Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Advies bij verkeerssituaties

Uiteraard zijn er verkeersregels. Maar soms zijn er situaties waar je misschien twijfelt over wat te doen. Bijvoorbeeld omdat het meer gaat om sociaal wenselijk gedrag. Of omdat de regels misschien niet 100% uitsluitsel bieden. Of om een andere reden. Vraag hier om advies!

Peaches schreef op 23-10-2025 om 10:45:

Ik blokkeer liever de snelweg dan de vluchtstrook...

Ik denk dat iedereen dat liever doet. Maar niemand wil als eerste die snelweg blokkeren. Als daar gewoon wordt doorgereden terwijl er een file op de uitvoegstrook staat, ben je namelijk levensgevaarlijk bezig als je op de rem gaat om op de juiste plek te proberen ertussen te komen. Wanneer achteropkomend verkeer dat te laat ziet, is er ook geen uitwijkmogelijkheid. 

yette schreef op 23-10-2025 om 12:04:

[..]

Ik denk dat iedereen dat liever doet. Maar niemand wil als eerste die snelweg blokkeren. Als daar gewoon wordt doorgereden terwijl er een file op de uitvoegstrook staat, ben je namelijk levensgevaarlijk bezig als je op de rem gaat om op de juiste plek te proberen ertussen te komen. Wanneer achteropkomend verkeer dat te laat ziet, is er ook geen uitwijkmogelijkheid.

Dat was het oorspronkelijke voorbeeld natuurlijk ook niet. Dat ging over twee stroken, waarvan er op 1 een file staat, en op de andere niet. 

citaat: Op weg naar m’n werk neem ik vanaf de snelweg vaak een bepaalde afslag. De rijbaan van die afslag krijgt op een gegeven moment een uitvoegstrook naar rechts en wordt zelf de voorsorteerstrook naar links (geen rechtdoor dus). Tot deze splitsing is er een vluchtstrook.

Als ik daar langzaam afrem om uit te voegen op de plek waar de afrit begint veroorzaak ik geen gevaar. Het verkeer achter me heeft dan ook voldoende gelegenheid om af te remmen.

Als er echt meer stroken zijn waar nog 100 kilometer per uur gereden wordt hangt het van het geval af of ik doorrijdt of alsnog invoeg. Als de afrit lang genoeg is, is er meestal wel gelegenheid om alsnog veilig in te voegen zonder abrupt te remmen en zo het verkeer achter je in gevaar te brengen. 

Andere kwestie. Haal je iemand rechts in als er een baan tussen zit, dus als er een auto langzaam rijdt op de derde of nog verdere baan?

MMcGonagall schreef op 26-10-2025 om 19:07:

Andere kwestie. Haal je iemand rechts in als er een baan tussen zit, dus als er een auto langzaam rijdt op de derde of nog verdere baan?

Altijd links. Al moet ik er vier stroken voor opschuiven. En dan wel na het inhalen in een keer al die stroken weer naar rechts, in de hoop dat ze de hint snappen...

Bloemenzee

Bloemenzee

26-10-2025 om 19:28 Topicstarter

Ik wel. 

Ik heb vandaag gelezen dat dat niet mag. Maar is het inhalen als jij gewoon 100 rijdt en op je baan blijft rijden en op die manier voorbij degene links van je gaat die langzamer rijdt? (en er is ook geen baan meer links van degene die langzaam rijdt)  

Want jij doet gewoon wat je hoort te doen: rechtdoor rijden op de juiste snelheid op de juiste strook. 

Peaches schreef op 26-10-2025 om 19:27:

[..]

Altijd links. Al moet ik er vier stroken voor opschuiven. En dan wel na het inhalen in een keer al die stroken weer naar rechts, in de hoop dat ze de hint snappen...

Maar wat als er geen links meer is? 

Peaches schreef op 26-10-2025 om 19:27:

[..]

Ja, dit. Ik haal nooit rechts in. 

CharlieB schreef op 26-10-2025 om 19:32:

[..]

Maar wat als er geen links meer is?

Er achter blijven rijden en wachten tot het kwartje valt.

En wat als er op de 2e baan ook mensen rijden die gewoon 100 rijden en die auto helemaal links dus rechts inhalen? Ga je dan daar omheen helemaal naar links om achter de langzame auto te blijven hangen?

Ik heb weleens rechts ingehaald, als de auto links van mij dus 90 ofzo rijdt op de snelweg. Er al een ris auto’s achter die auto hangt en ik netjes 100 rijd op de rechterbaan. Vaak dan wel met veel aarzeling. Ik blijf er ook wel eens een beetje half achter/naast hangen.
Ik weet nog van een keer dat de situatie zo was, toen ik bij mijn afslag kwam, ik was er tot dan toe schuin achter blijven hangen, even iets versnelde zodat ik naar binnen kon kijken. Die vrouw was dus met heel andere dingen bezig dan met autorijden. Was druk aan het praten in een telefoon en met gebaren etc.

Schemerlampje schreef op 26-10-2025 om 22:03:

(...) Ik blijf er ook wel eens een beetje half achter/naast hangen.

Dat zou ik niet doen. Want dan rij je net in iemands blinde hoek. Stel ze hebben een light bulb moment en ze komen naar rechts, dan hangen ze in jouw voorbumper.

Ik doe het meestal netjes, dus alle banen naar links en dan na inhalen helemaal naar rechts in de hoop dat het kwartje valt. Maar soms, als het veilig kan (er moet bijv. een vluchtstrook zijn, niet te druk op de weg etc.) dan wel eens rechts inhalen, omdat ik me dan teveel erger.

CharlieB schreef op 26-10-2025 om 19:31:

[..]

Ik heb vandaag gelezen dat dat niet mag. Maar is het inhalen als jij gewoon 100 rijdt en op je baan blijft rijden en op die manier voorbij degene links van je gaat die langzamer rijdt? (en er is ook geen baan meer links van degene die langzaam rijdt)

Want jij doet gewoon wat je hoort te doen: rechtdoor rijden op de juiste snelheid op de juiste strook.

Ja dat is inhalen en dat mag niet. 

Rechts sneller rijden (en daarmee inhalen) mag alleen als je op een uitvoeg- of invoegstrook rijdt (dus met blokjes tussen de banen). Wij hebben in Nederland niet de regel dat er een bepaalde snelheid is op een bepaalde baan, dus: "Want jij doet gewoon wat je hoort te doen: rechtdoor rijden op de juiste snelheid op de juiste strook" dat bestaat hier niet.

Ik haal soms wel rechts in hoor, als iemand zit te tutten op de midden of linkerbaan. Wel alleen als ik de ruimte heb om uit te wijken mocht diegene toch ineens willen opschuiven en ik blijf zo kort mogelijk in de dode hoek. Liefst ga ik er ook opvoedkundig links langs inc meteen weer terug naar rechts schuiven (soms helpt het ) maar als dat onhandig is wegens ander verkeer kies ik voor rechts. Als chauffeurs gelijktijdig links en rechts worden ingehaald wil er ook nog wel eens een lampje gaan branden dat men wel eens een baantje op zou kunnen schuiven. 

Courage schreef op 27-10-2025 om 00:12:

[..]

Ja dat is inhalen en dat mag niet.

Rechts sneller rijden (en daarmee inhalen) mag alleen als je op een uitvoeg- of invoegstrook rijdt (dus met blokjes tussen de banen). Wij hebben in Nederland niet de regel dat er een bepaalde snelheid is op een bepaalde baan, dus: "Want jij doet gewoon wat je hoort te doen: rechtdoor rijden op de juiste snelheid op de juiste strook" dat bestaat hier niet.

Maar dan moeten wij op de goede strook allemaal 90 gaan rijden om die van links maar niet voorbij te rijden. Hoe is dat dan veiliger?

Maar goed, ik haal dus wel eens rechts in. Als het kan haal ik links in en ga ik inderdaad heel demonstratief weer naar rechts. Als mijn strook gewoon vrij is en ik ga met 100 harder dan de meest linkse auto, haal ik rechts in. 

Ik begin met netjes links inhalen, maar dat ben ik na 2 keer wel zat en dan haal ik rechts in. Zeker als er nog een vrije baan tussen zit. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.