Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Wanneer start jij met inpakken voor een vakantie?

Gewoon omdat ik dit een interessant onderwerp vind

Hoe ver voor een vakantie begin jij met inpakken? En gebruik je dan een inpaklijst of uit de losse pols? Heb je een speciale tactiek of volgorde voor inpakken?

Wij gaan over 10 dagen op vakantie en ik begin al langzaam dingen klaar te zetten. We gaan wel voor het eerst op zomervakantie met de vouwwagen dus hebben nog niet alles in de vouwwagen liggen. 

Maar ook bij vakanties in huisjes etc begin ik graag een week van te voren. Ik ben echt een chaoot maar van last minute inpakken krijg ik wel stress terwijl ik ook altijd denk zolang ik mijn lenzen, paspoort en pinpas heb kan ik de rest ter plekke kopen.

Meestal 2 dagen van te voren. We kamperen en klimmen, 3 weken, dus veel om mee te nemen. We werken de dag voor vertrek nog, dus de 2 avonden daarvoor pakken we in. Ik heb een paklijst, maar voor een weekend kamperen doe ik het uit de losse pols. We hebben wel veel spullen bij elkaar klaar liggen, dus dat gaat vrij snel.
Ik zorg wel dat voor we gaan inpakken alle was al weggewerkt is, en als ik al wat boodschappen gedaan heb voor onderweg gooi ik dat soms al bij elkaar in een krat. Echt inpakken langer van te voren vind ik te onoverzichtelijk, dan ga ik steeds meer en meer inpakken en ligt alles in de weg.

Hangt er een beetje vanaf waar ik naartoe ga.

Maar standaard de avond vooraf na het avondeten ergens rond 21 à 22u.
Zonder inpaklijst.

Een week van tevoren is me toch écht veel te chaotisch en heb ik mijn kleding en spullen toch echt nog te hard nodig voor thuis.

Het is altijd stress, maar ik heb liever 2 uur stress die avond dan heel de week stress, geen onderbroeken en mijn benen breken over klaarstaande koffers.

De koelkast maken we overigens 's ochtends pas leeg en laden we helemaal last minute over. (Het beleg, de appels, de openstaande drank, ... gaan mee voor onderweg in een kampeerkoelkast. Kopen we ergens onderweg brood en lunchen met dat beleg.)

De dag voor vertrek kijken we de kampeeruitrusting na en zet ik alle kampeerservies in de vaatwasser. We halen de daktent, tillen die op de dakdragers en maken het bed op in de tent, beddengoed was ik altijd na een tripje dus dat is schoongewassen. Manlief zorgt ervoor dat de was is gedaan zodat ik kan kiezen welke kleding ik wil meenemen. De ochtend van vertrek pak ik mijn kleding in en mijn toilettas. De eerste pitstop vindt plaats bij de plaatselijke supermarkt, want dat doen we elke dag als we rondreizen. We vullen de koelbox met eten/drinken voor de dag & het ontbijt voor de volgende ochtend. Ik koop de eerste dag ook altijd havermout en houdbare melk, kunnen we lang op overleven. 

Anderhalve week tot 2 weken van tevoren, bv boodschappen als we een auto rondreis gaan maken. Voorraad voor de poezen op standje " voor 2 maanden eten" brengen, ook al gaan we maar 2 weken weg.
Werk met lijsten in de telefoon, voor zowel spullen als to do dingen. 

Dat ligt er een beetje aan of ik op de dag van vertrek nog moet werken of al een dag of wat vrij ben. Werk ik nog kan ik wel ruim van te voren beginnen.
Mijn toiletspullen zoek ik vaak van te voren al bij elkaar net als extra dingen zoals medicijnen, wasknijpers, wasmiddel etc. Kleren kort van te voren vaak.
Wij gaan wel bijna altijd vliegen en in geval van naar Spanje neem ik qua toiletspullen niet veel mee want haal ik dan daar bij de Mercadona. Doucheschuim, scheerschuim voor man oa. 

Een dag van te voren, met inpaklijst, waar echt alles op staat. Die lijst geeft veel rust. 

Ik heb die lijst zo gemaakt, dat alles per ruimte bij elkaar staat. Voorheen vloog ik nog wel eens van hot naar her, maar nu kan ik per ruimte pakken, scheelt weer tijd. 

Ruim van te voren pak ik de toilettas en ehbo in dan heb ik nog genoeg tijd om ontbrekende spullen te kopen.
Ruim van te voren maak ik in mijn kast een stapeltje van de kleding die ik mee wil nemen.
De koffers inpakken doe ik de dag van te voren. Ik heb geen paklijst maar in mijn hoofd begin ik mijzelf aan te kleden en pak dan alle kleding en schoenen die ik nodig heb.

Wat ik verder doe hangt van de soort vakantie af. Gaan we met de auto naar een huisje dan neem ik vaak een tas boodschappen en keukenspullen mee en extra handdoeken. Die pak ik vaak al iets eerder in op het moment dat ik er aan denk. 

Ik vergeet zelden iets.

Als ik weet welke dag we weggaan maken we ook een afspraak om de wagen uit de stalling te halen. Dat is meestal 2 dagen voor vertrek.
In die dagen maken we de wagen klaar voor de reis, man doet de gasflessen in de disselbak, spoelt de watertank en leidingen door met sodawater en daarna met gewoon water en vult de tank. Hij zorgt voor wat gereedschap om mee te nemen. 
Ik vul de keuken en koelkast met levensmiddelen en kruiden. Dingen die ik bij mee wil hebben om te koken op de camping. 
Op een gunstig moment klappen we de wagen even open om te vullen met de slaapzakken en wat andere bagage. De avond voor vertrek doen we kleding in onze tassen en die gaan de volgende dag achterin de auto.
Wel heb ik in de week voorafgaand aan de vertrekdag de was goed bijgehouden en de kleine kruidenpotjes gevuld, bindmiddel in een klein potje gedaan en een kaartje gemaakt met wat ik allemaal in de keuken mee wil nemen. 

We hebben een inpaklijst maar die moet nodig bijgewrkt. Dit jaar was ik sokken voor de wandelschoenen vergeten maar geen nood, alles is te koop! 

Kinderen pakketten al vanaf jonge leeftijd zelfs hun kleding en tasje voor vermaak in. Die had ik een briefje met hoeveel onderbroeken, shirts en lange en korte broeken en vesten. Tot een jaar of 14 kerk ik dat nog na, daarna was het eigen verantwoordelijkheid. Als je dan geen vest bij je hebt maar hebt gekozen voor die gave coltrui dan moet je die iedere keer aan als het wat frisser is. 

Meestal een dag van tevoren, op de toiletspullen na. Ik heb diverse inpaklijsten. Bijvoorbeeld 1 voor een weekendje weg, 1 voor festival, 1 voor rondreizen met de auto en 1 voor langer op vakantie naar een warme bestemming. Elke keer als we gaan en ik mis iets, pas ik de lijst aan.
Heel handig!
Wat ik wel doe, is de week voor we gaan al voorbereiden. Ontbrekende items kopen en zorgen dat alle was bijgewerkt is.

Een paar uur voor vertrek, zonder lijst. Als ik ga kamperen wil ik nog wel eens de avond van tevoren de tenten en slaapspullen alvast van de vliering halen. Maar eerder begin ik niet. Ik vind het zo stressvol om al dagen voor vertrek die inpakchaos te hebben. 

de week ervoor begin ik meestal al wat kleding apart te leggen. Dan haal ik de koffer of tas tevoorschijn, en de laatste dagen voor vertrek begin ik met inpakken. Toilettas doe ik als 1 van de laatste.

Al ligt het er ook aan wat voor vakantie het is natuurlijk. Voor een weekendje weg doe ik het de laatste dag voor vertrek, maar voor een grote vakantie begin ik ongeveer een week van tevoren.

Paklijst gebruik ik niet, ik leg hooguit een briefje op tafel met iets wat ik nog moet kopen of uit de schuur/kast halen. Ik vergeet nooit iets. 

Ik pak de middag/avond voor vertrek alles in. Is vaak in twee uurtjes klaar. Soms check ik de EHBO of toilettas twee dagen vooraf even goed, om nog wat aan te kunnen vullen. 

Ik heb nooit inpakstress, ik ga regelmatig weg en weet wat ik nodig heb. Alles ligt ook op vaste plekken, dus ik hoef niet het hele huis door. Ik zorg dat de was twee dagen voor vertrek allemaal weggewerkt is, zodat ik de avond voor vertrek alles uit de kast kan pakken wat ik mee wil. 

Ik heb meestal wel een week van tevoren een kratje klaar staan met wat losse spullen zoals boeken, tijdschriften, wat snoepjes, vochtig toiletpapier dat ik met de boodschappen dan al mee besteld heb, eten voor de eerste dag. Van die dingen die ik al in huis heb gehaald en apart moet houden.
De rest (we gaan met de caravan), zoals kleding, beddengoed, spelletjes, handdoeken, tas met zwemspullen, toiletspullen enz pak ik de dag van tevoren in. Wij halen onze caravan meestal op woensdag op en gaan dan vrijdag of zaterdag weg. Ding staat nooit langer dan de 3 dagen die mogen voor onze duur. Ik heb er ook een hekel aan als hij voor de deur staat. Bekenden van ons halen hem rustig 1-2 weken van tevoren op. Ik snap echt niet wat je met dat ding moet zo lang voor de deur. Ik maak hem binnenin schoon na gebruik en man poetst dan de buitenkant. Dus bij ophalen hoef ik niks te doen qua schoonmaken. Het is echt spullen er in en gaan. De stalling spuit sowieso het stof er af en checkt de banden voor we hem ophalen. Komend jaar hebben we onze eerste stop op 150km van huis, dus we vertrekken ergens rond 12 uur denk ik. Kan best zijn dat ik die ochtend hem pas in pak. Man zou hem zelf nog die ochtend kunnen ophalen bedenk ik me nu 😂 ik heb hem voor de deur ook nooit aan de stroom hangen. Veel mensen willen de koelkast alvast koelen, hoeft niet echt vind ik. Die wordt vanzelf wel koud tijdens het rijden. Bij terugkomst pak ik hem ook zo snel mogelijk uit, even poetsen en terug naar de stalling. Ben wel eens vanuit Nederland terug gekomen van de camping op zaterdag, waren rond 1 uur thuis, uitgepakt, gepoetst en diezelfde dag nog stond hij in de stalling 😁 ik hou van efficiënt werken haha! Ik heb trouwens wel een kleine paklijst met dingen die ik echt niet moet vergeten. Maar van het meeste denk ik ook “ik zit niet in de rimboe ergens, als ik wat vergeten ben dan kan ik het altijd kopen”. Dus paspoorten, medicatie, telefoon en iPads. Dat is het belangrijkst, de rest is niet zo erg als het vergeten wordt 😆

Meestal een dag of twee van te voren. En als ik dan in bed lig denk ik, oja dat moet ook nog  mee.  Ik ben nog nooit iets belangrijks vergeten.
Van kleding maak ik altijd setjes.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.