Vakantie en reizen
Netherfield
14-07-2025 om 13:39
Maken jullie een vakantiebudget?
De buurvrouw vertelde dat ze een vakantiebudget maakt, met een maximaal te gebruiken bedrag per dag. Als ze op een dag minder gebruikt, schuift het overgebleven budget door naar een andere dag.
Zelf doen wij dat niet. Als we iets gaan boeken kijken we wel naar wat het kost (€5000 voor twee weken stacaravan in buitenland aan een meer vonden we teveel, hebben nu eentje voor €2300) maar echt een budget voor de vakantie zelf hebben we niet. Bij uit eten doen we hetzelfde budget als thuis, bij uitjes kijken we wat het kost en of het uitje leuk genoeg is voor dat bedrag.
Wat doen jullie?
Peiling
Vakantiebudget
Rosehip
14-07-2025 om 16:05
Teigera schreef op 14-07-2025 om 15:40:
[..]
Precies dit. En achteraf kijken we hoe groot de 'schade' is. Ook wel interessant om bij te houden, als je bv ook een verre reis wil maken - hoeveel duurder is dat dan, in vergelijking met een vakantie waarbij je in Europa blijft?
Wij wisselen verre reizen af met binnen Europa vakantie vieren. Muv de vlucht is een verre reis niet per definitie zoveel duurder. Het ligt grotendeels aan je bestemming.
Grindelwald
14-07-2025 om 16:07
Nee niet echt. Als we iets te duur vinden dan doen we het niet. Net zoals thuis eigenlijk. Ik ga niet meer geld uit geven omdat het vakantie is. Een familielid van mij deed dat vroeger wel. Als een gek met geld smijten want het was vakantie. Altijd de duurste gerechten nemen tijdens eten want het was vakantie.
Poekewiki
14-07-2025 om 16:12
Ik doe niet aan vakantiebudget. Het kost wat het kost (ik ga niet een site niet bezoeken omdat ik de entree te duur vind). Maar ik schakel uiteraard mijn hersenen niet uit - ik ga niet vlak naast de sagrada familia op het terras uit eten.
Verder ga ik liever een/enkele jaren niet op vakantie om dan een keer echt luxe te kunnen gaan (dus zonder hand op de knip). Als ik moe ben, pak ik de taxi. En ik kook in principe nul dagen zelf, want dat doe ik al vaak genoeg.
Ik moet ook wat doen/zien om gelukkig te zijn op vakantie - een boek kan ik ook prima lezen in mijn van alle gemakken voorziene huis namelijk.
Soms schrik ik wel eens achteraf van de optelsom hoor - sommige bezienswaardigheden zijn wel flink aan de prijs. Maar als ik dan toch in de buurt ben, kan ik niet NIET gaan.
Tuinfluiter
14-07-2025 om 16:50
Wij hebben een jaarbudget voor vakantie, uit eten en uitstapjes. Dit jaar hebben we twee vakanties gepland de eerste een cruise was niet goedkoop maar erg van genoten.
In september gaan we naar Frankrijk en Zwitserland de accommodaties zijn al geboekt en dan letten we wel op de prijs. In eerste instantie wilde ik in Zwitserland naar een accommodatie waar ik ooit geweest ben maar die kostte nu 350 euro per nacht. Na even zoeken iets moois gevonden voor 150 euro per nacht.
Deze vakantie wisselen we uit eten en zelf iets maken af. We letten niet echt op hoeveel we uitgeven maar doen ook geen hele gekke dingen.
Na de vakantie kijken we hoeveel we hebben uitgegeven en hoeveel budget we nog hebben voor de rest van het jaar.
masatu
14-07-2025 om 17:16
Hier geen budget, we kunnen alles makkelijk betalen. Maar de vakantie bestaat toch uit kamperen op een natuurkampeerterrein (1 week per terrein, totaal zo'n 5 weken, meestal gesplitst in 2 weken in Nederland. Paar keer per week een uitstapje zoals dierentuin of museum, net hoe het uitkomt. Verder vooral een wandeling in de buurt, bezoek aan zwembad of zwemplas, plaatselijke kinderboerderij of speeltuin of iets anders waar zoontje (2jr) zich lekker kan vermaken. Of gewoon een "campingdag". Qua eten gaan we nauwelijks uit eten, soms een pizzeria of met de lunch een lekker broodje of taartje. IJsje kopen we weI vaak. Ik ben er zelf ook teveel aan gehecht om op vaste tijdstippen te eten en mijn eigen eten te hebben. Dus vaak gaat de thermoskan koffie en vooraf klaargemaakte broodjes mee als we op stap zijn 
Ted68
14-07-2025 om 17:42
Ik kijk naar de prijs van de accommodatie. En verder doen we wat we willen….Of dat Ski, zomer of Wellness is…Bezuinigen doe ik op andere dingen. Vind op vakantie gaan veel te fijn.
Dolfje
14-07-2025 om 18:26
Rosehip schreef op 14-07-2025 om 15:27:
en tijdens het uit eten niet elke dag 3 gangen bv.
Dat doen wij inderdaad ook steeds minder. De eerste of de tweede keer uit eten vaak wel een voorgerecht of we delen er eentje en later in de vakantie vaak alleen een hoofdgerecht. En meestal ook maar 1 hooguit 2 drankjes erbij.
Dolfje
14-07-2025 om 18:28
Teigera schreef op 14-07-2025 om 15:40:
[..]
Precies dit. En achteraf kijken we hoe groot de 'schade' is. Ook wel interessant om bij te houden, als je bv ook een verre reis wil maken - hoeveel duurder is dat dan, in vergelijking met een vakantie waarbij je in Europa blijft?
Ik tel het achteraf ook altijd op gewoon omdat ik wil weten hoeveel we nu extra hebben opgemaakt. Meestal schrik ik en vergeet ik het snel weer
Liara
14-07-2025 om 18:43
Wij doen niet echt een budget, behalve bij het boeken van de vakantie. Ik ga geen te grote bergen geld betalen aan een accomodatie. Op vakantie zelf heb ik geen budget, we gaan graag dingen doen en naar terrasjes en restaurants, daar ga ik niet op beknibbelen.
watertoren
14-07-2025 om 18:53
Ik heb nergens naar te kijken want ik reis al jaren all inclusive. Ik eet en drink wat ik wil en ik ben veel goedkoper uit dan vroeger toen wij een appartement huurden.
Netherfield
14-07-2025 om 18:58
Wel mooi om te zien dat weinig mensen echt budgetteren op vakantie. Gewoon lekker vakantie houden, heerlijk!
Groentetuin
14-07-2025 om 19:33
Vakantie is voor mij genieten van een ander klimaat en andere omgeving.Maar verder liefst alles zoals thuis.
Dus ik kook gewoon, soms wel wat simpeler .
Ik vind koken en boodschappen doen niet vervelend.
Ik drink liever wat bij de camper dan op een terrasje, het zit gewoon niet in mij, ook al zouden we het best kunnen betalen.
Dus geen vakantie budget, behalve reis en verblijfkosten geven we niet meer uit dan thuis.
MMcGonagall
14-07-2025 om 20:00
Ik heb wel een budget maar dat is niet in beton gegoten, meer een raming zodat ik weet hoeveel ruimte ik moet hebben op mijn betaalrekening en creditcard. Tijdens mijn laatste vakantie in IJsland, vielen de kosten dermate tegen dat ze beide richting 0 dreigden te gaan. Desondanks hebben we de laatste avond in een luxe restaurant gegeten 
Koettie
14-07-2025 om 20:20
Ik spaar tot de vakantie en wat er over is na boeken is het budget. Vriend kookt graag, ook op vakantie. Maar ook uit eten. Shoppen zijn we niet zo van, wel uitjes en terrasjes.
Due-scimmie
14-07-2025 om 20:27
Netherfield schreef op 14-07-2025 om 18:58:
Wel mooi om te zien dat weinig mensen echt budgetteren op vakantie. Gewoon lekker vakantie houden, heerlijk!
Niet iedereen heeft die luxe. Wij zouden ook wel zonder budget op vakantie willen en gewoon lekker vakantie houden maar de realiteit is momenteel niet zo dus letten we ook op het vakantiepark nu op het budget.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.