Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Vakantie zonder pubers

vorig jaar was de laatste keer met alle pubers (toen 19,17,14). Was niet de beste vakantie want ze hadden best veel gedoe onderling. Zelf kwamen ze tot de conclusie dat dat kwam doordat ze nu ineens op elkaars lip zaten, thuis hebben ze allemaal hun eigen ding en dan gaat het prima onderling. Dat doen we dus niet nog een keer. De middelste gaat sowieso niet mee want die heeft zelf een vakantie geboekt. Jongste zal zeker niet alleen thuis willen blijven.  Ik weet t dus nog niet.

Dochter is tm 20e meegeweest met de gezinsvakantie, daarna vond ze ons te sloom voor onze actieve fietsvakanties. Zoon tm 23e, ook een paar treinvakanties, wij houden ook van treinen. 
De kinderen hielpen met plannen van de vakantie, dus aardig wat inspraak. In de vroege puberteit was er wel eens wrijving tussen de kinderen, maar dat was thuis ook.
Ook een toenmalig vriendje van dochter is een keer meegeweest op vakantie, dochter was toen 18. Ik denk niet dat dochter meegegaan zou zijn als hij niet welkom was geweest. Maar wij vonden het goed, dus dat is een hypothetische kwestie.

Mijn oudste is tot z'n 18e meegeweest, en daar was altijd gezellig. Daarna ging hij met z'n vriendin. 
De jongste is nu 18 en gaat dit jaar nog mee. Mist haar broer wel, maar vindt het met ons ook leuk. 
We houden alle 4 van actieve vakanties en vragen de kinderen ook om input voor bestemming en activiteiten. En overleggen tijdens de vakantie over de plannen. 
En natuurlijk zitten ze ook veel op telefoon en slapen graag uit en vinden ze het stom als ze moeten afwassen, maar over het algemeen geen ik geen klachten over wangedrag tijdens vakanties. Over het algemeen hebben we dagelijks uitstapjes en komen er klachten als ze een dag op de camping moeten blijven. 

Mijn pubers hebben nooit echt gepuberd. Jongste 1 avond, toen ze op haar 14de niet met vrienden in de stad oud en nieuw mocht vieren, wat uiteraard ook belachelijk was van ons, maar de volgende dag was ze weer normaal. Oudste heeft het langer volgehouden, ook op haar 14de trouwens. En dat was op vakantie. 14 dagen van lamlendigheid en wij hebben haar gewoon gelaten en zijn met z'n drieen gaan doen wat we zouden doen. Vervelend zijn mag best, maar ik wil er geen last van hebben 😉. 

En dat was hun pubertijd. Van mijn eigen gezinsvakanties als puber weet ik dat ik vanaf mijn 15de niet meer mee ging. Ik heb een oudere broer en we bleven samen thuis. Ik had mijn sport waarvoor ik veel in een nabijgelegen buitenland verbleef en ik had geen zin om dat twee weken stil te leggen voor vakanties. Dus mijn ouders gingen lekker samen hun gang.

Onze ongezelligste vakanties waren de tijd dat ze echt nog te jong waren om thuis te blijven. De mokkende dertien/veertien jaar oude pubers die niks wilden. Of juist alles wilden dat niet kon. De ruzies tussen de kinderen onderling etc. 

Daarna werd het allengs beter. 

In 2020 gingen we door corona ineens niet op vakantie terwijl er nog twee van 17 en 20 mee zouden gaan. Oudste bleef thuis. En daarna dus nooit meer vakantie met kinderen gehad. Ze kregen relaties en dat was einde van met zijn allen. De jongste wilde vooral niet alleen met zijn ouders op pad. Middelste en jongste samen ging prima. 

Wij hebben het altijd erg leuk gehad als gezin. Dochter ging op haar 18e voor het eerst zonder ons, met haar toenmalige vriendje. Wij zijn toen zonder haar buiten het hoogseizoen op vakantie geweest. Dit jaar gaat zij met vriendinnen. Als wij in het hoogseizoen zouden gaan dan zijn mee willen en  zou ze dat heel leuk vinden. Maar goed, dat gaan wij niet doen want hoogseizoen is duurder. vorig jaar wel een leuke citytrip gedaan met elkaar. Was ook leuk. Dit jaar weet ik weet ik niet of datlukt ivm gezondheidsperikelen.

Onze tweeling was 16 (bijna 17) toen ze voor het laatst met ons mee gingen. Dochter had luduvudu want miste vriendje (die nog niet in beeld was bij het boeken). Jaar erop ging ze inderdaad met hetzelfde vriendje op vakantie en zoon ging toen met een vriend mee met een groepsreis.
Wij gingen meestal vliegen vanaf hun 8e. Vaak naar Griekenland, ook een keer Portugal. Maar ook noodgedwongen vakanties in Nederland, België of Duitsland vanwege familieomstandigheden. 

We gaan nu al jaren alleen, meestal 2 vakanties buiten het hoogseizoen. 

Bij ons zijn ze tot hun 15 en 14 meegeweest, daarna apart. We gingen dan naar Frankrijk op een camping waar zij vermaak hadden maar wij ook een rustiger gedeelte hadden. We huurden altijd een stacaravan.
Meestal ging het prima,maar onze kinderen zijn al ouder en er waren nog geen smartphones die werkten in het buitenland,etc. Dat was net in opkomst en ik denk dat dat ook veel scheelt, ze moesten hun vertier wel daar zoeken . 

Daarna zijn wij eigenlijk nooit meer in het hoogseizoen geweest. Toevallig afgelopen jaar 3 nachtjes naar Duitsland in een hotel. We gaan altijd in november nu en blijven in de zomervakantie thuis.

Zoon ging mee tot zijn 18de en daarna ging hij met vrienden op vakantie.
Dochter, nu 17, gaat nog wel mee. Dit jaar gaan we in augustus naar Spanje en gaan we er veel op uit want puber verveelt zich snel. 

Man en ik vinden het heerlijk om juist te zonnen, chillen, boeken te lezen en wat rond te slenteren en gaan dus ook gewoon met zn tweetjes weg. In Januari waren we een week op Tenerife en nu zijn we in Egypte.

Laatste vakantie met zijn drieën was volgens mij 2020. Toen waren ze 21 en 15. Was echt heel gezellig en als oudste niet zou zijn geëmigreerd zouden we vast nog steeds wel met zijn allen weg gaan. Met jongste, nu 21, ga ik ook nog een week naar haar zus. De zomervakantie gaat ze met haar vriend, maar als ik betaal wil ze gerust ook nog met mij mee.
Ik heb nog nooit een puber thuisgelaten, maar als ze niet mee hadden gewild had het wel gemogen.

Als je puber of adolescent bij je woont moet hij gewoon mee kunnen gaan. Tenzij de puber zelf aanbiedt dat de ouders met zijn tweeën weg kunnen. Maar wil hij mee dan zal je hem toch vanzelfsprekend mee moeten nemen. Het oudere kind zal toch terug moeten kunnen vallen op een vakantie met de ouders als hij daar behoefte aan heeft, vind ik.

Liefst ook graag. Lijkt me heel vervelend als het kind voelt dat de ouders liefst zonder kind waren gegaan.

rionyriony schreef op 01-04-2026 om 07:35:

Als je puber of adolescent bij je woont moet hij gewoon mee kunnen gaan. Tenzij de puber zelf aanbiedt dat de ouders met zijn tweeën weg kunnen. Maar wil hij mee dan zal je hem toch vanzelfsprekend mee moeten nemen. Het oudere kind zal toch terug moeten kunnen vallen op een vakantie met de ouders als hij daar behoefte aan heeft, vind ik.

Liefst ook graag. Lijkt me heel vervelend als het kind voelt dat de ouders liefst zonder kind waren gegaan.

Nou, ik vind dat je als ouders daar best wat meer criteria aan kunt hangen. Ik vind namelijk dat je een jong volwassen kind met een eigen voltijds inkomen prima nog in je huis kunt laten wonen zonder hem/haar te voorzien in een gezinsvakantie. Je kunt het ook wel doen, maar dan op initiatief van de ouders. Als kind zeggen: 'Ik wil/ga met jullie mee', zou hier niet direct geaccepteerd worden. 

Ook nog als het oudere kind rond de 25 is en door de huidige woningmarkt nog noodgedwongen bij de ouders woont? Kind een heel eigen leven leidt, werkt in het onderwijs en de ouders dan gegijzeld houdt in een vakantie in het hoogseizoen?

In juni is jongste klaar met zijn studie en dan is het hoogseizoen in zijn branch net begonnen, hij kan een hele zomer werken en goed geld verdienen. De eerste klussen staan al in zijn zzp-agenda.

Onze oudste heeft nog een jaar studie te gaan maar werkt in het onderwijs en is dus gebonden aan het hoogseizoen.

Ik hoop eigenlijk op dit jaar een vakantie in juni. Wel al mooi weer maar nog net geen hoogseizoen. Lekker samen en de kinderen samen thuis of (in geval van de oudste) weg met vrienden. 

Ik hoop op juni maar dat is nog even afhankelijk van een project op het werk van man. Als dat gaat draaien kan het ook zomaar september worden voor wij op vakantie kunnen. 

Nog even een aanvulling op je laatste zijn van dit bericht.  Wat zou er erg zijn als het oudere kind voelt%weet dat de ouders liever zonder hem/haar waren gegaan? Die van ons weten dat al een paar jaar. Vorig jaar zijn we op ons initiatief nog met zijn allen weggeweest, omdat de zijn en wij dat heel graag wilden. Maar nu is het wel tijd voor samen. 

Diezijnvanmij

Diezijnvanmij

01-04-2026 om 08:58 Topicstarter

Als je puber of adolescent bij je woont moet hij gewoon mee kunnen gaan. Tenzij de puber zelf aanbiedt dat de ouders met zijn tweeën weg kunnen. Maar wil hij mee dan zal je hem toch vanzelfsprekend mee moeten nemen. 

Want, wat gebeurt er als je zonder je kind op vakantie gaat? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.