Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Geen behoefte (meer) aan op vakantie gaan. Ben ik raar?

Ik denk met veel nostalgie terug aan vakanties, zowel heel vroeger thuis als later met mijn man, maar dat is voorbij en dus de gehele gebeurtenis vakantie is voorbij. Het trekt me totaal niet meer aan. 

Ik krijg wel een heleboel toeristische belevenis en sfeer mee als ik naar de Tour de France, of naar de Giro d'Italia voor vrouwen (Eurosport) kijk. We krijgen ook nog een Tour de France voor vrouwen trouwens.

Due-scimmie schreef op 15-07-2025 om 11:01:

Ik ben graag thuis, maar als ik thuis ben heb ik 100 dingen te doen altijd en kan ik moeilijk rust vinden. Om vakantie heb ik daar minder last van.

Dit inderdaad, thuis stap ik maar moeilijk uit de dagelijkse sleur. Maar op vakantie ga ik vaak naar dezelfde plek, dat vind ik fijn. Ik weet waar ik aan toe ben en heb geen stress vooraf.

Als kind ben ik nooit op vakantie geweest, ging wel logeren bij oom en tantes. Mooie herinneringen aan. Die vakanties heb ik niet gemist, ik wist ook niet beter.

Absoluut niet raar hoor.
Wij gaan wel op vakantie, maar als ik heel eerlijk ben moet ik me altijd ergens overheen zetten. Het voorbereiden van tevoren, als je terug bent de troep weer opruimen....
Gelukkig vliegen we nooit, maar doen we alles binnen Europa met de auto.
Echt uitrusten doe ik thuis veel meer dan op vakantie. De enige reden dat ik ga is dat ik wel eens iets anders wil zien dan mijn eigen omgeving.

Appelwangetje schreef op 15-07-2025 om 12:58:

ik vind dat raar. Ik kan me niks bij voorstellen en hoop tot aan eind van mijn leven te kunnen en willen reizen. Maar wat ik vind is niet belangrijk. Je moet doen wat je zelf prettig vind.

Dan is het nog steeds niet raar. Het is anders dan wat jij voelt/wil. Maar niet raar.

Raar is het niet. Gewoon een verschil in behoefte. Ik ben wel het type dat van vakantie naar vakantie leeft. Zijn voor mij twee dingen waarom ik er zo'n behoefte aan heb. Ten eerste een andere omgeving. Ander type natuur, de bergen bijvoorbeeld. Andere uitjes, ander eten. Alle uitjes en natuurgebieden in mijn eigen omgeving zie ik al in al die andere weekenden in het jaar. Daarbij woon ik in de randstad en die volgebouwde drukte voelt vaak beklemmend. Daar ontsnap ik dus graag af en toe aan.
En de meest belangrijke reden. Gewoon even helemaal niets moeten. Thuis sta ik altijd aan. Er moet altijd wel een was gedraaid, tuin verzorgd, opgeruimt, gekookt etc. De kinderen die het elke dag weer voor elkaar krijgen het huis tot ontploffing te brengen. Dat kan ik niet een paar weken gewoon maar negeren. 
Op vakantie hoef ik niet te koken. De kinderen zijn overdag met ons de hort op en 's avonds met hun camping vriendjes. Ze maken dus lang niet zoveel rommel. En het onkruid in de border of tussen de tegels kan ik ook prima negeren, want niet mijn verantwoording. 
Kortom waar ik thuis van mezelf van alles moet. Heb ik daar op vakantie geen last van.

vakantie hebben is voor veel mensen even geen werk. Dat gevoel ken ik van heel lang geleden. Ik werk al 32 jaar niet meer dus wat dat betreft heb ik al die tijd wel een vakantiegevoel gehad. En ja, ik besef dat ik een geluksvogel ben. Vakantie nu betekent voor mij weg gaan naar een warm land.

Helemaal niet raar, en juist ook wel herkenbaar.. Ik wilde ooit ook alleen maar weg in de vakantie en opeens na een verhuizing was die drang weg. Dat fijne ruime huis op een relaxte plek, was mijn vakantie huis. Na een paar jaar kwamen de vakantie kriebels wel weer terug maar niet meer die vluchtbehoefte.

watertoren schreef op 15-07-2025 om 16:38:

vakantie hebben is voor veel mensen even geen werk. Dat gevoel ken ik van heel lang geleden. Ik werk al 32 jaar niet meer dus wat dat betreft heb ik al die tijd wel een vakantiegevoel gehad. En ja, ik besef dat ik een geluksvogel ben. Vakantie nu betekent voor mij weg gaan naar een warm land.

Het geweldige vakantiegevoel dat ik had op mijn laatste werkdag wanneer ik naar huis ging mis ik juist helemaal nu ik niet meer werk.  Ik vind het prima om thuis te zijn en niet meer te werken maar dat intens blije gevoeld wat ik dan had is verdwenen 

Dorestad schreef op 15-07-2025 om 17:13:

[..]

Het geweldige vakantiegevoel dat ik had op mijn laatste werkdag wanneer ik naar huis ging mis ik juist helemaal nu ik niet meer werk. Ik vind het prima om thuis te zijn en niet meer te werken maar dat intens blije gevoeld wat ik dan had is verdwenen

Dat snap ik niet. Ik vond juist de vrijheid geweldig. Lekker in bed liggen en horen dat mensen hun auto's aan het ijsvrij aan het maken zijn en jij draait je lekker nog een keertje om. Echt heerlijk

Ik noem het tegenwoordig vakantie als de kinderen op kdv zitten en ik vrij heb.
Nee ik vind je niet raar, ik ga volgend jaar ook niet weg omdat ik het een enorm gedoe vind met kleine kinderen.

Dorestad schreef op 15-07-2025 om 17:13:

[..]

Het geweldige vakantiegevoel dat ik had op mijn laatste werkdag wanneer ik naar huis ging mis ik juist helemaal nu ik niet meer werk. Ik vind het prima om thuis te zijn en niet meer te werken maar dat intens blije gevoeld wat ik dan had is verdwenen

Begrijp ik helemaal! Ik ben inmiddels al ruim 5 jaar arbeidsongeschikt en ik blijf het zeggen, het échte heerlijke vakantiegevoel bestaat alleen als je weet dat een vakantie ook weer ten einde komt, evenals een weekend! 

Ted68 schreef op 15-07-2025 om 11:24:

Je bent helemaal niet raar: Wij vragen ons ook vaak auf wat nou de meerwaarde van vakantie is…
Vroeger veel gereist; maar hebben geen behoefte meer aan bedelende kinderen….Ook geen behoefte aan vieze vreetschuren ( Hotels).
En ook niet aan files etc.

Je maakt jezelf niet echt geloofwaardiger, gezien je gisteren in een ander topic schreef dat je op vakantie gaan enorm fijn vindt?!

Kersje schreef op 15-07-2025 om 19:37:

[..]

Begrijp ik helemaal! Ik ben inmiddels al ruim 5 jaar arbeidsongeschikt en ik blijf het zeggen, het échte heerlijke vakantiegevoel bestaat alleen als je weet dat een vakantie ook weer ten einde komt, evenals een weekend!

Daar ben ik het niet mee eens maar ik ben oprecht ook een echte optimist. Ik geniet er nog elke dag van dat ik niet hoef te gaan werken. Ik vind het heerlijk en ben dankbaar dat ik wakker word en niks hoef.

watertoren schreef op 15-07-2025 om 19:50:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens maar ik ben oprecht ook een echte optimist. Ik geniet er nog elke dag van dat ik niet hoef te gaan werken. Ik vind het heerlijk en ben dankbaar dat ik wakker word en niks hoef.

Jij hebt volgens mij ook wel eens aangegeven werken niet leuk te vinden toch? Misschien dat het daar ook in zit

Kersje schreef op 15-07-2025 om 19:37:

[..]

Exact wat ik heb.  Ik vind vakantie heerlijk en ik geniet van elk vrij weekend ( ik werkte veel weekenden) maar dat intense verrukte gevoel wanneer je 3 of 4 weken uit je werk stapt voor vakantie is weg.

Is misschien anders maar ook wel vergelijkbaar: toen een fam lid van mij moest sparen voor een nieuwe bank had zij  daar meer voldoening van dan nu zij multimiljonair is en zich financieel alles kan veroorloven.  En dat gevoel mist zij dus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.