Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

‘Ask the captain’

In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...


Gaaf dat je je topic hier een doorstart gaat geven, Cygnus! 

Happy new topic fijn je (topic)weer te zien Cygnus.

Cygnus

Cygnus

09-07-2021 om 16:44 Topicstarter

redbulletje schreef op 09-07-2021 om 16:42:

Gaaf dat je je topic hier een doorstart gaat geven, Cygnus!

Leuk om te merken dat er belangstelling voor is, dan doe ik dat graag!

Wat leuk, gewoon een doorstart👍

Vind doorstart wel een mooie passende uitdrukking.

Wat leuk dat het hier weer terug komt. Bij de viva eigenlijk alleen meegelezen, maar vind het wel altijd interessant om te lezen. 

Cygnus

Cygnus

09-07-2021 om 18:21 Topicstarter

Annapicobella schreef op 09-07-2021 om 18:02:

Vind doorstart wel een mooie passende uitdrukking.

Maar eigenlijk is 'doorstart' in termen van vliegen een verkeerde naam. Het is namelijk geen start, maar een afgebroken nadering of landing. De vliegers noemen het een 'go-around'.

Leuk! Ik lees ook weer mee

TriflingButterfly90

TriflingButterfly90

09-07-2021 om 18:56

Leuk dat je dit topic weer doet! 

Gaaf! Een go-around! Super dit Cygnus👌

Leuk dat dit topic mee verhuist!

Cygnus

Cygnus

09-07-2021 om 22:20 Topicstarter

Misschien wel leuk om het verschil tussen 'nadering' en 'landing' uit te leggen.

Ergens tijdens de daling, en soms zelfs al daarvoor, wordt de 'airway' verlaten (zeg maar de snelweg in de lucht) en begint de 'arrival'-fase. Meestal via een voorgeschreven route, de STAR (Standard Terminal Arrival Route), die afhankelijk kan zijn van de landingsbaan in gebruik. De STAR eindigt bij de Initial Approach Fix (IAF), een gepubliceerde positie. Daar begint de 'approach' of in het Nederlands nadering. Vanaf de Final Approach Fix (FAF) wordt een systeem gebruikt waarmee de vlieger kan bepalen of hij recht voor de baan zit en op de correcte daalhoek, wat we glidepath noemen. Dat is meestal een ILS, of Instrument Landing System, wat een radiosignaal in beide dimensies geeft. Maar dat kan ook een baken zijn dat de koers aangeeft en een afstand, waarbij de vlieger dan weet op welke hoogte hij bij bepaalde afstanden moet zijn. Het is dan handig als dat baken in het verlengde van de baan ligt, maar dat is niet altijd zo. De modernste manier is GPS, dat ook het glidepath kan weergeven.

De landingsfase begint bij de 'flare', dat is het moment waarop de neus omhoog wordt getrokken om de daling te verminderen, idealiter is die dan ongeveer 0 op het moment dat de wielen de baan raken. Bij de landing op de hand speelt het naderingssysteem geen rol meer en moet de vlieger de baan dus kunnen zien. Met een ILS kan je de landing ook door de autopilot laten doen, en in het meest extreme geval zie je de baan dan pas na de landing in hevige mist. De laagste zichtwaarde die we aan kunnen is 75 meter, en die is eigenlijk alleen bedoeld om te kunnen taxiën.

Wat fijn dat je hier doorgaat met het topic! Helemaal top.

Te gek dat je jouw geweldige topic hier weer oppakt Cygnus!

Tjeda

Tjeda

10-07-2021 om 01:04

Wat fijn om jou en dit topic weer te zien Cygnus! Je hebt me jaren geleden over mijn vliegangst heen geholpen. Helaas kreeg ik 2 weken na terugkomst een herseninfarct door vliegtrombose. Was een heel verhaal waar we in je topic uitgebreid over gepraat hebben. Wellicht zeg dit je niks na de vele reacties en vragen in je topic. Ik en vele anderen hebben je uitleg en adviezen zeer gewaardeerd. Echt heel fijn om jou en je topic terug te zien hier!. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.