Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Is vreemdgaan ok?

Peiling

Is vreemdgaan ok?
222 stemmen
18%
82%

Julali schreef op 23-09-2021 om 17:34:

[..]

Als je het vertelt, dan kan die ander tenminste zijn eigen keuzes maken. In plaats van dat hij denkt dat alles prima gaat en er ondertussen van alles aan de hand is.

Veel mensen willen niet eens meer verder met de relatie als ze het weten, dus dan is het wel zo eerlijk om hen de kans te geven het uit te maken, zodat zij ook verder kunnen met hun leven.

Ja mee eens. Ik begrijp ook niet wat de basis van je relatie dan nog is. Voor mij is vertrouwen de basis van een relatie. Als iemand liegt over zaken waarvan zij of hij weet dat ze voor mij belangrijk zijn  mbt de relatie is het vertrouwen weg. Ja verzwijgen vind ik ook liegen. Zeggen 'oh maar als hij het vraagt zou ik wel zeggen' vind ik een smoes als je tegelijkertijd de schijn ophoudt in een monogame relatie te zitten.

Miraval schreef op 23-09-2021 om 17:54:

[..]

Ik denk dat dat misschien weleens tegen kan vallen. Hoeveel mensen daadwerkelijk zeggen daar is het gat van de deur. Tot ziens!

Wetende wat ik nu weet, hoop ik dat mijn man het lekker voor zich houdt wanneer hij bijvoorbeeld toch buiten mijn medeweten iemand anders ziet. Misschien is dat struisvogelgedrag van mijn kant maar als het alleen een keer seks is hoef ik het niet te weten. Is hij daadwerkelijk verliefd op een ander wat is er dan nog te willen voor mij? Dan kun je idd beter iemand gewoon maar laten gaan.

Weet hij dat nu ook?

Lexus schreef op 23-09-2021 om 17:59:

[..]

Weet hij dat nu ook?

Uiteraard.

Ik weet ervan wanneer hij iemand ziet maar ik steek er niet mijn handen voor in het vuur wanneer het bijvoorbeeld buiten mijn medeweten zou zijn. Ik vertrouw hem echt wel maar ik heb gewoon niet de illusie dat het absoluut nooit zal gebeuren. En dan heb ik liever dat hij het met zich meedraagt indien het niet van invloed is op ons huwelijk. Dus geen verliefdheid.

Miraval schreef op 23-09-2021 om 18:03:

[..]

Uiteraard.

Ik weet ervan wanneer hij iemand ziet maar ik steek er niet mijn handen voor in het vuur wanneer het bijvoorbeeld buiten mijn medeweten zou zijn. Ik vertrouw hem echt wel maar ik heb gewoon niet de illusie dat het absoluut nooit zal gebeuren. En dan heb ik liever dat hij het met zich meedraagt indien het niet van invloed is op ons huwelijk. Dus geen verliefdheid.

Oh nou dat vind ik dus mooi geregeld en eigenlijk geen vorm van vreemdgaan, als jullie het besproken hebben en overeengekomen zijn dat jullie het zo willen. 
Ik vind het pas vreemdgaan als je doet of je monogaam bent en je partner in die waan laat terwijl het niet zo is. 

Julali

Julali

23-09-2021 om 18:14 Topicstarter

Miraval schreef op 23-09-2021 om 18:03:

[..]

Uiteraard.

Ik weet ervan wanneer hij iemand ziet maar ik steek er niet mijn handen voor in het vuur wanneer het bijvoorbeeld buiten mijn medeweten zou zijn. Ik vertrouw hem echt wel maar ik heb gewoon niet de illusie dat het absoluut nooit zal gebeuren. En dan heb ik liever dat hij het met zich meedraagt indien het niet van invloed is op ons huwelijk. Dus geen verliefdheid.

Als hij dit ook weet, dan hebben jullie dus geen monogame relatie. Seks met anderen wordt oogluikend toegestaan. Dat is iets anders dan vreemdgaan in een monogame relatie. 

Lexus schreef op 23-09-2021 om 18:12:

[..]

Oh nou dat vind ik dus mooi geregeld en eigenlijk geen vorm van vreemdgaan, als jullie het besproken hebben en overeengekomen zijn dat jullie het zo willen.
Ik vind het pas vreemdgaan als je doet of je monogaam bent en je partner in die waan laat terwijl het niet zo is.

Nou ja ik doel eigenlijk op het feit dat wanneer hij, binnen onze open relatie, toch bijvoorbeeld iemand te (blijven) zien waarvan hij weet dat ik er bezwaar tegen heb of andersom. Dan valt dat voor mij wel onder de noemer vreemdgaan. En dan zou ik dat liever niet weten, zeker niet achteraf wanneer ik er toch niks meer aan kan veranderen. Dat is natuurlijk ook een vorm van vreemdgaan. Een open relatie is bij ons absoluut geen vrijbrief om maar met Jan en alleman het bed in te duiken. 

Lot_ schreef op 23-09-2021 om 17:46:

[..]

Dat heb ik al eerder in dit topic verteld. Voel je vrij om terug te lezen.

O, sorry!

Miraval schreef op 23-09-2021 om 18:19:

[..]

Nou ja ik doel eigenlijk op het feit dat wanneer hij, binnen onze open relatie, toch bijvoorbeeld iemand te (blijven) zien waarvan hij weet dat ik er bezwaar tegen heb of andersom. Dan valt dat voor mij wel onder de noemer vreemdgaan. En dan zou ik dat liever niet weten, zeker niet achteraf wanneer ik er toch niks meer aan kan veranderen. Dat is natuurlijk ook een vorm van vreemdgaan. Een open relatie is bij ons absoluut geen vrijbrief om maar met Jan en alleman het bed in te duiken.

Waarom zou je dat niet willen weten? Ben daar oprecht wel benieuwd naar.

Rooss4 schreef op 23-09-2021 om 17:23:

[..]

Als ik het goed begrijp ging jij vreemd en dat biechtte je daarna meteen op? Je spreekt uit ervaring toch?

Waarom heb je dat dan vóór het vreemdgaan niet besproken? Dat zou ik namelijk doen als ik toch al van plan was het op te biechten.

Misschien is vreemdgaan niet inherent aan liegen maar áls ik vreemdga dan hou ik mijn mond erover, ik zie echt niet in wat voor zin het heeft om daar achteraf "eerlijk" over te zijn, ik vind dat namelijk helemaal niet eerlijk.




Ik heb het idd verteld maar wel te laat. De geheimen die in mijn relatie slopen en het verzwijgen heb ik het meest verwerpelijk van mezelf gevonden tijdens het vreemdgaan. Ik heb mezelf te lang gesust met smoesjes en die prijs betaal ik levenslang. Nu doorzie ik mezelf en kijk er anders tegenaan. Ik heb hem hiermee buitenspel gezet wat niet nodig was. Je kunt namelijk ook je partner betrekken bij de foute keuzes die je maakt dus ook achteraf. 


Ik snap het. Ik heb zelf niet het gevoel mijn partner buitenspel te hebben gezet, misschien ook omdat het een eenmalig gebeuren was en het verder van geen enkele invloed is geweest op onze relatie en de keuzes die we toen maakten.  Ook hier is natuurlijk sprake van voortschrijdend inzicht, het zal me nu niet snel meer gebeuren, alleen al doordat mijn nieuwe partner en ik zeer open communiceren en een totaal ander seksleven bedrijven dan mijn exman en ik. 
Het is allemaal ook al meer dan 10 jaar geleden, het zou bijzonder zijn als ik daar nog steeds enorm veel last van zou hebben.

Miraval schreef op 23-09-2021 om 18:19:

[..]

Nou ja ik doel eigenlijk op het feit dat wanneer hij, binnen onze open relatie, toch bijvoorbeeld iemand te (blijven) zien waarvan hij weet dat ik er bezwaar tegen heb of andersom. Dan valt dat voor mij wel onder de noemer vreemdgaan. En dan zou ik dat liever niet weten, zeker niet achteraf wanneer ik er toch niks meer aan kan veranderen. Dat is natuurlijk ook een vorm van vreemdgaan. Een open relatie is bij ons absoluut geen vrijbrief om maar met Jan en alleman het bed in te duiken.

Maar als hij dat zou doen, iemand blijven zien waarvan hij weet dat jij daar bezwaar tegen hebt en dus vreemdgaat, hoe oprecht houdt hij dan van jou? Of als het andersom is, dat jij iemand blijft zien waar jouw man bezwaar tegen heeft, maar je kiest er dus voor om aan die  bezwaren voorbij te gaan, je hebt het  voor je man niet over om jezelf in te houden, hoe oprecht is je gevoel en liefde dan voor je man? 

Het niet willen weten is toch enkel een schijnvertoning van dat alles wel goed zit, dat je heus niets doet wat je partner niet leuk zou vinden, dat je zogenaamd toch echt wel rekening houdt met de gevoelens van de partner, maar ondertussen een heel andere rol speelt, namelijk die van iemand die zijn/haar geliefde willens en wetens voor de gek houdt en er tegen liegt en bedriegt, omdat de eigen belangen toch een hogere prioriteit krijgen. 

Want doordat je zegt dat een open relatie bij jullie geen vrijbrief is om maar met iedereen het bed te delen, heb je ergens dus toch een soort van afspraak samen om dat dan ook niet zomaar te doen, zonder elkaars medeweten. En dat je dus niet met iemand doorgaat -en dan dus in jullie ogen vreemdgaat- als er een bezwaar is vanuit je man of vanuit jou, mocht je dat toch doen, met diegene doorgaan. Maar je durft er je handen niet voor in het vuur te steken dat het nooit zal gebeuren. Wat is er dan aan basis om op te vertrouwen?

Je wil dat niet weten, mocht het wel zo zijn, omdat dát je pijn zou doen, wegens het feit dat je partner dan aan jouw belangen voorbij gaat? Of zie ik dat helemaal verkeerd?

sorry  Miraval, las een antwoord op een vraag van mij al in een eerdere post van jou: "En dan heb ik liever dat hij het met zich meedraagt indien het niet van invloed is op ons huwelijk. Dus geen verliefdheid."

Maar dat is dus altijd ook een risico wat er bij vreemdgaan komt kijken, dat je meer dan lustgevoelens krijgt (denkt te krijgen) voor je geheime minnaar/minnares. Het maakt het er allemaal niet makkelijker op.

Rooss4 schreef op 23-09-2021 om 22:14:

Ik snap het. Ik heb zelf niet het gevoel mijn partner buitenspel te hebben gezet, misschien ook omdat het een eenmalig gebeuren was en het verder van geen enkele invloed is geweest op onze relatie en de keuzes die we toen maakten. Ook hier is natuurlijk sprake van voortschrijdend inzicht, het zal me nu niet snel meer gebeuren, alleen al doordat mijn nieuwe partner en ik zeer open communiceren en een totaal ander seksleven bedrijven dan mijn exman en ik.
Het is allemaal ook al meer dan 10 jaar geleden, het zou bijzonder zijn als ik daar nog steeds enorm veel last van zou hebben.

Ik snap je gedachtegang, maar het is natuurlijk wel tricky om zelf te bepalen of dit geen invloed heeft op de relatie zonder daar wederhoor over te hebben.  tegelijkertijd ben ik met je eens dat sommige dingen weinig zin hebben om te vertellen, daar het vertellen meer kapot maakt dan misschien nodig zou hoeven zijn.


Nou wat ik eigenlijk bedoel is inderdaad dat wanneer hij toch besluit iemand nog te zien wat ik niet okee vind dan weet ik er liever niks van. Wanneer het toch niks voorstelt dan alleen seks. Dat is dan zijn last die hij lekker met zich mee mag dragen. Als hij verliefd wordt is het wel een ander verhaal... maar goed dat is allemaal wat als.... want helemaal niet aan de orde.

En ik hoor veel mensen zeggen dat ze hun partner daarin 100% vertrouwen. Ik hoop dat ik hen kan vertrouwen daarin maar ik steek er niet mijn handen voor in het vuur. Want wanneer ze niks zeggen hoe weet je het dan zeker? Die stelligheid zou ik niet in durven nemen persoonlijk. Ik ga niet zeggen hij zal dat nooit nooit doen... je kunt niet in de toekomst kijken. 

Miraval schreef op 24-09-2021 om 11:43:

Nou wat ik eigenlijk bedoel is inderdaad dat wanneer hij toch besluit iemand nog te zien wat ik niet okee vind dan weet ik er liever niks van. Wanneer het toch niks voorstelt dan alleen seks. Dat is dan zijn last die hij lekker met zich mee mag dragen. Als hij verliefd wordt is het wel een ander verhaal... maar goed dat is allemaal wat als.... want helemaal niet aan de orde.

En ik hoor veel mensen zeggen dat ze hun partner daarin 100% vertrouwen. Ik hoop dat ik hen kan vertrouwen daarin maar ik steek er niet mijn handen voor in het vuur. Want wanneer ze niks zeggen hoe weet je het dan zeker? Die stelligheid zou ik niet in durven nemen persoonlijk. Ik ga niet zeggen hij zal dat nooit nooit doen... je kunt niet in de toekomst kijken.

Hoe open is je relatie dan wanneer je niet eerlijk kan zijn?
Wat maakt dat je zegt dat hij maar “lekker zijn eigen last mag dragen” als hij vreemd gaat? Kun jij deze informatie niet incasseren of stop je liever je kop in het zand? 
Voor mij is het juist het aller belangrijkst dat we een veilige plek zijn voor elkaar. Waar gevoelens, keuzes en misstappen met elkaar besproken kunnen worden zodat we elkaar kunnen volgen en begrijpen. Het vertrouwen zit voor mij dat ik weet dat hij mij nooit bewust pijn gaat doen. Als bepaalde keuzes wel kwetsend zijn dan moet er juist gepraat worden!  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.