Vakantie en reizen
Cygnus
09-07-2021 om 16:38
‘Ask the captain’
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
redbulletje
08-08-2021 om 07:38
Ik zou me echt no way veilig voelen bij iemand die 250 met de auto rijdt.
Trientje-vitamientje
08-08-2021 om 07:41
Cygnus schreef op 08-08-2021 om 00:57:
[..]
Ik had al zo’n vermoeden dat het zo gelopen is…
Het landingsgestel is best een gecompliceerd systeem, maar problemen ermee zijn erg zeldzaam. Toch is er een back-up systeem. Bij de meeste vliegtuigen wordt het landingsgestel hydraulisch op- en uitgetrokken. Mocht dat ergens niet lukken, dan kan het nog altijd dmv de zwaartekracht naar beneden gedaan worden. Maar dat is een procedure die even tijd kost, die je niet meer hebt zo’n 2 minuten voor de landing. Dus dat er een go-around (wat goed dat je die term weet!) wordt gemaakt is niet zo vreemd, zou ik ook doen. En het back-up systeem heeft dus gewerkt. Een normale landing volgt daarna. Maar even voor mijn nieuwsgierigheid: moesten jullie ‘brace for impact’ doen?
Die go-around is voor veel passagiers ook wel een heftige ervaring, en dat begrijp ik ook wel, want het voelt best spectaculair. Maar in de cockpit is het niet zo dramatisch als het voelt. Het is een manoeuvre die we vaak in de simulator oefenen, en het is niet erg ingewikkeld. Ik heb er in mijn carrière toch een paar mogen maken, in het echt dan. Vaak is de reden ook niet ernstig, meestal is er nog een vliegtuig op de landingsbaan. Maar de redenen kunnen er veel zijn, zoals nog een checklist moeten doen voor het landingsgestel. Anytime, als het niet volledig veilig is, kunnen we de landing afbreken. En dat is dan vaak in wat bijzondere gevallen de veiligere optie. We doen het in het echt niet vaak, want kost serieus geld, maar als het veiliger is dan twijfel ik ook geen moment (tenzij de brandstofhoeveelheid een ding wordt). Ook luchthavens & verkeersleiding moeten zo efficiënt werken en soms loopt dan net even anders dan gepland en moet iemand een go-around maken. Gebeurt zeer regelmatig…
Dat zal het zijn geweest.
Ik vind luchtvaart en vliegtuigen stiekem erg leuk. Ga vaak zat met mijn zoontje langs de start en landingsbaan wandelen. Super leuk.
flightradar24 staat op mn telefoon.
Je zegt hier meerdere keren in de antwoorden, denk er niet over na wij zijn de professionals. Maar behalve dat ik het fijn vind de verwachtingen te kaderen, vind ik het ook leuk om dingen over het vliegtuig te weten.
zo heeft een stewardess me een keer het hele blussysteem uitgelegd. Dat was echt gaaf hoe dat werkt.
Trientje-vitamientje
08-08-2021 om 07:43
redbulletje schreef op 08-08-2021 om 07:38:
Ik zou me echt no way veilig voelen bij iemand die 250 met de auto rijdt.
Nou op een lege snelweg in een grote auto die wel gemaakt is voor lange afstanden hard rijden, valt dat echt wel mee. Het voelt alsof je met je fiat punto 130 rijdt.
Maar ik ben me wel bewust dat het dan dus gek is dat ik dat prima vind maar vliegen eng. Vandaar dat ik het als punt aanhaalde.
Crunchie
08-08-2021 om 09:39
Cygnus schreef op 07-08-2021 om 14:22:
[..]
Bekend fenomeen hoor, het ‘doemdenken’. Maar heb je dit ook tijdens autorijden? Ik vermoed van niet, maar daar heb je meer reden toe als in een vliegtuig. Wordt de vlucht er veiliger op als je er zo mee bezig bent? Nee toch, je hebt alleen jezelf ermee.
De kunst is om het los te laten, en dat is niet makkelijk. Ontspanningsoefeningen helpen daar bij, en dat boek. Probeer je niet met de vlucht bezig te houden, dat hoeft niet, je bent in handen van professionals. Wat is dat voor een geluid? Dat hóef je niet te weten, dus bespaar je de moeite.
Als ik privé vlieg met een A320 hoor ik altijd voor de start een vrij luid geluid dat ik niet kan thuisbrengen, Boeings hebben dat niet. Geen idee wat het is, maar ik ben vrij van mijn werk, dus ik hoef het ook niet te weten, dan ga ik me niet druk maken wat er fout zou kunnen gaan.
Bedenk dat de bemanning ook maar uit mensen bestaat, met partners & kinderen, en die willen na het werk ook gewoon weer veilig naar huis.
Ga er niet van uit dat het in de lucht wel weer gaat, make it happen! Niet afvragen of het lukt, gewoon doen. Creëer je eigen Emiel Ratelband momentjes: tsjakka!
En accepteer dat je voor de vlucht gespannen bent, angst voor de angst zorgt voor een neerwaartse spiraal. Nergens goed voor, je mag best gespannen zijn, dat is een heel menselijke reactie. Omarm het.
Deze post vind ik helemaal top. Ook al lees ik vanaf het begin al mee, deze lees ik nog een paar keer door voor ik weer ga vliegen in november.
Want inderdaad, na 1,5 jaar niet vliegen wordt het weer wat spannender.
wild-flower
08-08-2021 om 09:45
redbulletje schreef op 07-08-2021 om 16:49:
De Nederlandse gezagvoerders vind ik vaak het duidelijkst spreken, veel andere mompelen binnensmonds en hebben ook nog een beroerde Engelse uitspraak.
Wij vlogen vóór corona af en toe met Vueling . Ze spraken Engels , maar ik verstond er helemaal niets van inderdaad haha .
Cygnus
09-08-2021 om 00:32
Trientje-vitamientje schreef op 08-08-2021 om 07:41:
[..]
Dat zal het zijn geweest.
Ik vind luchtvaart en vliegtuigen stiekem erg leuk. Ga vaak zat met mijn zoontje langs de start en landingsbaan wandelen. Super leuk.
flightradar24 staat op mn telefoon.Je zegt hier meerdere keren in de antwoorden, denk er niet over na wij zijn de professionals. Maar behalve dat ik het fijn vind de verwachtingen te kaderen, vind ik het ook leuk om dingen over het vliegtuig te weten.
zo heeft een stewardess me een keer het hele blussysteem uitgelegd. Dat was echt gaaf hoe dat werkt.
Je hoeft het niet stiekem leuk te vinden hoor
Mag gewoon. Je moest eens weten hoeveel diehard vliegtuigspotters er zijn… Leuk dat je het leuk vindt.
Welk blussysteem heeft de stewardess uitgelegd? Er zijn er meerdere.
Trientje-vitamientje
09-08-2021 om 07:14
Cygnus schreef op 09-08-2021 om 00:32:
[..]
Je hoeft het niet stiekem leuk te vinden hoor
Mag gewoon. Je moest eens weten hoeveel diehard vliegtuigspotters er zijn… Leuk dat je het leuk vindt.
Welk blussysteem heeft de stewardess uitgelegd? Er zijn er meerdere.
Ze gebruikte een soort schuim, dat alleen nog in de luchtvaart gebruikt mag worden omdat het nogal nasty spul is. Dat legt dan een hele laag over de bagage/ brandende deel.
Dat onttrok dan ook alle zuurstof uit het ruim.
- Ik was eens benieuwd hoe dit is geregeld. Ik liep dus gister langs de polderbaan die als landingsbaan werd gebruikt. Kaag- en aalsmeerbaan als startbanen. Maar wat nu als er op de Kaagbaan een vliegtuig vertrekt en op de polderbaan een vliegtuig de landing moet afbreken, dan komen ze toch verdacht dicht bij elkaar.
Ik weet dat er een aantal jaar geleden een behoorlijk pittig rapport is geweest over de kruisende banen op schiphol, nadat twee 737’s van KLM en Transavia bijna op elkaar klapte.
Is daar inmiddels wat mee gebeurt? Of is het eigenlijk praktisch onmogelijk om dit veiliger te maken?
redbulletje
09-08-2021 om 09:55
Op St. Maarten heb ik uuuuuuuren op dat strand gestaan met m'n camera. Wat is dát verslavend zeg, die vliegtuigen vlak over je heen zien komen!
Cygnus
09-08-2021 om 11:54
Trientje-vitamientje schreef op 09-08-2021 om 07:14:
[..]
Ze gebruikte een soort schuim, dat alleen nog in de luchtvaart gebruikt mag worden omdat het nogal nasty spul is. Dat legt dan een hele laag over de bagage/ brandende deel.
Dat onttrok dan ook alle zuurstof uit het ruim.
- Ik was eens benieuwd hoe dit is geregeld. Ik liep dus gister langs de polderbaan die als landingsbaan werd gebruikt. Kaag- en aalsmeerbaan als startbanen. Maar wat nu als er op de Kaagbaan een vliegtuig vertrekt en op de polderbaan een vliegtuig de landing moet afbreken, dan komen ze toch verdacht dicht bij elkaar.
Ik weet dat er een aantal jaar geleden een behoorlijk pittig rapport is geweest over de kruisende banen op schiphol, nadat twee 737’s van KLM en Transavia bijna op elkaar klapte.
Is daar inmiddels wat mee gebeurt? Of is het eigenlijk praktisch onmogelijk om dit veiliger te maken?
Ah, de ‘portable fire extinguisher’ dus. Er komt trouwens geen schuim uit, maar een gas genaamd halon. Dat tast de ozonlaag aan en daarom mag het inderdaad nog alleen in de luchtvaart worden gebruikt. Inmiddels hebben we ook halontron, wat minder schadelijk is.
Jeetje, die volgende 2 vragen zijn wel echt goed hoor. Je hebt helemaal gelijk, een landend vliegtuig dat op de Polderbaan de go-around in gaat kan in conflict komen met een startend vliegtuig op de Kaagbaan. En die combinatie van banen gebeurt vaak. Vandaar dat de go-around procedure voor de Polderbaan voorschrijft dat je meteen rechtsaf moet gaan om dat conflict te vermijden.
Dat rapport waar je het over hebt ging om wat anders. Als de Polderbaan wordt gebruikt voor starten en de Zwanenburgbaan voor landen, dan ontstaat de situatie dat je al taxiënd het liefst de Zwanenburgbaan wilt oversteken (die ‘oversteekplaats’ heeft een code, nl. W5). Dat betekent een actieve landingsbaan oversteken. Dat mag volgens de internationale regels, gebeurt wereldwijd best vaak. Maar Schiphol is qua lay-out - en dus verkeersleiding - best complex en er zijn inderdaad incidenten mee geweest. Dat rapport beschreef deze situatie als verhoogd risico. Ja, er is zeker wat mee gedaan. Er zijn taxiroutes aangelegd om de Zwanenburgbaan heen en die worden gebruikt als de Zwanenburgbaan actief is. In dat geval mogen we W5 niet gebruiken.
Overigens gebeurt het oversteken (wat we inderdaad kruizen noemen) op Schiphol nog steeds: als de Kaagbaan wordt gebruikt voor landen. Vliegtuigen van het vrachtplatform kunnen alleen weg door de Kaagbaan over te steken.
Trientje-vitamientje
09-08-2021 om 12:30
sorry, toch in mn stoel geknepen.
Maar hier vanaf 10.000 meter hoogte ergens boven Engeland. So far een rustige vlucht, opstijgen ging eigenlijk ook prima.
En gek genoeg kwam er een soort oplichting over me heen toen ik zag dat mijn vliegtuig voorzien is van wifi. Het voelt toch alsof je een beetje minder opgesloten bent.
Nu ging er net dus een alarm af. Zo’n soort inbreekallarm. Wat zou dat eigenlijk kunnen zijn. Niemand keek op of om, dus spannend zal het niet geweest zijn. Maar was benieuwd wat dat kon betekenen.
Cygnus
09-08-2021 om 12:49
Trientje-vitamientje schreef op 09-08-2021 om 12:30:
sorry, toch in mn stoel geknepen.
Maar hier vanaf 10.000 meter hoogte ergens boven Engeland. So far een rustige vlucht, opstijgen ging eigenlijk ook prima.
En gek genoeg kwam er een soort oplichting over me heen toen ik zag dat mijn vliegtuig voorzien is van wifi. Het voelt toch alsof je een beetje minder opgesloten bent.
Nu ging er net dus een alarm af. Zo’n soort inbreekallarm. Wat zou dat eigenlijk kunnen zijn. Niemand keek op of om, dus spannend zal het niet geweest zijn. Maar was benieuwd wat dat kon betekenen.
Weet je nog wat ik postte over die geluiden? Je hoeft het niet te weten, let it go.
En BTW, ik weet wél wat dat was… Kijkt het cabinepersoneel boos?
Trientje-vitamientje
09-08-2021 om 13:07
Cygnus schreef op 09-08-2021 om 12:49:
[..]
Weet je nog wat ik postte over die geluiden? Je hoeft het niet te weten, let it go.
En BTW, ik weet wél wat dat was… Kijkt het cabinepersoneel boos?
Haha maar ik wil het juist wel weten… er zei net wel iemand had je dat gezien?
Geen idee overigens of dat er wat mee temaken had.
Pimpelmees67
09-08-2021 om 13:25
Trijntje, hoe relaxed! Een directe lijn met Cygnus vanuit de lucht!
Cygnus
09-08-2021 om 15:30
Trientje-vitamientje schreef op 09-08-2021 om 13:07:
[..]
Haha maar ik wil het juist wel weten… er zei net wel iemand had je dat gezien?
Geen idee overigens of dat er wat mee temaken had.
Ja, maar mijn punt is dus dat je het niet hóeft te weten, en als ik het je vertel ga je er allerlei dingen bij verzinnen die niet kloppen. De kunst is juist het loslaten.
Maar laat ik er dit over zeggen: er is een hele stoute medepassagier geweest. Vandaar mijn vraag of het cabinepersoneel boos keek. En de opmerking die je hebt gehoord zal er ongetwijfeld mee te maken hebben.
Geniet van de rest van de vlucht!
Trientje-vitamientje
10-08-2021 om 13:02
Cygnus schreef op 09-08-2021 om 15:30:
[..]
Ja, maar mijn punt is dus dat je het niet hóeft te weten, en als ik het je vertel ga je er allerlei dingen bij verzinnen die niet kloppen. De kunst is juist het loslaten.
Maar laat ik er dit over zeggen: er is een hele stoute medepassagier geweest. Vandaar mijn vraag of het cabinepersoneel boos keek. En de opmerking die je hebt gehoord zal er ongetwijfeld mee te maken hebben.
Geniet van de rest van de vlucht!
Ah, stiekem roken? Dan ben ik alleen maar blij dat het gaat loeien. Heb het tijdens de vlucht nog een paar keer gehoord.
Was eigenlijk een prima vlucht. Het laatste stukje bonaire naar Aruba heb ik de knop wel om kunnen zetten. Op de een of andere manier had ik toen wel wat vertrouwen in het vliegtuig gekregen. Mooi toestel zo’n 777.
De piloot was ook helemaal gelukkig dat het vliegtuig bijna vol zat vanaf dat we van Bonaire vertrokken. Dat was voor hem heel lang geleden zei hij.
En bedankt voor alle goede tips. Het heeft me echt wel wat extra rust gegeven. En die paniekmomentjes in de lucht heb ik eigenlijk niet gehad daardoor 
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.