Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

ief

ief

16-07-2023 om 03:19

Op vakantie: vergeet ik wat?

Over twee weken vertrekken wij met het hele gezin naar Griekenland. Het is jaren geleden dat we een dergelijke reis hebben gemaakt. En ik voel me zenuwachtig: vergeet ik niet iets? Waar moet ik nog aan denken?
De paspoorten zijn vernieuwd. De potjes om vloeistoffen in te vervoeren gekocht. En verder kom ik tot niks. Wat moet ik echt nog doen/voorbereiden zodat ik niet voor verrassingen kom te staan? Kinderen zijn van peuter tot puber.


Het enige wat je echt niet moet vergeten zijn de paspoorten rijbewijs, tickets, een reisverzekering en eventuele medicijnen en (zonne)bril of lenzen.

In Griekenland kun je verder vast alles kopen wat je nodig hebt. Natuurlijk neem je liever wel je eigen spullen van thuis mee, maar echt  niet nodig om te stressen. In Griekenland wonen gewoon ook mensen die spullen nodig hebben en kopen.

Wat op vakantie vaak duur is: zonnebrandcrème. Wat handig is: spul tegen muggen. 

En via Google vind je paklijsten, zoals hier 
https://www.travelguide.de/nl/paklijst/griekenland/

Fijne vakantie!

Knuffels van de kinderen. Die zijn vrijwel altijd onvervangbaar.

is je bank zo ingesteld dat je kan pinnen in het buitenland?

verder zou ik googelen op paklijsten (“paklijst peuter”, “paklijst puber”, “paklijst ouders”) en die nog eens nalopen. Fijne vakantie gewenst!

Maak een paklijst per kind en een voor jullie. Bewaar hem voor volgend jaar en pas hem dan weer aan. Zo werd mijn paklijst elke keer vollediger en als ik alles maar afwerkte vergat ik niks.

Mijn moeder zei altijd "de 3 P's"
Paspoort
Pillen
Portemonnee 
De rest kan je kopen 

Lali schreef op 16-07-2023 om 08:13:

Maak een paklijst per kind en een voor jullie. Bewaar hem voor volgend jaar en pas hem dan weer aan. Zo werd mijn paklijst elke keer vollediger en als ik alles maar afwerkte vergat ik niks.

Dit. 

Lieveheersbeest schreef op 16-07-2023 om 07:31:

is je bank zo ingesteld dat je kan pinnen in het buitenland?

verder zou ik googelen op paklijsten (“paklijst peuter”, “paklijst puber”, “paklijst ouders”) en die nog eens nalopen. Fijne vakantie gewenst!

En dit dus.

Heb je een reisverzekering afgesloten?

Voor man en mij is een reservebril ook altijd belangrijk.

Potjes om vloeistoffen te vervoeren? Reizen jullie alleen met handbagage? Want in ruimbagage kunnen je flessen gewoon mee.
Paspoort of ID kaarten, reisverzekering, toiletspullen, kleding, handdoeken voor het strand, slippers/waterschoenen, wat te snacken en wat vermaak voor in het vliegtuig.
Goede reis!

Ik las van de week een artikel over mensen die enorme kosten hadden nadat ze in het buitenland in een ziekenhuis terecht kwamen. Meestal omdat het privéklinieken zijn. Lees je reisverzekering goed door zodat je weet wat je moet doen zodra zoiets aan de hand is. 
https://www.ad.nl/gezond/verzekeraars-waarschuwen-voor-buitenlandse-zorg-mensen-verkopen-huis-om-rekening-te-betalen~a82106e3/

Ik werk niet met paklijsten maar zo'n twee weken van te voren pak ik het EHBO tasje en toilettas al in. Ik heb dan nog genoeg tijd om ontbrekende zaken te kopen.
Ik heb een vaste plek waar ik zaken die ik echt niet mag vergeten zoals medicijnen, reserve bril en lenzen neerleg.
In mijn kleding kast maak ik al vast een stapeltje vakantie kleding.
Geen waterdicht systeem elk jaar ben ik wel wat vergeten en dat koop ik dan ter plaatse.
Dit jaar was het de azaron daar kwam ik achter na de eerste steek en dan is het snel genoeg gekocht.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 16-07-2023 om 09:44:

Ik las van de week een artikel over mensen die enorme kosten hadden nadat ze in het buitenland in een ziekenhuis terecht kwamen. Meestal omdat het privéklinieken zijn. Lees je reisverzekering goed door zodat je weet wat je moet doen zodra zoiets aan de hand is.
https://www.ad.nl/gezond/verzekeraars-waarschuwen-voor-buitenlandse-zorg-mensen-verkopen-huis-om-rekening-te-betalen~a82106e3/

Dit inderdaad! En je kunt een European Health Insurance Card (EHIC) aanvragen bij je je zorgverzekeraar. Met de kaart kunnen hulpverleners in het buitenland zien dat je recht hebt op noodzakelijke medische zorg. Je hoeft dan geen geld voor te schieten als je hulp krijgt. Of neem een kopie mee van je laatste polisbladen van de reis- en zorgverzekering voor belangrijke gegevens en telefoonnummers, zoals van de alarmcentrale. “Zeker als je geen Europese zorgpas hebt”, adviseert de Consumentenbond.
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/aanvullend-verzekeren-of-niet-alles-over-medische-zorg-in-het-buitenland

zwemkleding wat ondergoed, belangrijke medicatie brillen/lenzen spul. Paspoort tickets creditcard/pinpas en gaan! De rest kun je kopen als het nodig is 
Niet te druk om maken en bedenk maar zo je neemt meestal eerder teveel mee dan te weinig.

Ach, wij vliegen al jaren met ons gezin en vergeten elke keer wel iets. Ter plekke wordt al vrolijk gejoeld: jáá, dat waren we vergeten! Vorig jaar de stapel onderbroeken van één van de kinderen  Ach, alles is ter plekke te koop. (In dit geval hebben de broers de eerste dagen de stapel gedeeld en hebben we ergens halverwege de vakantie een stapeltje bijgekocht). 

Belangrijkste is vooral: 
- paspoorten 
- tickets 
- medicijnen 
- bril, lenzen
- zonnebril
- zwemkleding

Een stekkerdoos vind ik altijd onmisbaar. Vaak heb je in hotelkamers maar een beperkt aantal stopcontacten. Wij hebben er ‘s nachts al vier nodig voor de telefoons en horloges.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.