Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

‘Ask the captain’

In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...

redbulletje schreef op 07-08-2021 om 16:49:

De Nederlandse gezagvoerders vind ik vaak het duidelijkst spreken, veel andere mompelen binnensmonds en hebben ook nog een beroerde Engelse uitspraak.

De engelse bij BA spreken heerlijk bekakt engels. Ook wel duidelijk vond ik destijds. Al was de mededeling het neuswiel wil niet uitklappen, een omroep die ik graag had willen missen 🥳

Cygnus

Cygnus

07-08-2021 om 23:14 Topicstarter

Trientje-vitamientje schreef op 07-08-2021 om 21:59:

[..]

Ja in de auto heb ik het ook. Ik vind 80 km wegen doodeng. Er zal er maar een inhalen. Er is ooit een keer een ambulance bijna frontaal op mij gebotst op zo’n plek. Het was dat ik de berm inreed.
wegen langs het water heb ik ook een vreselijke hekel aan. Gek genoeg voel ik me wel veilig bij mn mn vriend in de auto, al rijdt hij 250, dan nog gaat het prima.

Ik ga gewoon van de vlucht genieten, van het mooie uitzicht en van het feit dat het allemaal weer mag. Je hebt ook wel gelijk, ik heb vooral mijzelf ermee, het is ook wel een stukje mindset. Dankjewel

Dan gaat het bij jou inderdaad wat dieper. Wel verrassend dat je het niet hebt als jouw vriend rijdt, al is het met 250km/u (over risico’s gesproken). Lijkt een beetje op omgekeerde controledwang.

Maar kun je niet voor jezelf hetzelfde gevoel opwekken tijdens het vliegen als tijdens die autorace <kwinkslagmode>? Het klinkt alsof je de realiteit van risicobeheersing een klein beetje kwijt bent. Dat is niet erg, en zelfs heel goed behandelbaar. Sterker nog, ik denk dat er heel veel mensen zijn in deze coronaperiode die daar last van hebben, al heeft dat dan weer weinig met vliegen te maken (alhoewel…)

Cygnus

Cygnus

07-08-2021 om 23:18 Topicstarter

Trientje-vitamientje schreef op 07-08-2021 om 22:02:

[..]

De engelse bij BA spreken heerlijk bekakt engels. Ook wel duidelijk vond ik destijds. Al was de mededeling het neuswiel wil niet uitklappen, een omroep die ik graag had willen missen 🥳

‘Classic’ in de luchtvaartwereld: “Ladies and gentlemen, we just discovered an exception to the rule that everything that goes up must come down, our landing gear”.

En toen????

Cygnus schreef op 07-08-2021 om 23:18:

[..]

‘Classic’ in de luchtvaartwereld: “Ladies and gentlemen, we just discovered an exception to the rule that everything that goes up must come down, our landing gear”.

dat klinkt dan haast weer als de Monty python sketch van de piloten die hun passagiers aan het trollen zijn. Hilarisch maar misschien niet geschikt voor mensen met vliegangst. Of juist wel

Cygnus schreef op 07-08-2021 om 23:18:

[..]

En toen????

En toen kreeg ik een halve paniekaanval en vloog het toestel heel laag een paar rondjes over de buitenwijken van NYC. Uiteindelijk viel het wel mee, ze hebben hem goed gekregen,  maar het is wel even schrikken als er ineens een go-arround wordt gemaakt op het moment dat je echt al bijna op de grond staat is het even slikken.

Ginevra schreef op 07-08-2021 om 23:27:

[..]

dat klinkt dan haast weer als de Monty python sketch van de piloten die hun passagiers aan het trollen zijn. Hilarisch maar misschien niet geschikt voor mensen met vliegangst. Of juist wel

Haha, nou he. Dit was mijn tweede vlucht. De eerste was al niet heel succesvol met een hele zware storm waar we in moesten landen, dus dit heeft bij mij wel een stempel gedrukt op hoe ik vliegen ervaar.

Ik weet dat ik tegen mn zus zei, we gaan weet omhoog… en zij helemaal nog in de modus, nee joh dat hoort erbij… oh ja, verrek we gaan weer omhoog. 😂

Cygnus schreef op 07-08-2021 om 23:14:

[..]

Dan gaat het bij jou inderdaad wat dieper. Wel verrassend dat je het niet hebt als jouw vriend rijdt, al is het met 250km/u (over risico’s gesproken). Lijkt een beetje op omgekeerde controledwang.

Maar kun je niet voor jezelf hetzelfde gevoel opwekken tijdens het vliegen als tijdens die autorace <kwinkslagmode>? Het klinkt alsof je de realiteit van risicobeheersing een klein beetje kwijt bent. Dat is niet erg, en zelfs heel goed behandelbaar. Sterker nog, ik denk dat er heel veel mensen zijn in deze coronaperiode die daar last van hebben, al heeft dat dan weer weinig met vliegen te maken (alhoewel…)

Ik ben denk ik gewoon een beetje raar. Aan de andere kant wel weer fijn dat ik mijn vriend blijkbaar blindelings vertrouw.

Maar het is misschien helemaal geen gek idee er eens een sessie EMDR oid tegenaan te gooien. Wie weet helpt het ook op andere vlakken.

Cygnus

Cygnus

08-08-2021 om 00:31 Topicstarter

Ginevra schreef op 07-08-2021 om 23:27:

[..]

Dat is ook absoluut een klassieker! Ben sowieso wel een Monty Python fan, maar deze is echt briljant. Heb zo hard gelachen (nog steeds trouwens…).

Er is trouwens qua humor & luchtvaart ook een hele eigen wereld. Zelfs in Nederland, een ex-collega van me heeft een hele serie boeken met leuke anekdotes en cartoons van zijn - helaas overleden - vriend uitgegeven, Martin Leeuwis Productions. Kijk ik nog regelmatig in.

Zo was er een man aan boord die zijn vriend verderop zag zitten, en riep hem: “Hi Jack!”. Nou ja, dat dus…

Cygnus

Cygnus

08-08-2021 om 00:57 Topicstarter

Trientje-vitamientje schreef op 08-08-2021 om 00:17:

[..]

En toen kreeg ik een halve paniekaanval en vloog het toestel heel laag een paar rondjes over de buitenwijken van NYC. Uiteindelijk viel het wel mee, ze hebben hem goed gekregen, maar het is wel even schrikken als er ineens een go-arround wordt gemaakt op het moment dat je echt al bijna op de grond staat is het even slikken.

Ik had al zo’n vermoeden dat het zo gelopen is…

Het landingsgestel is best een gecompliceerd systeem, maar problemen ermee zijn erg zeldzaam. Toch is er een back-up systeem. Bij de meeste vliegtuigen wordt het landingsgestel hydraulisch op- en uitgetrokken. Mocht dat ergens niet lukken, dan kan het nog altijd dmv de zwaartekracht naar beneden gedaan worden. Maar dat is een procedure die even tijd kost, die je niet meer hebt zo’n 2 minuten voor de landing. Dus dat er een go-around (wat goed dat je die term weet!) wordt gemaakt is niet zo vreemd, zou ik ook doen. En het back-up systeem heeft dus gewerkt. Een normale landing volgt daarna. Maar even voor mijn nieuwsgierigheid: moesten jullie ‘brace for impact’ doen?

Die go-around is voor veel passagiers ook wel een heftige ervaring, en dat begrijp ik ook wel, want het voelt best spectaculair. Maar in de cockpit is het niet zo dramatisch als het voelt. Het is een manoeuvre die we vaak in de simulator oefenen, en het is niet erg ingewikkeld. Ik heb er in mijn carrière toch een paar mogen maken, in het echt dan. Vaak is de reden ook niet ernstig, meestal is er nog een vliegtuig op de landingsbaan. Maar de redenen kunnen er veel zijn, zoals nog een checklist moeten doen voor het landingsgestel. Anytime, als het niet volledig veilig is, kunnen we de landing afbreken. En dat is dan vaak in wat bijzondere gevallen de veiligere optie. We doen het in het echt niet vaak, want kost serieus geld, maar als het veiliger is dan twijfel ik ook geen moment (tenzij de brandstofhoeveelheid een ding wordt). Ook luchthavens & verkeersleiding moeten zo efficiënt werken en soms loopt dan net even anders dan gepland en moet iemand een go-around maken. Gebeurt zeer regelmatig…

😄 hi jack… daar moest ik even over nadenken… maar hij is leuk! Lijken me leuke boeken! 

Cygnus

Cygnus

08-08-2021 om 01:12 Topicstarter

Trientje-vitamientje schreef op 08-08-2021 om 00:23:

[..]

Ik ben denk ik gewoon een beetje raar. Aan de andere kant wel weer fijn dat ik mijn vriend blijkbaar blindelings vertrouw.

Maar het is misschien helemaal geen gek idee er eens een sessie EMDR oid tegenaan te gooien. Wie weet helpt het ook op andere vlakken.

Nee, je bent niet raar. Jouw reacties op situaties zoals vliegen zijn heel erg menselijk. Het klopt alleen niet met de werkelijkheid. Het feit dat je jouw vriend in de auto wel vertrouwd zegt me al genoeg: jij wil een persoonlijke connectie met diegene die over jouw veiligheid gaat. Dat is ook niet raar, dat hebben heel veel mensen. Het is alleen niet erg praktisch dat ik voor de start iedereen een handje geef en even een praatje maak: daar heb ik de tijd niet voor. Maar nogmaals: de bemanning aan boord - zowel cockpit als cabine - wordt voortdurend getraind, het zijn geen amateurs. En weet je wat in - echt - alle instructies staat: veiligheid van de passagiers staat bovenaan, daarna komt de bemanning, dan het vliegtuig, en pas daarna gaan we nadenken hoe het zo efficiënt mogelijk kan. Dit is geen verkooppraatje, dit is eigenlijk gewoon ons werk…

Cygnus

Cygnus

08-08-2021 om 01:18 Topicstarter

browniehair schreef op 08-08-2021 om 00:58:

😄 hi jack… daar moest ik even over nadenken… maar hij is leuk! Lijken me leuke boeken!

Martin Leeuwis komt uit de luchtmacht, is daarna bij de KLM gaan vliegen, dus veel van zijn humor is ook luchtmacht-gerelateerd. Maar ja, ik ben wel een fan van zijn humor, en die van Ton van Andel, de cartoonist.

Deze is ook leuk qua omroeptekst: “Als U genoten heeft van de vlucht, bedenk dan, dit was KL1369. Zo niet, dan was dit Vueling 1257.”

browniehair schreef op 08-08-2021 om 00:58:

😄 hi jack… daar moest ik even over nadenken… maar hij is leuk! Lijken me leuke boeken!

Mijn kwartje viel pas bij het lezen van deze post... 

Die hi Jack komt nog al ns in memes voor dus die kende ik al. 
Die Vueling is ook goed! 

Cygnus schreef op 08-08-2021 om 01:12:

[..]

Nee, je bent niet raar. Jouw reacties op situaties zoals vliegen zijn heel erg menselijk. Het klopt alleen niet met de werkelijkheid. Het feit dat je jouw vriend in de auto wel vertrouwd zegt me al genoeg: jij wil een persoonlijke connectie met diegene die over jouw veiligheid gaat. Dat is ook niet raar, dat hebben heel veel mensen. Het is alleen niet erg praktisch dat ik voor de start iedereen een handje geef en even een praatje maak: daar heb ik de tijd niet voor. Maar nogmaals: de bemanning aan boord - zowel cockpit als cabine - wordt voortdurend getraind, het zijn geen amateurs. En weet je wat in - echt - alle instructies staat: veiligheid van de passagiers staat bovenaan, daarna komt de bemanning, dan het vliegtuig, en pas daarna gaan we nadenken hoe het zo efficiënt mogelijk kan. Dit is geen verkooppraatje, dit is eigenlijk gewoon ons werk…

Nou, daar zeg je wat. Ik heb wel eens in de cockpit mogen kijken voor de vlucht. En toen zat ik een stuk lekkerder in mn stoel 😳

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.