Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Is vreemdgaan ok?

Peiling

Is vreemdgaan ok?
222 stemmen
18%
82%

Miraval schreef op 12-11-2021 om 11:37:

ik vind de kwestie waarom zijn mensen monogaam dan wel weer interessant. Wat is, op dit moment, de toegevoegde waarde van monogamie in ons leven en legt het in sommige gevallen voor sommige mensen niet juist een grotere beperking op je vrijheid van leven?

Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken en ik ervaar door de monogamie afspraak een enorm gevoel van rust. Ik ben niet zo'n heel goede deler (uitzonderingen daargelaten) en natuurlijk kan ik allerlei therapietjes gaan volgen om daar de wortel van aan te pakken maar ik kan óók gewoon afspreken dat ik rust, stabiliteit en non-ruis in mijn relatie wil en daar hoort, voor mij, monogamie bij. 
Het idee dat ik zondag afscheid neem van mijn lief en hij daarna op internet gaat struinen naar nieuwe scharrels zou voor mij een onleefbare gedachte zijn. 
En zo wil ik hem ook niet visualiseren met weet ik veel wie als het even een avondje stil is op de app. 
Ik pas voor die onrust en omarm onze afspraken. 

Als hij dat als beperkend zou ervaren dan zouden wij niet bij elkaar passen.  Ik vind natuurlijk overigens wél dat het een gespreksonderwerp mag blijven. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

12-11-2021 om 12:30

Miraval schreef op 12-11-2021 om 11:37:

ik vind de kwestie waarom zijn mensen monogaam dan wel weer interessant. Wat is, op dit moment, de toegevoegde waarde van monogamie in ons leven en legt het in sommige gevallen voor sommige mensen niet juist een grotere beperking op je vrijheid van leven?

Waarom is het ergens sociaal nog vreemd wanneer mensen kiezen voor meerdere seksuele partners? Zijn toch dingen waar je je niet dagelijks over uitspreekt omdat het in vele ogen nog altijd iets raars is. Niet dat iedereen dan maar rond moet neuken maar wat is er mis met seks met anderen? Een verzwegen gokverslaving kan veel meer impact hebben op een relatie dan een onschuldige neukpartij met een ander dan je vaste partner. Het is jammer dat i.m.o. hier niet over durven praten binnen een relatie. Het missen van bijvoorbeeld seksuele spanning of andere interesses op seksueel gebied.

Als je bepaalde dingen zo mist kun je ook gewoon kiezen om volledig vrij te zijn door de relatie te verbreken en lekker rond te gaan neuken met wie je maar wil. En zo onschuldig vind ik neuken met een ander dan je vaste partner niet. Gokken vind ik in dat geval veel onschuldiger.

ZowatEndan schreef op 12-11-2021 om 09:42:

[..]


Ik hoorde in de reacties van Zalmsnipper de volgende vragen:

* Waarom is ons seksueel gedrag zo ingewikkeld?

* Waarom we niet gewoon als dieren overal kunnen neuken, net als dieren?


Niet echt wat ik bedoel maar maakt niet uit, ik ga het niet aan je over kunnen brengen. 

Wat Miraval zegt vraag ik me af. WAAROM vinden we het zo belangrijk allemaal wat onze partner sexueel uitspookt. Waarom hangen we dat op onze liefdesrelatie. En dat doe ik overigens zelf (in mindere mate dan de gemiddelde mens) ook. 


BlueFawn schreef op 12-11-2021 om 12:30:

[..]

Als je bepaalde dingen zo mist kun je ook gewoon kiezen om volledig vrij te zijn door de relatie te verbreken en lekker rond te gaan neuken met wie je maar wil. En zo onschuldig vind ik neuken met een ander dan je vaste partner niet. Gokken vind ik in dat geval veel onschuldiger.



Stel je hebt een fantastische liefdesrelatie met iemand. Die wil je niet verbreken, je houdt heel veel van diegene. Maar opeens kom je in de verleiding om het met een ander te doen. Je was er niet naar op zoek, maar het verlangen overkomt je.

Wat zegt dat over je liefdes relatie, niets toch? 

Waarom kan dat (over het algemeen) niet? Waarom is het niet onschuldig?

Dat is wat ik me afvraag. Ook is er geen 1 antwoord op te geven, iedereen zal zijn eigen redenen hebben.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

12-11-2021 om 13:07

Zalmsnipper schreef op 12-11-2021 om 12:58:

[..]

[..]



Stel je hebt een fantastische liefdesrelatie met iemand. Die wil je niet verbreken, je houdt heel veel van diegene. Maar opeens kom je in de verleiding om het met een ander te doen. Je was er niet naar op zoek, maar het verlangen overkomt je.

Wat zegt dat over je liefdes relatie, niets toch?

Waarom kan dat (over het algemeen) niet? Waarom is het niet onschuldig?

Dat is wat ik me afvraag. Ook is er geen 1 antwoord op te geven, iedereen zal zijn eigen redenen hebben.

Dat zegt niks over mn liefdesrelatie maar alles over mij. Als ik mezelf niet kan beheersen om op een ander te gaan liggen is die fantastische liefdesrelatie niet geschikt voor mij en gun ik haar iemand die wel 100% trouw is en ervoor zorgt dat hij niet in de verleiding komt.  Want meestal is het niet dat ze struikelde en op zn pik landde per ongeluk. 

Voor mij is de liefdesrelatie en dus het bedrijven van de liefde iets wat voor verbinding zorgt tussen partners. Dat hoort mijn partner niet met een ander te doen. Dat is iets van ons samen, iets exclusiefs. Al zou het platte seks zijn, is het nog steeds iets waarvan ik niet wil dat mijn partner dat met een ander doet. Geen vreemde handen aan zijn lichaam.

Het is heel anders als je er samen afspraken over maakt, bijvoorbeeld wanneer je een open relatie hebt. Daar heb ik alle begrip voor, want dat betekent ook dat je elkaar vertrouwt en respecteert en omdat je er zo open over kunt zijn blijft de verbondenheid intact. 

Plat vreemdgaan of een affaire beginnen omdat je op zoek bent naar iets of iets denkt tekort te komen bij je huidige partner is het laaghartigste wat je in mijn ogen kunt doen. Indien het uitkomt beschadig je iemand er voor de rest van diens leven mee en al komt het niet uit, dan ben je wel voor altijd een huichelaar.  

Zalmsnipper schreef op 12-11-2021 om 12:53:

[..]
Wat Miraval zegt vraag ik me af. WAAROM vinden we het zo belangrijk allemaal wat onze partner sexueel uitspookt. Waarom hangen we dat op onze liefdesrelatie. En dat doe ik overigens zelf (in mindere mate dan de gemiddelde mens) ook.

Omdat je aan den lijve ervaart met je partner dat de liefde bedrijven een daad van intimiteit en verbinding is. En die intimiteit gaat hij dan dus ook aan met anderen. Je hebt daar beeld bij, je kent zijn geuren, zijn geniet-gezicht, zijn klaarkomgeluiden. Ik zou het heel lastig vinden als hij juist deze intimiteit en verbinding met een ander ervaart dan met mij terwijl ik er niet bij ben. 

Je kunt het ook andersom stellen: "Hoe kun je nou onverschillig zijn als je partner in verregaande verbinding gaat met anderen door daarmee ook die liefde te bedrijven?" Is jouw  liefde dan wel echt of kan het je niet schelen dat jouw partner liefde ervaart met anderen? 

Zalmsnipper schreef op 12-11-2021 om 12:53:

[..]


Niet echt wat ik bedoel maar maakt niet uit, ik ga het niet aan je over kunnen brengen.

Wat Miraval zegt vraag ik me af. WAAROM vinden we het zo belangrijk allemaal wat onze partner sexueel uitspookt. Waarom hangen we dat op onze liefdesrelatie. En dat doe ik overigens zelf (in mindere mate dan de gemiddelde mens) ook.

Omdat mensen een natuurlijke behoefte hebben aan hechting en veiligheid. “Indringers” kunnen dit gevoel aantasten. Het kan prima werken als je hier bewust voor kiest , jezelf kunt doorgronden en het ego kan overstijgen. 

Je kan het ook andersom zien. Wat maakt dat seks met meerdere mensen zo belangrijk is dat je niet monogaam kan zijn?

M1la schreef op 12-11-2021 om 13:09:

en al komt het niet uit, dan ben je wel voor altijd een huichelaar.

En ook daar valt mee te leven.  

Roodkapjeendewolf schreef op 12-11-2021 om 13:44:

[..

Je kan het ook andersom zien. Wat maakt dat seks met meerdere mensen zo belangrijk is dat je niet monogaam kan zijn?

Geen idee, zelf heb ik nog nooit behoefte gehad buiten mijn relatie met iemand te seksen. Toch komt het vaak voor.

Pure lust, aandacht, ...
 

Zalmsnipper schreef op 12-11-2021 om 15:23:

[..]

Geen idee, zelf heb ik nog nooit behoefte gehad buiten mijn relatie met iemand te seksen. Toch komt het vaak voor.

Jullie relatie is eenzijdig open?

Zoals in voorgaand bericht beschreven. Ik heb zelf voorals nog geen behoefte gehad om uitstapjes te maken, maar sluit het niet uit.

Zalmsnipper schreef op 12-11-2021 om 15:23:

[..]

Geen idee, zelf heb ik nog nooit behoefte gehad buiten mijn relatie met iemand te seksen. Toch komt het vaak voor.

Waarom vraag jij je dit allemaal af?

Ik denk dat de reden om met iemand anders dan je partner seks te hebben, heel persoonlijk is. En voor iedereen anders.

Voor mij is dat belangrijk wat ik en mijn partner met elkaar afspreken. Of dat monogamie of open relatie is, maakt het niet uit. Zolang we beiden hetzelfde denken hoe we onze relatie vorm kunnen geven. En als we anders erin staan dan is dat een reden voor lange gesprekken  om ervoor te zorgen dat we voor beiden een leefbare oplossing bedenken. Of uit elkaar gaan wanneer het samen niet kan.

ZowatEndan schreef op 12-11-2021 om 16:19:

[..]

Ik denk dat de reden om met iemand anders dan je partner seks te hebben, heel persoonlijk is. En voor iedereen anders.

Zo diepzinnig is het allemaal niet hoor, je hebt zin in seks (met iemand anders dan je partner). 

Poezie schreef op 12-11-2021 om 16:24:

[..]

Zo diepzinnig is het allemaal niet hoor, je hebt zin in seks (met iemand anders dan je partner).

In vele gevallen wel denk ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.