Vakantie en reizen
wild-flower
07-05-2026 om 11:07
Alle ligstoelen bij zwembad op vakantie vol na 'handdoekje leggen. Wel eens meegemaakt?

Eindelijk vakantie, maar elke ochtend vroeg al hetzelfde frustrerende tafereel:
alle ligstoeltjes naast het zwembad zijn al bezet met handdoeken, nog
vóór iemand er daadwerkelijk ligt.
Voor een Duitse toerist die met zijn gezin op vakantie was op het
Griekse eiland Kos, liep die ergernis zo hoog op dat hij naar de rechter
stapte. Met succes. Hij kreeg bijna 1000 euro schadevergoeding wegens een reisgebrek.
Hebben jullie ook wel eens last van 'handdoekje leggen' bij zwembaden?
Wat doen jullie er aan?
https://www.ad.nl/buitenland/duitse-toerist-stapt-naar-rechter-na-handdoekje-leggen-op-kos-en-krijgt-bijna-1000-euro-schadevergoeding~a91655c0/
Auwereel
08-05-2026 om 07:56
In een gewoon zwembad heb ik een plekje nodig voor handdoek, bril en slippers. Wel eens meegemaakt dat de haakjes voor handdoeken vol waren en ik de handdoek op een bankje onder de haakjes had neergelegd, geen gezellig bankje dus. Toen ik terug kwam, zat iemand op dat bankje die mijn handdoek op de grond had gegooid omdat ik mijn handdoek asociaal had neergelegd...
Caroline80
08-05-2026 om 09:26
Wat ik wel eens doe dat ik als ik vroeg naar het zwembad ga een extra bedje voor mijn man 'reserveer'. En als 1 van de kinderen ook al vast mee gaat dat we twee extra bedjes 'reserveren'. Dus het dubbele van het aantal personen dat direct meegaat en dan ook blijft. Lunchen doen we bij grote drukte dan ook in twee shifts. En als er naast ligbedjes ook stoelen zijn, 'reserveer' ik dan de helft in ligbedjes en de helft in stoelen. Met 4 personen liggen we namelijk zelden allemaal tegelijk op een bedje en kunnen we ook af met twee ligbedjes en 2 stoelen.
Loulou39
08-05-2026 om 10:04
Bij het zwembad of het “hotelstrand” heb ik het nog nooit meegemaakt en doe ik het zelf ook niet.
Bij de Spinningles op de sportschool hing een vriendin wel altijd een handdoek over de fiets naast haar om die bezet te houden voor mij (ik kwam altijd later binnen dan zij), maar dat vind ik net iets anders.
Alice12
08-05-2026 om 10:11
Caroline80 schreef op 08-05-2026 om 09:26:
Wat ik wel eens doe dat ik als ik vroeg naar het zwembad ga een extra bedje voor mijn man 'reserveer'. En als 1 van de kinderen ook al vast mee gaat dat we twee extra bedjes 'reserveren'. Dus het dubbele van het aantal personen dat direct meegaat en dan ook blijft. Lunchen doen we bij grote drukte dan ook in twee shifts. En als er naast ligbedjes ook stoelen zijn, 'reserveer' ik dan de helft in ligbedjes en de helft in stoelen. Met 4 personen liggen we namelijk zelden allemaal tegelijk op een bedje en kunnen we ook af met twee ligbedjes en 2 stoelen.
Waarom gaan jullie niet samen lunchen?
Groentetuin
08-05-2026 om 10:21
wij waren vorig jaar bij een hotel waar t personeel de handdoeken bij t zwembad legde voor de gasten. Voor een leuke fooi dat wel.
Strand was per boot te bereiken, ging je met de eerste boot waren de helft van de bedjes al bezet.
Kwamen de "gelukkigen" aan dan wees t personeel..die en die voor jullie.
Bij t zwembad van het resort hetzelfde, we hebben wel bij t zwembad kunnen liggen, maar nooit op mooie plaatsen, niet dat dat echt uitmaakte de zon scheen ook op de andere plekken.
Groentetuin
08-05-2026 om 10:23
Groentetuin schreef op 08-05-2026 om 10:21:
wij waren vorig jaar bij een hotel waar t personeel de handdoeken bij t zwembad legde voor de gasten. Voor een leuke fooi dat wel.
Strand was per boot te bereiken, ging je met de eerste boot waren de helft van de bedjes al bezet.
Kwamen de "gelukkigen" aan dan wees t personeel..die en die voor jullie.
Bij t zwembad van het resort hetzelfde, we hebben wel bij t zwembad kunnen liggen, maar nooit op mooie plaatsen, niet dat dat echt uitmaakte de zon scheen ook op de andere plekken.
Aanvullend: ik vraag mij wel af wat t personeel zou zeggen als we de handdoeken zouden verwijderen ( niet dat ik dat durf trouwens, maar zou daar wel benieuwd naar zijn)
Herfstappeltaart
08-05-2026 om 10:23
Als ik dit soort dingen lees hoef ik al niet meer. Wij hebben de luxe om buiten het seizoen te kunnen en komen sowieso niet op dit soort resorts. Een camping in Frankrijk en lekker zwemmen in een heel rustig zwembad. 
Mischa83
08-05-2026 om 11:36
Herfstappeltaart schreef op 08-05-2026 om 10:23:
Als ik dit soort dingen lees hoef ik al niet meer. Wij hebben de luxe om buiten het seizoen te kunnen en komen sowieso niet op dit soort resorts. Een camping in Frankrijk en lekker zwemmen in een heel rustig zwembad.
Nou inderdaad, dat gedoe met handdoeken klinkt heel ongezellig!
madee
08-05-2026 om 12:10
Ik ben een paar keer naar kleinschalige appartementencomplexen met zon geweest zonder de ligstoelenfrustratie. Desalniettemin hoeft dit soort vakanties voor mij ook niet meer. Ik ga liever kort(er) en doelgericht op vakantie: actief de omgeving bekijken, van te voren uitzoeken wat we zoal willen bezichtigen en doen. Luieren en lezen doe ik het liefste thuis.
Caroline80
08-05-2026 om 12:27
Alice12 schreef op 08-05-2026 om 10:11:
[..]
Waarom gaan jullie niet samen lunchen?
Omdat ik het niet vind kunnen dat als je niet aanwezig bent bij het zwembad je niet je handdoek kunt laten liggen.
MissBobby
08-05-2026 om 12:50
Ik ben weleens in een resort geweest waar de badmeesters er op handhaafden. Was een bed te lang onbezet dan legden ze er een steen met een nummer op en aan de handdoek een kaartje met hetzelfde nummer. Dan konden mensen de walk of shame doen met die steen in hun hand om hun spullen terug te krijgen. Zeer effectief!
vorig jaar stonden mensen twee uur voor opening van het zwembad al klaar om te rennen naar de ligbedjes. Wij deden dat niet en hadden toch altijd wel plaats. Soms niet bij elkaar maar later op de dag altijd wel. Eén stel maakte het wel bont: om zeven uur je handdoek leggen, dan om drie uur een uurtje zwemmen (ze gingen niet eens op het bed liggen), afdrogen en weer weg.
MarvelousM
08-05-2026 om 14:13
Caroline80 schreef op 08-05-2026 om 12:27:
[..]
Omdat ik het niet vind kunnen dat als je niet aanwezig bent bij het zwembad je niet je handdoek kunt laten liggen.
Maar voor de helft van je gezin is dat dus geen probleem? Want die zijn aan het lunchen en dus is hun bedje eigenlijk vrij.
Wat een hel, dit soort vakanties. Blij dat ik dat soort dingen nooit heb. Ik ga buiten het seizoen, niet naar resorts en lig duizend keer liever aan zee dan aan een zwembad. En dan vind ik het ook niet erg om voor een bedje met parasol te betalen. Vooral niet als je dan ook nog drankjes en hapjes kunt bestellen.
Anna76
08-05-2026 om 14:42
In dergelijke resorts ben ik nooit geweest gelukkig.
Wel een keer een appartementencomplex op een Grieks eiland waar ook een groep Italianen zat die het hele zwembad overnam en alle bedjes bezet hielden met hun spullen, die hadden blijkbaar een eigen bedje nodig. Ze waren ook heel onvriendelijk , dus als zij bij het zwembad waren had je toch geen zin om te zwemmen. Ze waren ook vaak uren weg om te eten, dan lieten ze wel alles liggen maar kon je natuurlijk prima rustig zwemmen.
Dolfje
08-05-2026 om 15:12
MissBobby schreef op 08-05-2026 om 12:50:
Eén stel maakte het wel bont: om zeven uur je handdoek leggen, dan om drie uur een uurtje zwemmen (ze gingen niet eens op het bed liggen), afdrogen en weer weg.
Asociaal! En daar moet het hotel wat aan doen.
Groentetuin
08-05-2026 om 17:03
Een camping in Frankrijk kan heel gezellig zijn ( ik ben er nu)
Maar zo n resort heeft ook zijn charme, zeker in voor of najaar in een warm land
En meestal blijven er genoeg ligbedjes over hoor mensen doen nu of t een straf is om op zo n Resort te zijn, dat is beslist niet zo ( vind ik)
Maar dat handdoekje leggen is een raar fenomeen, jammer , ikke ikke ikke .ik ben blij dat ik mij er nooit toe verlaagd heb.ik denk mensen die t wel doen, ze zijn niet wijzer..