Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Is vreemdgaan ok?

Peiling

Is vreemdgaan ok?
222 stemmen
18%
82%

ZowatEndan schreef op 12-11-2021 om 16:37:

[..]

In vele gevallen wel denk ik.

Wat is er dan voor diepzinnigs aan seks met iemand ander dan je partner hebben?

Poezie schreef op 12-11-2021 om 16:38:

[..]

Wat is er dan voor diepzinnigs aan seks met iemand ander dan je partner hebben?

De vraag: waarom in eens anders? 

Als je seks alleen om neuken en lust hebt dan is daar niets diepzinnig aan. 

Voor mij is seks iets meer dan de handeling zelf. 

ZowatEndan schreef op 12-11-2021 om 16:52:

[..]

De vraag: waarom in eens anders?

Als je seks alleen om neuken en lust hebt dan is daar niets diepzinnig aan.

Voor mij is seks iets meer dan de handeling zelf.

Voor anderen misschien niet

ZowatEndan schreef op 12-11-2021 om 16:52:

[..]

De vraag: waarom in eens anders?

Als je seks alleen om neuken en lust hebt dan is daar niets diepzinnig aan.

Voor mij is seks iets meer dan de handeling zelf.

Dat is toch ook het geval met vreemdgaan?

ZowatEndan schreef op 12-11-2021 om 09:42:

[..]

Ik ben erg benieuwd wat volgens jou ontbreekt in die vergelijking.

Dieren hebben niet alleen seks voor de voortplanting. Er bestaan homoseksuele flamingo's en olifanten, om maar eens iets te zeggen.  Die homoseksuele flamingo's bouwen samen nesten en blijven ook bij elkaar. Zwanen zijn hun hele leven samen met dezelfde partner. "Dieren" is dus nogal een algemene term. 

Naar mijn idee is dit volstrekte onzinnige vergelijking.

Waarom? Omdat mensen veel verder ontwikkelde wezens zijn dan dieren. Wij hebben verder ontwikkelde hersenen, kunnen denken, voelen, hebben emoties, interpreteren situaties, hebben geheugen enz.........


Ook dieren kunnen denken en voelen.  Mijn hond kan heel gericht zoeken naar koffie en hij weet hoe hij dat moet melden. Hij heeft zichzelf aangeleerd hoe hij de achterdeur open moet maken. En als wij op vakantie zijn is hij lusteloos en mat. Er zijn honden waar hij leuk mee speelt en honden waar hij niets van moet hebben. En als mensen en dekreu naar  een loopse teef brengen gebeurt er soms niets omdat ze niets van elkaar moeten hebben. 

En dieren? Kan je onze intelligentie niveau met die van dieren vergelijken?

Zelfs van mensenapen of dolfijnen? Die heel veel van onze eigenschappen hebben, maar niet alle.

Ja, de voortplantingsbehoefte van mensen en dieren hebben we gemeenschappelijk. Misschien nog meer. Mijn kennis is gemiddeld op dat gebied. En ik heb het over gemiddelde mens en dier. De uitzonderingen laat ik buitenbeschouwing.

Maar waarom gaan we daar niet op dezelfde manier mee om als dieren? Juist omdat we denken en intelligenter zijn dan de meest ontwikkelde diersoort. We hebben ons door de jaren heen verder door ontwikkeld. En leven nota bene in door onszelf ontwikkelde en georganiseerde maatschappij.

Wij leven heel anders dan dieren. Wij hebben meer behoeften dan eten en voortplanting.

En zeker hebben we gemeenschappelijke dingen.

Ik hoorde in de reacties van Zalmsnipper de volgende vragen:

* Waarom is ons seksueel gedrag zo ingewikkeld?

* Waarom we niet gewoon als dieren overal kunnen neuken, net als dieren?

Naar mijn idee: juist omdat we meer ontwikkeld en intelligenter zijn dan dieren.

We zijn bewuster van onszelf en hebben meer behoeften dan eten en voortplanting of seks in ons leven dan dieren.

Ik heb het over doorsnede mensen en dieren

Wat is een doorsnee dier precies?  Een slang?  Een mug? Een olifant?  Een kat? Paard? Hond? 

Kan je onze intelligentie niveau met die van dieren vergelijken?

HexOpBezemsteel schreef op 13-11-2021 om 08:45:

[..]

Wat is een doorsnee dier precies? Een slang? Een mug? Een olifant? Een kat? Paard? Hond?

Ik heb antwoord op je vraag al meerdere keren on mijn reacties geschreven.

Heb je de hele verhaal gelezen of alleen de laatste zin?

 

In de discussie rondom mensen/dieren en seks denk ik wij dichter bij dieren staan dan we beseffen. En dat bijvoorbeeld seksuele aantrekkingskracht voor een gedeelte bepaald wordt door dezelfde stoffen en kenmerken als die bij dieren spelen. Lagere dieren trekken vooral partners aan met feromonen, ook mensen scheiden feromonen aan om partners te “lokken” en te verleiden, zij het in iets mindere mate. Wij verwerken het zelfs in parfum.

Wij zien onszelf als veel slimmer en bewuster van onze keuze als dieren. Maar ook wij maken een hoop keuzes op basis van intuïtie en chemische processen. En ook dieren maken bewuste keuzes ook wanneer het aankomt op partnerkeuze. Wij kunnen ze alleen niet altijd goed interpreteren. Net als dat wij de taal van dieren vaak niet begrijpen.

Verder kan het hebben van meerdere partners slim zijn als dier of juist niet, kijk maar naar de Chlamydia uitbraak onder Koala beertjes. Net als monogamie voor en nadelen heeft.

Aantrekkingskracht is dierlijk maar verder gaan mensen totaal anders om met seksualiteit en intimiteit dan dieren. 

Ik denk dat we die 2 niet met elkaar moeten verwarren.

Madamecannibale schreef op 13-11-2021 om 14:58:

In de discussie rondom mensen/dieren en seks denk ik wij dichter bij dieren staan dan we beseffen. En dat bijvoorbeeld seksuele aantrekkingskracht voor een gedeelte bepaald wordt door dezelfde stoffen en kenmerken als die bij dieren spelen. Lagere dieren trekken vooral partners aan met feromonen, ook mensen scheiden feromonen aan om partners te “lokken” en te verleiden, zij het in iets mindere mate. Wij verwerken het zelfs in parfum.

Wij zien onszelf als veel slimmer en bewuster van onze keuze als dieren. Maar ook wij maken een hoop keuzes op basis van intuïtie en chemische processen. En ook dieren maken bewuste keuzes ook wanneer het aankomt op partnerkeuze. Wij kunnen ze alleen niet altijd goed interpreteren. Net als dat wij de taal van dieren vaak niet begrijpen.

Verder kan het hebben van meerdere partners slim zijn als dier of juist niet, kijk maar naar de Chlamydia uitbraak onder Koala beertjes. Net als monogamie voor en nadelen heeft.

Dat dus. 

Rooss4 schreef op 13-11-2021 om 16:43:

Aantrekkingskracht is dierlijk maar verder gaan mensen totaal anders om met seksualiteit en intimiteit dan dieren.

Ik denk dat we die 2 niet met elkaar moeten verwarren.

Ik ben het daar niet mee eens maar dat lijkt me weer voer voor een ander topic

Soms vind ik ook dat feitelijk gezien de belazerde partner zelf schuldig is. Een relatie heb je met zijn 2en. Als het telkens van jou kant moet komen, en je krijgt  ineens aandacht van een ander, is het verdomd moeilijk je in te houden.

Vind ook dat een single geen blaam treft, die is vrij om te doen wat hij/zij wil. De verantwoordelijkheid ligt bij het stel.

IrritatingRam15

IrritatingRam15

05-06-2022 om 08:00

ja, mensen zijn  niet monogaam gebouwd.

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

07-06-2022 om 16:33

Zelf zou ik (v) niet vreemdgaan, maar ik kan me situaties voorstellen waarin mensen (m+v) vreemd zouden kunnen gaan. Ik vind het niet de verstandigdste keuze, maar denk wat genuanceerder dan goed/slecht. Ik ken iemand (m) die langere tijd is vreemd is gegaan (met een v) die ik ken. Ik voelde mij niet geroepen om er a) iets van te vinden of b) de derde persoon (die ik zeer oppervlakkig ook ken) te verwittigen. En dat is best dubbel, want ik zou het zelf wel graag willen weten.
Voor zover ik weet is er nog wel een goede vriendschap maar geen seksuele relatie meer tussen de vreemdgangers en is de vaste partner er nooit achtergekomen. Gek genoeg lijkt me dat - als het mijzelf zou betreffen - nog het moeilijkste. Niet weten dat je in een leugen leeft. Denken dat je gelukkig bent, terwijl je partner het langere tijd buiten de deur heeft gezocht, maar jou nu wel weer goed genoeg vind. 

Helena71 schreef op 07-06-2022 om 16:33:

Zelf zou ik (v) niet vreemdgaan, maar ik kan me situaties voorstellen waarin mensen (m+v) vreemd zouden kunnen gaan. Ik vind het niet de verstandigdste keuze, maar denk wat genuanceerder dan goed/slecht. Ik ken iemand (m) die langere tijd is vreemd is gegaan (met een v) die ik ken. Ik voelde mij niet geroepen om er a) iets van te vinden of b) de derde persoon (die ik zeer oppervlakkig ook ken) te verwittigen. En dat is best dubbel, want ik zou het zelf wel graag willen weten.
Voor zover ik weet is er nog wel een goede vriendschap maar geen seksuele relatie meer tussen de vreemdgangers en is de vaste partner er nooit achtergekomen. Gek genoeg lijkt me dat - als het mijzelf zou betreffen - nog het moeilijkste. Niet weten dat je in een leugen leeft. Denken dat je gelukkig bent, terwijl je partner het langere tijd buiten de deur heeft gezocht, maar jou nu wel weer goed genoeg vind.

Dus eigenlijk vind je er wel wat van of iig, je spreekt jezelf nogal tegen. 

Iemand is niet per definitie ongelukkig doordat hij/zij het vreemdgaan van een partner niet weet. Voor hetzelfde geld heeft jouw partner jou ook ooit bedrogen en ben je toch gelukkig samen.

Ook is iemand niet per definitie ‘niet goed genoeg’ als er wordt vreemdgegaan, want zoals je zelf al aangaf ligt het in sommige gevallen genuanceerder. Ik lees dus vooral nogal wat tegenstrijdigheden in jouw post 


Dat het niet altijd de verstandigste of meest chique keuze is, daar zijn de meesten het volgens wel over eens. Maar goed, dat is in dit oude topic al wel genoeg uitgekauwd denk ik zo 😉

Dandy schreef op 07-09-2021 om 15:50:

Het is vrij simpel hoor. Als je vreemdgaan in het algemeen niet oké vindt, dan duik je ook de koffer niet in met iemand die bezet is. Doe je dat wel, dan ben je in het beste geval een rasopportunist die maar gewoon doet wat hem/haar op dat moment uitkomt zonder belang te stellen in het leven van anderen en de puinhoop die hij/zij daar indirect aanricht.
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

En als je al 30 jaar samen bent, waarvan de ene partner al meer dan 10 jaar geen behoefte heeft aan seks (wel besprojen, niet samen uitgekomen), terwijl de ander die behoefte wel heeft en na 10 jaar op transactionele basis seks buiten de deur gaat zoeken?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.