Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

EU geeft jongeren cadeautje: gratis met de trein door heel Europa


" Als warme broodjes gaan ze over de toonbank: de gratis treinkaarten die de Europese Unie beschikbaar stelt voor jongeren.

60.000 jongeren mogen volgend jaar gratis met de trein door Europa
reizen. De inschrijving voor de zogeheten DiscoverEU-actie van de
Europese Unie is om 12 uur begonnen en duurt twee weken. Je kunt eraan
meedoen als je EU-burger bent én tussen 1 juli 2001 en 1 januari 2004
bent geboren. "

Ik vind het een superleuk idee voor jongeren om hun horizon te verbreden. Hebben jullie pubers al gratis kaartjes gescoord ?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5259695/gratis-met-de-trein-door-europa-jongeren-eu


Ze kunnen beter de belasting op energie en voedsel verlagen dan gratis vakanties uit te delen aan pubers. Als de bevolking niet zo financieel afgeknepen wordt kunnen mensen zelf hun vakanties blijven betalen. 
Om 't over de aanzuigende werking nog maar niet te hebben... 

redbulletje schreef op 12-10-2021 om 16:05:

Ze kunnen beter de belasting op energie en voedsel verlagen dan gratis vakanties uit te delen aan pubers. Als de bevolking niet zo financieel afgeknepen wordt kunnen mensen zelf hun vakanties blijven betalen.
Om 't over de aanzuigende werking nog maar niet te hebben...

Wat een zure en jaloerse reactie zeg!

Jij komt toch zelf niets tekort? Gun een ander ook eens wat.

Heel leuk initiatief, doet me aan tienertour en interrail van vroeger denken😀.
Ook mooi om jongeren enthousiast te krijgen over de trein ipv vliegtuig.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

12-10-2021 om 16:11

Het is geen nieuwe actie, dit doet de EU al jaren. Alleen is vorig jaar overgeslagen vanwege de pandemie. Dit jaar mag daarom een bredere leeftijdsgroep meedoen.
Ik gun het alle jongeren om op deze manier goedkoop door Europa te kunnen reizen.

Ik kreeg vanmorgen een appje van mijn oudste dochter met een link hierover, met de mededeling: 'Hier hebben we dus niks aan!' 

Ons derde kind is een paar maanden te oud voor deze aktie en de vierde een jaartje te jong 

Dit bestaat al een aantal jaar, dat een geselecteerd aantal 18 jarigen gratis door de EU mag reizen. Alleen is het nu iets grootser, omdat het door Corona een periode stilgelegen heeft. Ze krijgen het ook niet zomaar, moeten quiz vragen over Europa en een idee van een reisplan insturen. 
Ik vind het leuk, en zie het ALs subsidie van jongeren. Zoals er ook wellicht onnodige subsidies voor boeren, vissers en azijnpissers zijn.  Niet overal profiteer je van mee, maar het is fijn dat het kan. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

12-10-2021 om 16:12

En inderdaad: liever per trein dan per vliegtuig. Met een beetje geluk blijven ze enthousiaste treinreizigers. 

Rondstruiner schreef op 12-10-2021 om 16:09:

Heel leuk initiatief, doet me aan tienertour en interrail van vroeger denken😀.
Ook mooi om jongeren enthousiast te krijgen over de trein ipv vliegtuig.

En voor de affiniteit met Europa. Mijn oudste had graag gewild maar is van maart 2004. Ik hoop voor haar dat ze volgend jaar weer een kans krijgt.

Coreopsis schreef op 12-10-2021 om 16:12:

En inderdaad: liever per trein dan per vliegtuig. Met een beetje geluk blijven ze enthousiaste treinreizigers.

Die kans acht ik klein. Ze zullen hun gratis vakantie eerst consumeren en daarna net als de rest van de jongeren gewoon naar Kreta etc vliegen of als ze echt van reizen houden naar buiten Europa. 

redbulletje schreef op 12-10-2021 om 16:16:

[..]

Die kans acht ik klein. Ze zullen hun gratis vakantie eerst consumeren en daarna net als de rest van de jongeren gewoon naar Kreta etc vliegen of als ze echt van reizen houden naar buiten Europa.

Niet iedereen is zoals jij.

redbulletje schreef op 12-10-2021 om 16:05:

Ze kunnen beter de belasting op energie en voedsel verlagen dan gratis vakanties uit te delen aan pubers. Als de bevolking niet zo financieel afgeknepen wordt kunnen mensen zelf hun vakanties blijven betalen.
Om 't over de aanzuigende werking nog maar niet te hebben...

Zo'n pas voor een maand gratis treinen kost 500 euro, maal 60.000 = € 30.000.000

Dat is een miniem schijntje op de hele EU begroting. Een fooi.

Heb je enig idee hoeveel het verlagen van belasting op energie en voedsel kost? 

Wat leuk! Treinkaartjes zijn schreeuwend duur. Mooie kans voor jongeren om zo toch goedkoop Europa te ontdekken.
Had mij toen wel gaaf geleken. Lekker treinen van stad naar stad. Hotelletje, cultuur snuiven en weer verder reizen. 

Schommelstoel schreef op 12-10-2021 om 16:25:

[..]

Zo'n pas voor een maand gratis treinen kost 500 euro, maal 60.000 = € 30.000.000

Dat is een miniem schijntje op de hele EU begroting. Een fooi.

Heb je enig idee hoeveel het verlagen van belasting op energie en voedsel kost?

Precies.

Dan moet het geld weer ergens anders vandaan komen, de uitkeringen verlagen misschien?

Schommelstoel schreef op 12-10-2021 om 16:25:

[..]

Zo'n pas voor een maand gratis treinen kost 500 euro, maal 60.000 = € 30.000.000

Dat is een miniem schijntje op de hele EU begroting. Een fooi.

Heb je enig idee hoeveel het verlagen van belasting op energie en voedsel kost?

Op die leeftijd wonen de meeste jongelui bovendien nog thuis. In plaats van daar met de pot mee te eten, gaan ze 30 dagen geld uitgeven binnen Europa - waarvan dan weer 6-9% via BTW naar de staatskassen stroomt.   

Leuk initiatief!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.