Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Advies bij verkeerssituaties

Uiteraard zijn er verkeersregels. Maar soms zijn er situaties waar je misschien twijfelt over wat te doen. Bijvoorbeeld omdat het meer gaat om sociaal wenselijk gedrag. Of omdat de regels misschien niet 100% uitsluitsel bieden. Of om een andere reden. Vraag hier om advies!

Bloemenzee

Bloemenzee

21-10-2025 om 21:05 Topicstarter

Op weg naar m’n werk neem ik vanaf de snelweg vaak een bepaalde afslag. De rijbaan van die afslag krijgt op een gegeven moment een uitvoegstrook naar rechts en wordt zelf de voorsorteerstrook naar links (geen rechtdoor dus). Tot deze splitsing is er een vluchtstrook.

Het is vaak vrij druk. Meestal is het vooral druk naar links. Veel auto’s rijden dan over de vluchtstrook om sneller naar rechts te kunnen gaan. Dit mag natuurlijk niet, dus ik blijf altijd braaf wachten in de rij totdat de uitvoegstrook begint.

Nu was vandaag de rij naar rechts langer. Ook deze stond al op de vluchtstrook. Dus links (het verlengde van de afrit) was een stuk leeg. Ga je dan toch op de vluchtstrook staan om alvast voor te sorteren naar rechts? Of rij je die rij op de vluchtstrook voorbij om je ergens tussen te wringen zodra de uitvoegstrook begint?

Bloemenzee schreef op 21-10-2025 om 21:05:

Op weg naar m’n werk neem ik vanaf de snelweg vaak een bepaalde afslag. De rijbaan van die afslag krijgt op een gegeven moment een uitvoegstrook naar rechts en wordt zelf de voorsorteerstrook naar links (geen rechtdoor dus). Tot deze splitsing is er een vluchtstrook.

Het is vaak vrij druk. Meestal is het vooral druk naar links. Veel auto’s rijden dan over de vluchtstrook om sneller naar rechts te kunnen gaan. Dit mag natuurlijk niet, dus ik blijf altijd braaf wachten in de rij totdat de uitvoegstrook begint.

Nu was vandaag de rij naar rechts langer. Ook deze stond al op de vluchtstrook. Dus links (het verlengde van de afrit) was een stuk leeg. Ga je dan toch op de vluchtstrook Stan om alvast voor te sorteren naar rechts? Of rij je die rij op de vluchtstrook voorbij om je ergens tussen te winden zodra de uitvoegstrook begint?

Oh ja dit vind ik heel lastig! Ik heb een keer op de snelweg op de vluchtstrook in de file gestaan, dat vond ik echt allesbehalve goed voelen.

Ik denk dat als ik tijd had gehad, ik gewoon links was gegaan en ergens veilig had gekeerd en dan via die kant zou zijn gereden. Maar ik zou sowieso niet later hebben geprobeerd alsnog in te voegen. Dus als ik echt haast had, dan maar de vluchtstrook?!

In dit soort situaties ben ik echt een suffe muts. Ik ga pas nadenken als het te laat is om rechts aan te sluiten, dus dat nadenken is dan niet meer nodig en alleen de optie doorrijden en je ertussen wringen blijft over.

Ik blijf van de vluchtstrook, dat kan terecht ook een hoge boete opleveren. Dus ik voeg in vanaf daar waar het mag. Dan hebben auto's achter mij naar even geduld. 

Bloemenzee schreef op 21-10-2025 om 21:05:

Nu was vandaag de rij naar rechts langer. Ook deze stond al op de vluchtstrook. Dus links (het verlengde van de afrit) was een stuk leeg. Ga je dan toch op de vluchtstrook staan om alvast voor te sorteren naar rechts? Of rij je die rij op de vluchtstrook voorbij om je ergens tussen te wringen zodra de uitvoegstrook begint?

Natuurlijk ga je niet ook op de vluchtstrook staan!  Je zal maar ergens zelf liggen en je ambulance komt niet omdat de vluchtstrook afgesloten is met rare mensen

En tussen wringen klinkt raar, want dat was de normale situatie

Mooi dilemma. Ik doe dat dus over het algemeen wel. Die situatie heb je als je vanaf de A5 afslag 3 neemt. Als je daar niet op de vluchtstrook gaat staan, sta je een kwartier langer te wachten tot je rechtsaf kunt.

Ik heb een zelfde soort twijfel altijd, bij invoegstroken/wisselstroken waar mensen meteen aan het begin willen invoegen. Het is veel beter voor de doorstroom om verder door te rijden en dan te ritsen, maar dat voelt zo aso. Toch doe ik het vaak wel hoor, zeker op stukken die ik goed ken en waarvan ik gewoon weet dat er verderop altijd weer ruimte ontstaat. 

MMcGonagall schreef op 21-10-2025 om 21:55:

Mooi dilemma. Ik doe dat dus over het algemeen wel. Die situatie heb je als je vanaf de A5 afslag 3 neemt. Als je daar niet op de vluchtstrook gaat staan, sta je een kwartier langer te wachten tot je rechtsaf kunt.

Dit begrijp ik niet. Als je niet in de rij gaat staan rij je toch veel auto’s voorbij juist, en wacht je toch minder lang? Als iemand je er tussen laat althans, maar als je brutaal genoeg bent lukt dat altijd wel. 

Moosey schreef op 21-10-2025 om 22:16:

[..]

Dit begrijp ik niet. Als je niet in de rij gaat staan rij je toch veel auto’s voorbij juist, en wacht je toch minder lang? Als iemand je er tussen laat althans, maar als je brutaal genoeg bent lukt dat altijd wel.

Het is daar een tijd een baan tot het twee wordt, maar de meeste mensen gaan linksaf. Mensen voor rechtsaf staan dus deels op de vluchtstrook. Dat zie je ook bij sommige afritten. Dan sorteren mensen voor op de vluchtstrook omdat ze anders een hele rijbaan blokkeren. Mag niet, maar voor de doorstroming is het juist beter.

Moosey schreef op 21-10-2025 om 22:13:

Ik heb een zelfde soort twijfel altijd, bij invoegstroken/wisselstroken waar mensen meteen aan het begin willen invoegen. Het is veel beter voor de doorstroom om verder door te rijden en dan te ritsen, maar dat voelt zo aso. Toch doe ik het vaak wel hoor, zeker op stukken die ik goed ken en waarvan ik gewoon weet dat er verderop altijd weer ruimte ontstaat.

Zo'n situatie is hier in de buurt ook. Er staat zelfs een enorm groot, geel bord met: gehele invoegstrook gebruiken. Daar rijden bijna alleen maar buitenlanders en analfabeten want meeste bestuurders voegen veel te vroeg in,  meestal met 80km p/u... Zo irritant...

Bloemenzee

Bloemenzee

21-10-2025 om 22:24 Topicstarter

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die dit een lastige situatie vind. Maar mijn standpunt om niet de vluchtstrook te gebruiken begint wel weer sterker te worden (ik voel me altijd zo’n sulletje als ik keurig sta te wachten…). 

MMcGonagall schreef op 21-10-2025 om 22:19:

[..]

Het is daar een tijd een baan tot het twee wordt, maar de meeste mensen gaan linksaf. Mensen voor rechtsaf staan dus deels op de vluchtstrook. Dat zie je ook bij sommige afritten. Dan sorteren mensen voor op de vluchtstrook omdat ze anders een hele rijbaan blokkeren. Mag niet, maar voor de doorstroming is het juist beter.

Als er maar één baan is afgezien van de uitvoegstrook dan snap ik het ja, dat het beter is voor de doorstroming. 

Bloemenzee schreef op 21-10-2025 om 22:24:

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die dit een lastige situatie vind. Maar mijn standpunt om niet de vluchtstrook te gebruiken begint wel weer sterker te worden (ik voel me altijd zo’n sulletje als ik keurig sta te wachten…).

Dat sulletje voelen herken ik ook heel erg ja

Ik zou niet op de vluchtstrook gaan wachten in een rij vanwege de hulpdiensten die dan geblokkeerd worden. Soms pak ik wel een stukje vluchtstrook als ik zie dat het verkeer op mijn afslag door kan rijden.

Ik denk in jouw situatie dat ik ook zo lang mogelijk op de snelweg blijf tot ik echt uit kan voegen, maar het hangt er wel een beetje vanaf. Als het snelwegdeel echt helemaal stil staat, dan waarschijnlijk weer niet.

Andersom komt ook voor: een hele drukke uitvoegstrook, die 'overloopt' op de vluchtstrook. Echt wél dat ik dan op de vluchtstrook aansluit, want a) als de echte uitvoegstrook begint heb je geen kans op te ritsen b) het is veel te gevaarlijk om dat te proberen terwijl het verkeer dat wel gewoon rechtdoor gaat met 100+ km/uur achter je rijdt.
Niet op de vluchtstrook rijden is dus niet helemaal een wet van Meden en Perzen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.