Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Advies bij verkeerssituaties

Uiteraard zijn er verkeersregels. Maar soms zijn er situaties waar je misschien twijfelt over wat te doen. Bijvoorbeeld omdat het meer gaat om sociaal wenselijk gedrag. Of omdat de regels misschien niet 100% uitsluitsel bieden. Of om een andere reden. Vraag hier om advies!

Ik zou het bij de bevoegde autoriteiten, vermoedelijk de gemeente, melden als "knellende verkeerssituatie" die zelfs tot ongelukken kan leiden. Ik zou video's en foto's maken en die meezenden. Totdat het probleem verholpen is improviseer ik op hoop van zegen. 

Ik houd me niet noodzakelijkerwijs aan regels, maar handel wel zodanig dat er geen gevaar voor mij of anderen ontstaat. Dus ik zorg dat ze me goed zien. Vriendelijk zwaaien, bedanken, een gebaar "ga je gang", en een excuusbuiginkje helpen ook, hoewel sommigen nog steeds woedend op je kunnen worden. Jammer dan.

rionyriony schreef op 22-10-2025 om 06:58:

Ik zou het bij de bevoegde autoriteiten, vermoedelijk de gemeente, melden als "knellende verkeerssituatie" die zelfs tot ongelukken kan leiden. Ik zou video's en foto's maken en die meezenden. Totdat het probleem verholpen is improviseer ik op hoop van zegen.

Ik houd me niet noodzakelijkerwijs aan regels, maar handel wel zodanig dat er geen gevaar voor mij of anderen ontstaat. Dus ik zorg dat ze me goed zien. Vriendelijk zwaaien, bedanken, een gebaar "ga je gang", en een excuusbuiginkje helpen ook, hoewel sommigen nog steeds woedend op je kunnen worden. Jammer dan.

Maar om nou filmpjes en foto's te maken terwijl je in de auto zit... Ik neem aan dat niet iedereen een bijrijder heeft wanneer hij/zij/.. naar het werk rijdt. 

In de situatie dat de afslag leeg is. Dan pak ik wel een stukje vluchtstrook mee. Daar doe je niemand kwaad mee. Je rijd immers direct door. 
De situatie andersom hebben wij hier ook. Alleen is het geen vluchtstrook maar een busbaan. Die busbaan gaat over in de afslag, waar de bus ook gaat afslaan (elk half uur). De afslag is om het dorp in te komen vanaf de N-weg die zelf rechtdoor gaat. Ook daar zetten mensen hem in de spits dus al op. En ook wel terecht anders blokkeer je in je uppie de hele N-weg.

Ik geloof niet dat ik de situatie snap, maar ik rijd gewoon NOOIT op de vluchtstrook. Dan maar de boel op de gewone weg blokkeren. 

MarvelousM schreef op 22-10-2025 om 11:13:

Ik geloof niet dat ik de situatie snap, maar ik rijd gewoon NOOIT op de vluchtstrook. Dan maar de boel op de gewone weg blokkeren.

En dan kan een voorrangsvoertuig, die rechtdoor moet, er dus ook niet door, terwijl als je op de vluchtstrook gaat staan, deze wel verder kan.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik zou doen, ik denk toch aansluiten op de vluchtstrook.

Courage schreef op 22-10-2025 om 01:08:

(…) een hele drukke uitvoegstrook, die 'overloopt' op de vluchtstrook. Echt wél dat ik dan op de vluchtstrook aansluit, want a) als de echte uitvoegstrook begint heb je geen kans op te ritsen b) het is veel te gevaarlijk om dat te proberen terwijl het verkeer dat wel gewoon rechtdoor gaat met 100+ km/uur achter je rijdt.
Niet op de vluchtstrook rijden is dus niet helemaal een wet van Meden en Perzen.

Eens! De uitvoegstrook van de A27 naar de A59 heeft dit ook (en na de verbouwing is dit hopelijk voorbij). Het meeste verkeer voegt uit dus de doorrijders zitten meestal al links, maar lang niet allemaal. Wanneer ik dan van 100 afrem naar stilstand voor die uitvoegstrook dan dwing ik alles achter me om af te remmen en naar de linkerrijbaan te gaan - waar lekker op doorgereden wordt dus er is dan een flink snelheidsverschil (en iemand zal het maar even gemist hebben en achterop zo’n file knallen!) Dan is het wat mij betreft vele malen veiliger voor iedereen als afslaand verkeer gewoon op de vluchtstrook aansluit.

Courage schreef op 22-10-2025 om 01:08:

(…) een hele drukke uitvoegstrook, die 'overloopt' op de vluchtstrook. Echt wél dat ik dan op de vluchtstrook aansluit, want a) als de echte uitvoegstrook begint heb je geen kans op te ritsen b) het is veel te gevaarlijk om dat te proberen terwijl het verkeer dat wel gewoon rechtdoor gaat met 100+ km/uur achter je rijdt.
Niet op de vluchtstrook rijden is dus niet helemaal een wet van Meden en Perzen.

Eens! De uitvoegstrook van de A27 naar de A59 heeft dit ook (en na de verbouwing is dit hopelijk voorbij). Het meeste verkeer voegt uit dus de doorrijders zitten meestal al links, maar lang niet allemaal. Wanneer ik dan van 100 in de rechterbaan ineens afrem naar stilstand voor die uitvoegstrook dan dwing ik alles achter me om af te remmen en naar de linkerrijbaan te gaan - waar lekker op doorgereden wordt dus er is dan een flink snelheidsverschil (en iemand zal het maar even gemist hebben en achterop zo’n file knallen!) Dan is het wat mij betreft vele malen veiliger voor iedereen als afslaand verkeer gewoon op de vluchtstrook aansluit.

Schemerlampje schreef op 22-10-2025 om 12:00:

[..]

En dan kan een voorrangsvoertuig, die rechtdoor moet, er dus ook niet door, terwijl als je op de vluchtstrook gaat staan, deze wel verder kan.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik zou doen, ik denk toch aansluiten op de vluchtstrook.

Grapjas, de vluchtstrook is juist bedoeld voor noodsituaties en ambulances die met spoed erlangs moeten. Als jij daar op gaat staan kunnen zij er dus niet langs. Blijf gewoon op je rijbaan zoals het hoort.

Ik heb dit zelf eigenlijk nooit dat ik dan in die rij moet zijn, maar wat ik vaak zie is dat mensen inderdaad aansluiten als de rij al op de vluchtstrook staat. De mensen die de vluchtstrook gebruiken om voorbij de rij te gaan zijn in mijn ervaring wel de uitzonderingen. 

Voor wat betreft het aansluiten op de vluchtstrook, ik snap dat idee wel. Het voorkomt denk ik grotere chaos. En de vluchtstrook houdt sowieso op op het moment dat je bij de uitvoegstrook komt dus mijn ervaring is dat op die plekken juist ruimte tussen de stroken wordt gemaakt voor hulpverleners. De vluchtstrook is sowieso al geen volledig vrij begaanbare weg (op de punten die ik tegen kom), want je komt altijd in de rij voor het verkeerslicht. 

Of dat je dan op de snelweg een stilstaande rij hebt (icm rijdende rijstroken) ipv op de vluchtstrook, lijkt me juist ook weer gevaarlijk 

CharlieB schreef op 22-10-2025 om 12:28:

Ik heb dit zelf eigenlijk nooit dat ik dan in die rij moet zijn, maar wat ik vaak zie is dat mensen inderdaad aansluiten als de rij al op de vluchtstrook staat. De mensen die de vluchtstrook gebruiken om voorbij de rij te gaan zijn in mijn ervaring wel de uitzonderingen.

Voor wat betreft het aansluiten op de vluchtstrook, ik snap dat idee wel. Het voorkomt denk ik grotere chaos. En de vluchtstrook houdt sowieso op op het moment dat je bij de uitvoegstrook komt dus mijn ervaring is dat op die plekken juist ruimte tussen de stroken wordt gemaakt voor hulpverleners. De vluchtstrook is sowieso al geen volledig vrij begaanbare weg (op de punten die ik tegen kom), want je komt altijd in de rij voor het verkeerslicht.

Of dat je dan op de snelweg een stilstaande rij hebt (icm rijdende rijstroken) ipv op de vluchtstrook, lijkt me juist ook weer gevaarlijk

Als de rijstrook voor de afslag vol staat dan moet je doorrijden naar de volgende afslag en de volgende keer een andere route nemen.

Poezie schreef op 22-10-2025 om 12:36:

[..]

Als de rijstrook voor de afslag vol staat dan moet je doorrijden naar de volgende afslag en de volgende keer een andere route nemen.

Ik denk dat ik dit zou doen. Op een vluchtstrook gaan staan of rijden vind ik echt een no go. Ga gewoon op de rijbaan in de file staan tot de afslag. 

Als je pas gaat invoegen waar de invoegstrook begint, moet je de normale rijstrook blokkeren tot iemand zo vriendelijk is je ertussen te laten (wat ik persoonlijk niet doe, want als iedereen zich ertussen gaat proppen sta ik netjes te wachten tot ik een ons weeg). 
In dit geval sluit ik dus gewoon aan waar de rij begint. 

DeOnbekende schreef op 22-10-2025 om 12:54:

Als je pas gaat invoegen waar de invoegstrook begint, moet je de normale rijstrook blokkeren tot iemand zo vriendelijk is je ertussen te laten (wat ik persoonlijk niet doe, want als iedereen zich ertussen gaat proppen sta ik netjes te wachten tot ik een ons weeg).
In dit geval sluit ik dus gewoon aan waar de rij begint.

Maar dat is de praktijk. Als iedereen pas gaat invoegen waar die strook begint hoef je er niet tussen te komen want dan sta je waar de rij begint. Maar dat is dan weer de theoretische benadering 

CharlieB schreef op 22-10-2025 om 12:58:

[..]

Maar dat is de praktijk. Als iedereen pas gaat invoegen waar die strook begint hoef je er niet tussen te komen want dan sta je waar de rij begint. Maar dat is dan weer de theoretische benadering

Als je stil gaat staan op de rijstrook voor rechtdoor veroorzaak je ongelukken. Dan kun je beter netjes aansluiten achter de rij die staat te wachten om eraf of erop te komen. Ja, dat kost je (veel) tijd maar is veel veiliger voor jezelf en je medeweggebruikers.

Hier in de stad heb je een dergelijke situatie voor een oprit naar een snelweg. Ik heb al meerdere keren  meegemaakt dat ik, rechtdoor rijdend op de rijstrook voor rechtdoor, vol in de remmen moest omdat iemand haast had en op die manier tijd dacht te besparen.

Poezie schreef op 22-10-2025 om 12:09:

[..]

Grapjas, de vluchtstrook is juist bedoeld voor noodsituaties en ambulances die met spoed erlangs moeten. Als jij daar op gaat staan kunnen zij er dus niet langs. Blijf gewoon op je rijbaan zoals het hoort.

Als de ambulance op de vluchtstrook rijdt, en bij deze afslag rechtdoor moet, moeten ze dus door de rij afslaande auto’s zien te komen. 

En hoe vaak rijdt een voorrangsvoertuig over de vluchtstrook? Ik rijd niet zo vaak op de snelweg, maar ik zie ze altijd op de gewone rijstroken, niet op de vluchtstrook. Alleen als alles vast staat, komen ze over de vluchtstrook. 
Dus in deze situatie waar de rechtdoorgaande strook vrij is, verwacht ik de ambulance daar en niet op de vluchtstrook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.