Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Verhuizen naar Finland

Hallo,

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met wonen en werken in Finland? Het bedrijf waar mijn man werkt, gaat een aantal nieuwe vestigingen openen in Europa, waaronder 1 in Finland. Nu willen wij al jaren graag in Scandinavië gaan wonen en biedt de werkgever van mijn man aan om daar zijn baan voort te zetten, als wij daar interesse in hebben. Wij zijn veel in Denemarken en Zweden op vakantie geweest, maar nog niet in Finland. Dat gaan we de eerstvolgende vakantie doen.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het wonen en werken in Finland? Ik zou het leuk vinden om ervaringsverhalen te horen en wat praktische tips te krijgen   De locatie van het bedrijf zal in het zuiden van Finland komen te liggen, nabij Turku. 


Ik heb er als student gewoond, nou ja, op uitwisseling geweest en dat was ook al meer dan 20 jaar geleden. Ik kan je dan denk ik ook helemaal geen praktische tips geven. Het was daar voor buitenlandse studenten fantastisch geregeld trouwens. 
Ik vind het wel heel leuk, want vooral in ‘the minds’ van mensen is Finland nogal een uithoek. 

Dollekat

Dollekat

15-09-2021 om 16:48 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 15-09-2021 om 16:39:

Ik heb er als student gewoond, nou ja, op uitwisseling geweest en dat was ook al meer dan 20 jaar geleden. Ik kan je dan denk ik ook helemaal geen praktische tips geven. Het was daar voor buitenlandse studenten fantastisch geregeld trouwens.
Ik vind het wel heel leuk, want vooral in ‘the minds’ van mensen is Finland nogal een uithoek.

Oh, wat leuk Dat is zeker waar ja, veel mensen reageren heel erg verbaasd als wij zeggen dat we nadenken over verhuizen naar Finland  Het staat niet echt bovenaan de favoriete vakantielanden zeg maar bij veel van onze vrienden en familieleden. 

Wij zijn juist wel weg van Scandinavië, zoeken veel de natuur op en willen graag erg rustig en vrij gaan wonen. Dat kan dan hopelijk nog makkelijk in Finland. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

15-09-2021 om 16:50

Ik ken alleen ex-pat Finnen. 

Volgens mij behoort Finland trouwens geografisch gezien niet tot Scandinavië maar tot de Noordse landen.

Anyhow, ik vind ze qua cultuur meer gemeen hebben met die van de Baltische staten. 

Aan mij heb je dus vrij weinig.

Dollekat

Dollekat

15-09-2021 om 16:51 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 15-09-2021 om 16:39:

Ik heb er als student gewoond, nou ja, op uitwisseling geweest en dat was ook al meer dan 20 jaar geleden. Ik kan je dan denk ik ook helemaal geen praktische tips geven. Het was daar voor buitenlandse studenten fantastisch geregeld trouwens.
Ik vind het wel heel leuk, want vooral in ‘the minds’ van mensen is Finland nogal een uithoek.

Hoe heb jij destijds het contact met de Finnen ervaren? Het eten, de omgeving? Heb je ook de Finse taal geleerd?

Dollekat schreef op 15-09-2021 om 16:48:

[..]

Oh, wat leuk Dat is zeker waar ja, veel mensen reageren heel erg verbaasd als wij zeggen dat we nadenken over verhuizen naar Finland Het staat niet echt bovenaan de favoriete vakantielanden zeg maar bij veel van onze vrienden en familieleden.

Wij zijn juist wel weg van Scandinavië, zoeken veel de natuur op en willen graag erg rustig en vrij gaan wonen. Dat kan dan hopelijk nog makkelijk in Finland.

Ik had in (een buitenwijk van) Helsinki al het idee dat ik rustig woonde, dus dat kan zeker makkelijk. Turku vond ik zelfs een beetje een dorp

Dollekat

Dollekat

15-09-2021 om 16:54 Topicstarter

Hetvrijewoord schreef op 15-09-2021 om 16:50:

Ik ken alleen ex-pat Finnen.

Volgens mij behoort Finland trouwens geografisch gezien niet tot Scandinavië maar tot de Noordse landen.

Anyhow, ik vind ze qua cultuur meer gemeen hebben met die van de Baltische staten.

Aan mij heb je dus vrij weinig.

Haha, je hebt gelijk wat betreft Finland  

Dollekat

Dollekat

15-09-2021 om 16:55 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 15-09-2021 om 16:52:

[..]

Ik had in (een buitenwijk van) Helsinki al het idee dat ik rustig woonde, dus dat kan zeker makkelijk. Turku vond ik zelfs een beetje een dorp.

Oh echt? Het zal wel wat veranderd zijn in 20 jaar neem ik aan, maar voor ons als Nederlanders is iets al vrij snel rustig denk ik. Ben je nog wel eens terug geweest? 

Op Facebook heb je een hele actieve groep wereldvrouwen. Daar zitten vast mensen die je vragen kunnen beantwoorden

Moi!

Tien jaar geleden ook daar gewoond (espoo, nabij helsinki). Tja wat kun je zeggen over de Finnen. Het is een stug volkje, maar wel heel betrouwbaar als je ze eenmaal kent. Ik vond het vooral heel erg veilig voelen en dat komt allicht door de homogeniteit van de bevolking. Het lijkt allemaal wat minder te schuren dan in Nederland.

De Finse Taal echt spreken is niet te doen. De finnen klagen zelf dat dat de Zweedse minderheid die taal nog niet gramaticaal niet echt fatsoenlijk kan. Niemand verwacht het ook echt, hoewel ik wel een biertje en wijntje kon bestellen en verstaan van de essentie ging in bepaalde gevallen ook enigszinds. Het Zweeds is overigens een officiële taal en dat wordt ook overal gebruikt. Heel handig in de supermarkt of documentatie. 

Geen idee hoe oud je bent, maar kinderopvang voor fulltimewerkende vrouwen is echt ontzettend goed geregeld daar. Sowieso allemaal net wat beter dan hier. Bureaucratie is overigens net zo erg als hier

Werkcultuur is redelijk vergelijkbaar verder met nederland. Dwz. Geen hiërarchie, mensen beginnen to the point ipv over het weer en ze zijn op tijd en taakgedreven. 

Ik zou er zeker kunnen wonen al is het ook allemaal weer wat kneuterig soms. 

Alvast hyvää matka voor je reis!

Dollekat schreef op 15-09-2021 om 16:51:

[..]

Hoe heb jij destijds het contact met de Finnen ervaren? Het eten, de omgeving? Heb je ook de Finse taal geleerd?

Ik heb toen wel taalcursussen gedaan, maar na een half jaar was het nog niet veel hoor.
Snel en direct contact met Finnen was wel wat ingewikkeld, internationale studenten waren makkelijker in dat vluchtige contact, maar die bleven ook vluchtig. Ik vond ze erg ingetogen en stil, maar heel lief en trouw en een beetje gek.  

Dollekat schreef op 15-09-2021 om 16:55:

[..]

Oh echt? Het zal wel wat veranderd zijn in 20 jaar neem ik aan, maar voor ons als Nederlanders is iets al vrij snel rustig denk ik. Ben je nog wel eens terug geweest?

Nee nooit. 
ik ben het wel van plan om met mijn gezin daar naar toe te gaan (op vakantie
Ik ben wel een beetje bang dat het lichtelijk tegenvalt, want ik vond mijn tijd daar echt fantastisch. 

Nou, als dat bedrijf nog meer Nederlanders zoekt om mee te gaan melden wij ons graag aan! Lijkt me heerlijk

Mijn zoon woont en werkt in Finland (Helsinki) en heeft een Finse partner. Finnen zijn erg eenkennig. Als je een onbekende aanspreekt op straat of in een cafe is dat ongewoon. Zoon heeft zijn vriendenkring opgebouwd op basis van de contacten van zijn partner.
Een baan vinden als buitenlander is praktisch onmogelijk. 
Finnen in de grote steden, i.h.a. in et zuiden spreken goed Engels. De Finse taal is moeilijk te leren.

Dollekat

Dollekat

15-09-2021 om 19:17 Topicstarter

Joszy schreef op 15-09-2021 om 17:08:

Op Facebook heb je een hele actieve groep wereldvrouwen. Daar zitten vast mensen die je vragen kunnen beantwoorden

Bedankt voor de tip! 

Dollekat

Dollekat

15-09-2021 om 19:23 Topicstarter

Bierdopjes schreef op 15-09-2021 om 17:31:

Moi!

Tien jaar geleden ook daar gewoond (espoo, nabij helsinki). Tja wat kun je zeggen over de Finnen. Het is een stug volkje, maar wel heel betrouwbaar als je ze eenmaal kent. Ik vond het vooral heel erg veilig voelen en dat komt allicht door de homogeniteit van de bevolking. Het lijkt allemaal wat minder te schuren dan in Nederland.

De Finse Taal echt spreken is niet te doen. De finnen klagen zelf dat dat de Zweedse minderheid die taal nog niet gramaticaal niet echt fatsoenlijk kan. Niemand verwacht het ook echt, hoewel ik wel een biertje en wijntje kon bestellen en verstaan van de essentie ging in bepaalde gevallen ook enigszinds. Het Zweeds is overigens een officiële taal en dat wordt ook overal gebruikt. Heel handig in de supermarkt of documentatie.

Geen idee hoe oud je bent, maar kinderopvang voor fulltimewerkende vrouwen is echt ontzettend goed geregeld daar. Sowieso allemaal net wat beter dan hier. Bureaucratie is overigens net zo erg als hier

Werkcultuur is redelijk vergelijkbaar verder met nederland. Dwz. Geen hiërarchie, mensen beginnen to the point ipv over het weer en ze zijn op tijd en taakgedreven.

Ik zou er zeker kunnen wonen al is het ook allemaal weer wat kneuterig soms.

Alvast hyvää matka voor je reis!

Wat leuk om te lezen! Zou je nabij Helsinki willen wonen? 

Ik hoef geen gebruik te maken van kinderopvang, maar heb wel kinderen die naar de middelbare school gaan. Ik weet dat het schoolsysteem anders is in Finland, ze beginnen met 7 op de basisschool en dat loopt t/m 16 jaar. Dus hoe dat moet met onderwijs, daar gaan we even goed voor zitten

Dankjewel, we hebben ontzettend zin in de vakantie!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.