangrijk: eigen sanitair.
Zandhaas
10-06-2026 om 19:55
Marty1984 schreef op 10-06-2026 om 18:20:
Ik ga liever 1 keer per jaar goed dan 3 keer half*.
Als we gaan meestal 10 dagen tot 2 weken.
Heel vaak met de wagen richting Frankrijk.
We hebben wel vaak ongeveer een plan en de periode ligt door onze job altijd vast, maar we blijven meestal maar een dag of 3 ergens en dan trekken we door naar een volgende stad / regio. Het eerste hotel of de eerste B&B poog ik thuis te boeken (liefst 2 dagen voor vertrek), de rest volgt onderweg.
Man lacht altijd met mij. Ik doe langer over het kiezen van een hotel dan over het kopen van een huis. Ik wil op de perfecte plaats zitten, vlakbij de nodige bezienswaardigheden in een hotel of B&B met een degelijke rating én dan nog eens enigszins betaalbaar. Dat vraagt soms uren last minute zoekwerk.
Op vakantie ontbijten we uitgebreid, gaan vervolgens de hele dag op stap in de stad of de regio en sluiten 's avonds af met een etentje op restaurant. Rust zit er niet echt in. Dat komt nadien thuis wel weer.
Ik ben overigens die éne zeldzame die nog papieren reisgidsen koopt. En die stadswandelingen afprint.
We gaan overigens niet persé elk jaar. Het wordt moeilijker en moeilijker om opvang te vinden voor de kat. En als man begint over vakantie of toch een weekend weg is dat toch écht mijn eerste vraag "wat met de kat?". Ik heb dus wel al beslist dat er - hoe graag ik huisdieren ook zie - geen nieuwe kat komt na deze.
*Financieel is én een weekend of 2 én nog 2 x een week op de manier dat wij reizen niet te doen.
Je hebt een medestander voor de reisgids hoor. Ik ben ongeveer hetzelfde bouwjaar (ervanuitgaand dat 1984 in je Nick voor je geboortejaar staat). En koop een papieren gids. Soms via Vinted of de bieb, maar zelfs als ik ergens al vaker ben geweest gaat er een boekje mee. met stickers ertussen wat leuk is enzo.
Bakblik
10-06-2026 om 19:56
Vakantie moet voor mij een juiste balans hebben tussen ontspanning en activiteiten. De fietsen gaan mee, de wandelschoenen ook net als het badpak en de badmuts.
Ieder jaar trekken we met de vouwwagen rond. Dat is onze vertrouwde basis die we iedere keer ergens anders uitklappen. Een goed bed en een keukentje op werkhoogte.
Als man met de mountainbike een pad wil doen blijf ik gerust op de camping met een boek of handwerkje of als het te fietsen of wandelen is ga ik naar een museum of cultureel iets. Toen de kinderen nog mee gingen hebben we ook wel dingen gedaan met alleen de dames of de heren.
Wel wil ik wat privacy dus als het lukt staat de wagen niet met de luifel naar het pad. Dan kan ik mij omkleden zonder eerst alles dicht te moeten ritsen. Eigen sanitair is geen must voor mij.
MMcGonagall
10-06-2026 om 20:25
Het doel verschilt bij mij. Als ik een (verre) rondreis plan, verwacht ik niet dat ik super uitgerust weer thuis kom. Dan wil ik alles gezien en gedaan hebben wat ik me heb voorgenomen. We gaan ook wel eens een weekje naar de zon, dan breng ik gerust (halve) dagen door onder een parasol en in het zwembad, afgewisseld met uitstapjes.
Ik vind het belangrijk dat ik een fatsoenlijke accommodatie heb, eigen sanitair, in huisjes een vaatwasser, maar ik wil in ieder geval niet hoeven te koken. Waarbij ik een magnetronmaaltijd of iets in de oven zetten geen koken vind 
Het is dus steeds weer anders wat we doen, maar de laatste jaren heb ik wel wat wensen verwezenlijkt die al lang op mijn lijstje stonden, o.a. Zuid-Afrika en IJsland. In het verleden gingen we al vaak naar Engeland, maar sinds mijn kind daar woont elk jaar wel één of meerdere keren. Ik wil daar niet weg zonder minimaal één keer een cream tea gehad te hebben en bij voorkeur ook een full English breakfast.
Diezijnvanmij
10-06-2026 om 20:43
ik wil wat meemaken. Een avontuur beleven, een uitdaging aangaan, wat nieuws proberen.
Groentetuin
10-06-2026 om 20:48
Herfstappeltaart schreef op 10-06-2026 om 19:01:
[..]
Wat heerlijk. Ja dat een camper als thuis voelt kan ik me goed voorstellen. Helemaal je eigen inrichting en spullen. Heb je ook een douchemogelijkheid? Want dat vind ik zelf heel belangrijk: eigen sanitair.
Van alle gemakken voorzien
Je kan t zo gek niet bedenken.
Moet ook wel t is waar we overwinteren ook om.17 uur donker ,dus je zit de hele avond binnen
Auwereel
10-06-2026 om 21:34
Ik moet wat te doen hebben, aan het strand liggen of aan de rand van een zwembad ben ik zo uitgekeken. Wandelen in de natuur, museumbezoek, stad bekijken, bijzondere treinreis, fietsen. En dat in een omgeving waar ik niet woon, hoewel ik me tijdens de Coronacrisis ook prima vermaakt heb door in mijn buurt te wandelen, ik heb toen nieuwe wandelpaden ontdekt.
lientje69
10-06-2026 om 21:37
Ben al blij áls ik op vakantie ga. Dan bij voorkeur niet in een stad ( tenzij voor korte trip) , liefs in de natuur. Geen krijsende kindercamping meer , die tijd ben ik ontgroeid. Lekkere bedden, goed eten binnen bereik. En wat leuke activiteiten in de buurt zoals bijvoorbeeld een streekmuseum, kerkjes, grotten oid. Normaal gesproken ook fijn als je er leuk kan wandelen maar dat lukt momenteel niet. Dus dat is niet van toepassing op dit moment. En niet verder autoreizen dan maximaal 1400 km.