Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Tradities tijdens je vakantie.

leuk topic trouwens er komen allemaal herinneringen boven.

Op de terugweg naar de Mc Donald in  Limburg ,langs de Napoleon weg

Snacks voor onderweg: kleine gehaktballetjes, beenham stukjes, noten van de notenboer ( enkel voor de reis, gewoonlijk veel te duur) stroopwafels en gevulde koeken .

De kids idd hun eigen bakje snoep, wat cadeautjes en een spuitbusje water om af te koelen ( als ze elkaar gingen bespuiten moesten ze hem inleveren) spelletjes onderweg.

Niks qua etenswaar mee terug nemen naar huis. Het smaakt altijd beter op vakantie en thuis ging het dan toch niet meer op 😁
Ik neem uit grotere steden die we bezoeken altijd zo’n lelijk, kitscherig souveniertje mee. Die staan in de vitrinekast.
En sinds een aantal jaren reizen wij heerlijk op het gemak. Liever een dagje extra onderweg dan dat gehaast. Komend jaar is de eerste camping op 150km van huis. Daar blijven we dan 2 nachten en daarna weer verder. De tijden dat we 700/800km op een dag reden zijn gelukkig voorbij. Hooguit 400km, tenzij we echt een eind weg gaan. Naar Italië was het 600km op 1 dag en de overige dagen dan een stuk korter.

Zandhaas schreef op 09-06-2026 om 15:53:

hier kopen we in iedere plaats waar we komen een ansichtkaart.
Allebei de kinderen mogen er zelf eentje uitzoeken. Achterop schrijf ik wat we gedaan hebben, hoe het weer was, de datum etc. Het is win-win want ze weten dat dat het souveniertje is, dus geen gezeur over sleutelhangers, knuffels, toeters en bellen en ik heb gelijk een verslagje van de vakantie waar ze later op terug kunnen kijken.

wat bizar slim dit!

ik koop in elke plaats een mok met de plaatsnaam erop, maar dat loopt de spuigaten uit. ik ga kaarten sparen! 

BlairW schreef op 10-06-2026 om 09:58:

Ik neem uit grotere steden die we bezoeken altijd zo’n lelijk, kitscherig souveniertje mee. Die staan in de vitrinekast.

Buiten de magneten heb ik ook een vitrinekast met zulke dingen, mini Empire state building, schaap en zeehond van Texel. Dat soort dingen.

Vroeger hadden we wat minder geld, een ijsje op vakantie was best duur.
Dus onze traditie was, als we boodschappen gingen doen voor een paar dagen( we kookten altijd zelf)mocht 1 kind een pak ijsjes uitkiezen ( om de beurt) dat kon een pak met 4, 6 12  ijsjes zijn.
En omdat t warm was moesten die gelijk op.
Dus elke 3 dagen ijsjes, en dan gelijk een paar.
Uit nood geboren.

lientje69 schreef op 09-06-2026 om 13:45:

Nu niet meer maar vroeger met de kinderen wel. Ik maakte altijd een vakantietas met allemaal kleine cadeautjes voor ze. Knutseldingen, lego, iets voor buitenspelen enz. Die verzamelde ik door het jaar heen zodat het niet zoveel kostte. Waren ze altijd heel blij mee ( waren geen dure dingen hoor , zat bijvoorbeeld ook bellenblaas bij of een bal)
En de eerste vakantiedag ook standaard MacDonalds.

Zo leuk, dat doet mijn moeder voor alle kleinkinderen (vroeger niet voor haar eigen kinderen ). Kijken ze altijd naar uit.

Wij hebben geen specifieke tradities geloof ik. Behalve dat we overal een koelkastmagneetje mee proberen te nemen.

Als pleegkind mee is, krijgt hij op de heenreis onderweg een zak schepsnoep waar hij de hele vakantie mee moet doen. Die mag ik niet vergeten, dat wordt me kwalijk genomen. Inmiddels doe ik dat ook voor neefjes en nichtjes als ze op vakantie gaan. 

Bakblik

Bakblik

10-06-2026 om 11:00 Topicstarter

Ik sta mij net te realiseren dat tradities ook verdwijnen. 
Toen de kinderen jong waren gingen we altijd een paar dagen vóór de vakantie opa en oma gedag zeggen en dan trok oma (die dol was op ijs) tien euro uit de portemonnee en gaf dat aan de kinderen voor een ijsje op vakantie. Toen ze minder mobiel werd riep ze naar opa dat hij dat tientje moest geven. 
Dat ijs werd altijd gekocht als start van de vakantie meestal nog gewoon thuis maar school dicht, ijs eten met het gezin. De laatste jaren was 4 ijsjes van 10 euro wel een uitdaging maar dat terzijde. 
Nu oma niet meer leeft gaan we nog wel opa gedag zeggen maar die denkt niet meer aan geld voor ijs. Hij houdt er zelf echt niet van dus datrzit ook niet in zijn gedachten. Die traditie is weg. 

Vroeger met mijn kinderen nog klein: kadootjes voor de heen en terugweg, in een tas aan mijn voeten, naast de koelbox en ander eten. De eerste paar honderd kilometer geen plek om mijn voeten neer te zetten.

Tussen de kinderen in op de achterbank een anti- ruzie stellage bouwen van grote tassen.

Nu: Old Amsterdam plakken kaas mee in de koelbox.
Als souvenir een diertje van mozaïek.
En voor mij een stuk zeep.

Hartstikke leuk topic, leuk om te lezen!

Buiten magneten en andere kleine souvenirs heb ik inmiddels ook verschillende sleutelhangers van bestemmingen. Nu gaan die heel vaak snel kapot dus die liggen inmiddels ook in de vitrinekast bedenk ik me net.

Over ijsjes gesproken: wij gaan eerst ontdekken of er een beetje een fatsoenlijke vriesvak is in het huisje/chalet/stacaravan. Dan halen we bij de Lidl of iets wat er op lijkt nepMagnums, stouwen daar de vriezer mee vol en mogen de kinderen er allebei elke dag 1. Waarderen ze enorm en wij hoeven niet iedere dag vermogens uit te geven aan ijs.

Een ‘ traditie’ voor mezelf. Als we gaan vliegen via Schiphol koop ik altijd een Donald Duck. Die koop ik anders nooit en het is er een beetje bij gaan horen.

Netherfield schreef op 10-06-2026 om 11:52:

Over ijsjes gesproken: wij gaan eerst ontdekken of er een beetje een fatsoenlijke vriesvak is in het huisje/chalet/stacaravan. Dan halen we bij de Lidl of iets wat er op lijkt nepMagnums, stouwen daar de vriezer mee vol en mogen de kinderen er allebei elke dag 1. Waarderen ze enorm en wij hoeven niet iedere dag vermogens uit te geven aan ijs.

Ik heb net een appartement geboekt voor september. Op de foto zag ik een groot vriesvak en ik dacht gelijk daar kan een bak ijs in.

Dolfje schreef op 10-06-2026 om 10:13:

[..]

Buiten de magneten heb ik ook een vitrinekast met zulke dingen, mini Empire state building, schaap en zeehond van Texel. Dat soort dingen.

Dat ja 😁 hier een Vrijheidsbeeld en inderdaad ook schapen van Texel. En nog veel meer! Hoe lelijker, hoe beter 😉

Toen dochter kleiner was kreeg ze altijd een cadeau op vakantie wat ze dan op de camping kon gebruiken. Waterbaan, poppenwagen, playmobil zwembad set of zoiets. Die traditie is ook weg inmiddels 😁

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.