Seksualiteit
Julali
07-08-2021 om 19:08
Is vreemdgaan ok?
N. a. v. het minnaressentopic wil ik graag de discussie opengooien. Is het ok om vreemd te gaan (om welke reden dan ook), of niet?
Wie is er verantwoordelijk voor het vreemdgaan, alleen de persoon met een relatie, of ook de ander die het vreemdgaan faciliteert, maar zelf single is?
Heb jij zelf ervaring met vreemdgaan? Wat was je achterliggende motief? Kon je het naar jezelf verantwoorden en kon je jezelf nog recht aankijken in de spiegel? Of begon het toch te knagen naar verloop van tijd? Of was jij degene die werd bedonderd, hoe kwam je erachter? Hoe liep het af?
Peiling
Is vreemdgaan ok?
Wasmachine
09-09-2021 om 19:30
Ik ben niet zo goed in namen onthouden maar er zijn meer dan genoeg feministen en andere activisten die zich hebben ingezet.
Lexus
09-09-2021 om 19:37
Wasmachine schreef op 09-09-2021 om 19:30:
Ik ben niet zo goed in namen onthouden maar er zijn meer dan genoeg feministen en andere activisten die zich hebben ingezet.
Ja.
Ruim honderd jaar geleden had je geen kiesrecht als vrouw. Pas in 1991 is verkrachting binnen het huwelijk strafbaar gesteld. Tot 2000 of zo mocht je niet trouwen als gay couple. Mijn moeder, een goede boekhouder, moest stoppen toen ze met mijn vader ging trouwen. Tot 1956 mocht je als vrouw geen bankrekening openen. Getrouwde vrouwen waren voor de wet 'handelingsonbekwaam'. Als je in de jaren 50 60 zwanger werd als alleenstaande vrouw moest je je kind ter adoptie opgeven.
Wasmachine
09-09-2021 om 19:42
mijn moeder heeft nog meegemaakt dat ze niet haar eigen salaris van haar eigen bankrekening mocht opnemen zonder schriftelijke toestemming van mijn vader. Dat is tegenwoordig echt onvoorstelbaar.
Vanilalala
09-09-2021 om 19:50
Dit topic is best ontspoord, hè?
Om antwoord te geven op de oorspronkelijke vraag: ik ga vreemd. Dat is natuurlijk per definitie niet OK. Het zorgt er wel voor dat ik door mijn huwelijkscrisis heen kom en ook harder werk aan het verbeteren van mijn huwelijk. Dus zo verantwoord ik het. Ik kan mezelf prima aankijken in de spiegel. Behalve als ik door gedrag van mijn man uren heb liggen huilen en mijn opgezwollen gezicht in de spiegel zie. En ik vind het geheel mijn verantwoordelijkheid, niet die van mijn minnaar.
Miraval
09-09-2021 om 19:53
@vanilala oei dat klinkt wel heftig voor je! Ik begrijp dat je dan op die manier misschien beter met de situatie om kunt gaan. Denk je dat jullie over jullie crisis heen kunnen komen of is het een aflopende zaak? En is je minnaar ook gebonden? Als ik zo vrij mag zijn om te vragen....
Vanilalala
09-09-2021 om 19:57
Ik wil graag dat we bij elkaar blijven. Momenteel zijn het ups en downs, maar dat is al beter dan de afgelopen 10 jaar met enkel downs.
Minnaar is vrij als een vogel.
Lexus
09-09-2021 om 19:57
Vanilalala schreef op 09-09-2021 om 19:50:
Dit topic is best ontspoord, hè?
Om antwoord te geven op de oorspronkelijke vraag: ik ga vreemd. Dat is natuurlijk per definitie niet OK. Het zorgt er wel voor dat ik door mijn huwelijkscrisis heen kom en ook harder werk aan het verbeteren van mijn huwelijk. Dus zo verantwoord ik het. Ik kan mezelf prima aankijken in de spiegel. Behalve als ik door gedrag van mijn man uren heb liggen huilen en mijn opgezwollen gezicht in de spiegel zie. En ik vind het geheel mijn verantwoordelijkheid, niet die van mijn minnaar.
goed dat je de oorspronkelijke vraag terug pakt. Het gedrag van je man doet je uren huilen, zou je willen vertellen wat voor gedrag dat dan is en waarom de oplossing zoekt in het hebben van een minnaar in plaats van stoppen met je man?
Vanilalala
09-09-2021 om 20:00
Lexus schreef op 09-09-2021 om 19:57:
[..]
goed dat je de oorspronkelijke vraag terug pakt. Het gedrag van je man doet je uren huilen, zou je willen vertellen wat voor gedrag dat dan is en waarom de oplossing zoekt in het hebben van een minnaar in plaats van stoppen met je man?
Hij heeft allerlei psychische klachten, waardoor hij eigenlijk geen ruimte en empathie heeft voor mij. Ik zoek de oplossing in therapie, herstellen van de relatie, praten praten praten. Maar om me intussen nog mens te voelen heb ik een minnaar.
Lexus
09-09-2021 om 20:15
Vanilalala schreef op 09-09-2021 om 20:00:
[..]
Hij heeft allerlei psychische klachten, waardoor hij eigenlijk geen ruimte en empathie heeft voor mij. Ik zoek de oplossing in therapie, herstellen van de relatie, praten praten praten. Maar om me intussen nog mens te voelen heb ik een minnaar.
ach wat naar voor jullie beiden. Ik heb ook zo'n partner gehad, zocht oplossing ook in therapie en praten praten praten. Ik heb toen ook gedacht aan een minnaar 'nemen'. Uiteindelijk niet gedaan en gehoopt op de therapie. Maar hij had ook geen empathie en toen uiteindelijk de diagnose Narcistische Persoonlijkheid Stoornis werd vastgesteld, wist ik dat het nooit zou veranderen. Ik hoop voor jou dat dat er wel schot in de zaak komt want leven met iemand zonder empathie is ondoenlijk.
HexOpBezemsteel
09-09-2021 om 23:49
Lexus schreef op 09-09-2021 om 13:13:
[..]
ja allemaal helemaal niet fraai en voor mij ook exponenten van het patriarchaat. En ook weer bijzonder hoe het vertoog over exponenten van vrouwenhaat die systemisch zijn onmiddellijk verlegd wordt naar "maar vrouwen onderling zijn ook bitches hoor" een variant op "maar niet alle mannen zijn zo"
Er lijkt een arsenaal van dit sussende afleidingen open te worden getrokken du moment dat je het systemische karakter van vrouwenhaat wil adresseren. Er ligt een taboe op, zeker bij vrouwen zelf. Soms vermoed ik dat dat komt omdat ze dan dingen van mannen in hun omgeving niet meer goed kunnen praten.
Natuurlijk zijn vrouwen niet allemaal lief, gays ook niet, zwarte mensen ook niet. Maar dat is niet het punt.
Ik heb mijn mening duidelijk gemaakt vwb appgroepjes van mannen die vrouwen reduceren tot kutwijf of neukvlees.
Ik denk dat ik het hier maar bij laat vwb de discussie over seksisme. Jullie hebben recht op jullie standpunt, ik heb het mijne.
Ik ben het onwijs met je eens, dat vrouwenhaat diep en systemisch verankerd is in de maatschappij. Opmerkelijk genoeg doen vrouwen daar zelf om het hardst aan mee. Ik kan me niet herinneren dat ik gezegd heb dat dat anderen vrij pleitte. En nee, niet alle mannen zijn zo. Hoewel ik soms ook bij de liefste, meest zachtaardige mannen toch wat venijn bespeur richting vrouwen in het algemeen.
Roodkapjeendewolf
10-09-2021 om 08:32
HexOpBezemsteel schreef op 09-09-2021 om 23:49:
[..]
Ik ben het onwijs met je eens, dat vrouwenhaat diep en systemisch verankerd is in de maatschappij. Opmerkelijk genoeg doen vrouwen daar zelf om het hardst aan mee. Ik kan me niet herinneren dat ik gezegd heb dat dat anderen vrij pleitte. En nee, niet alle mannen zijn zo. Hoewel ik soms ook bij de liefste, meest zachtaardige mannen toch wat venijn bespeur richting vrouwen in het algemeen.
Best bizar dat wij vrouwen hieraan meedoen. Mijn analyse is dat vrouwen dit doen uit een concurrentie strijd omdat we van jongs af aan vooral beoordeeld worden op mooi en lief zijn. Een soort ranking die door de macht van mannen is gecreëerd. Vrouwen met macht worden ook op een nare seksistische manier neergehaald. Bv vrouwen in de politiek.Totaal anders dan hoe er naar mannen met macht wordt gekeken. Dat zie je vooral terug op sociaal media. Daar is ook onderzoek van geweest.
Roodkapjeendewolf
10-09-2021 om 08:47
Rooss4 schreef op 09-09-2021 om 18:06:
[..]
Nou, hier komt het gladde ijs.
Als we een vorm van seksisme normaal vinden en daar geen last van ondervinden, waar strijden we dan precies tegen en waarom?
Ik vind het een zeer goede zaak dat we de mannen in onze omgeving bewust maken van seksisme en onderdrukking, ik doe dat bij Vent ook als ik zaken in die beruchte appgroep voorbij zie komen en ik spreek zijn maten er ook op aan als het zo in de praat te pas komt maar ik voel me zéker geen wereldverbeteraar en wil dat ook niet zijn. Ik ben ook geen rasfeministe denk ik en waarschijnlijk wil ik ook dat niet. Ik doe het klein, in mijn kringetje, ik doe wat binnen mijn macht ligt en maak me verder niet drukker dan strikt noodzakelijk (en juist dat schopt tegen het zere been schijnbaar)
Waar begint in deze onze verantwoording en waar houdt ie op?
Het is als een kikker in de kookpan. Wat je normaal vind hoeft niet normaal te zijn. Gelukkig zijn er altijd mensen/vrouwen die ons wijzen op de ongelijkheid die er nog is. Soms worden ze weggezet als te feministische want mensen houden meestal niet van veranderen.
ik ben juist heel blij met alle dolle Mina’s en feministen die ooit voor ons op de barricade hebben gestaan! In de tijd van mijn moeder hadden vrouwen beduidend minder te zeggen en dat is maar 1 generatie voor ons. De nieuwe generatie wijst ons op seksisme en genderongelijkheid. Leerzaam vind ik dat vooral omdat er altijd een tegenbeweging nodig is om gelijk uit te komen. Alle grapjes en gewoontes die vrouwen onder een man zetten mogen onder de loep genomen worden. Ik hou van de verschillen tussen mensen. Dat trekt aan dus ook de verschillen tussen man en vrouw maar ik haat ongelijkheid en onrechtvaardigheid.
Bierdopjes
10-09-2021 om 09:00
Roodkapjeendewolf schreef op 10-09-2021 om 08:32:
[..]
Best bizar dat wij vrouwen hieraan meedoen. Mijn analyse is dat vrouwen dit doen uit een concurrentie strijd omdat we van jongs af aan vooral beoordeeld worden op mooi en lief zijn. Een soort ranking die door de macht van mannen is gecreëerd. Vrouwen met macht worden ook op een nare seksistische manier neergehaald. Bv vrouwen in de politiek.Totaal anders dan hoe er naar mannen met macht wordt gekeken. Dat zie je vooral terug op sociaal media. Daar is ook onderzoek van geweest.
Net als mannen elkaar continu neerhalen met haantjesgedrag. Tussen mannen onderling heerst óók een enorme concurentiestrijd. Hoeveel voorbeelden van verplaswedstrijdjes kennen we wel niet? Nógmaals de meeste mannen falen ook binnen hun cariere en komen op medium baantjes terecht met dito inkomen. Mannen komen vaker in de gevangenis en hebben meer kans dakloos te worden. Mannen worden andersom net zogoed hierarisch gerangschikt mede doordat vrouwen seksuele macht genieten.
Hiermee bagitaliseer ik niet de zaken waar veel vrouwen mee moeten dealen, zèker niet maar ik denk dat het voor iedereen helpt om zich niet te veel als slachtoffer te zien. Bovendien, verbreed de metric naar de hele wereld en je wordt als vrouw opeens ook onderdeel van de onderdrukkende groep. Wij zijn immers het dominante koloniale westen. Het is mijns inziens sowieso niet erg waardevol om zulke complexe problemen te reduceren tot het verdelen in 2 groepen omdat je daarmee het aandeel van het specifieke individu ondemijnt.
Rooss4
10-09-2021 om 09:22
ik ben het met je eens. Ik weiger pertinent mezelf als slachtoffer te bestempelen omdat ik vrouw ben.
Roodkapjeendewolf
10-09-2021 om 09:34
Rooss4 schreef op 10-09-2021 om 09:22:
ik ben het met je eens. Ik weiger pertinent mezelf als slachtoffer te bestempelen omdat ik vrouw ben.
Waarom nemen jullie het woord slachtoffer in de mond? Door het zo neer te zetten kun je er niks van vinden. Het gaat om seksisme en ongelijkwaardigheid. Dat is een groot probleem in de wereld.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.