Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Advies bij verkeerssituaties

Uiteraard zijn er verkeersregels. Maar soms zijn er situaties waar je misschien twijfelt over wat te doen. Bijvoorbeeld omdat het meer gaat om sociaal wenselijk gedrag. Of omdat de regels misschien niet 100% uitsluitsel bieden. Of om een andere reden. Vraag hier om advies!

CharlieB schreef op 27-10-2025 om 11:02:

[..]

Maar dan moeten wij op de goede strook allemaal 90 gaan rijden om die van links maar niet voorbij te rijden. Hoe is dat dan veiliger?

Ja dat klopt.
Wat bedoel je met 'de goede strook'?
Heb je je rijbewijs in Nederland gehaald?
Of heb je (daarna) veel in het buitenland gereden?
Ik vind het bijzonder dat je de basis spelregels van Nederland niet lijkt te kennen.

Courage schreef op 27-10-2025 om 13:50:

[..]

Ja dat klopt.
Wat bedoel je met 'de goede strook'?
Heb je je rijbewijs in Nederland gehaald?
Of heb je (daarna) veel in het buitenland gereden?
Ik vind het bijzonder dat je de basis spelregels van Nederland niet lijkt te kennen.

Ik bedoel dat diegene die ingehaald moet worden overduidelijk niet op de goede plek van de weg rijdt. Hij mag immers niet onnodig links rijden en doet dat dus wel (soms zelfs met nog een lege strook ertussen). "Wij" rijden al even op de zoveel mogelijk rechtse strook en hebben de ruimte om binnen de toegestane snelheid gewoon rechtdoor te blijven rijden. Wij hebben geen verkeer voor ons, maar hebben alle ruimte op onze strook. En moeten dus gaan afremmen omdat onze auto anders sneller gaat dan die ene auto één of twee stroken links. 

Ik denk dat je mijn 'goed' te letterlijk neemt. Sorry ik dacht dat het wel enigszins duidelijk was/is wat ik bedoelde. 

Maar mogen of niet, er is toch niemand die dan niet rechtdoor blijft rijden maar gaat afremmen om twee stroken op te schuiven om vervolgens achter een auto te gaan rijden die 90 rijdt en onnodig links rijdt?

Precies, Courage lijkt de regel (want dat is het wel) over onnodig links rijden dan weer vergeten te zijn. Die ligt aan de basis van het feit dat rechts inhalen niet mag. In buitenlanden mag rechts inhalen wel OMDAT je niet geacht wordt in de rechterbaan te rijden. 
Dat maakt natuurlijk nog steeds niet dat rechts inhalen wel mag bij onnodig linksrijden. Maar dat beweert ook niemand hier. 

Moosey schreef op 27-10-2025 om 14:49:

Precies, Courage lijkt de regel (want dat is het wel) over onnodig links rijden dan weer vergeten te zijn. Die ligt aan de basis van het feit dat rechts inhalen niet mag. In buitenlanden mag rechts inhalen wel OMDAT je niet geacht wordt in de rechterbaan te rijden.
Dat maakt natuurlijk nog steeds niet dat rechts inhalen wel mag bij onnodig linksrijden. Maar dat beweert ook niemand hier.

Oh nee, zeker vergeet ik dat niet. Daar gaat het in zo'n geval om te beginnen mis.
Er zijn eigenlijk 2 situaties bij onnodig links rijden:
1) iemand rijdt onnodig links in de uiterste linkerbaan
2) iemand rijdt onnodig links maar er is links nog een baan waarop je zou kunnen inhalen.

In principe zou je in geval van 2) alle banen naar links moeten opschuiven, dan links inhalen, en dan weer terug (en hopen dat het kwartje valt). In geval van 1) kan dat dus niet, want er is geen baan meer over.

Zeker in geval 1 zou ik ook rechts eraan voorbij gaan (wel dus checken of dit veilig kan). In geval van 2) ga ik soms wel helemaal naar links om in te halen, en soms doe ik het toch rechts.

In geval 1) doe je dus iets dat officieel niet mag, maar nee, ik denk dat niemand dan afzakt naar 90 kilometer per uur omdat er iemand op de linkerbaan zit te suffen.

Dit is denk ik ook meteen een antwoord op CharlieB. Ik had 'goed' inderdaad anders opgevat dan jij bedoelde.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.