Seksualiteit
Julali
07-08-2021 om 19:08
Is vreemdgaan ok?
N. a. v. het minnaressentopic wil ik graag de discussie opengooien. Is het ok om vreemd te gaan (om welke reden dan ook), of niet?
Wie is er verantwoordelijk voor het vreemdgaan, alleen de persoon met een relatie, of ook de ander die het vreemdgaan faciliteert, maar zelf single is?
Heb jij zelf ervaring met vreemdgaan? Wat was je achterliggende motief? Kon je het naar jezelf verantwoorden en kon je jezelf nog recht aankijken in de spiegel? Of begon het toch te knagen naar verloop van tijd? Of was jij degene die werd bedonderd, hoe kwam je erachter? Hoe liep het af?
Peiling
Is vreemdgaan ok?
Rooss4
21-09-2021 om 20:33
Julali schreef op 21-09-2021 om 20:26:
[..]
Ik voel niet de behoefte om een ander een streek te leveren, of dat nu op mijn werk is, of in mijn privéleven. Zo zit ik niet in elkaar.
Nooit een roddeltje? Nooit een "proest" als je met je vriendin langs een 130 kilo wegende vrouw loopt die een patatje eet?
Ik ken geen faciliteerders die dat doen om de vrouw in kwestie een streek te leveren, echt niet. Ik ken alleen vrouwen die lust voelen voor een man die per ongeluk al een partner heeft en zich niet laten weerhouden.
ReadyAnteater53
21-09-2021 om 20:35
Rooss4 schreef op 21-09-2021 om 20:33:
[..]
Nooit een roddeltje? Nooit een "proest" als je met je vriendin langs een 130 kilo wegende vrouw loopt die een patatje eet?
Ik ken geen faciliteerders die dat doen om de vrouw in kwestie een streek te leveren, echt niet. Ik ken alleen vrouwen die lust voelen voor een man die per ongeluk al een partner heeft en zich niet laten weerhouden.
Serieus? Echt wat een naar gedrag zeg.
Julali
21-09-2021 om 20:35
Madamecannibale schreef op 21-09-2021 om 20:30:
[..]
Dat heb ik ook. Ik voel me niet aangetrokken tot mannen die vreemd willen gaan, inderdaad eerder een soort walging. Heeft verder niets te maken met “wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet”, of anders morele overwegingen.
Bij mij zitten die morele overwegingen er wel onder, maar mijn eerste gevoel bij zo'n man is minachting en walging. Dus al zou ik willen, ik zou nooit opgewonden raken van iemand die met mij wil vreemdgaan.
Daarnaast snap ik oprecht de lol er niet van, aangezien de wereld rondloopt met leuke, mooie, geile single mannen. Als je dan toch een scharrel wil, of een slippertje wil maken, dan kun je daar prima terecht.
Julali
21-09-2021 om 20:36
Rooss4 schreef op 21-09-2021 om 20:33:
[..]
Nee, dat doe ik niet. Ik vind dat echt heel laag en gemeen als je zo in het leven staat
Rooss4
21-09-2021 om 20:36
Koralinde schreef op 21-09-2021 om 20:35:
[..]
Serieus? Echt wat een naar gedrag zeg.
Ik noem maar wat. Ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel.
Rooss4
21-09-2021 om 20:38
Julali schreef op 21-09-2021 om 20:35:
[..]
, aangezien de wereld rondloopt met leuke, mooie, geile single mannen. Als je dan toch een scharrel wil, of een slippertje wil maken, dan kun je daar prima terecht.
Dit valt reuze tegen.
Maar goed, het brengt dus walging met zich mee en allerlei morele problemen. Ik vind dat heel ongrijpbaar, ik geloof dat ik niet zoveel met principes heb. Angst snap ik.
Julali
21-09-2021 om 20:49
Rooss4 schreef op 21-09-2021 om 20:38:
[..]
Dit valt reuze tegen.
Maar goed, het brengt dus walging met zich mee en allerlei morele problemen. Ik vind dat heel ongrijpbaar, ik geloof dat ik niet zoveel met principes heb. Angst snap ik.
Voel jij geen empathie voor mensen die je niet kent? Dat je de pijn als het ware kunt voelen in je eigen lijf, als een ander iets wordt aangedaan?
ReadyAnteater53
21-09-2021 om 21:17
Rooss4 schreef op 21-09-2021 om 20:36:
[..]
Ik noem maar wat. Ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik vind het een typerend voorbeeld, omdat dit ook weer heel ver van mij af staat. Het kost mij geen enkele moeite om zoiets onvriendelijks niet te doen, juist omdat mijn principes bij mij horen en gevoelsmatig diep zitten.
Ik vind het stom om vreemd te gaan en daardoor vind ik vreemdgangers (tot nu toe) automatisch onaantrekkelijk. En ik vind het stom om mensen met overgewicht te veroordelen/uit te lachen. Daardoor vind ik het ook totaal niet raar of grappig om iemand met overgewicht een patatje te zien eten.
Mijn morele oordeel over vreemdgaan (of mensen uitlachen) heeft niets met angst te maken. Ik vind moedwillig mensen kwetsen gewoon stom.
Dat is hoe ik er nu in sta. Het kan natuurlijk zijn dat ik ooit nog in een situatie terechtkom waarin het gevoelsmatig minder zwart-wit is en waarin het me wel moeite zou kosten om niet vreemd te gaan of aan vreemdgaan mee te werken. Hier in dit topic heb ik ook al een paar ingewikkelde situaties voorbij zien komen. Ik kan mij best voorstellen dat het in zo'n geval moeilijker wordt om het goede te doen en ik kan er in sommige gevallen dus ook best begrip voor opbrengen dat mensen er toch toe komen om iets te doen waardoor een ander gekwetst raakt. Maar dat maakt het nog niet goed en ik zou in zo'n situatie dan ook graag zien dat mensen gewoon erkennen dat het niet fraai was.
Rooss4
21-09-2021 om 21:55
Koralinde schreef op 21-09-2021 om 21:17:
[..]
Mijn morele oordeel over vreemdgaan (of mensen uitlachen) heeft niets met angst te maken. Ik vind moedwillig mensen kwetsen gewoon stom.
Ik ook. Maar dat is het m nou juist. Iemand die faciliteert kwetst een ander niet moedwillig. Dat iemand gekwetst wordt bij uitkomst is een naar bij-effect maar ik ken werkelijk niemand die met een gebonden persoon in zee gaat om diens partner te kwetsen.
Je kunt het niet doen in de hoop dat diens partner niet door jouw toedoen gekwetst wordt maar dat is wat anders. Ik denk dat je eigenlijk bijna nooit kunt voorkomen dat een ander gekwetst wordt, pijn hebben is iets heel persoonlijks. En ik snap dat je daar niet aan wenst mee te werken, dat is je goed recht. Maar ik snap ook dat mensen andere keuzes maken. Dat vind ik niet direct moreel verwerpelijk.
Voor mij staat "moreel" overigens op gelijke voet als dat collectieve solidariteitsgevoel. Het is net zo ongrijpbaar.
Rooss4
21-09-2021 om 21:56
Koralinde schreef op 21-09-2021 om 21:17:
[..]
Maar dat maakt het nog niet goed en ik zou in zo'n situatie dan ook graag zien dat mensen gewoon erkennen dat het niet fraai was.
Ik denk dat dit in de regel ook gebeurt, mensen wéten dat het niet fraai is/was. En zo lang het verborgen blijft is de schade ook te overzien.
Rooss4
21-09-2021 om 21:58
Julali schreef op 21-09-2021 om 20:49:
[..]
Voel jij geen empathie voor mensen die je niet kent? Dat je de pijn als het ware kunt voelen in je eigen lijf, als een ander iets wordt aangedaan?
Ik voel beslist empathie voor mensen die ik niet ken, zo gaat mijn hart enorm uit naar de vrouwen in Afghanistan bv. Ik voel dat niet in mijn lijf, ik voel het als groot onrecht maar ook als angst. Want stel dat hier in Nl zo'n terreurbeweging achter zijn bosje vandaan komt en hetzelfde flikt, dat is niet ondenkbaar. Wat er in de wereld gebeurt vind ik eng en angst vind ik heel logisch. Logischer dan moraal of principes.
Vavoom
21-09-2021 om 22:48
Ik denk dat er een misplaatst gevoel van de schuld geven achter zit, dat men vindt dat “de vrouw” solidair moet zijn aan andere vrouwen.
Een soort van; als die vrouw mijn Karel niet had verleid dan was Karel nooit vreemdgegaan. De minnares is dan ineens mede schuldig aan het vreemdgaan want zij heeft het mogelijk gemaakt en de man was het willoze slachtoffer. Daarmee voorbij gaand aan het feit dat Karel dan waarschijnlijk een poging had gewaagd bij een andere vrouw.
Poezie
21-09-2021 om 22:55
Vavoom schreef op 21-09-2021 om 22:48:
Ik denk dat er een misplaatst gevoel van de schuld geven achter zit, dat men vindt dat “de vrouw” solidair moet zijn aan andere vrouwen.
Een soort van; als die vrouw mijn Karel niet had verleid dan was Karel nooit vreemdgegaan. De minnares is dan ineens mede schuldig aan het vreemdgaan want zij heeft het mogelijk gemaakt en de man was het willoze slachtoffer. Daarmee voorbij gaand aan het feit dat Karel dan waarschijnlijk een poging had gewaagd bij een andere vrouw.
Over wie heb je het nou?
Rooss4
21-09-2021 om 23:17
Vavoom schreef op 21-09-2021 om 22:48:
Dat gevoel heb ik ook. Als vrouw doe je dat een andere vrouw niet aan ofzo. Ik denk zomaar dat dat onder mannen veel minder leeft. Misschien is dat ook een stukje mannelijke arrogantie? Dat "de man" er blind vanuit gaat zijn vrouw niet versierbaar is voor een ander? Bij mijn eigen lief proef ik dat ook altijd een beetje.
Vavoom
22-09-2021 om 00:01
Poezie schreef op 21-09-2021 om 22:55:
[..]
Over wie heb je het nou?
Over mensen in het algemeen
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.