Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

‘Ask the captain’

In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...


Cygnus schreef op 22-01-2023 om 23:16:

[..]

Ik mis wel een boel informatie hoor. Naar welke data hebben ze gekeken en hoe wordt het percentage berekend? Zonder die info zeggen die getallen en de ranking nog niet zoveel. Gaat het alleen om veiligheid, of ook om punctualiteit? Veel vragen…

Lijstjes zijn leuk, maar dan wil ik wel weten op basis waarvan.

Het onderzoek is van deze club. https://www.jacdec.de/airline-safety-reports-2/ 

Dit zijn de punten die in het onderzoek zijn meegenomen.

Cygnus, ben jij nog actief op het Viva forum? Paar dagen geleden was daar een vraag over vliegangst, en daar werd naar jouw topic verwezen, maar volgens mij schrijf je daar niet meer mee toch?

Cygnus

Cygnus

23-01-2023 om 17:59 Topicstarter

Pimpelmees67 schreef op 23-01-2023 om 14:59:

Cygnus, ben jij nog actief op het Viva forum? Paar dagen geleden was daar een vraag over vliegangst, en daar werd naar jouw topic verwezen, maar volgens mij schrijf je daar niet meer mee toch?

Ik heb het nog een tijdje volgehouden totdat ik mijn password moest resetten en dat niet meer lukte.

Cygnus

Cygnus

23-01-2023 om 18:07 Topicstarter

Trientje-vitamientje schreef op 23-01-2023 om 12:30:

[..]

Het onderzoek is van deze club. https://www.jacdec.de/airline-safety-reports-2/

Dit zijn de punten die in het onderzoek zijn meegenomen.

Ah, ja, duidelijk. Interessant dat ze ook IOSA-data hebben meegenomen.

Cygnus schreef op 23-01-2023 om 18:07:

[..]

Ah, ja, duidelijk. Interessant dat ze ook IOSA-data hebben meegenomen.

Ik heb even gegoogeld wat het is. Maar zou het niet gek zijn als die data niet wordt meegenomen in zo’n onderzoek?

Cygnus

Cygnus

24-01-2023 om 23:04 Topicstarter

Trientje-vitamientje schreef op 24-01-2023 om 09:33:

[..]

Ik heb even gegoogeld wat het is. Maar zou het niet gek zijn als die data niet wordt meegenomen in zo’n onderzoek?

Ja, het is heel waardevolle data. Maar ben een beetje verbaasd dat IATA dit dus wel deelt, want het zijn eigenlijk onderlinge audits van leden. Ik weet in ieder geval dat de stress er bij KLM goed inzit als er een IOSA-audit plaats vindt. Niet zozeer omdat de zaken niet goed voor mekaar zijn, maar wel omdat die audits echt super streng zijn en iedereen wil een goede rating. Ze kijken echt naar de kleinste dingen en vinden altijd wel iets…

Cygnus schreef op 24-01-2023 om 23:04:

[..]

Ja, het is heel waardevolle data. Maar ben een beetje verbaasd dat IATA dit dus wel deelt, want het zijn eigenlijk onderlinge audits van leden. Ik weet in ieder geval dat de stress er bij KLM goed inzit als er een IOSA-audit plaats vindt. Niet zozeer omdat de zaken niet goed voor mekaar zijn, maar wel omdat die audits echt super streng zijn en iedereen wil een goede rating. Ze kijken echt naar de kleinste dingen en vinden altijd wel iets…

Zo te zien kan je het document gewoon kopen. Maar fijn dat die audits zo streng zijn! 

Cygnus

Cygnus

26-01-2023 om 21:24 Topicstarter

Trientje-vitamientje schreef op 25-01-2023 om 10:14:

[..]

Zo te zien kan je het document gewoon kopen. Maar fijn dat die audits zo streng zijn!

Zeker, want dat houdt een maatschappij scherp op het gebied van veiligheid. We krijgen ook wel eens iets te horen over findings…

Er zijn organisaties die onderzoeken openbaar maken, zoals de instantie in een land wat de onderzoeken doet naar incidenten en ongevallen. In Nederland is dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Die rapporten kan je kosteloos van hun website downloaden. Er zijn ook wat onafhankelijke organisaties, zoals het Amerikaanse Flight Safety Foundation die rapporten publiceert. Maar IATA is in principe een commerciële instelling, en daar ligt het meestal wat gecompliceerder. Maar veiligheid is heel belangrijk, en dat vindt IATA dus blijkbaar ook. Heel goed van ze, maar dat het gedeeld wordt wist ik niet.

Ik zag van de week de vrolijke plaatjes voorbij komen van onze koning die als co-piloot het regeringsvliegtuig naar Bonaire had gevlogen. Leuk natuurlijk en ook leuk dat hij af en toe een KLM lijnvlucht vliegt.

Maar hoe zit dat in theorie en praktijk. Mag hij gewoon het vliegtuig pakken en naar Griekenland vliegen? En mag je ook alleen in een 737 vliegen of heb je altijd twee vliegers nodig bij dit type toestel? 

Wat een tof topic dit en wat reageer jij fijn, TS! Super leerzaam en interessant!

Cygnus

Cygnus

02-02-2023 om 17:57 Topicstarter

Trientje-vitamientje schreef op 31-01-2023 om 18:51:

Ik zag van de week de vrolijke plaatjes voorbij komen van onze koning die als co-piloot het regeringsvliegtuig naar Bonaire had gevlogen. Leuk natuurlijk en ook leuk dat hij af en toe een KLM lijnvlucht vliegt.

Maar hoe zit dat in theorie en praktijk. Mag hij gewoon het vliegtuig pakken en naar Griekenland vliegen? En mag je ook alleen in een 737 vliegen of heb je altijd twee vliegers nodig bij dit type toestel?

Hoe het allemaal geregeld is met de inzet van de PH-GOV weet ik niet, dus geen idee hoe dat gaat. Maar een 737 kan je niet in je eentje vliegen, daar zijn echt 2 vliegers voor nodig, ook als je de koning bent.

Cygnus

Cygnus

02-02-2023 om 17:57 Topicstarter

Naamgenootje schreef op 01-02-2023 om 19:18:

Wat een tof topic dit en wat reageer jij fijn, TS! Super leerzaam en interessant!

Leuk om te horen Naamgenootje!

mijn zoon van 6 vraagt zich af waarom een vliegtuig eigenlijk niet zelf achteruit kan bij de gate 😀

Cygnus

Cygnus

03-02-2023 om 11:00 Topicstarter

Wattenbolleke schreef op 03-02-2023 om 08:20:

mijn zoon van 6 vraagt zich af waarom een vliegtuig eigenlijk niet zelf achteruit kan bij de gate 😀

Dat kan in principe wel, en in de VS wordt het ook wel gedaan. Dat noemen we een ‘power-back’.

Het taxiën van een vliegtuig gebeurt met de motoren. Het grote verschil met een auto is dat de wielen niet direct worden aangedreven. Er is dus ook geen versnellingsbak waarmee je een vliegtuig even in z’n achteruit kunt zetten.

Maar we kunnen wel de uitlaatstroom van de motoren omkeren, dat heet reverse. Dat is bedoeld om bij de landing te remmen. Dat kan gebruikt worden om achteruit te rijden bij de gate. Er zijn 2 grote nadelen. Ten eerste hebben we geen achteruitkijkspiegels, dus er moet iemand meelopen onder het vliegtuig die in contact staat met de vliegers om ze de weg te wijzen. Bij een pushback doet de chauffeur dat en kan direct ingrijpen, bij een powerback moet dat eerst gecommuniceerd worden en is het risico op een botsing daarom groter. Ten tweede moet er voor een powerback best veel gas gegeven worden met de straalmotoren en dat is dan juist op een plek waar veel mensen en spullen zijn. De kans op schade of verwondingen is dan groter. Powerbacks worden daarom alleen in de VS gedaan en dan ook nog alleen met kleinere vliegtuigen.

Hai Cygnus,

Wat vind ik het geweldig dat je hier actief bent en zoveel informatie deelt. 

Ik heb behoorlijke vliegangst helaas. En het is mijn grootste wens om ooit nog eens naar Canada te gaan. Maar die 2 dingen gaan dus niet samen  
Ik ben 53 en vroeger best veel gevlogen. Nooit last van vliegangst gehad, tot een vlucht van Jakarta naar Singapore (Singapore Arilines). We begrepen later van de crew dat we in een restant van een orkaan hebben gezeten. We hadden heel veel turbulentie, het vliegtuig schudde heen en weer. Maar dat ook de stewardessen zenuwachtig werden, dat triggerde mijn angstgevoelens. Want die mensen zijn zo goed getraind. Veel passagiers waren aan het overgeven. Enkele karretjes vielen om. 
De vlucht van Singapore naar Amsterdam ging goed, maar we konden niet op Schiphol landden vanwege de mist. Een paar rondjes gevlogen, maar we moesten uiteindelijk toch landden, omdat er niet genoeg kerosine meer was om naar een ander vliegveld uit te wijken. Daar was in 1e instantie sprake van. De landing in de dichte mist ging overigens prima. 
Daarna heb ik nog gevlogen naar Londen en terug en vanaf toen niet meer. Met name later pas kwam de angst bij mij op. Ik durf echt niet meer. Ben bang om mijn controle kwijt te raken, volledig in paniek te raken, gekke dingen te doen, opgesloten zitten en turbulentie. Niet eens zozeer de gedachte aan neerstorten of zo. 
Kortom, Canada zal een wens blijven maar niet gaan gebeuren op deze manier. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.