Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Is vreemdgaan ok?

Peiling

Is vreemdgaan ok?
222 stemmen
18%
82%

Poezie schreef op 07-09-2021 om 14:19:

[..]

Als ik getrouwd zou zijn en mijn partner die chips heel erg lekker vindt op dieet, dan zou ik het schofterig vinden als iemand anders mijn partner de heel tijd een zak chips onder de neus zou houden en dom van mijn partner om erop in te gaan.

maar dan heb je al twee discutabele premisses in éen zin gevat: a. de vreemdgaande man staat op dieet. b. de minnares verleidt de potentiële vreemdganger. Alsof er niet genoeg vreemdgangers zijn die zelf het initiatief nemen of een zwakkere versie: laten blijken dat zij '''zu haben' zijn. 

Het blijft allemaal zo in een oude narrative hangen voor mijn gevoel: mannen zijn nu eenmaal zwak waar het seks betreft, dus vrouwen moeten het geweten zijn. Als een man vreemd gaat, wordt het de minnares meer verweten dan de vreemdgaande getrouwde man, als een vrouw vreemdgaat wordt het de vrouw meer verweten dan de minnaar. 

Dit lijkt de teneur. En dan gaan mensen snel zeggen dat vrouwen ook vreemdgaan, ja dat zal best, ik beweer ook niet van niet. Ik merk alleen dat vrouwen meer de schuld krijgen, juist ook van de getrouwde vrouw. 

dus ik gooi deze er nog maar eens in: 

Stel iemand is zakenpartner met ene Piet. Maar Piet gaat gokken met het geld van de zaak. Eenarmige bandiet of zo. Is de caféhouder van de gokkast dan verantwoordelijk voor het failliet gaan van de zaak?

Lexus schreef op 07-09-2021 om 12:59:

[..]

Okay, dus je ziet de vreemdganger als een verslaafde zonder eigen wil. dat is hij niet. ennuh: hou op mijn moraliteit aan te vallen, ik ga niet met vreemdgangers hoor. Minnaressen en de bedrogen vrouwen die hem de hand boven het hoofd houden wel.

Ik val je helemaal niet aan toch? Ik zei dat in het algemeen over mensen die een relatie aangaan met iemand die al "bezet" is. 

Koralinde schreef op 07-09-2021 om 11:57:

[..]

Maar je kan toch allicht een dappere poging doen om anderen niet ernstig te kwetsen. Of je ze nu kent of niet.

En dit is de echte kern van de discussie denk ik. Kwets ik die compleet onbekende mevrouw ernstig of doet haar partner dat? Dan kom ik toch terug op het lullige cliché van Kersje, voor mij tig anderen. De partner wordt gekwetst maar mijn rol zie ik daarin als werkelijk ondergeschikt. 

Ik kan het prima stempelen op mijn eigen situatie, als Vent vreemdgaat is het hok te klein, dat moge duidelijk zijn. Natuurlijk zal ik ook gerust even pissig zijn op de facilitator, dat is mens-eigen, die boosheid moet een kanaal krijgen maar als ik weer bij zinnen ben is het toch écht Vent die me ernstig gekwetst heeft en het maakt me geen barst uit met wie.

Hij had de piemel in de broek moeten houden want Hij heeft me dat beloofd. 

Kersje schreef op 07-09-2021 om 11:59:

[..]

Heb jij nog vrienden dan met zo’n instelling?

Nee maar met de mensen om me heen heb ik een soort gedoogbeleid afgesproken. Anders is het zo zielig voor mij 

Lexus schreef op 07-09-2021 om 14:35:

[..]

maar dan heb je al twee discutabele premisses in éen zin gevat: a. de vreemdgaande man staat op dieet. b. de minnares verleidt de potentiële vreemdganger. Alsof er niet genoeg vreemdgangers zijn die zelf het initiatief nemen of een zwakkere versie: laten blijken dat zij '''zu haben' zijn.

Het blijft allemaal zo in een oude narrative hangen voor mijn gevoel: mannen zijn nu eenmaal zwak waar het seks betreft, dus vrouwen moeten het geweten zijn. Als een man vreemd gaat, wordt het de minnares meer verweten dan de vreemdgaande getrouwde man, als een vrouw vreemdgaat wordt het de vrouw meer verweten dan de minnaar.

Dit lijkt de teneur. En dan gaan mensen snel zeggen dat vrouwen ook vreemdgaan, ja dat zal best, ik beweer ook niet van niet. Ik merk alleen dat vrouwen meer de schuld krijgen, juist ook van de getrouwde vrouw.

dus ik gooi deze er nog maar eens in:

Stel iemand is zakenpartner met ene Piet. Maar Piet gaat gokken met het geld van de zaak. Eenarmige bandiet of zo. Is de caféhouder van de gokkast dan verantwoordelijk voor het failliet gaan van de zaak?

Huh? Ik had het over een partner (man of vrouw dus)

Lexus schreef op 07-09-2021 om 14:35:

[..]

Stel iemand is zakenpartner met ene Piet. Maar Piet gaat gokken met het geld van de zaak. Eenarmige bandiet of zo. Is de caféhouder van de gokkast dan verantwoordelijk voor het failliet gaan van de zaak? 


En dan zie je de caféhouder in deze als facilitator?  Tja, ik vind het een vergezocht vergelijk moet ik heel eerlijk zeggen, op het moment dat de caféhouder zou zeggen "Hee Piet, dat is jouw geld niet, dat moet je niet in mijn bandiet gooien", dan is hij een lelijke bemoeial denk ik zo. 

En als ik dat dan op dit thema probeer te gooien zou de minnares dus moeten zeggen "je komt er niet in want je hebt een relatie"?  Zoiets?  

Lexus schreef op 07-09-2021 om 13:18:

[..]

Kijk ik zou ook niet met een gebonden persoon gaan, maar dat maakt degenen die single zijn en dat wel doen nog niet verantwoordelijk voor de relatie van de gebonden persoon. Ik vind het niet slim om te doen maar dat is wat anders. je gaat bij voorbaat al met een bedrieger die het woord jegens zijn vrouw niets waard vindt, waarom zou hij jou dan wel respecteren?

Eigenlijk vind ik vrouwen die getrouwd zijn met een vreemdganger en de minnares de hele tijd dissen maar wel manlief met 'goede gesprekken', relatietherapie en benefit of the doubt omgeven maar intussen jarenlang vertwijfeld met hun vriendinnen en op forums praten over of het vertrouwen nog wel terug zou komen, veel meer verantwoordelijk. Niet voor het vreemdgaan natuurlijk maar wel voor het continueren van een lichtelijk toxisch gebeuren.

Daar ben ik het ook wel met je eens hoor, ik doelde ook echt op het feit van, tis mijn verantwoording niet lekker schijt gebeuren.

Tis ook niet dat degene die met de vreemdganger gaat verantwoordelijk is, maar ik bijvoorbeeld kan erg meeleven met iemand en al zou ik die vrouw nog zo haten en die man zo lekker vinden dan zou ik dat nog niet kunnen/willen doen. Maar daar staat iedereen anders in en dat mag ook natuurlijk.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

07-09-2021 om 15:20

Rooss4 schreef op 07-09-2021 om 14:55:

[..]

En dit is de echte kern van de discussie denk ik. Kwets ik die compleet onbekende mevrouw ernstig of doet haar partner dat? Dan kom ik toch terug op het lullige cliché van Kersje, voor mij tig anderen. De partner wordt gekwetst maar mijn rol zie ik daarin als werkelijk ondergeschikt.

Ik kan het prima stempelen op mijn eigen situatie, als Vent vreemdgaat is het hok te klein, dat moge duidelijk zijn. Natuurlijk zal ik ook gerust even pissig zijn op de facilitator, dat is mens-eigen, die boosheid moet een kanaal krijgen maar als ik weer bij zinnen ben is het toch écht Vent die me ernstig gekwetst heeft en het maakt me geen barst uit met wie.

Hij had de piemel in de broek moeten houden want Hij heeft me dat beloofd.

Als het mijn vriend zou zijn die vreemdging, dan zou het zwaartepunt van mijn gekwetstheid natuurlijk bij hem liggen. Met hem heb ik een vertrouwensband, met hem heb ik een leven opgebouwd en met hem heb ik de afspraak om monogaam te zijn. Ik kan me ook niet voorstellen dat mijn woede zich zou richten op de vrouw waarmee hij vreemdging. Daarvoor zou ze wel te ver van mij afstaan.

Desondanks zou ik me weldegelijk ook door haar gekwetst voelen, al helemaal in het geval van een langdurige affaire. Het voelt gewoon heel onveilig en ondermijnend dat iemand het op de koop toeneemt dat jouw hele leven kapot wordt gemaakt, dat je je leven aan het bouwen bent op een leugen zonder dat je dat zelf doorhebt, dat iemand anders meer over je relatie weet dan jijzelf en je gewoon in die waan laat. Dus ja, ook de rol van de facilitator zou mij zeker raken en onzeker maken over wie ik kan vertrouwen.

Voor mij ligt de waarheid in het midden. Iedereen heeft zijn eigen rol en verantwoordelijkheid in dit verhaal. Het wijzen naar een ander ontslaat je niet van je eigen deel.
Het is te makkelijk om niks aan te trekken van mensen die je niet kent. Daar start juist een moreel besef. 

Het is vrij simpel hoor. Als je vreemdgaan in het algemeen niet oké vindt, dan duik je ook de koffer niet in met iemand die bezet is. Doe je dat wel, dan ben je in het beste geval een rasopportunist die maar gewoon doet wat hem/haar op dat moment uitkomt zonder belang te stellen in het leven van anderen en de puinhoop die hij/zij daar indirect aanricht.
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dandy schreef op 07-09-2021 om 15:50:

Het is vrij simpel hoor. Als je vreemdgaan in het algemeen niet oké vindt, dan duik je ook de koffer niet in met iemand die bezet is. 

Als ik iedereen met ooit-deze-instelling te vreten moest geven die tóch op het minnaartopic terecht kwam lag ik nu berooid in de goot. 

Schijnbaar is het héél makkelijk om je principes rond te roepen tótdat het je zelf gebeurt. 

Roodkapjeendewolf schreef op 07-09-2021 om 15:33:

Het is te makkelijk om niks aan te trekken van mensen die je niet kent. Daar start juist een moreel besef.

Nou ja, niks. Ik poep niet in de tuin van de nieuwe overbuurvrouw ofzo hoor, zulk moreel besef heb ik nog wel. 

Maar we weten beiden wel dat we ons morele kompas soms een beetje laten afwijken als het in ons belang is. 

Dandy schreef op 07-09-2021 om 15:50:

Het is vrij simpel hoor. Als je vreemdgaan in het algemeen niet oké vindt, dan duik je ook de koffer niet in met iemand die bezet is. Doe je dat wel, dan ben je in het beste geval een rasopportunist die maar gewoon doet wat hem/haar op dat moment uitkomt zonder belang te stellen in het leven van anderen en de puinhoop die hij/zij daar indirect aanricht.
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Amen!

Poezie schreef op 07-09-2021 om 14:19:

[..]

Als ik getrouwd zou zijn en mijn partner die chips heel erg lekker vindt op dieet, dan zou ik het schofterig vinden als iemand anders mijn partner de heel tijd een zak chips onder de neus zou houden en dom van mijn partner om erop in te gaan.


Dus van de minnaar/minnares is het “schofterig” en van de vreemdganger enkel “dom”? Dat is vlgs mij exact wat Lexus en ik anders zien.

Rooss4 schreef op 07-09-2021 om 15:57:

[..]

Als ik iedereen met ooit-deze-instelling te vreten moest geven die tóch op het minnaartopic terecht kwam lag ik nu berooid in de goot.

Schijnbaar is het héél makkelijk om je principes rond te roepen tótdat het je zelf gebeurt.

Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar dat maakt het nog niet minder waar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.