Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Geen behoefte (meer) aan op vakantie gaan. Ben ik raar?

Nee hoor, niks raars aan. Ik ga ook al jaren niet meer echt op vakantie. Iedere plek die "anders dan anders" is, is voor mij ook goed als ik het gevoel wil ervaren om ergens anders te zijn. En ik kan binnen een half uur naar het strand fietsen. of de andere kant op een stuk de polder in fietsen. 
Dat voelt voor mij 'vrijer' dan rekening houden met allerlei regeltjes en de planning van een ander/reisorganisatie. 
Ik zie graag beelden van mooie plekken en historische monumenten e.d., maar ik heb niet de behoefte om daar zelf op die plek te hebben gestaan. Dat voegt voor mij niet zoveel toe (in verhouding tot alle inspanningen om daar te komen en de drukte die daar op zo'n plek vaak is).  

Geld is niet het probleem. Maar toen ik merkte dat ik eigenlijk steeds meer tegen aan ging zitten hikken tegen (wat ik dan ervaar als) "gedoe" rondom vakantie en alle drukte overal, ben ik ermee gestopt.   

De omgeving/collega's is er snel aan gewend 'de' vakantievraag niet meer aan mij te stellen. Ik luister belangstellend naar de vakantieverhalen van anderen en bekijk foto´s; zij vinden het immers wél leuk, dus prima als zij dat willen delen. Maar de meeste mensen zijn niet diep teleurgesteld als ik andersom géén vakantieverhalen vertel. 
En al zouden mensen het 'raar' vinden, wat dan nog?     

Ted68 schreef op 15-07-2025 om 11:24:

Wij vragen ons ook vaak auf wat nou de meerwaarde van vakantie is…
Vroeger veel gereist; maar hebben geen behoefte meer aan bedelende kinderen….Ook geen behoefte aan vieze vreetschuren ( Hotels).
En ook niet aan files etc.

Ik geloof niet dat ik dit helemaal kan volgen. Ja natuurlijk snap ik dat je geen zin hebt in files, bedelende kinderen of vieze vreetschuren, maar dat is toch maar een heel klein deel van wat de mogelijkheden zijn op vakantie? Voor mij is dat net zoiets als zeggen dat je niet naar de bioscoop wil omdat je geen zin hebt in twee uur schietpartijen, alsof dat het enige aanbod is. 

Je bent niet raar. Genoeg mensen die geen behoefte aan vakantie hebben.
Ik ben er daar niet 1 van. Als ik vakantie heb van werk, wil ik ook weg. Ik vind het zonde van mijn vakantiedagen om dan thuis te zitten. Maar ik ben sowieso al 2 dagen doordeweeks thuis, dus heb voor mijn gevoel al heel veel tijd in en om het huis. In mijn vakantie wil ik dan wat anders.
En ik vind Schiphol echt heerlijk! Ik hou van die drukte, dat zoeken naar de gate, de hele sfeer daar. Als ik al met het vliegtuig ga (bijna nooit), vlieg ik het liefst vanaf Schiphol. Een van Eindhoven vertrokken, dat voelde echt een beetje suf aan vond ik haha! Zo klein, zo kneuterig, geen drukte. Was een beetje een domper vond ik, dus als het kan kies ik Schiphol. Is ook het dichts bij ons huis

Ted68 schreef op 15-07-2025 om 11:24:

Je bent helemaal niet raar: Wij vragen ons ook vaak auf wat nou de meerwaarde van vakantie is…
Vroeger veel gereist; maar hebben geen behoefte meer aan bedelende kinderen….Ook geen behoefte aan vieze vreetschuren ( Hotels).
En ook niet aan files etc.

Als mijn vakantie uit bedelende kinderen, vieze vreetschuren en files zou bestaan, had ik er ook geen behoefte aan nee. Maar dat doet mijn vakantie niet, dus ik vind het raar dat je dan niet snapt dat anderen het wel gewoon leuk vinden. De meerwaarde zit er voor mij in om andere dingen te zien en te beleven. Wij zoeken elk jaar wel 1 of meerdere pretparken uit waar we heen gaan. Dat vinden wij een grote meerwaarde, nieuwe pretparken ontdekken. Daarnaast nieuwe landen ontdekken. De laatste jaren zijn daar Italië en Denemarken bij gekomen, beide ontzettend leuk! Heerlijk eten, leuke mensen, mooie steden om te bezoeken enz. Die ervaringen vinden wij een meerwaarde in ons leven.

Je bent niet raar. En je hoeft ook geen redenen of goed onderbouwde uitleg te geven van waarom je het fijn vindt om iets niet te doen.

Ik ga ook niet graag op vakantie en ben al jaren niet geweest. Mijn vriend wil wel graag, dus gaan we dit jaar toch. Dan ga ik wel mee, maar ik vermaak me reuze in mijn eigen huis met mijn eigen hobby's en boeken en vertrouwde omgeving.

Ja Blair, en zo heeft iedereen een mening....en dat mag.....

Prima toch als je geen behoefte aan een vakantie hebt en dan ook niet gaat. Wel gaan als je eigenlijk niet wilt vind ik eerder raar.
Maar met een partner kan dat wel eens lastig zijn.

Het is zo in het leven van tegenwoordig gebakken dat mensen niet meer vragen: ga je op vakantie? Maar ineens: en, waar gaat het dit jaar naartoe? Ze gaan er gewoon vanuit dat ie-der-een gaat.

Hier geen toerist, want ben en blijf nog altijd verwonderd over de schoonheid van de streek waarin ik woon. Soms bekruipt me de gedachte wel eens: wat als we nu nog eens een leuke reis zouden maken. Maar dan denk ik weer aan alle beslommeringen van in- en uitpak, eventuele vaccinaties, mistoestanden die onderweg of op reis kunnen gebeuren en dan is die gedachte weer snel weg.
Ik woon tussen velden, weiden en bossen. Landweggetjes die zo pittoresk zijn dat ze in een boekje zouden kunnen staan. Ongerepte natuur met plots een vijver. Met dansende insecten. En na al die jaren kan ik daar nog altijd intens van genieten. En dat is mijn grote geluk.

Afsluiten doe ik met iedereen die van 'op vakantie gaan' houdt, een leuke en veilige vakantie te wensen en een thuiskomst met een uitgerust en batterijen-opgeladen gevoel.

letterkoekje schreef op 15-07-2025 om 12:48:

Ik woon tussen velden, weiden en bossen. Landweggetjes die zo pittoresk zijn dat ze in een boekje zouden kunnen staan. En na al die jaren kan ik daar nog altijd intens van genieten. En dat is mijn grote geluk.

Zo woon ik ook. Ik kijk vrijwel elke avond naar een prachtige zonsondergang vanuit mijn huiskamer en geniet daar intens van. Maar dat verandert niks aan het feit dat ik graag 2 keer per jaar op vakantie ga.

ik vind dat raar. Ik kan me niks bij voorstellen en hoop tot aan eind van mijn leven te kunnen en willen reizen. Maar wat ik vind is niet belangrijk. Je moet doen wat je zelf prettig vind. 

Heerlijk toch dat je de behoefte niet hebt omdat je zelf in een voor jou fijne omgeving zit. Ik vind er niets raars aan hoor. Lekker van genieten en je houdt extra veel geld over.

Ted68 schreef op 15-07-2025 om 12:09:

Ja Blair, en zo heeft iedereen een mening....en dat mag.....

Nou ja, jij vroeg je af wat de meerwaarde van vakantie is. Daar geef ik antwoord op. Jammer dat ik daar dan zo’n gepikeerd antwoord op terug krijg. 

Ik vind het niet raar hoor, waarschijnlijk omdat ik zelf ook niet van op vakantie gaan houd. Dat geeft mij vooral stress. We wonen heerlijk qua huis, tuin en omgeving en maken zonder de kinderen (pubers, eentje met ASS) wel graag eens een dagtripje. Of zonder de kinderen een citytrip van maximaal 2 nachten in een hotel. De kinderen gaan met mijn ex/hun vader op vakantie. Verder willen die ook niet echt veel bijzonders, zij gaan dan met vader naar een vaste stek.

Poekewiki schreef op 15-07-2025 om 10:19:

. Het lijkt alsof velen toch van vakantie naar vakantie lijken te leven.

Ik ben er zo eentje. Ben het van huis uit niet gewend want opgegroeid in de bijstand met ouders die niet met geld om kunnen gaan. Misschien daarom.
Nu ik ruimschoots volwassen ben en ons huis bijna is afbetaald gaan we meerdere keren per jaar.

BlairW schreef op 15-07-2025 om 11:51:

Een van Eindhoven vertrokken, dat voelde echt een beetje suf aan vond ik haha! Zo klein, zo kneuterig, geen drukte. Was een beetje een domper vond ik, dus als het kan kies ik Schiphol. Is ook het dichts bij ons huis

Dichtst bij ons huis is Eindhoven maar voor veel bestemmingen is Schiphol toch helaas nog nodig. Ik heb geen hekel aan Schiphol verder, zodra de koffers zijn in gecheckt en we door de security zijn begint de vakantie echt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.