Vakantie en reizen
Zeesterretje
07-06-2026 om 18:44
Vakantie dichtbij
Het is weer (bijna) vakantieperiode en wat mij opvalt is hoe normaal het is om te praten over de veelal verre reizen. Het lijkt eerder de regel dan uitzondering dat iedereen de vliegtuig pakt of met de auto minimaal 3 landen doorkruisen.
Ik dacht, laat ik eens een topic openen voor de mensen in de minderheid.
Ik hou niet van vliegen en heb vliegangst. Hou niet van reizen.
En de grootste reden: ik wil het gevoel hebben dat ik snel naar huis kan als er wat is.
Wie wil meeschrijven over leuke, mooie, gezellige plekken in Nederland, Belgie, Duitsland die ook een vakantiegevoel kunnen geven?
Ik vind Zuid Limburg en de Veluwe tot nu toe de leukste plekken van Nederland.
Ardennen en Hoge kempen in Belgie en de Eifel in Duitsland zijn ook voor mij prima plekken.
Hebben jullie nog leuke ideeën? Ik heb geen kinderen en ga meestal met 1 reisgenoot weg.
Eigen ervaringen lees ik ook graag.
Dorestad
16-06-2026 om 22:16
Mika2024 schreef op 16-06-2026 om 21:29:
[..]
Dorestad ik woon zelf in een traditioneel Drents Brinkdorp maar wij gaan bijna jaarllijks wel even een dagje toeren door Groningen. Provincie Groningen is wat dat betreft zwaar ondergewaardeerd, zulke mooie wierdedorpen. Bourtange ook leuk voor kinderen, WEC met het nieuwe zeehondenopvang. Groningen heeft zoveel moois!
Ik ben het (uiteraard)eens met je
RaSa
16-06-2026 om 22:39
Ysenda schreef op 16-06-2026 om 21:02:
[..]
Ik kom uit de regio, denk dat ik het daarom niet als vakantieregio zie.
Altijd tegenwind, grote afstanden op de fiets, meestal langs wegen zonder fietspad (is verbeterd) waar te hard gereden wordt.
Grappig, kom ook uit die regio en als jong volwassenen weg verhuist. Maar voor mij is het juist nostalgisch leuk. Ok, die ellendige fietstochten door de polder waren niet mijn favoriet. Maar gelukkig heb ik inmiddels een auto. OV zie ik dan ook niet als vereiste voor een vakantieplek. Dat is in het grootste deel van Nederland volledig ontoereikend. Tulpen velden boeien me idd niet, dat is niets bijzonders meer als je ertussen opgroeid. Maar de duingebieden zijn wel erg mooi.
MMcGonagall
16-06-2026 om 22:58
De genoemde gebieden in Nederland zijn allemaal wel mooi, maar weinig verrassend. Dat heb ik allemaal al eens gezien. Daarbij is het ook best wel eentonig, zeker Groningen. Ik noem het daar altijd ‘het grote niets’ en na een paar dagen ben ik wel weer toe aan wat bedrijvigheid.
Voor de buitenlandse toerist is het misschien wel bijzonder, bijv het uitzicht op Tata Steel vanuit de Kennemerduinen. Ik denk ook niet dat toeristen hier komen voor onze landschappen, maar eerder voor historisch erfgoed en musea.
lientje69
17-06-2026 om 06:58
Grappig. Ik ben letterlijk tussen en met de tulpen opgegroeid. Maar heb dus niet dat ik het niet meer wil zien. Ga ook naar bijvoorbeeld bloembollenshows ( al zijn die er steeds minder ) Heb er veel in gewerkt. Maar blijf het mooi vinden om te zien. De lange grote kleurige velden met al die kleurtjes. Heb ik trouwens ook met bijvoorbeeld crocussen of hyacinten enz. Ik word er wel vrolijk van.
Moosey
17-06-2026 om 07:54
Wij zijn Terschelling-verslaafd. Zo’n heerlijke plek om te zijn. Daardoor komt de rest van Nederland er wel wat karig vanaf, terwijl ik inderdaad Noord- en Noordoost Groningen ook geweldig vind (zulke mooie dorpjes!) en Drenthe en ZuidLimburg. En de Veluwe.
Ietsje verder hebben Duitsland en België natuurlijk ook prachtige streken. Wij gaan niet elk jaar op vakantie maar eigenlijk nooit buiten Europa, en binnen Europa meestal ook niet ver omdat we niet willen vliegen. Laatste bestemmingen waren Londen, Wenen en Berlijn. Allemaal perfect te doen met de trein.
Netherfield
17-06-2026 om 09:50
MMcGonagall schreef op 16-06-2026 om 22:58:
De genoemde gebieden in Nederland zijn allemaal wel mooi, maar weinig verrassend. Dat heb ik allemaal al eens gezien. Daarbij is het ook best wel eentonig, zeker Groningen. Ik noem het daar altijd ‘het grote niets’ en na een paar dagen ben ik wel weer toe aan wat bedrijvigheid.
Voor de buitenlandse toerist is het misschien wel bijzonder, bijv het uitzicht op Tata Steel vanuit de Kennemerduinen. Ik denk ook niet dat toeristen hier komen voor onze landschappen, maar eerder voor historisch erfgoed en musea.
Als Groningse houd ik erg van het grote niets. Alleen jammer dat al die windmolens dat nu een beetje verpesten. Ik zou niet in het grote niets willen wonen, maar er een dagje vertoeven, heerlijk. Ik reed dit weekend door het grote niets weer naar huis, overal wuivend graan met een zonnetje erop, af en toe een boerderij. Ik zal wel een klap van de molen hebben gehad maar ik vind het mooi.
Evaluna
17-06-2026 om 09:57
Ik kom ook nog even terug. Groningen vindt ik echt heel mooi, die oude dorpjes, mooie huisjes, de waddenzee, de uitgestrektheid, dicht bij Schiermonnikoog, ik vind het echt een verborgen stukje Nederland.
Andere delen zoals Limburg of de achterhoek kan ik ook ontzettend van genieten.
In de zomer gaan we wel de grens over om te kanmperen. Frankrijk, Tsjechië en volgend jaar waarschijnlijk Scandinavië.
Herfstappeltaart
17-06-2026 om 10:19
Evaluna schreef op 17-06-2026 om 09:57:
Ik kom ook nog even terug. Groningen vindt ik echt heel mooi, die oude dorpjes, mooie huisjes, de waddenzee, de uitgestrektheid, dicht bij Schiermonnikoog, ik vind het echt een verborgen stukje Nederland.
Andere delen zoals Limburg of de achterhoek kan ik ook ontzettend van genieten.
In de zomer gaan we wel de grens over om te kanmperen. Frankrijk, Tsjechië en volgend jaar waarschijnlijk Scandinavië.
Wij gaan begin september een paar dagen naar de Achterhoek. Ben benieuwd want daar zijn we nog nooit geweest.
Ysenda
18-06-2026 om 11:24
Netherfield schreef op 17-06-2026 om 09:50:
[..]
Als Groningse houd ik erg van het grote niets. Alleen jammer dat al die windmolens dat nu een beetje verpesten. Ik zou niet in het grote niets willen wonen, maar er een dagje vertoeven, heerlijk. Ik reed dit weekend door het grote niets weer naar huis, overal wuivend graan met een zonnetje erop, af en toe een boerderij. Ik zal wel een klap van de molen hebben gehad maar ik vind het mooi.
Ik ben opgegroeid in een groot niets, aka polder, en ik kan de ruimte ook altijd erg waarderen. Denk dat ik daarom ook niet van bergen houd. Voel me er opgesloten, en op een top kom ik niet want ik heb hoogte vrees en de paadjes er naar toe zijn me te smal.
Rozi
18-06-2026 om 13:13
Wij gaan in de zomervakantie vaak dichtbij,vanwege de prijzen en omdat het erg warm is laatste jaren in Zuid-Europa.
Duitsland vinden wij erg leuk, het is maar een paar uur rijden maar toch een heel andere omgeving. Omgeving Keulen, Aken,Moezel allemaal erg leuk.
Friesland vond ik trouwens ook echt heel leuk. Overal van die meertjes en veel leuke dorpjes
Groentetuin
18-06-2026 om 16:16
Herfstappeltaart schreef op 17-06-2026 om 10:19:
[..]
Wij gaan begin september een paar dagen naar de Achterhoek. Ben benieuwd want daar zijn we nog nooit geweest.
Wij vinden de achterhoek leuk. Mooie natuur, gezellige mensen,leuke dorpen.
We komen er graag.
Dorestad
18-06-2026 om 16:29
wij gaan erg graag naar Westerwolde in prov Groningen, in Overijssel naar Salland en Twente, in Gelderland naar de Achterhoek en in Limburg naar het meest zuidelijke deel. We komen ongeveer elke 2 jaar alle bovengenoemde plekken wel bij langs. Dit jaar Twente al gehad, Achterhoek komt nog en in september volgt Zuid Limburg.
Herfstappeltaart
18-06-2026 om 18:54
Groentetuin schreef op 18-06-2026 om 16:16:
[..]
Wij vinden de achterhoek leuk. Mooie natuur, gezellige mensen,leuke dorpen.
We komen er graag.
Leuk